je thaise visum word in bkk airport door de douane in je paspoort geniet t is net een cheque wees er zuinig op
als je thailand verlaat door bv bij laos de grens over te gaan neemt de thaise douane bij de grensovergang je visum weer in een visum is 30 dgn geldig dus als je vanuit laos weer terug gaat naar thailand gaan de 30 dgn weer in ik hoop dat dit duidelijk is dus van af het moment dat je thailand binnenkomt!!!30dgn
en elke keer moet je weer de hele riedel van formulieren invullen dus zorg dat je een goeie pen bij je hebt!!!
groet mieke
Dus gelden de 30 dagen in totaal en niet over een periode van een maand? Dus effectief de dagen dat je in Thailand bent? Want dan is er geen probleem voor ons aangezien we landen in BKK, mss 2 dagen er zijn en dan Laos intrekken en terugkomen voor enkel onze vlucht te nemen in BKK of mss 2 of 3 dagen max op een eiland te zitten…Dus eigenlijk niet echt een probleem, veronderstel ik dan?
Bedankt!
hi vinniej volgens mij begint het kwartje te vallen bij jullie
wij gaan in jan naar bkk daar krijgen we ons visum dit is 30 dgn geldig van bkk vliegen we dezelfde dag naar ching mai waar we een dag of 4 blijven van ching mai gaan we richting laos hoe dat weten we nog niet na onze reis door laos gaan we weer de thaise grens over en krijg je weer een visum wat 30 dgn geldig is vandaar gaan we naar koh chang een heeeeel mooi eiland dus als je langer in thailand wilt blijven moet je een visum kopen dit is ook de reden dat buitenlanders die in thailand wonen regelmatig de grens over hoppen er zijn zelfs boottochtjes en heel mooie resorts aan grensplaatsen wij kennen een hollander die al jaren in thailand woont dit is gewoon een leuk familie uitje
ik ben benieuwd voor jullie veel suc6 en groetjes mieke:chin:
Hij begint idd te vallen maar is nog ni zo simpel allemaal als je het reizen nog niet zo gewend bent…Maar bedankt voor de uitleg, ben ik al een stuk wijzer mee! Dus voor onze reis is het goed genoeg, want we zullen maximum maar enkele dagen in Thailand zelf verblijven! Bedankt en hopelijk begint het meer en meer vorm te krijgen!
Hier terug se,
het begint stilaan vorm te krijgen onze reis ook al is het vooral wachten op de tickets wanneer we deze kunnen vastleggen…
Nu ben ik al een pak wijzer geworden en zijn we zo stilaan onze route aan het bekijken! Nu ben ik enorm aan het twijfelen, waar ik ervoor zou kiezen om de 6 weken te doen zonder binnenlandse vluchten ben ik meer en meer aan het denken om toch een vlucht erin te lassen! Vooral voor Laos lijkt dit optimaler,klopt dit zowat?
Is het dan voordeliger om van BKK naar Vientiane te vliegen om toch de nachttrein te nemen vanuit BKK? Want we zouden de 6 weken starten in BKK om zo naar Laos te reizen, hoogstwaarschijnlijk Vientiane, Luang Prabang, om zo naar het zuiden te reizen, 4000 islands en zo Cambodja in te trekken…
In deze route is dan een vlucht aangewezen om dit alles in 6 weken te doen of toch in Laos een vlucht te nemen?
Want in Cambodja zijn er minder problemen met te reizen via bus en dergelijke als ik dit zo hoor?
Zijn heel wat vragen maar de boodschappen zijn natuurlijk verscheiden als ik die hier zo lees! Ben de prijzen aan het bekijken op alle sites en dergelijke en normaal zou een retour BKK vanuit Brussel te doen zijn voor deze periode rond 700 euro! Nu staat onze periode (begin juli tot midden augstus 2013) er nog niet volledig op, maar doet dit veel aan de prijzen?
Danke schon!!!
Ik zou van Bangkok naar Luang Prabang vliegen zodat je het stuk Vientiane - Luang Prabang niet dubbel hoeft te reizen (pittige busreizen van bij elkaar 11 uren enkele reis, of meer als de bus panne krijgt).Ik heb dat wel dubbel gedaan en zou het je echt niet aanraden.
En is deze vlucht mogelijk want heb al opgezocht op Airasia en staat er niet bij dat ze vliegen van BKK naar Luang Prabang? Of zijn er andere maatschappijen die dit stuk wel vliegen? En zou je die vlucht op voorhand plannen of ter plekke in BKK?
Wij zijn net teug van de reis naar Laos. Ik heb wel wat tips. Ook ik werk in het onderwijsveld, dus zat gebonden aan dit seizoen. En wij vonden het juist heerlijk! Wij hadden echt niet iedere dag regen, en als het er was, koelde het goed af. Het is al warm genoeg. Verder zit je voor daar in het laagseizoen, dus het is supermakkelijk om een accomodatie te krijgen. Koop de lonely planet, en je zit altijd goed! Wij hebben gevlogen op Bngkok. Dat is het goedkoopste. Toen met een nachtbus vanuit het noordelijke busstation naar de grens met Laos gereden. Regel dat op het busstation zelf, wij hadden een superluxe bus met veel beenruimte. Ideaal! In Laos kan ik Luang Namtha aan raden. Doe een dag kayakken / overnachten bij bevolking / dag trekken of kayakken erbij. (als er veel regen is gevallen is trekken heeeel zwaar en glibberig). Een unieke ervaring! Kijk goed bij welke organisatie je dit regelt. Tip is Green Discovery. Iets duurder, maar veeeeeeel beter en dieper het natuurgebied in. Als je trouwens dat soort dingen wil doen, reken dan iets meer budget. Dat is best prijzig, 80 dollar pp bij 4 personen.
Verder is Nong Khiaw leuk om te relaxen. Neem een reispilletje voor de bus erheen. Luang Prabang is toeristischer maar heel leuk.
Laos is erg goed te bereizen. Wij zijn niet verder gereisd dan Luang Prabang. De bus richting Vientiane moet een hel zijn.
Wij hebben 2 dagen van te voren een vliegticket naar Bangkok geboekt. Dat is niet goedkoper! Boek zo vroeg mogelijk, zou ik adviseren. Wij deden ons best, maar kregen niets van de prijs af. Van te voren boeken heeft wel een nadeel: je bent minder flexibel. Zeker je lange vlucht naar Bangkok zou ik vroeg boeken. Overigens was er tot 2 dagen van te voren nog wel plek, zat het vliegtuig uiteindelijk vol en waren we wel blij dat we het gedaan hadden (140 euro pp).
Ga voor vaccinaties naar de ggd. Wij hebben geen malariapillen geslikt. Wel goed aangekleed en met deet gestrooid (hebben ze daar met 95%).
Succes en vraag maar raak!
Groetjes, Sali.
P.S. Voor een paar dagen Bangkok kan ik de fietstocht van Co van Kessel aanraden. Erg leuk, je ziet veel van Bangkok. Is inclusief stukjes op longtailboot. Wel paar dagen van te voren via internet reserveren.
Hey, bedankt voor de uitgebreide reactie!
Voor hoelang zijn jullie geweest dan als ik vragen mag? En hoeveel was dan juist het vliegticket naar BKK? En wanneer hebben jullie dit geboekt?
Wij zijn nu aan het uitkijken voor dus volgend jaar maar de periode staat er nog niet volledig op…Ik ben rond de 700euro aan het kijken om dat toch maar te nemen!
Overig zijn wij aan het denken om ook naar BKK te gaan dan de trein ook te nemen (dus hetzelfde) en dan zo naar Vientiane, Vang Vieng, Luang Prabang en de vlakte der kruiken te gaan om zo naar het zuiden te trekken al of niet met een binnenlandse vlucht om zo het zuiden te bezichtigen en Cambodja in te trekken!
Ja zoals je ziet, hebben we nog heel wat vragen dus als je kan…alles is goe meegenomen van info :foto:
Bedankt!:chin:
hi vin
heb net tickets op wtc gevonden voor onze kinderen klm vlucht heen air france via parijs terug eu 660 dit is wel in januari kijk maar eens
groetjes mieke>>>
en ja de fietstocht van ko is echt helemaal te gek wij hebben de lange tocht gedaan incl lunch en vertrokken in de ochtend je kunt hem terug vinden op internet kijk b.v op fietsen in bkk of op zn naam
Hey,
Ik zal je vragen beantwoorden! Voor de vlucht naar BKK betaalden wij zeker meer, ik denk iets van 920 euro, uit m’n hoofd. Wij konden niet lang van te voren boeken, ik denk dat we 1,5 a 2 maanden van te voren geboekt hebben ofzo.
Wij zijn 3 weken weggeweest, waarvan 2,5 week door Noord Laos getrokken. Wij zijn vanuit Bangkok naar de andere grensovergang met Laos gegaan: Huay Xai. Met een nachtbus dus, echt een aanrader. Misschien is dat ook wat voor jullie, omdat je dan beter van noord naar zuid reist. Je hoeft dan het stuk Luang Prabang - Vientiane niet 2x te doen. Ga dan de grens over bij Huay Xai (direct met nachtbus vanuit Bangkok, of met nachttrein naar Chiang Mai). Bij de grens kun je of nog iets naar het noorden (richting Luang Namtha), dat hebben wij gedaan en is fantastisch! Of je kunt met een slowboat meteen naar Luang Prabang, 2 dagen. Wij vonden dat te lang en wilden het mooie noorden niet missen. Maar hebben van andere reizigers gehoord dat het relaxed is als je een boekje wilt lezen bijvoorbeeld. In Luang Prabang kun je vervolgens naar Vang Vieng en Vientiane per bus of vliegtuig. Over Vang Vieng hebben wij mindere verhalen gehoord: erg toeristisch, het draait er om drank (en drugs). De omgeving moet er wel prachtig zijn…
Vanuit Luang Prabang kun je veel kanten op vliegen. Naar Bangkok, maar ook naar het zuiden van Laos, binnenlandse vluchten zijn aanzienlijk goedkoper. Zie www.laoairlines.com. Daar staan alle nationale en internationale vluchten.
Wij gaan zeker nog eens terug naar Laos om het zuiden en Cambodja te doen. We hoorden trouwens ook dat Birma ook fantastisch is!!! Is er bij ons op het lijstje wel bijgekomen…
Geniet van de voorbereidingen.
P.S. Van alle resigidsen vonden wij de lonely planet toch het meest compleet. De Rough Guide…mwah, niet doen zou ik zeggen.
Groetjes, Sali
Hey ja dank je voor de info, is echt wel heel nuttig! Mja wij rekenen op een budget van 2000euro per persoon voor de 6 weken met tickets inbegrepen dus zouden rekenen op zo’n 700euro voor het ticket pp.
Wat was jullie budget voor zo’n 3 weken Laos, als ik dan niet te direct overkom :)?
Ja over wat onze route is, zijn we nu volop aan het bekijken! We zouden mss van BKK naar Vientiane trekken daar de grens over en zo naar boven naar Luang Prabang en zo vlakte der kruiken te doen om dan terug naar Vientiane te trekken en zo een nachtbus te nemen naar Pakse, het zuiden dus! Maar daar is nog veel twijfel over…Mss vlucht vanuit Luang Prabang moeten we idd niet het stuk naar Vientiane terugdoen…Maar ik heb al is gekeken en het is precies de moeite de prijzen voor binnenlandse vluchten! Of lijkt dit enkel zo en is het in realiteit wel te doen?
Ja de voorbereidingen zijn ook geweldig om te doen, enkel is het onze 1e reis en dan zijn de aankopen niet mals :vak01:!
Nu is het wachten voor de tickets en zo verder de route uitstippelen en praktische zaken regelen…
Hey,
Wij hebben in 3 weken ongeveer de 1000 pp uitgegeven, exclusief vlucht Ams-BKK. Maar eerlijk gezegd hebben we niet op de centen gekeken: het kan echt goedkoper. Het meeste geld ging zitten in: 2 daagse trekking Luang Namtha (80 dollar pp), vlucht van Luang Prabang naar BKK (140 dollar pp), af en toe zeer luxe overnachting (Nong Khiaw en Koh Chang, dwz 25 a 30 euro per nacht, Bangkok zelfs 50 euro per nacht) etc. Het kan dus echt met minder hoor!
In Laos is het reizen op zich het duurste (je betaalt gemakkelijk zo’n 25 euro voor een boottochtje). Accommodatie voor rond 10 euro red je echt (hadden wij 2pers kamer, eigen badkamer en airco voor). Eten is zo’n 4 tot 6 euro per keer pp, inclusief drinken (ontbijt, lunch en diner).
Wat hele handige dingen zijn om mee te nemen: poncho (Xenos), regenzak om backpack, evt. lakenzak als je wilt gaan trekken (Xenos). Verder zo weinig mogelijk meenemen, gewoon wasmiddel en onder de douche je kleding wassen. Wasserette is ongeveer 1 euro per kilo. Koop daar deet etc, veel goedkoper.
Succes!
Ja zoals ik ook al zei, zou ik niet het stuk Vientiane - Luang Prabang dubbel reizen. Dus liever via Chiang Mai, Laos binnen reizen, of vliegen naar Luang Prabang. Maar de keus is natuurlijk aan jullie.
Ik was in 2009 in Laos denk ik gemiddeld 30-35 euro per dag kwijt, maar ik reisde alleen dus kon de kamer-kosten niet delen met een reisgenoot, en ik heb ook niet op de centjes gelet maar gewoon lekker genoten: om de dag een massage, kleding en mooie sjaals gekocht (laat zeker lege ruimte in je backpack voor souvenirs!!), tourtjes geboekt, koffie gedronken, etc.
En op Koh Chang in Thailand had ik een heerlijke villa voor 45 euro per nacht, even helemaal superdeluxe, heerlijk… en daarbij kwam natuurlijk nog het eten en de massages
(Warapura Resort, foto’s zie je op deze pagina onderaan).
Hotelkamers in Laos liepen uiteen van 4, 7 tot 15 euro per nacht (althans de simpele hotelletjes die ik koos). En dan altijd met privé badkamer hoor! Voor 7 euro had ik een privé bamboe bungalow aan de rivier met uitzicht over de mooie tuin, in Vang Vieng (Bansuan, tussen Jardin Organique huisjes en de rivier in). Ook daarvan vind je foto’s op eerder genoemde pagina. 4 euro betaalde ik voor Nittaya guesthouse in Luang Prabang, net nieuw toen.
Hoe toeristischer het gebied, hoe meer keuze uit goedkope accommodatie. Bijvoorbeeld in het minder bezochte Thakhek (=ook wel Tha kheak genoemd of iets wat erop lijkt*) was het duurder, op 4000 islands is ook veel goedkoop te vinden.
- het zijn natuurlijk allemaal vertalingen van die Laotiaanse krulletters, dus de spelling in het Engels en Frans verschilt soms… op straatbordjes is het soms de Franse spelling! (bijvoorbeeld Louang Prabang.) In je Lonely Planet vaak de Engelse. Gelukkig is vrijwel alles óók in ‘onze’ letters uitgeschreven op straat! Dus je kunt vrij makkelijk de weg vinden, al verschilt het soms net wat letters met hoe het in je reisgids staat.
Een handige site om onderweg telkens accommodatie te zoeken voor de volgende plek waar je heen reist: travelfish.org (dus niet .com). Te sorteren op prijs of populariteit of type accommodatie.
Mijn Laos-blog heeft ook filmpjes en nog meer reistips.
Veel succes met alle voorbereidingen!
Hey, ja wij rekenen dus op een budget van 50euro voor 2 personen per dag met alles inbegrepen: vervoer, accomodatie, eten,… Dit lijkt ons goed berekend te zijn als ik alles hier zo lees?
We zullen uiteraard op meer rekenen qua budget maar je moet ergens een grens trekken he :chin:
Verder voor de route willen we inderdaad dubbele stukken vermijden, nu heb ik is een vraag over een route die mss iemand al gedaan heeft?
Als we via Vientiane Laos binnentrekken en zo via Vang Vieng naar Lunag Prabang gaan en daar een aantal dagen zitten om zo naar de vlakte der Kruiken te gaan! Is het mogelijk om van de vlakte der Kruiken terug naar Vientiane te gaan? Want we moeten terug naar Vientiane om van daar een nachtbus te pakken naar Pakse en het zuiden! Zo vermijden we ook tweemaal het stuk Luang Prabang-Vientiane! Is het praktisch om van de vlakte der Kruiken naar Vientiane te reizen?
We zijn minder fan om van het noorden zo naar Luang Prabang te reizen omdat je dan 2 dagen verspeelt om met de boot te reizen…
Tips zijn steeds welkom!:cheer:
Ik zou de boot geen verspilling noemen???
Je kan ook vanuit de grens verder naar het noorden, naar Luang Nam Tha en Noi Kiauw. Je kan daar prachtige trekkings doen en je wordt getrakteerd op mooie uitzichten over het karstgebergte.
Wat Jenny zegt, zou ik ook adviseren. Is de route die wij gedaan hebben… Dan sla je de boot over. Je zou misschien ook wel vanaf de grensovergang bij Houay Xai met de bus naar Luang Prabang kunnen…
Van de grens naar Luang Namtha is 3 uurtjes met een minibus. In Luang Namtha hebben wij een onvergetelijke 2 daagse gedaan, kayakken en trekken + overnachten bij inheemse bevolking. Van Luang Namtha naar Nong Kiauw (prachtig natuurgebied met mooie uitzichten en lekker kunnen relaxen) is 6 uurtjes met minibus. Van Nong Kiauw kun je met de bus (3 a 4 uur) of met de boot (5 uur) naar Luang Prabang.
Dat heb ik ook eens gevraagd, zoek het antwoord op in deze thread (zie vraag over Phonsavan).
Volgens mij kwam het toch neer op heel veel dubbel reizen. De wegen vanuit die vlakte der kruiken naar het zuiden zijn erg slecht dus moet je toch weer terug naar waar je al vandaan kwam, en dan vanuit Vientiane naar het zuiden. (Kortom dan heb je én Luang Prabang als dubbelreis-stuk, 11 uren heen en 11 uren terug, én die vlakte der kruiken! 10 uren heen, 10 uren terug.)
En over het stuk Vientiane - Luang Prabang dubbel reizen… ik zou het dus vermijden, maar wat je nog zou kunnen doen is net als ik, de terugreis met een nachtbus (11 uren). Maar dan kom je wel erg brak aan.
Hey bedankt allen voor de tips!
En het is zeker geen verspilling, zou ik nooit zeggen overigens…
Dus jullie tip is zeker een stuk van het noorden te doen van de grensovergang? Dan is de tip van Sali zeker niet slecht met al die stukken erbij!
Alleen zijn we dan wat meer tijd kwijt in Laos, moeten we wa bezien hoe we de tijd indelen in Laos. Nu is het: 1 dag aankomen in BKK, 1 dag in BKK verblijven dan naar Laos trekken, mss dan toch het noorden te doen in 4-5dagen tijd, dan naar Luang Prabang voor een 2-3 dagen om dan naar Vientiane te trekken voor een dag en dan nachtbus naar Pakse om het zuiden rustig nog een 7-8 dagen te kunnen hebben om zo Cambodja in te trekken!
Klinkt dit een haalbaar plan of teveel in korte tijd? Kan moeilijk inschatten hoelang je inplant om telkens ergens te blijven, zoals in het noorden of Luang Prabang bijvoorbeeld…
:vak02: