Toffe reis! En lekker lang.
Ik heb in Laos gereisd met een stukje Thailand. Ik was gemiddeld ongeveer 35 euro per dag kwijt in mijn eentje (als je hotelkamers kunt delen scheelt dat al een klein beetje). Ik had dan wel altijd een privékamer of zelfs bungalow, ging altijd uit eten (2-3x per dag), en nam ongeveer om de dag een massage van 3 of 4 euro, ik reisde alleen maar met de trein en bus (nam wel tuktuks in steden), huurde vaak een fiets voor 3 of 4 euro per dag, en boekte af en toe tourtjes.
Op het laatst gaf ik wel iets meer dan dat uit omdat ik toen op Koh Chang een heel luxe appartement had genomen.
Ik zou het afraden om met de trein naar Vientiane te gaan en dan Vang Vieng - Luang Prabang en dan dezelfde weg weer terug. Ik heb dat zelf gedaan, maar dat is echt een rottig stuk wat je dan dubbel doet. Iemand noemde 9 uren, maar het is meestal 10 of 11 uren. En als losse reizen: Vientiane - Vang Vieng 4 uren (ik heb veel gestuiterd maar weet niet of dat door de superslechte bus kwam of de superslechte weg of een combi van beide); Vang Vieng - Luang Prabang 7 uren (plus een stukje met een tuktuk of songthaew want de bus komt 3km buiten het centrum aan); dat stuk is over slingerende bergwegen waar veel mensen letterlijk kotsmisselijk van worden. Wel mooi uitzicht. Maar om nou vrijwillig diezelfde route 2x te doen…
dat had ik niet zo slim gedaan (terugweg had ik met nachtbus gedaan, Luang Prabang - Vientiane 11 uren, het uitzicht kende ik immers al… heb amper geslapen).
Achteraf gezien zou ik hebben gevlogen van Bangkok naar Luang Prabang en dan met de bus naar het zuiden gereisd. Of je zou de route kunnen doen zoals in post #4 via Chaing Mai. Veel mensen gaan dan naar Luang Nam Tha waar je mooi kunt hiken en bij locale families logeren.
Vliegen op Kuala Lumpur zou ook een goeie optie kunnen zijn en dan vanaf daar naar Luang Prabang.
De volgorde van eerst Laos of eerst Cambodja hangt ook een beetje af van de visumsituatie. In 2009 kon je niet aan die grens (zuidelijk Laos) een visum voor Laos krijgen, maar moest je dat van tevoren regelen in een stad in Cambodja, las ik. Misschien kan het inmiddels wel.
Aan andere grenzen van Laos kun je wel het visum aan de grens kopen.
In mijn Laos-blog lees je tips en handige links, en mijn reisverslagen met foto’s, waaruit je wellicht nog wat inspiratie kunt opdoen.
Omdat jullie voor het eerst ver gaan reizen, kan het ook geen kwaad om wat te lezen over cultuurschok. Dan weet je tenminste waar je (misschien) last van hebt. 
Verder: niet teveel spullen meenemen. Daar loop je alleen maar mee te sjouwen. Het is er meestal warm, en mocht het toch koud zijn, dan draag je laagjes over elkaar. Tussendoor was je telkens (of laat je dat doen, kost niet veel). Je zult dus vaak hetzelfde aan hebben maar het is immers geen modeshow.
Er is daar ook veel leuke kleding te koop voor heel weinig geld (en mooie geweven doeken en sjaals in Laos), dus hou zeker ruimte leeg in je tas.
Een vrouw kan het beste onder de 12-13 kilo proberen te blijven qua backpack, een man 15 kilo of minder.
Meer tips lees je via mijn handtekening in mijn Gratis reistips. Kijk ook eens op www.joho.nl naar de checklists en dat soort pagina’s.
Veel voorpret gewenst en een mooie reis natuurlijk.