Van vliegtickets weet ik dat ook nooit zo goed, soms worden ze toch nog iets goedkoper of komen er later opeens aanbiedingen… maar dat weet je nooit van tevoren. Zelf vind ik het wel prettig om maar gewoon te boeken zodra ik weet wanneer ik wil gaan, en dan ga ik daarna ook niet meer kijken of het toch goedkoper is geworden.
Dan heb ik die kosten vast gemaakt en kan ik gaan sparen voor de rest.
Waar jullie die 6 weken doorbrengen, ligt aan jullie interesses. Aangezien jullie zelf Laos en Cambodja als eerste noemen, lijkt het erop dat het jullie vooral om die landen te doen is. Je zou je daarop kunnen concentreren en al reizende kunnen zien of er op het eind nog tijd overblijft voor een stukje Thailand (misschien een Thais eilandje of strand als afsluiter).
Als je Laos van noord naar zuid door wilt reizen heb je wel zeker 2,5-3 weken nodig als je ook nog een beetje op relaxed tempo wilt reizen.
In Cambodja ben ik niet geweest maar ik weet wel dat je vanuit Pakse of vanuit 4000 Islands (So Phan Don) bussen kunt nemen naar Cambodja. Hoeveel tijd je wilt doorbrengen in Cambodja ligt er ook aan of je naar de Killing Fields en dat soort dingen wilt. Ik hoop dat nog wat anderen reageren die meer verstand hebben van Cambodja.
Voor routesuggesties zou je eens kunnen googlen (vergeet niet om ook in het Engels te googlen, bv. ‘itinerary laos cambodia’ enzo); en kijken op www.waarbenjij.nu; en in de Lonely Planet gidsen ‘Laos’ en ‘South East Asia’ kijken voorin bij Suggested Itineraries. En wat routes van georganiseerde reizen bekijken (Djoser, Baobab, Koning Aap en dat soort aanbieders); die routes kun je vaak ook wel zelf nadoen alleen heb je dan wat meer tijd nodig dan zij ervoor nemen (want zij hoeven geen buskaartjes of hotels meer te zoeken).
Veel mensen reizen van Bangkok naar Chiang Mai (bv. per trein, zie www.seat61.com voor ontzettend veel info over treinen), dan naar Luang Nam Tha (logeren bij locals en wandelen door de bergen), Luang Prabang en zo verder naar het zuiden, en dan bij 4000 islands Cambodja in, en dan terug naar Thailand.
Ik denk dat het budget redelijk klopt, zelfs met eigen basic hotelkamers lukt dat nog wel denk ik… althans als het vliegticket niet meer dan 700-800 euro per persoon kost voor een retour Bangkok. Voor ongeveer 25 euro per persoon gemiddeld per dag moet je prima kunnen reizen daar (zonder binnenlandse vluchten, maar wel met af en toe georganiseerde tourtjes en lekker uit eten en massages nemen enzo).
Hier vind je mijn Laos blog waaruit je inspiratie kunt opdoen. Op de eerste pagina staan nog wat algemene tips en links.
Veel plezier met de voorbereidingen.