Hey allemaal,
Ik/wij (als gezin, vooral ik, jongen 14) ben geïnteresseerd in het land Thailand, en dan vooral een reëel budget voor een vakantie. We zijn thuis heel open voor de kosten die een vakantie elk jaar met zich mee brengt. Elk jaar gaan we meestal een keer op vakantie, en dat is in de zomer (hoogseizoen) Dit jaar zijn we naar Tenerife geweest, was een leuke vakantie. Ouders vertelde dat alles bij elkaar rond de 5000 euro heeft gekost, incl alles. (vlucht, verblijf, eten, uitjes) Dat vindt ik toch best een hoog bedrag voor 11 dagen Tenerife met 4 personen. We hadden wel een privé huis met zwembad, maar dat terzijde het is een hoop geld. Nu vraag ik mezelf af wat je dan in tegenstelling tot Tenerife bijvoorbeeld ongeveer kwijt zal zijn aan een vakantie van 2/2,5 week in Thailand? Zelf lijkt het me een mooi land met prachtige natuur etc. (onze verste vakantie was overigens dit jaar, Tenerife) Ik heb me nog niet goed geïnformeerd, wel al meerdere keren met vader over Thailand gehad. (collega’s met verhalen etc) Zelf verwacht ik kwa kosten dit, verbeter me als iets niet klopt a.u.b.:
Vlucht: 600 pp, moet dit lukken denken jullie in (eind) juli?
Verblijf: Na al wat info gezocht te hebben kan je in een goed hotel slapen voor 50 euro per nacht voor 4 personen. Dit is dus rond de 700/750 euro voor 2/2,5 week.
Eten: Volgens vele is eten erg goedkoop daar, Voor 0,50/0,75 heb je een colaatje, voor 3 euro een lunch, 5 euro een diner etc.
Dus dat is echt vele malen goedkoper als op een toeristisch eiland zoals Tenerife. Daar ben je minimaal met een diner wel 100 euro kwijt voor 4 personen.
Uitjes: De prijzen van de excursies en uitjes heb ik geen idee over. Zal er ook wel aan liggen hoeveel je doet. Voor de mensen die me willen helpen, ga een beetje uit wat een gemiddeld gezin (met kinderen, 14 en 13) zal doen.
De hoofdvraag: Is 5000 euro genoeg voor een vakantie naar/in Thailand voor 2/2,5 week in het hoogseizoen? Zelf denk ik wel dat het moet lukken. Ik ben er trouwens wel erg vroeg bij, maar gewoon een beetje ter informatie. En je kan maar beter vroeg dingen bedenken, dan pas in april/mei. Ik hoop op wat goede antwoorden! ![]()
Groeten, Lars
Dat kan zeker! Ik ben afgelopen zomer 30 dagen met m’n zoon van 11 door Thailand gereisd. In totaal hebben we nog net geen 2100 euro uitgegeven. We hebben een directe vlucht genomen naar BKK en verder nog 4 keer een binnenlandse vlucht en over het algemeen in de goedkopere middenklassehotels met zwembad overnacht. We hebben voornamelijk streetfood gegeten, omdat we dat het lekkerst vinden en verder niet echt souvenirs of kleding gekocht. Ons dagbudget lag - nadat het retourticket betaald was - op 15 euro pppd. Ik moet er wel bijzeggen, dat we ervaren reizigers zijn op het gebied van het vinden van goedkope opties en dat ik daar ook behoorlijk wat tijd insteek ![]()
Als je op tijd boekt, kan het zijn, dat je tickets voor zo’n 600 euro kunt krijgen. Iig heb ik net tickets gezien voor die periode voor 579 euro van Austrian Airways. Als jullie dan pppd het dubbele uit zouden geven als wij, dan blijf je nog beneden de 5000 euro voor de hele reis…
Bedankt voor je reactie! Was het jullie eerste keer in Thailand? Ik denk dat het ook wel moet lukken. De vlucht zal de grootste kostenpost zijn. Hoe duur zijn die binnenlandse vluchten eigenlijk? Bijvoorbeeld van Bang kok naar Phuket en de eilanden. En hoe lang van te voren heb jij de vluchten geboekt en de hotels? Is oktober/november al een goede tijd om te gaan kijken/zoeken? Alvast bedankt. Groetjes, Lars
Lars, je kunt ook met 'n nachttrein van bkk naar 't zuiden. Kost maar 'n 10tje dacht ik! 'N “gewone” kamer voor 2 kost zo’n 20,- pp. Kan vaak ook voor 5,-/10,- maar dan heb je dus gedeelde sanitair en zeer basic kamer. Ik vind dat ok, hebben wel leuke trips gedaan. Wij waren zo’n 600,00 p.p kwijt ex ticket voor 14 dagen… Meeste boekjes geven ook zo’n 40,00 P.p. Als richtlijn… Wij hadden 'n goedkoper ticket maar kan met pech ook makkelijk €700/€800 Zijn! Ik denk dat 't met wat geluk wel kan voor 5000,00… Maar als ‘gezinsvakantie’ ver wacht ik dat je niet de meest basic keuzes maakt en dus wel wat duurder uitkomt…
Via Wereldwijzer app
Hey, bedankt voor je reactie. Een overnachting in een mooi hotel/resort kost volgens trivago rond de 50 euro per nacht. Dat is dan voor ruime 2 weken zeg maar 750 euro. Een vliegticket moet hopelijk voor 650 euro wel lukken. Wanneer is het eigenlijk slim of de vliegtickets te boeken? En de hotels? Heb daar niet zo veel ervaring mee. En die nachtrein, is dat wel een beetje comfort voor doorsne gezinnen? Kan ik het verglijken met Nederlandse treinen? Ik denk dat bij ons gezin wel veiligheid bovenop staat. En naar het zuiden gaan is wel een must als je vliegt op Bangkok? Alvast bedankt. Groeten, Lars
Het was voor mij de 5e keer. Samen met m’n zoon de 3e. De afgelopen 6 jaar hebben we iedere zomervakantie een maand in ZO-Azië rondgereisd. Wij zijn echter beslist alles behalve een doorsnee gezin.
Ik begon eind augustus al zo langzamerhand in de gaten te houden of er goede goedkope tickets waren. Vorig jaar heb ik op 23 oktober geboekt. Op dat moment vond ik een directe vlucht voor een te gekke prijs. Ik kijk ook naar open jaw tickets. De binnenlandse tickets heb ik bij Airasia geboekt als er promo’s waren. Soms heb je dan al vluchten voor minder dan 10 euro pp die later 50 euro kosten.
Ik zou zelf in de zomer niet zo gauw weer kiezen voor de westkust - Phuket, Khao Lak, Krabi etc. In juli hebben we daar veel regen gehad en was de zee op veel plaatsen te ruw om het water in te gaan. Dagen achter elkaar ging en excursies naar Phi Phi bv niet door omdat het te gevaarlijk was.
Hey, bedankt voor je antwoord. Je hebt vroeg geboekt zeg, maar je had wel een hele goede prijs. Verder jammer van die regen/storm. Ik denk dat je gewoon veel dingen moet proberen voor je tickets. Vertrek vanaf dusseldorf of brussel bijvoorbeeld kan al veel schelen. (En voor ons is dusseldorf even ver als amsterdam, brussel is ietsje verder)
Vlieg je met een van de lowcost airlines Air Asia of NokAir, dan kan je al heel goedkoop vliegen. Deze maatschappijen hebben vaak promo-tarieven. Wel geldt over het algemeen: hoe eerder je boekt, hoe lager de prijzen.
Vorige week zelf een retourtje Bangkok-Krabi gekocht via NokAir, eind oktober, en kostte me totaal 1500 Baht…
Hey, bedankt voor reactie. Dat is inderdaad erg goedkoop! En zo’n vlucht duurt dan een uurtje? Wanner beginnen jullie trouwens met plannen van een vakantie?
Groeten, Lars
Voor mij is het plannen iets makkelijker, aangezien ik in Bangkok woon. Als ik vrij ben, kan ik dus gewoon een paar dagen op pad en als ik een aanbieding van een van de lowcostmaatschappijen zie, boek ik een ticket.
Ga na wat je precies wilt zien. Ga je voor het eerst, dan zou ik de standaard route volgen: beginnen met paar dagen Bangkok, doorreizen naar River Kwai/Floatel (met overnachting op het floatel), de oude hoofdstad Ayutthaya, Chiang Mai en het noorden, en de laatste dagen doorreizen naar een van de stranden in het zuiden.
Bedankt voor je reactie. Als we gaan, zal het inderdaad de standaard route worden. Zeg maar redelijk veel zien, in een best korte tijd. Ik denk dat we rond de (school)herfstvakantie echt rond de tafel moeten en dingen gaan bespreken, vertellen wat we willen. Ik hoop dat de school een beetje snel gaat vanaf volgende week ![]()
Vind de voorpret ook altijd leuk… Groeten, Lars
Hee Lars,
Je bent erg enthousiast over Thailand, en dat ben ik ook, na het land al twaalf keer te hebben bezocht.
Je schrijft: Verblijf: Na al wat info gezocht te hebben kan je in een goed hotel slapen voor 50 euro per nacht voor 4 personen.
Wanneer je in plaatsen als Chiang Mai, Hua Hin en Kanchanaburi bent, kan het ook nog wel flink goedkoper, wanneer je je reis goed voorbereidt.
Daarmee houd je geld over voor excursies. Let erop dat je excursies vaak gemakkelijk “de Thai way” kunt doen.
In Chiang Mai kun je naar Doi Suthep, dat is een van de belangrijkste tempels voor ongeveer een euro, met een typisch thais vervoermiddel:
De songthaew, dat is een soort pickuptruckje, in de "bak"zijn zitplaatsen gecreeerd. In Hua Hin kun je ermee naar Ao Takiap , 30 eurocent
dat is een rots met mooi uitzicht, een staande Buddha en veel aapjes. De bestemming van de songtheaw lees je op de voorkant.
Je spaart daarmee weer geld uit, om weer andere dingen te kunnen bekostigen.
Hans.
Hey, bedankt voor je antwoord. Inderdaad erg goedkoop zo te horen. Alleen jammer dat het nog zoooo ver weg is… Denk er nu al veel aan. Zou het liefst gewoon zelf gaan in de herfst/kerst vakantie, helaas daar te jong voor. Groeten, Lars
Het duurt inderdaad nog even, maar zoals je zelf ook al aangeeft is de voorpret ook altijd leuk. Haal wat boeken en reisgidsen over Thailand en ga aan de hand daarvan een route opstellen met bezienswaardigheden die jullie willen zien. En je hebt in ieder geval iets om naar uit te kijken, voor je het weet is het juli 2015 !
Komen jullie wel nog even bij ons fietsen in Bangkok
?
Hey, ja ik hoop dat het inderdaad snel gaat. Maar we weten nog absoluut niet zeker of we naar Thailand gaan, het was meer ter vraag kwa budget etc. Ik vind het een beetje raar om nu al te gaan vragen of ze Thailand voor volgend jaar iets vinden. Ze zijn net weer aan het werk, scholen beginnen volgende week. Ik denk dat ik ze dan erg overval, omdat we net een maand terug zijn uit Tenerife. Als het oude ritme er weer in zit, zal ik de vooruitgang posten. Groeten, Lars
Hoi Lars,
Leuk om jouw enthousiaste verhalen te lezen. Zelf zijn wij (gezin 2 kids toen 10 en 11) in 2010 in Thailand geweest. Er zijn plannen om in 2015 of 2016 op herhaling te gaan. Ik denk dat het budget wel voldoende is voor een dag of 17 Thailand met 4 personen, mits tijdig de vliegtickets geboekt. Dat is immers veruit de grootste post.
Een rekensommetje; jullie vakantie in Tenerife was €5000,-, 11 dagen voor 4 personen. Dat is €113,- p.p. Zelf neem ik als leidraad €75, p.p all in. Als voorbeeld, vorig jaar 15 dagen Marokko voor €78,- p.p.p.d. (totaal €4900,-)en dit jaar 20 dagen Turkije voor € 77,- p.p.p.d. (€6200,-). Met all in bedoel ik dan ook alles; vliegtickets, reisboekjes, parkeergeld luchthaven, transfers, hotels, autohuur, eten & drinken, excursies en toegangsgelden, souvenirs en fooien. En dan ook nog “dure” excursies als jeeptour door de Sahara, overnachten in de woestijn, ballonvaart in Cappadocië enz enz.
Als je als leidraad ook nu € 75,- p.p neemt dan is €5000,- gedeeld door 4 personen en dat weer gedeeld door €75,- genoeg voor 16/17 dagen Thailand. Omdat de vliegtickets niet verschillen in prijs voor 16 of bijv 21 dagen zou ik gaan voor simpelere (=goedkopere) hotels. Er is zoveel te zien en te beleven dat je de kamer alleen gebruikt om te overnachten. Kan je nog langer in Thailand verblijven!
Nu ik zo de bedragen bekijk begin ik bijna spijt te krijgen dat we de afgelopen 2 jaar ook niet in het prachtige Thailand zijn geweest…
Laat deze rekensom maar aan je ouders zien en wacht niet te lang met het boeken van de vliegtickets. (Tip, vrijwel overal moet je de tickets direct betalen, bij 333 Travel is een aanbetaling voldoende en het restant kan enkele weken voor vertrek voldaan worden. (handig als je ouders moeten wachten op vakantiegeld en/of belastingteruggave…)
Veel plezier met de voorbereidingen
Ik denk trouwens dat een prijs voor een ticket voor 600 euro in de Nederlandse schoolvakanties aan de optimistische kant is. Zelf reken ik op ongeveer 650 (-700) euro. Egypt Air heeft vaak mooie prijzen, wel met een overstap in Cairo.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Zal het er dit weekend over hebben, en verdere beslissingen posten ![]()
Na alle tips gelezen te hebben nog een waarschuwing: éénmaal Thailand en je bent verkocht voor eeuwig! Ha, ha!
Het gaat je lukken hoor met het budget! Ik hoop van harte dat je je ouders over kan halen, want mijn zoon, nu 15 jaar én neef 16 jaar willen nog steeds héél graag mee! Het is zo’n prachtig land! Lees van te voren ook enkele boeken om de ‘gebruiken van het land’ alvast te leren kennen. Daar kan je zeker je voordeel mee doen. Ook rondneuzen op dot forum brengt je heel wat bij. Succes!!!
Wij zijn vorig jaar ook voor het eerst vertrokken naar Thailand en hebben we de kinderen beloofd dat we komend jaar samen zouden vertrekken. De vliegtickets waren 570 euro voor april/mei en de kinderen betaalde zelfs 520 euro. Ik heb vorig jaar geboekt via Finnair en dat was niet eens een direct vlucht en we kwamen zeker 100 euro duurder uit. deze keer is de keus gevallen op Eva air en deze vlucht vliegt direct op Bangkok. Vanaf begin oktober begint bij ons het uren zoeken naar de juiste deals en als je maar goed genoeg zoekt en dat zeker op tijd doet kun je hele fijne deals tegenkomen. Wij hebben een villa gehuurd in Hua Hin en deze kosten ons voor een week nog geen 380 euro. Deze villa staat op een bewaakte golfcourse en we hadden een prive zwembad met jacuzzi. Je kunt alles zo duur maken als je wil maar als ik hier 6200 euro lees voor 20 dagen Turkije dan kun je voordat geld ook naar Thailand. Hotels boek ik altijd bij Agoda of Booking.com. Ik heb hier alleen maar positieve ervaringen mee.
Groeten Wiel en Iris.