Ik heb dringend jullie advies nodig!
Momenteel verblijf ik voor 6 weken in HCMC in Vietnam en ga volgende week op weg naar Hanoi (Noord-Vietnam om alle moois van Vietnam te bekijken. Op 4 november ben ik daarmee klaar en heb ik nog een maand de tijd om 5 december terug te vliegen vanaf Bangkok!
Nu zit ik nogal in dilemma en ik heb verschillende opties en afwegingen, ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!
Overweging 1:
De afstand van Hanoi over land naar Bangkok is erg ver in een maand tijd als ik alles zou willen zien (dwz Cambodja en Laos). Daarnaast zou het betekenen als ik naar Laos zou willen en vanuit Hanoi richting Noord-Laos zou gaan, ik de hele weg naar Zuid-Laos zou moeten afleggen (qua bussen volgens mij killing) en dan vanuit Zuid-Laos de grensovergang naar Cambodja zou moeten maken (waarbij ik hoorde dat dit ook niet de makkelijkste overgang is).
Overweging 2:
Prioriteit voor mij is Siem Reap en alles met mooie natuurgebieden en cultuur.
Overweging 3:
Vliegtickets vanuit Hanoi naar Cambodja en Laos zijn duur. Vliegtickets van Hanoi naar HCMC zijn wel weer goedkoop en vanuit HCMC kun je makkelijk de grens over naar Cambodja.
Wat ik zelf denk dat het gemakkelijkst is , is om vanuit HCMC naar Cambodja te gaan en Laos over te slaan.
Alleen vroeg ik me af of iemand van jullie enig advies heeft hoe ik Laos wel zou kunnen inpassen in mijn reisplan ? Volgens mij is dat namelijk echt een niet te missen land!
Daarnaast… als ik daadwerkelijk alleen Cambodja ga bekijken, is een maand gewoon te lang. Welke plekken in Cambodja zouden jullie mij aanraden ? Ik zat zelf te denken aan Siem Reap, Koh Rong, Battambang, Killing Fields of Phnom Penh, Elephant rescue center (maar hoorde dat dat erg duur is) .
En ik zou dan eventueel nog een stuk van Thailand kunnen meepakken voordat ik terug vlieg over Bangkok. Wat is er in de omgeving van Bangkok aan te raden qua sideseeing ?
Laat ik beginnen door te zeggen dat ik zelf in Phnom Penh woon, wat waarschijnlijk invloed heeft op mijn persoonlijk advies.
Ikzelf ben enkele weken in Laos op vakantie geweest vorig jaar en dit is mijn ervaring:
Van de 4 landen die ik heb bezocht in Azië (Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam) vond ik Laos verreweg de minste.
Ik kon in Laos een stuk minder goed overweg met de mensen en er was eigenlijk geen stad of dorp die mij aansprak.
Daarintegen ben ik wel veel mensen tegengekomen die Laos geweldig vinden.
Veel mensen waren ook in Noord-Laos geweest en hebben mij verteld dat er daar ontzettend veel te doen en te zien is.
Tevens heb ik mij laten vertellen dat je niet naar Laos moet gaan voor de dorpen of steden, maar juist voor wat er daarbuiten te vinden is.
De grensovergang gaf mij geen enkele problemen.
Zorg er uiteraard wel voor dat je wat dollars bij je hebt voor de “administratiekosten” en doe daar vooral niet moeilijk over.
Vorig jaar was ik getuigen van een Duits stel dat deze extra kosten niet kon waarderen en die konden na 5 minuten klagen een andere grensovergang zoeken omdat de beste man achter de balie helemaal klaar was met het stel.
En dat voor 2 dollar…
Voor Cambodja zou een maand perfect zijn.
Een week per stad is goed te doen (Phnom Penh, Siem reap, Battambang).
Of je Koh Rong daar nog tussen kan krijgen ligt denk ik aan jezelf en je planning.
Persoonlijk doe ik tijdens mijn vakantie altijd rustig aan, er zullen vast mensen zijn die een week voor Battambang te lang vinden.
Als je naar Phnom Penh gaat dan moet je toch wel Tuol Sleng en de Killing Fields bezoeken.
Daarnaast zijn dingen als de Royal Palace, Wat Ounalom, National Museum, De Markten (Central market, Russian market) en in de avond de toeristenboot aanraders.
In mijn ogen is er geen stad in Laos die in de buurt kan komen bij Phnom Penh.
Phnom Penh is een grote stad die voor iedereen wel iets te bieden heeft.
Vergeet daarom ook niet dat er naast de toeristische attracties nog een wereld van eten, drinken en ervaringen klaar staat om ontdekt te worden.
Over de omgeving van Bangkok kan ik helaas weinig zeggen.