Van Vietnam naar Thailand via Cambodja of Laos?

Dag allemaal,

ik wil een wereldreis gaan maken maar nu heb ik wat tips nodig over een specifiek onderdeel van de reis.

Ik reis via China naar het zuiden, naar Hanoi (Vietnam) en ik wil op de een of andere manier in Bangkok (Thailand) zien te komen.
Nu kan ik:

1. met een bus direct vanuit Hanoi naar Vientiane (Laos) reizen en daarna met de trein naar Bangkok
    maar ik kan ook:
  2. met de trein Vietnam door naar Ho Chi Minhstad (Saigon) en vanuit daar met de bus eerst naar Phnom Penh (Cambodja) en dan met de bus door naar Bangkok (Thailand).

Heeft iemand ervaring met deze reizen of is er iemand zowel in Laos als in Cambodja geweest?

Laat me weten wat je ervan vindt.

als ik moest kiezen tussen cambodja en laos zou ik naar laos gaan, ik vind laos mooier dan cambodja maar als je toch in deze regio bent moet je eigenlijk wel angkor wat in cambodja bezoeken ik weet niet hoeveel tijd je hebt om in bangkok te komen maar als je tijd genoeg hebt zou ik beide landen doen cambodja kan in 2 weken voor laos zou ik meer tijd uittrekken

Hieronder zie je de trein en bus routes in Z-O Azië.
Uiteindelijk wil ik in Singapore terecht komen.

Als ik wat van Vietnam wil zien, zal ik toch Laos over moeten slaan is hieruit mijn conclusie… maar als ik Laos en meer van Thailand wil zien zal ik minder Vietnam kunnen zien en Cambodja over moeten slaan.

Bah, keuzes.

ja dit soort keuzes zijn het minst leuk aan reizen

Ik ben in Cambodja en Laos geweest en ik zou ook niet kunnen kiezen. Vind beide landen geweldig. Maar goed als je meer tijd in Thailand wil rondbrengen wat ik ook heel goed begrijp zou ik via Cambodja gaan. Heb zelf een reis gemaakt van 3 jaar en dan voornamelijk in Azie.

Kan je niet van Hanoi naar Laos, helemaal door Laos naar Cambodja en dan naar Thailand? Ben twee keer in Laos geweest en ik vind het zuiden van Laos ook erg mooi. En Cambodja toch ook de moeite waard. Vietnam heb ik niet zulke geweldige ervaringen mee, vond de mensen die met toeristen te maken hebben vaak onvriendelijk en oneerlijk.

Wat een dilemma… Een lastige keuze… ik heb geen passend antwoord voor je, maar volg dit topic wel graag. Ben benieuwd naar de ervaringen van iedereen.

Zoals je op het kaartje kan zien is er geen goede route door Laos naar Cambodja. Bovendien heb ik veel mensen gehoord over Vietnam die een andere mening hadden over de bevolking. Ik ga dus door Vietnam langs de kust denk ik. Lijkt mij wel een mooie route.

Ik heb het zelf niet gedaan, ben tot aan de 4.000 eilanden gegaan en daarna naar Thailand. Er waren daar wel een aantal reizigers die wel door gingen naar Cambodja dus ik neem aan dat het wel mogelijk is.

Idd, ik heb ook goede verhalen gehoord over Vietnam maar toch ook een derde van de reizigers die we onderweg tegenkwamen hadden dezelfde ervaringen als wij. Hoop dat het voor jou ook alleen maar positief uitpakt.
-Betaal zo veel mogelijk met gepast geld, soms willen ze geen wisselgeld terug geven.
-Let goed op dat een taxi je naar het opgegeven adres brengt.
-Let op je backpack!
Ben nergens ter wereld zoveel van de scams tegengekomen waar je overal voor gewaarschuwd wordt. In Sapa trouwens niets van dit al, erg mooi en vriendelijk.
groetjes
www.edwinenmartine.com

hallo Leonie, je zou ook een binnenlandse vlucht kunnen pakken in vietnam van noord naar zuid en dan vanaf de mekong delta met een bootje de mekong op varen tot in cambodja dit levert best veel tijdswinst op en op deze manier zie je wel minder van vietnam maar kan je mischien wel door cambodja heen een stuk laos doen voordat je naar thailand gaat

er staan op het vietnam diverse draadjes over binnelandse vluchten

in iedergeval veel succes met het maken van je keuze en laat ons weten wat het geworden is :dag:

Ik ben ook benieuwd naar je uiteindelijke keuze. Wij zitten met hetzelfde “probleem”
Willen ook van Vietnam naar Thailand maar kunnen niet kiezen tussen bovenlangs Hanoi- chiang mai via Laos of Saigon-Bangkok via Cambodja. Moeilijk!

Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb.
Ik ga voor de route langs de kust van Vietnam naar Saigon en vanuit daar door Cambodja naar Bangkok.

Ik kom uit Rotterdam dus criminaliteit en belazeraars ben ik wel gewend.
Ik raad je aan om een mini busje deodorant in je achterzak te stoppen.
Is niet erg fijn als je dat in je ogen krijgt. Hard gillen en maken dat je weg komt.

Ik maak me weinig zorgen en heb ontzettend veel zin om wat van Vietnam te zien. =)

Je hebt nu het idee dat Vietnam onveilig is dat is echt niet het geval heb met nog nooit onveilig gevoeld. Je kunt worden opgelicht je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken en dan gaat het helemaal goed komen. Wij hebben in Hanoi een keer gehad dat er geknoeid werd met de meter dat hadden we snel door. Hij stond erop door te rijden en toen heeft mijn man de deur opgegooid zodat ie niet meer kon doorrijden. We hebben niets betaald en hij schreeuwde over straat dat we moesten betalen. Nou mooi niet. Hij had ook bijna nog niets gereden. Verder ook 1 keer bij het verkeerde guesthouse afgezet door een taxi maar we hadden geboekt dus uiteindelijk is het wel goed gekomen. Dit komt omdat de Taxi chauffeurs extra geld verdienen met jou bij bepaalde geusthouse af te zetten.

Helemaal met Moira eens, het is niet gevaarlijk, ze zijn alleen op je geld uit. Als Rotterdamse zal jij aan je mond wel genoeg hebben. Gewon je de kaas niet van het brood laten eten / de noodles niet uit de soep laten eten :wink:

Vietnam is beslist niet onveilig ofzo, en er zijn zeker ook veel goede mensen. Wel vond ik de mensen van Laos stukken vriendelijker!

Qua route: ik vond Laos stukken mooier dan Cambodja, al is Angkor wat natuurlijk een hoogtepunt. Als je echter haast hebt, dan zou ik voor Cambodja kiezen omdat de infrastructuur daar net een stukje beter is.

haha ik denk ook niet dat je je eigen zorgen hoeft te maken vietnam is zeker niet onveilig, ik dacht alleen als je in vietnam een deel vliegt kan je ook een stuk van laos zien, vietnam is ook een heel mooi land en net als overal zal je daar leuke en minder leuke mensen ontmoeten. je gaat in ieder geval een schitterende reis tegemoet waar je de rest van je leven al zal terug denken, heel veel plezier toe gewenst (maar dat zal wel goedkomen)

Zoals ik al zei, ik maak me weinig zorgen.
Wel ben ik een blond Hollands meisje wat alleen reist dus zal ik extra voorzichtig moeten zijn.
De kaas blijft op mijn brood en de noodles in mijn soep :slywink:

Laos zal ik een andere keer moeten doen vanwege tijd en geld.
De route is dan ook wat makkelijker en door mijn chaotische persoonlijkheid moet ik van mezelf wat vastigheid creëren.
Ik moet uiteindelijk nog in New York eindigen dus ik moet goed plannen.

Ik heb er ontzettend veel zin in en ik denk niet dat als ik letterlijk de wereld rond gereisd ben dat ik dan terug kom en denk: “Wat VRESELIJK dat ik Laos niet gezien heb, nu is heel mijn reiservaring verpest!” Haha.
Ik zal in ieder geval meer dingen niet zien dan wel, hoe lang je ook weg bent.

Bedankt voor de tips iedereen! :vak01:

Nee inderdaad zo een ramp is het inderdaad ook niet dat je dan Laos gemist hebt. Komt wel weer een andere keer. Zo hebben wij ook in onze reis pas Laos veel later alsnog gedaan met maar 2 weken vanwege de tijd. Ik ben zelf een groot Cambodja fan en zou zo met je willen ruilen maar goed voorlopig bljf ik in Auckland, Nieuw Zeeland waar ik woon sinds 4 maanden.

:wereld:Pas in Vietnam geweest.
Ik zou naar Saigon (hcm) reizen en dan per boot naar cambodja varen over de mekong.
Kijk ook eens bij Cambodja online reizen voor idee’n. :dag: