6 weken Cambodja/Laos

Hey, wij zijn een koppel dat volgend jaar, zomer 2013, voor de eerste maal ver gaan reizen! We zijn al 100% zeker dat het om Laos en Cambodja zal gaan, eventueel nog een Thais eiland maar zullen we nog zien…

Omdat het de eerste keer is = veel voorbereiding! Heb nog wel wat vraagjes rond tickets en route! :cheer:

Ik heb al vernomen dat je het beste naar Bangkok vliegt en, voor 6weken juli en augustus (met het werk kan het niet anders dan deze periode :slapen:), een ticket heen en terug rond 700euro zal zijn, goeie schatting?

Overig de route zijn we nog serieus aan het twijfelen om via BKK eerst Cambodja of eerst Laos te doen? Wat is de handigste route of de route waarin je meeste ziet? We willen een mix doen van alles, dus natuur, cultuur en steden…

Rond budget denken we aan 2000euro per persoon met tickets inbegrepen! Dat lijkt voldoende voor ons aangezien dit onze eerste keer is en het allemaal eens moeten ervaren!

Alvast bedankt!!! :chin:

Hi Vinnie,

ik persoonlijk vlieg liever op Kuala Lumpur. Dat ticket is meestal een tikkie duurder dan een op Bkk, maar er zijn wel wat voordelen aan verbonden. Ten eerste is het de thuisbasis van Airasia, waarmee je goedkoop van en naar tal van Aziatische steden/plaatsen kunt vliegen. Kan ook vanuit Bkk, maar lang niet zoveel bestemmingen voor die prijzen. Verder, maar dat is dus echt persoonlijk, vind ik KL een aangenamere stad dan Bkk.

Je zou als route bv na KL op Vientiane kunnen vliegen (heb ik afgelopen november nog voor 45 usd gedaan), na Vientiane met de bus verder naar Vang Vieng, dan met de bus door naar Luang Prabang. Vanuit Luang Prabang kun je op Pakse vliegen, mocht je die regio ook willen zien althans. Vanuit Pakse kun je via lucht en weg naar Cambodja. Hier zou ik o.a. Siem Reap/Angkor, Battambang en Phnom Penh willen aanraden. Of jullie de stranden ook in Cambodja willen bezoeken plus een Thais eiland is aan jullie. Je kan via de Cambodjaanse kust via o.a. Sihanoukville en Koh Kong naar Thailand. Er zijn een aantal plekken in Thailand die door Airasia aangevlogen worden, dus kun je makkelijk je route passend maken. Hoe lang je op elke plek zou willen blijven is aan jullie, maar een vlucht met Airasia is het goedkoopst bij ver vooraf boeken.

Jullie rekenen 2000 per persoon inclusief ticket vanuit Europa. Het lijkt me best te doen qua budget, maar denk er aan dat als je veel wilt zien en snel moet reizen, je kosten vaak omhoog gaan. Je kunt dan vaak geen concessies doen op je vervoer.

Cambodja is redelijk snel te bereizen, zolang je niet van de begaande paden gaat. Laos is al wat langzamer, want Vang Vieng - Luang Prabang duurt makkelijk 9 uur met de bus (wel heel mooi). Thailand is weer wel redelijk snel.

Snel en veel in weinig tijd is altijd een hoger budget dan de vaak genoemde budgetten die “veel tijd backpackers” hebben !

Succes!

Bedankt voor de reactie maar volgens jouw route doe je nogal veel met het vlieguitg, maakt dit het niet onnodig duur? aangezien wij veel willen zien en oke, busritten nemen we er dan wel bij! We beseffen ook dat het lange afstanden zijn maar willen niet al te veel vluchten in onze route zetten!

Meer van plan om van BKK naar Vientiane met de trein te doen en zo verder te reizen naar Luang Prabang om zo naar het uizden van Laos door te reizen en zo Cambodja in te trekken om dan de steden te doen die jij aangeeft…

Klinkt dit zo onlogisch dan, uiteindelijk hebben we wel 6 weken?

Zonder de vluchten is het budget van 2000 euro per persoon dan niet mogelijk?

Thanks!!!

Beste Vinnie,

veel hangt overigens ook af van het klasse hotels waarin je wil slapen. Airco, eigen sanitair,…

Om je een ideen te geven over kosten; wij reisden 3 maanden door Thailand, Laos, Cambodia en Vietnam, namen altijd een kamer met airco en eigen badkamer maar geen luxesuites of zo. Reizen deden we hoofdzakelijk met bus en trein, 1 keer een binnenlandse vlucht met AirAsia (spotgoedkoop). Voor de rest geen bijzondere uitspattingen zoals uitgaan, drinken, dure uitstappen, duikcursussen, enz. gedaan en wij deden rond de € 80,- per dag op met 2 personen. Heen -en terugvlucht niet inbegrepen.

Als ik jou budget dan bekijk zal je toch geluk moeten hebben met je vliegticket en echt voor low-budget accomodatie moeten gaan om dat te halen. Zoals eerder gezegt, minder tijd kost meer geld. Als je dan, zoals roberts reeds voorstelde, nog meer moet gaan vliegen wordt het al helemaal een pak duurder.

Hoe ik het zou doen om toch redelijk mijn budget in de gaten te houden:

• Vliegen naar Bangkok en blijf een paar dagen, regel trein naar Ciang Mai en grensovergang naar Luang Prabang.
  • Nachttrein naar Chiam Mai en daar ook een dag of 2 blijven
  • Over de grens naar Laos en door naar Luang Prabang
  • in 2 weken via Vang Vieng, Vientiane, Pakse naar 4000 Islands moet wel lukken.
  • Neem ik Phnom Penh ook wat tijd en dan naar Siem Reap
  • Bezoek Angkor, floating villages,…

Dit moet op een dikke 4 weken zeker kunnen, dan hou je nog een dikke week over om te gaan “Island Hoppen” is zuid Thailand. Ik vond Koh Phi Phi heel mooi.

Toen wij ginder waren (feb-mrt-apr) kon je alles perfect ter plaatse regelen. Overnachtingen, busritten, treintickers, vluchten, tours kunnen op elke hoek van de straat geboekt worden, dikwijls om de dag erna reeds te vertrekken. Wij hadden niks op voorhand geregeld. Gezien het enorme aanbod operators lijkt me dit sterk moest dit in juli-augustus anders zijn.

Tips op anneliesfreek.wordpress.com , lees zeker het stuk over de grensovergang Thailand-Laos. Dit ging niet zo vlot maar ja, het hoort bij Azië, deel van de charme.

Nog één belangrijk ding; wie naar Thailand reist moet kunnen bewijzen dat hij na 30 dagen terug het land verlaat, anders laten ze je er niet in!

Veel plezier.

Hi Vinnie,

als je vanuit Vientiene naar Luang Prabang wilt, dan heb je anderhalve tot twee reisdagen (ik bedoel hiermee alleen overdag reizen ;)). Als je naar het zuiden van Laos wilt, dan moet je over dezelfde route terug en dan vanuit Vientiane naar Pakse, waar je ook nog eens minimaal dezelfde tijd mee kwijt bent. Zo ben je je al zeker 6 dagen aan het reizen om Laos te verkennen, zonder dat je een afsteker baan de vallei van de urnen hebt gemaakt. Ik geef dit even aan om je een beetje duidelijk te maken hoevel tijd reizen in o.a. Laos kost.

De route die Frederik beschrijft kan natuurlijk ook, maar houd rekening met de tijd die je hiervoor nodig hebt.

Vliegen hoeft je budget niet perse onder druk te zetten, want soms is een bepaald traject met een budget airline goedkoper dan met de bus. Het is even vooraf zoeken en in Laos en Cambodja zal dat niet snel voorkomen.

Ik weet niet meer precies wat ik voor de express bus van Vang Vieng naar Luang Prabang heb betaalt afgelopen jaar, maar ik dacht iets van 90.000 Kip.

Al met al is het wel te doen in 6 weken, maar verkijk je niet op de reistijden.

Het te korte visum kun je met in en uit vliegen vanuit Bkk of KL ook omzeilen, dat voordeel had ik net vergeten te noemen.

Toffe reis! En lekker lang.

Ik heb in Laos gereisd met een stukje Thailand. Ik was gemiddeld ongeveer 35 euro per dag kwijt in mijn eentje (als je hotelkamers kunt delen scheelt dat al een klein beetje). Ik had dan wel altijd een privékamer of zelfs bungalow, ging altijd uit eten (2-3x per dag), en nam ongeveer om de dag een massage van 3 of 4 euro, ik reisde alleen maar met de trein en bus (nam wel tuktuks in steden), huurde vaak een fiets voor 3 of 4 euro per dag, en boekte af en toe tourtjes.
Op het laatst gaf ik wel iets meer dan dat uit omdat ik toen op Koh Chang een heel luxe appartement had genomen.

Ik zou het afraden om met de trein naar Vientiane te gaan en dan Vang Vieng - Luang Prabang en dan dezelfde weg weer terug. Ik heb dat zelf gedaan, maar dat is echt een rottig stuk wat je dan dubbel doet. Iemand noemde 9 uren, maar het is meestal 10 of 11 uren. En als losse reizen: Vientiane - Vang Vieng 4 uren (ik heb veel gestuiterd maar weet niet of dat door de superslechte bus kwam of de superslechte weg of een combi van beide); Vang Vieng - Luang Prabang 7 uren (plus een stukje met een tuktuk of songthaew want de bus komt 3km buiten het centrum aan); dat stuk is over slingerende bergwegen waar veel mensen letterlijk kotsmisselijk van worden. Wel mooi uitzicht. Maar om nou vrijwillig diezelfde route 2x te doen… :frowning: dat had ik niet zo slim gedaan (terugweg had ik met nachtbus gedaan, Luang Prabang - Vientiane 11 uren, het uitzicht kende ik immers al… heb amper geslapen).

Achteraf gezien zou ik hebben gevlogen van Bangkok naar Luang Prabang en dan met de bus naar het zuiden gereisd. Of je zou de route kunnen doen zoals in post #4 via Chaing Mai. Veel mensen gaan dan naar Luang Nam Tha waar je mooi kunt hiken en bij locale families logeren.
Vliegen op Kuala Lumpur zou ook een goeie optie kunnen zijn en dan vanaf daar naar Luang Prabang.

De volgorde van eerst Laos of eerst Cambodja hangt ook een beetje af van de visumsituatie. In 2009 kon je niet aan die grens (zuidelijk Laos) een visum voor Laos krijgen, maar moest je dat van tevoren regelen in een stad in Cambodja, las ik. Misschien kan het inmiddels wel.
Aan andere grenzen van Laos kun je wel het visum aan de grens kopen.

In mijn Laos-blog lees je tips en handige links, en mijn reisverslagen met foto’s, waaruit je wellicht nog wat inspiratie kunt opdoen.

Omdat jullie voor het eerst ver gaan reizen, kan het ook geen kwaad om wat te lezen over cultuurschok. Dan weet je tenminste waar je (misschien) last van hebt. :slight_smile:

Verder: niet teveel spullen meenemen. Daar loop je alleen maar mee te sjouwen. Het is er meestal warm, en mocht het toch koud zijn, dan draag je laagjes over elkaar. Tussendoor was je telkens (of laat je dat doen, kost niet veel). Je zult dus vaak hetzelfde aan hebben maar het is immers geen modeshow.
Er is daar ook veel leuke kleding te koop voor heel weinig geld (en mooie geweven doeken en sjaals in Laos), dus hou zeker ruimte leeg in je tas.
Een vrouw kan het beste onder de 12-13 kilo proberen te blijven qua backpack, een man 15 kilo of minder.

Meer tips lees je via mijn handtekening in mijn Gratis reistips. Kijk ook eens op www.joho.nl naar de checklists en dat soort pagina’s.

Veel voorpret gewenst en een mooie reis natuurlijk.

P.S. Azië is relatief veilig, maar ook daar wordt wel gestolen. Vooral stiekem. Bij vriendinnen van me is bijvoorbeeld geld uit hun backpack gestolen uit het laadruim van de bus. Ik stop zelf nooit geld in mijn backpack maar houd dat bij me, verstopt over verschillende plekken op mijn lijf en in mijn handbagage, die ik geen moment uit het oog verlies.

Let altijd goed op je tas met waardevolle spullen (meestal heb je naast je backpack, een kleinere tas met je camera, een leesboek, extra truitje, misschien nog wat waardevolle spullen, die je ook als handbagage gebruikt in vliegtuig en bus; of als dagtas als je backpack in het hotel ligt). Leg die tas niet zomaar op de grond zonder erop te letten, hang hem niet aan de rugleuning van je stoel in een café, doe je portemonnee niet in het buitenste ritsvakje, als je gaat slapen in de bus, laat hem dan niet in het vak boven je hoofd liggen maar neem die tas op schoot en slaap met je armen er omheen,… dat soort dingen.
In Amsterdam of Rome moet je ook opletten anders ben je ook je portemonnee of telefoon kwijt, maar in Laos en Cambodja zijn de verschillen qua armoede en rijkdom natuurlijk nog groter.

Geld wisselen op straat is meestal ook geen goed idee (vals geld, of teltrucjes waardoor je veel te weinig krijgt).

Loop niet te koop met waardevolle spullen. Ik las gisteren nog over een beroving in Luang Prabang, maar diegene kwam ook na 11 uur 's avonds in het pikdonker uit een heel toeristisch café (terwijl na 10 uur alle locals slapen) en ging daar buiten op haar dure smartphone iets staan opzoeken. Dat is gewoon dom natuurlijk. Het werd uit haar handen gegrist door jongens op scooters. Diefstal blijft diefstal en is niet goed te praten, maar dit soort dingen kun je ook voorkomen door gewoon voorzichtiger te zijn of je waardevolle spullen 's avonds niet eens mee te nemen.

Nou ja, wie weet hebben jullie al voldoende streetsmarts opgedaan in Europese steden met veel zakkenrollerij, maar besef dus goed dat je in Laos en Cambodja altijd en overal opvalt als buitenlander en dat je dus per definitie als ‘rijk’ wordt gezien. Je hebt immers al een vliegticket kunnen betalen, wat veel mensen daar van hun leven niet zullen kunnen.
Maar het is verder goed te doen hoor, als je geen domme dingen doet. Ik heb er als vrouw alleen gereisd en meestal voelde ik me veiliger dan een gemiddelde avond in Rotterdam-centrum.

Hey bedankt voor de uitgebreide info van iedereen!!!

80 euro/dag lijkt me toch vrij veel aangezien iedereen hier spreekt over max 50euro/dag met 2 personen. Niet om afbreuk te doen op jouw info hoor, zeker niet… Het is maar om zeker te weten dat we genoeg sparen!

De keuze binnenlandse vluchten tegenover bus- en treinritten is nog niet beslist. Het blijkt enkel een probleem te zijn in Laos blijkbaar als ik zo hoor? In Cambodja minder problemen dan met bussen en dergelijke?

De route gaan we concreet beginnen uitstippelen als we onze vliegtickets hebben, hopelijk is dat tegen midden/eind september het geval! De route die we ongeveer willen doen (dus eerst Laos, dan Cambodja en Thaise eilanden of andersom) gaan we binnen paar weken beslissen om zo meer info op te zoeken.

Voor de visum van Thailand, moeten we dus aantonen dat we Thailand verlaten binnen 30 dagen, hoe kan je dit dan het beste doen? En wij komen Thailand terug binnen na 30 dagen, is dit dan een probleem? Want heb al heel wat gelezen over dat visum maar telkens andere boodschappen heb ik het gevoel…

Stilaan begint het vorm te krijgen enkel is het nu volop sparen en uitzien naar de tickets, ik hoop dat we er geraken met een budget van 4000euro in totaal vliegtickets inbegrepen voor 2 personen…

Thanks to you all!!!

:zon02:

Bedankt voor de info hier rond maar ik ben van de veronderstelling dat dit kan gebeuren met iedereen op elke plek, oke daar heb je natuurlijk nog een grotere kloof…Maar idd we zijn straatslim genoeg en je moet het zeker niet uitlokken ook!
Dit is ook een deel van de charme natuurlijk maar dat zijn zaken waar we ons zorgen over zullen maken wanneer het dichterbij komt eerst nog heeeel wat andere praktische zaken te regelen :cheer:!

Toch mercikes voor dit!