Wij (mijn vriendin en ik) zijn bezig om een reis te plannen naar Cambodja en Laos, waar we 6 wk voor uit willen trekken. Nu willen we een hoop zien, maar ook wat relaxen. Onze wensenlijst is lang en we vragen ons af wat we zouden moeten schrappen, of juist erbij moeten doen?
We willen vliegen op Ho Chi Minh en Hanoi, omdat dit het goedkoopst is en vandaar zo snel mogelijk naar onze reisbestemmingen.
Ons schema is ongeveer als volgt:
vietnam:
van Ho Chi Minh via de Mekong naar Phnom Penh (3 dagen tour,of snel?)
Cambodja:
Phnom Penh: 1 dag
Sihanoukville: 2 dagen
Koh Kong: 2 dagen
PhnomPenh: weer 1 dag, + reis naar Siem Reap
Siem reap: 7 dagen (eigenlijk het doel van de vakantie)
*reizen naar Mondulkiri: 2 dagen
Sen Moron: 2-3 dagen
*1 dag reizen naar Dom Kralor
Laos:
Pakse 2 dagen (of een andere bestemming?)
*we vliegen naar Vientiane
Vientiane 2 dagen
*Naar Luam Prabang in 2 dagen
Luam Prabang 1 dag
Naar Huay Xai 1 dag reizen
Gibbon experience:3 dagen
*1 dag reizen naar Luang Prabang
dag later van Luang Prabang vliegen naar Hanoi
We komen zo op 31 dagen; er blijven 6 dagen over om te relaxen. Mogelijk toch een bezoek aan Halong Bay in Vietnam, maar dit kan dan last minute nog.
Is dit een acceptabel en logisch schema? Kunnen we dingen overslaan,of moeten we dingen juist wel zien? Steden zijn niet zo ons ding, natuur des te meer. We hebben eerder ongeorganiseerd China gereisd en Israel/Jordanie (petra dan), maar onze ervaring is dus niet supergroot.
hallo robbertb ik denk dat de reis zoals je hem bedacht hebt goed te doen is en halong bay kan je inderdaad ter plaatse boeken dat is geen probleem alleen denk ik dat vliegen naar vietnam niet goedkoper is dan naar bangkok maar het kan natuurlijk zijn dat ik me hier in vergis
de grens overgang tussen cambodja en laos wil nog wel eens lastig zijn en mischien is het daarom handiger om via thailand dit stuk te doen
In welke periode? Dat kan bepalend zijn voor regenseizoen e.d.
Jammer dat jullie in verhouding weinig tijd nemen voor Vietnam. Om te beginnen zou je iets meer tijd kunnen nemen voor Zuid-Vietnam. Hanoi vind ik op zich interessanter dan HCMC en is gemiddeld gezien minder heet. Maar eigenlijk ‘moet’ je gewoon hiernaast nog een reis door Vietnam plannen want daar is 3 weken alleen al een minimum voor.
Johan
nog zo wat
1.tenzij je die vluchten heel goed plant heb je dus dan 2 visa voor VNam nodig. Plus dat-meestal-vliegen naar Vnam stukken duurder (vanaf NL) uitpakt als bvb naar BKK.
2.VAN Khmerland NAAR Laos MOET je tevoren-zo lang als dit nog duurt- een Laos-visum al in je pas hebben (omgekeerd is het betalen met US$ aan de grens). dat kan makkelijk zat als je toch in PnPn bent.
Zoals boven vermeld: als je die resi via Thaild doet (gaat totaal niet vlotter meer tegenwoordig) dan is dat niet nodig an kan je ok laos aan grens regelen/betalen.
er loopt inmiddels een direkte bus (Pn Pn Sorya meen ik) PnPn-via Stung treng naar Pakse, Laos, langsheen in de buurt van 4000 isles. kost 30US$/rit, gaat nog niet dagelijks.
de rit SR-Mondolkuri duurt je veel langer-alleen zit je al 2 dagen in de bus (halve dagen( vanwege de niet-aansluiten=dus weer terug naar pnPn. dus het zou al met al dan more easy zijn om PnPn/(als je dat nmou wilt-Mondol)-SR-dan grens Thaild en via Thaild=meest DIE route wel sneller, naar laos vie de grens Chong mek/achter Ubon.
buslijnen/tijden in Camb: www.canbypublications.com
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dus dat we het onszelf gemakkelijk kunnen maken door een stukje Thailand mee te pakken. Maar, als ik het goed begrijp, missen we dan dus het zuiden van Laos? Dit er vanuit gaande dat we eindigen in Hanoi natuurlijk, mogelijk dat we toch nog Bangkok in de reis betrekken…
Over Mondulkiri:Is dat echt de moeite waard?
Vietnam gaan we denk ik overslaan, inderdaad omdat we daar liever en keer de tijd voor nemen. Scheelt ons weer wat dagen, die we dan kunnen gebruiken om een beetje te relaxen.
We gaan rustig door met plannen, blogs lezen en keuzes maken, we hebben voorlopig nog de tijd (we gaan pas in jan/feb 2011)
1.of iets ‘‘echt de moeite is’’ kan een ander nooit voor jullie-al die superindividuele NLers met allemaal een eigen smaak-uitmaken. en zeker niet als je niks meldt over interessed e.d. lees eens een reisgids met een beschrijving-dan krijg je wel een idee of hat wat kan zijn-en of dat in jullie interessesfeer past.
2.ik deed een voorstel-mag je nemen of niet-om een makkelijker route te volgen. dat heeft als groot bijvoordeel dat er geregelde bussen lopen en men de farang gewend is.
Dus PnPenh(evt. zijtripjes)-SReap-dan grens Aran/Thaild-bus naar BURIRAM-change the bus-Bus naar UBON-4 direkte bussen Ubon-Pakse=nabij de 3999 isles met nu ook al vaste elektra. Bijvoordeel: geen laos visum vooraf hoeven regelen.
Het enige alternatife is -via direkt Camb-Laos grens: vanaf SR terug naar PnPn-dan de (ze zeggen dagelijks-is ie toch vaak niet) bus naar Pakse met pnPnsorya-langs/nabij die 3998 isles. duurt vermoedelijk langer en je moet laos-visum regelen en het is wrs. wat duurder ook nog.
tenzij je natuurlijk er alles op zet om andere plaatsen in Camb langsheen deze roue te bezoeken.
en lees nog eens wat ik zei over 2e VNam visum nodig als je de terugvluchten niet heel secuur plant. In Hanoi beginnen en Vnam overslaan-dat snap ik nou weer niet.
We kijken ook wel in reisgidsen, vandaar natuurlijk onze interesse:) nadeel van die gidsen vind ik alleen dat o.h.a. alles mooi gevonden wordt. Daarom vragen we ervaringen aan anderen, om te horen of zij het de moeite waard vonden. Wij zijn op vakantie toch het meest op zoek naar natuur en historie. Grote steden trekken ons niet zo, vooral vanwege de grote drukten. Wij begrepen dat Mondulkiri qua natuur apart is voor de regio en dat het er stukken rustiger is dan in de rest v/h land. Leek ons een leuke tegenhanger voor de rest. Echter, het is wel een ‘eindje om’ en daarom nog een twijfelpunt.
Voor wat betreft je alternatieve routes: die klinken zeer interessant! Vooralsnog denk ik dat we daar gebruik van gaan maken. Vietnam was echt alleen maar gekozen vanwege de goedkopere vliegtickets en het feit dat we op die manier geen retourvlucht hoeven boeken (we proberen te voorkomen dat we twee keer hetzelfde zien), het land willen we in zijn geheel een andere keer rustig aan bezoeken. Maar als ik het zo lees lijkt Bangkok een betere keuze en dat lijkt het dan ook te gaan worden…
Je zou ook kunnen kiezen voor Kuala Lumpur, omdat je van daaruit naar alle bestemmingen van Airsasia kunt vliegen. Je kunt bijvoorbeeld vanuit Bkk wel naar Phnom Penh vliegen, maar niet op Siem Reap. Zo zijn er nog tal van voorbeelden. Qua kosten kan dat jullie tijd en geld schelen.