Zonder Vietnam zou je deze route kunnen doen (ik borduur even voort op die van deef):
Bangkok => Chiang Mai => Grens over naar Laos bij Huay Xai => (eventueel trekking in Luang Nam Tha) => Gibbon Experience => boottocht Luang Prabang => Vang Vieng => Vientiane => Konglor Cave (midden-Laos) => Bolaven Plateau => 4000 Islands / Si Phan Don (zuidelijk Laos) => daar de grens over naar Cambodja => Siem Reap => Bangkok => Een weekje ergens een mooi strand als afsluiter => Bangkok.
In mijn blog van 4 weken Laos en een klein beetje Thailand, kun je inspiratie opdoen en foto’s zien, om te kijken wat jullie ook trekt en wat niet. http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/6/tpod.html Ik heb een andere route gedaan dan hierboven, maar de mijne was een beetje onhandig (met een stuk dubbel reizen, wat ik niet zou aanraden).
Kijk ook eens in een (papieren) Lonely Planet South East Asia voorin, daarin staan vast wel verschillende routesuggesties, en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. En kijk naar routes van reizigers op www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com. Miljoenen voorbeelden!
En kijk ook naar routes van bijvoorbeeld Djoser, Koning Aap, Shoestring, Baobab etc. Die kun je makkelijk zelf nabootsen, alleen heb je dan wel meer tijd nodig dan zij ervoor nemen. Hun schema’s vind ik altijd erg gehaast, en bovendien hebben zij alles al geboekt en heb jij dus meer tijd nodig om bussen te zoeken en boeken, hotels te vinden etc. Maar ook veel meer flexibiliteit!
Wel zijn hun routes vaak logistiek handig en gaan ze langs veel highlights, dus daarom raad ik aan om die routes te bestuderen.
Waar backpack kopen? Perry Sport heeft prima tassen van Wildebeast en Nomad, die merken zijn niet zo duur als andere, maar wel goed en stevig.
Zelf ben ik na jaren backpacken met een normale backpack, onwijs blij met mijn nieuwe Osprey ‘backpack met wielen’. Een kruising tussen een rolkoffer en een backpack, met erg goeie wielen die stabiel rijden, maar ook met heel goeie (wegritsbare) comfortabele draagbanden om hem gewoon als backpack op je rug te dragen. Ideaal!!
Met 5 weken in Colombia heb ik meestal kunnen rollen en maar 1x hoeven sjouwen, en als ik terug denk aan Laos en Thailand had dat daar ook makkelijk gekund. Het scheelt zóveel gezweet en onnodig gesjouw! Vooral in warme landen is dat heerlijk, als je niet zo’n zware tas op je rug hoeft.
Ik heb geen aandelen bij dat bedrijf maar het is gewoon de beste investering die ik in jaren heb gedaan. Die van 60 liter is meer dan genoeg trouwens.
Het ritst open als een koffer, dus je kunt veel makkelijker bij je spullen dan met een ‘bovenlader’ backpack.
http://www.ospreypacks.com/images_products/315_751_lg.jpg
http://www.ospreypacks.com/images_features/657_78_feature.jpg
http://www.ospreypacks.com/en/product/convertible_wheeled_packs/sojourn_2560l?tab=features
Mocht je toch een traditionele backpack willen, ik heb nog een legergroen met zwarte Nomad van 55 liter te koop voor je.
Maar het is bij een backpack (zonder wielen) wel erg belangrijk dat 'ie goed bij jouw rug past, anders krijg je snel last van pijntjes en dingen. Dus net als met een spijkerbroek moet je die ook echt fysiek gaan passen in winkels. Jouw vriendin heeft dus wellicht een heel andere backpack nodig dan jij!
Los van een grote backpack/koffer, neem je natuurlijk een dagtas mee, die gebruik je als handbagage in vliegtuig en bus; en gebruik je als je eenmaal ter plaatse in een hotel zit en je backpack daar achterlaat, en rondloopt door een stadje of een trekking gaat maken of wat dan ook.
Ticket boeken: zoek zelf via internet (skyscanner.com, tix.nl, vliegwinkel.nl ofzo), of laat Vliegwinkel of Kilroy iets gunstigs voor je zoeken. Je kunt via internet een offerte vragen maar ook gewoon bellen of langsgaan. Laat ze niet te makkelijk het eerste wat ze vinden aanbieden, vraag goed door of er nog betere opties zijn. Kijk ook of het goedkoper is om vanuit Brussel of Düsseldorf te vertrekken, of net op een andere dag. En let op de vertrektijd en aankomsttijd, of je die wel prettig vindt, en of je wel of niet een overstap hebt (een stopover op Dubai kan misschien leuk zijn??), of een veel langere vluchtduur.
Let op dat je voor Thailand ook een uitreisbewijs nodig hebt. Jenny weet meer van dat soort dingen.
Goeie reis!