Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja

allo mensen,

In september wil ik samen met mijn vriendin goedkoop backpacken richting Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. We zitten nog te zoeken naar een goed reisschema en wat we willen zien. We hebben tussen de 8 en 10 weken de tijd. Ons lijkt het het beste om na bangkok te vliegen en daar verder te trekken. Maar dan, eerst thailand bekijken of eerst de andere landen en via vietnam na boven en dan van noord thailand terug na bangkok.

Wij zouden graag tips willen met do’s en don’ts en hoen we het beste kunnen reizen! Waar backpack kopen en waar ticket boeken?

Mvg,

DAAN

Pfoe in 8 tot 10 weken wordt dit erg krap! Sowieso is het van Vietnam naar Laos lastig reizen, met hele lange reistijden. Ikzelf heb Thailand, Cambodja, Vietnam gedaan en dan vanaf Hanoi teruggevlogen naar Bangkok met Air-asia. Maar eerlijk gezegd viel me Vietnam een beetje tegen. Wij vonden de mensen minder aardig dan in andere Aziatische landen. Het Azië gevoel was er niet zo. Terug in Bangkok vonden we het heerlijk dat de Thaise mensen zo aardig en relaxen zijn! Ook zijn er in Vietnam lange reisafstanden, hoewel je die ook kunt overbruggen met goedkope vliegtickets. Wij hadden ons daar echt op verkeken.
Dus misschien beter om Thailand, Laos en Cambodja te pakken. Maar goed over Laos kan ik je verder niks vertellen. Dan kun je vanuit Bangkok via het noorden naar Laos, dan naar Cambodja en dan via Siem Reap terug naar Bangkok (of andersom natuurlijk).
Succes met plannen!

Leuk vooruitzicht om langer te gaan backpacken. Wij hebben Laos, Cambodja, en Thailand van deze landen aangedaan. Vietnam hebben we overgeslagen. Tijdens het reizen hoorden we mindere verhalen en ik denk dat je met Laos, Cambodja en Thailand de mooie landen aandoet. 8-10 weken is anders ook wel vrij krap, zoals hier ook aangegeven wordt. Maar er zijn ook weer reizigers die Vietnam wel enorm leuk vinden. Smaken verschillen gelukkig :slight_smile:

Een mogelijke route zou kunnen zijn: Bangkok => Chiang Mai => Grens over bij Huay Xai => (eventueel trekking in Luang Nam Tha) => Gibbon Experience => boottocht Luang Prabang => Vientiane => Vlucht naar Phnom Penh (alternatief met bus of doortrekken kost veel tijd) => binnenlanden van Cambodja => Siem Reap => Bangkok => Een weekje ergens een mooi strand als afsluiter => Bangkok.

Voor eventuele tips zie ons blog: deefennoortje.shareyourstory.nl

Waar backpack kopen? In NL! lol2 Of bedoel je waar in NL?

He Daan,

shantitak en deef4ever hebben je al de belangrijkste info gegeven. Als je echt low-budget gaat zal je hoofdzakelijk met bus-trein reizen en dit gaat (logisch) trager dan binnenlandse vluchten. Als je ook Vietnam wil bezoeken op deze manier zal het inderdaad wel krap worden. Hoewel wij in Vietnam ook heel mooie dingen hebben gezien (vooral Hoi An, Dalat en Ha Long Bay) begrijp ik wel wat shanititak zegt. Het is inderdaad iets minder hartelijk dan Thailand en Laos.

De route die deef4ever beschrijft lijkt me dan ook de meest logische keuze. Ik denk zelfs dat je niet per se van Vientiane naar Phnom Penh moet vliegen. Vanuit 4000 Islands naar Phnom Penh met de bus gaat ook heel vlotjes. In Pakse kan je dan nog een dagje een brommer huren en het Bolaven plateau oprijden.

Trek inderdaad ook wat tijd over voor een strandvakantie in het zuiden van Thailand. Als je niet vies bent van een Bounty strand kan ik Thong Nai Pan Yai Beach (Ko Phangan) en Laem Thong Beach (Ko Phi Phi) ten zeerste aanraden.

Zonder Vietnam zou je deze route kunnen doen (ik borduur even voort op die van deef):
Bangkok => Chiang Mai => Grens over naar Laos bij Huay Xai => (eventueel trekking in Luang Nam Tha) => Gibbon Experience => boottocht Luang Prabang => Vang Vieng => Vientiane => Konglor Cave (midden-Laos) => Bolaven Plateau => 4000 Islands / Si Phan Don (zuidelijk Laos) => daar de grens over naar Cambodja => Siem Reap => Bangkok => Een weekje ergens een mooi strand als afsluiter => Bangkok.

In mijn blog van 4 weken Laos en een klein beetje Thailand, kun je inspiratie opdoen en foto’s zien, om te kijken wat jullie ook trekt en wat niet. http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/6/tpod.html Ik heb een andere route gedaan dan hierboven, maar de mijne was een beetje onhandig (met een stuk dubbel reizen, wat ik niet zou aanraden).

Kijk ook eens in een (papieren) Lonely Planet South East Asia voorin, daarin staan vast wel verschillende routesuggesties, en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. En kijk naar routes van reizigers op www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com. Miljoenen voorbeelden!

En kijk ook naar routes van bijvoorbeeld Djoser, Koning Aap, Shoestring, Baobab etc. Die kun je makkelijk zelf nabootsen, alleen heb je dan wel meer tijd nodig dan zij ervoor nemen. Hun schema’s vind ik altijd erg gehaast, en bovendien hebben zij alles al geboekt en heb jij dus meer tijd nodig om bussen te zoeken en boeken, hotels te vinden etc. Maar ook veel meer flexibiliteit! :slight_smile:
Wel zijn hun routes vaak logistiek handig en gaan ze langs veel highlights, dus daarom raad ik aan om die routes te bestuderen.

Waar backpack kopen? Perry Sport heeft prima tassen van Wildebeast en Nomad, die merken zijn niet zo duur als andere, maar wel goed en stevig.
Zelf ben ik na jaren backpacken met een normale backpack, onwijs blij met mijn nieuwe Osprey ‘backpack met wielen’. Een kruising tussen een rolkoffer en een backpack, met erg goeie wielen die stabiel rijden, maar ook met heel goeie (wegritsbare) comfortabele draagbanden om hem gewoon als backpack op je rug te dragen. Ideaal!!
Met 5 weken in Colombia heb ik meestal kunnen rollen en maar 1x hoeven sjouwen, en als ik terug denk aan Laos en Thailand had dat daar ook makkelijk gekund. Het scheelt zóveel gezweet en onnodig gesjouw! Vooral in warme landen is dat heerlijk, als je niet zo’n zware tas op je rug hoeft.
Ik heb geen aandelen bij dat bedrijf maar het is gewoon de beste investering die ik in jaren heb gedaan. Die van 60 liter is meer dan genoeg trouwens.
Het ritst open als een koffer, dus je kunt veel makkelijker bij je spullen dan met een ‘bovenlader’ backpack.

http://www.ospreypacks.com/images_products/315_751_lg.jpg

http://www.ospreypacks.com/images_features/657_78_feature.jpg

http://www.ospreypacks.com/en/product/convertible_wheeled_packs/sojourn_2560l?tab=features

Mocht je toch een traditionele backpack willen, ik heb nog een legergroen met zwarte Nomad van 55 liter te koop voor je. :slight_smile:
Maar het is bij een backpack (zonder wielen) wel erg belangrijk dat 'ie goed bij jouw rug past, anders krijg je snel last van pijntjes en dingen. Dus net als met een spijkerbroek moet je die ook echt fysiek gaan passen in winkels. Jouw vriendin heeft dus wellicht een heel andere backpack nodig dan jij!

Los van een grote backpack/koffer, neem je natuurlijk een dagtas mee, die gebruik je als handbagage in vliegtuig en bus; en gebruik je als je eenmaal ter plaatse in een hotel zit en je backpack daar achterlaat, en rondloopt door een stadje of een trekking gaat maken of wat dan ook.

Ticket boeken: zoek zelf via internet (skyscanner.com, tix.nl, vliegwinkel.nl ofzo), of laat Vliegwinkel of Kilroy iets gunstigs voor je zoeken. Je kunt via internet een offerte vragen maar ook gewoon bellen of langsgaan. Laat ze niet te makkelijk het eerste wat ze vinden aanbieden, vraag goed door of er nog betere opties zijn. Kijk ook of het goedkoper is om vanuit Brussel of Düsseldorf te vertrekken, of net op een andere dag. En let op de vertrektijd en aankomsttijd, of je die wel prettig vindt, en of je wel of niet een overstap hebt (een stopover op Dubai kan misschien leuk zijn??), of een veel langere vluchtduur.

Let op dat je voor Thailand ook een uitreisbewijs nodig hebt. Jenny weet meer van dat soort dingen.

Goeie reis!

Wow, wat een boel info tegelijk. Mag ik even mijn wagonnetje aanhangen?
Wij plannen van november tot januari (week of 12) hetzelfde, maar dan met twee kinderen (dan 5 en 7). We zullen ons beperken tot Thailand/Laos/Cambodja, met nadruk op de laatste twee aangezien we eerder al in Thailand waren.
Met kleine kinderen is ons tempo sowieso wat lager maar ik snap de redenering van hierboven wel. Vier landen op tien weken lijkt mij wel heel veel. Mijn advies aan Daan zou dus zijn om rustig de tijd te nemen om gewoon af en toe wat rond te hangen. Misschien net iets minder fotomomenten, maar net iets meer genieten. Veel plezier in elk geval.
Mijn vraag aan andere lezers is of de tips van hierboven even haalbaar zijn met kleine kinderen? Jungle treks slaan we even over, maar verder nog aanraders/afraders?

De busreizen in Laos kunnen pittig zijn en lang duren. Vooral ten noorden van Vientiane is het bergachtig. Het stuk tussen Vang Vieng en Luang Prabang is berucht dat veel mensen misselijk worden door al het geslinger in de bergen. Wel prachtig uitzicht.
Ik weet niet hoe goed jullie kinderen tegen lange busritten kunnen. Wellicht slim om het in veel kleine stukjes te knippen, en eventueel te zoeken naar bussen met airco in plaats van hete bussen.

In het midden en zuiden van Laos gaan de wegen vooral langs de rivier en zijn dus vlakker, maar de wegen zijn op sommige stukken vol gaten, en de bussen gaan nogal eens kapot. Dus heb altijd genoeg drinkwater en wat te eten bij je voor als je pech onderweg krijgt. En misschien een leuk spelletje bij de hand om de verveling tegen te gaan.

Ik vond Laos wel een fantastisch mooi land.

Vang Vieng trekt wel veel zuipende en drugs-gebruikende jongelui, dus met jullie jonge kinderen zou ik aanraden om in het rustigere gedeelte van het stadje te verblijven (meer bij BanSuan bungalows / Jardin Organique hotel in de buurt, of zelfs buiten het stadje). Wel heeft Vang Vieng een van de mooiste natuurlijke omgevingen van heel Laos dus toch zonde om het over te slaan, en het is een mooie tussenstop tussen Luang Prabang en Vientiane.

In mijn blog kun je wat meer lezen over mijn haat-liefde voor Vang Vieng, en ook bijvoorbeeld hoe heerlijk ik Luang Prabang vond… http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/6/tpod.html

Bij Luang Prabang in de buurt heb je mooie watervallen, en daar in de buurt kun je ook naar olifantenverzorgingsparken geloof ik, misschien leuk voor de kinderen.

In Midden-Laos is een 7 km lange grot met een rivier er doorheen, heel spannend in het donker, en halverwege die grot kun je eruit en allerlei stalagmieten bekijken. Konglor Cave / bij dorpje Ban Kong Lo. (De spelling van plaatsnamen kan nogal verschillen, bijvoorbeeld Thakhek of Tha Kheak is hetzelfde plaatsje.)

Goeie reis!

Hoi Daan,

in 10 weken is er veel mogelijk, echter zoals meerdere malen al is aangegeven is 4 landen bezoeken in die tijdspanne erg optimistisch. Persoonlijk zou ik me beperken tot 3 landen. Ik heb een dergelijke reis gemaakt vorig jaar in oktober. Ik kan je geen reisschema geven want dat hadden we niet;-). Koop een lonely planet en lees vooral veel op internet om een globale indeling van je reis te kunne maken.
Heb misschien wel wat algemene tips voor je reis:

  • Bangkok is een prima startpunt van je reis. Via daar kun je dan eenvoudig via Chiang Mai/Rai Laos intrekken.
  • Een logische route kan zijn: Bangkok, Chiang Mai/Rai, Laos, Cambodja, Vietnam. Als Vietnam je laatste punt is kun je bv. via Ho Chi Minh of Hanoi goedkoop terugvliegen naar Bangkok;-)
  • Persoonlijk zou ik ongeveer 3 weken per land berekenen. Het geeft je de tijd om overal rustig rond te kijken en ook af en toe lekker een dagje rust te pakken (met name in Laos zijn de afstanden groot en de busreizen lang. Bovendien om de haverklap gaan de bussen ook nog stuk en sta je weer in de middle of knowwhere te kijken:).
  • Er zijn talloze ‘standaard’ routes door deze landen. Probeer af en toe ook een keer buiten het boekje te gaan om je ervaring nog mooier te maken. Ik vond sommige plaatsen waar amper toeristen komen echt een geweldige ervaring.
  • Voor tickets gebruik ik vaak skyscanner. Als je een binnenlandse vlucht wilt nemen is Airasia een goedkope optie.
  • Ben je member van de Rabobank? Let even op in Laos, ik kon daar mijn pinpas niet gebruiken en heb veel backpackers gesproken met dezelde problemen. Schijnt overigens al langer een probleem te zijn.

Veel plezier met de voorpret, het is voor mij in ieder geval een geweldige reis geweest. Misschien een persoonlijke tip, denk ook eens aan Myanmar, nog niet toeristisch en werkelijk een fantastische ervaring.

Groet Tom

Hey,

Hierboven staat al veel info, maar toch even mijn vraag.

Momenteel verblijf ik twee maand in pp. Maar wil vanaf 27 april tot 1juni reizen. Graag wil ik naar laos en thailand, misschien ook naar vietnam. Maar ik begrijp dat dit niet gaat lukken?:frowning: En wat is de beste route om dit te doen? Ik zou graag ook de stranden van thailand nog willen zien! En kan iemand een schatting van budget doen? Tot slot, als ik een binnenlandse vlucht wil boeken, waar doe ik zoiets?

Alvast bedankt,

Bert

Ik heb zelf Thailand (Bangkok en een paar eilanden) Cambodja (Siem reap - Ankor Watt, Phnom Penh, Sihanoukville), Vietnam (zuiden naar noorden langs de kust, Mui Ne en Hoi An zeker niet overslaan), Laos (Vientiane, Vang Vien) Gedaan in 2 maanden.
Ik Moet zeggen dat dit prima te doen was qua tijd. Alleen vond ik het jammer dat ik niet langer in Laos kon blijven, Laos stole my heart!!

Ik heb alles met het openbaar vervoer gedaan (trein, bus) Zelf vind ik dit een leuke manier van reizen omdat je zo de cultuur leert kennen en in aanraking komt met de lokale bevolking. Alleen de reis van Hanoi (Vietnam) naar Laos verliep niet helemaal soepel dus dit uiteindelijk met een binnenlandse vlucht gedaan. Het hostel waar ik in verbleef heeft dit allemaal geregeld. Ik denk dat ik in 2 maanden ong. 2,500/3000 euro heb uitgegeven. Maar dit had makkelijk goedkoper gekund.

Oh ja en als je een slaaptrein wil boeken, doe dit dan een paar dagen voor vertrek met die trein. Dit kan bij je hotel/hostel of bij boekingsbureau’s langs de weg. Ik ging in Thailand naar het station om daar ter plekke een kaartje te kopen… uitverkocht… Alleen staanplaatsen… aangezien de volgende trein pas 6 uur later vertrok, en er niet echt een hotel of iets in de buurt was, dus maar genoegen genomen met een staanplaats… Sta je dan als westerling in een overvolle trein als enige met een staanplaats en eigenlijk ook nergens plaats om te staan. Een erg vermoeiende en lange reis maar achteraf gezien een erg mooie ervaring. Mensen waren zo behulpzaam! Er werd meteen plaats gemaakt voor mijn backpack, een familie liet hun kinderen op de grond slapen zodat er een plekje voor mij was, fruit en drinken werd mij aangeboden. Deze ervaring had ik niet willen missen, als ik het over kon doen had ik het precies weer zo gedaan.

Groetjes Malou

Als ik jullie was zou ik in Vietnam een keuze maken: of noord of zuid. Ik heb dezelfde landen bezocht in 3,5 maand maar ik heb dan ook rustig de tijd genomen en vooral in Thailand super veel gezien. In Vietnam ben ik voor het noorden en midden gegaan. Ik had een retourticket (vliegen) van Bangkok naar Hanoi. In Cambodja ben ik alleen naar Siem Reap en dus de tempels geweest en naar Phnom Penh. Ik vond Laos echt geweldig en daar ben ik bijna een maand gebleven. Super veel plezier! Ik zou het zo weer doen en mis die landen nog vaak.