Januari 2010 ben ik van plan om door Cambodja, Laos en Vietnam te reizen. Ik ga samen met een vriendin en we (nouja eigenlijk zij ) hebben 6 weken de tijd.
We zijn van plan een retourtje Bangkok te boeken en dan een rondje te maken. 6 weken is niet echt lang voor 3 landen dus we zullen dingen moeten skippen. Al zijn wij redelijk snelle reizigers. Mexico en Guatemala hebben we in 4 weken gedaan en Thailand in 3 weken. Uiteraard lang niet alles gezien maar naar ons idee wel genoeg.
Maar wat is handiger? Van Bangkok naar Laos, dan Vietnam en als laatste Cambodja?
Of juist beginnen in Cambodja dan Vietnam en als laatste Laos (vanuit Vientiane terug naar BKK)
En hebben jullie advies wat betreft een route? Ik geloof dat ik nu al te veel wil. Heb nu zoān 12 plaatsen op mān lijstje staan⦠:o
Het gaat toch niet alleen om dingen zien? Je wilt een land, de cultuur en de mensen toch voelen en meemaken? Als ik jullie was zou ik Vietnam skippen, het iets rustiger aan doen en vooral niet te veel plannen.
6 weken is wat krap, maar wel te doen, als je de vaart er in houdt.
Ook ik zou net als Caroline niet teveel plannen, maar ik denk dat je in jouw tijd gerust alle 3 de landen aan kunt doen. Laos hoeft in principe niet veel tijd te kosten. Vietnam kan veel tijd in beslag nemen, omdat daar heel veel te doen is. Ik zou beginnen met naar Cambodja te gaan, en dan naar Vietnam, en daar de tijd voor te nemen. Laos is een flexibel land, waar je in principe zoveel tijd kunt doorbrengen als je wilt, dus is dat lijkt me het beste land om mee te eindigen.
Ik zou zelf 2 landen kiezen. Afstanden zijn groot en je bent veel onderweg of je zou onwijs veel moeten vliegen wat in sommige van die landen erg duur is. Ik zou kiezen voor Cambodja en Laos en daar lekker 6 weken doorheen reizen. Meer cultuur snuiven. Wij zijn ook ooit 3 weken in Thailand geweest en vonden dat zelf ook te kort en daarom zijn we nog 4 keer terug geweest.
Sado en Moira bedankt voor jullie advies!
Eerst wilden we eigenlijk ook alleen naar Cambodja naar Laos maar hebben echt zoān instelling van: ach, als we toch in de buurt zijnā¦
Heb weer iets om over na te denken.
In de buurt is een groot woord het is niet alsof je van Nederland naar Duitsland gaat. Je bent uren onderweg om alleen al bij de grens te komen. Vergis je niet je bent zo 1 dag bezig met afstanden afleggen.
Kijk maar eens op vietnamairlines.com. Hier kun je echt spotgoedkope vluchten boeken binnen vietnam. Als je bijvoorbeeld van cambodja naar vietnam reist naar Ho Chi Minh en dan toch graag het noorden van vietnam wilt zien en weinig tijd hebt, boek je gewoon een vlucht van HCM naar Haipong. Dan zit je meteen bij Halong Bay en dat moet prachtig zijn! Wij doen dit ook en zoān vlucht kost maar 56,-! Zo bespaar je veel tijd en kun je wellicht nog naar Sapa met de trein.
Veel succes!
Ja halong bay is geweldig om met de boot te doen in de plaats zelf is niet zoveel te doen.
Daarom kun je net zo goed een tour doen op de boot met pickup in Hanoi.
Melanie, bedankt. Ik ga de site even bekijken. Maar hebben jullie deze vlucht nu al geboekt? Ik wil namelijk niet te veel vastleggen en het liever ter plaatse boeken. Of is er dan geen ānormaalā tarief meer te boeken.
Sapa staat idd wel hoog op mān lijstje. Ik denk dat vliegen wel een goede optie is. Of toch het zuiden van Vietnam overslaan en alleen Halong Bay, Hanoi en Sapa doen.
je kan vluchten boeken 1 dag voor vertrek kost helemaal niets daar. Wij hebben veel gevlogen in Vietnam betaalde gemiddeld zoān 40 a 50 euro voor 2 personen one way dan wel met vietnam airlines.
Bangkok
Siem Reap (bus)
Battambang (bus of is de boottrip meer de moeite waard?)
Sihanoukville
Phnom Penh
Vientiane (vliegen van Phnom Penh)
Vang Vieng
Luang Prabang
Hanoi
vanuit Hanoi: Sapa en Halong Bay
Bangkok (vliegen vanuit Hanoi)
Zijn er andere plaatsen die jullie meer de moeite waard vinden? Ik heb gelezen dat de bus van BKK naar Siem Reap weleens 2 dagen kan duren ivm grensovergang, iemand daar ervaring mee? Wil namelijk niet 3x in de reis gaan vliegen dus zou het liefst wel gewoon met de bus gan.
Mijn advies zou zijn van bangkok naar Aranyaprathet met de trein die in de ochtend en in de middag gaat. Dan met een tuktuk de grens over naar boipet en vanaf boipet naar siem reap met de bus.
Ik neem aan van Luang Prabang vliegen naar Hanoi anders ga je echt tijd te kort krijgen. Ik neem aan dat het in 6 weken is het is wel wat veel om te doen. Je bent met reizen snel 1 dag kwijt.
Bedankt voor je snelle reactie! En dat eerste deel, gaat dat in 1 dag? Kun je dat zelf doen of is het handiger om dat te boeken in BKK?
Ik zag in de LP geen rechtstreekse bus naar Hanoi dus vliegen is volgens jou een betere optie?
Je van Bangkok naar Siem Reap in 1 dag doen. Als je de trein neemt wat dus wel 3de klas is vanaf bangkok die gaat in de ochtend en in avond kost 40 bath geloof ik per persoon. Dit duurt ongeveer 5 uur. Dan kom je aan rond het middaguur. Dan neem je de tuktuk naar de grens. Je loopt de grens over en dan kun je daar een taxi of bus nemen naar Siem Reap kijk uit er zijn ook scams dus onderhandel goed over de prijs.
Treintickets kun je aan het loket kopen in het treinstation van bangkok de dag dat je vertrekt deze zijn zover ik het weet niet van tevoren te boeken.
Je kunt de reis wel maken van Luang Prabang naar Hanoi maar dan ben je denk ik 2 a 3 dagen onderweg. Vliegen kan ook is wel vrij duur omdat er maar een maatschapij op vliegt en dat is Lao Airlines website via google te vinden en ook te boeken.
Welkom in Azie reistijden zijn lang en vaak zit je ook nog wel eens te wachten tot iets vertrekt. Ja vliegen in Laos kost een hoop geld inderdaad. Als je kan zitten want soms is de trein zo vol dat je geen zitplaats heb wij gingen dan nog wel eens op de grond zitten. Je moet die reis niet maken om schoon te blijven want dat zit er niet in. De ramen zijn open dus alles waait naar binnen. Derde klas zijn houten banken en alle lokale reizen hier mee. Wij vinden het een onwijs leuke manier van reizen avontuurlijk.
heb even vluchtig door dit topic heen gelezen (vergeef me dus als ik er ergens naast zit)
6 weken voor 3 landen is echt wel heel erg weinig. met name vanwege de afstanden. Maar dat is al gezegd
Ik heb net Laos en Cambodja gedaan in 22 dagen (werk) en dat was bijna niet leuk meer vanwege de lange lange dagen in de bus en eigenlijk nauwelijks tijd om iets te zien of te doen.
Ik zie dan je voorstel om Batambang en Sihanoukville in Cambodja te doen en dat snap ik dan niet zo goed. Als je zo weinig tijd hebt zou ik me in Cambodja alleen beperken tot 2 dagen Siem Reap (ankor Wat), een reis dag en dan 2 dagen Phnom Penh.
Dan hou je meer tijd over voor andere dingen
de weg Poipet /Siem Reap is sinds 2 maanden af dus volledig verhard. vanaf Poipet ben je nu in een uurtje of 3 in siem Reap!
bij de wegā¦als je vliegt vanaf phnom penh moet je op de luchthaven $25 servicetax (ofzoiets) betalen dus zorg dat je dat nog bij je hebt!
luang Prabang naar Hanoi is minimaal 2 hele lange dagen in de bus. Nu is in de bus zitten in noord Laos sowieso geen hobby van mij omdat ik vrij snel wagenziek ben. Het is een prachtige rit met alleen maar bochten :retard:
In de gewone bus is de ruimte zo beperkt dat ik 4 weken later nog de blauwe plekken op mijn knieen had staan van het houtenschot in de stoel voor me.
ik zou bijna zeggen. Ga van Cambodja (de verkorte versie) naar Vietnam. Kijk eens of daar een binnenlandse vlucht de moeite waard is ( en betaalbaar) dus bezoek Ho chi minh city en vlieg dan naar midden of noord Vietnam.
Dan kan je vanuit daar naar noord laos. Stop bij de vlakte der kruiken in Phonsovan en dan naar Laung Prabang en met de boot naar het noorden om Thailand weer in te komen (2 dagen). Van chiang Mai kan je dan met een nacht trein weer naar BKK
Je āmistā dan wel vientiane en vang vieng. maar vooral aan die laatste mis je niet veel. Zeker niet als je het mooie karstgebied van Halongbay vlak daarvoor gezien hebt
Wat fijn dat die weg trouwens verhard is dan is het opeens niet meer zo ver van de grens af.
Ik zal het nog even aan vrienden doorgeven die wilde dat stuk ook met de taxi gaan doen.