Vraag over budget

Hoi,

Ik heb een budget van 1500 euro en wil daarmee 8 weken rondreizen door thailand en cambodja. Is dat genoeg budget of krijg ik dan geldstress? Vliegticket hoef ik daar niet van te betalen; heb ik 'n apart potje voor…
Oftwel: wat is een normaal budget voor 8 weken thailand en cambodja?
Ik hoef niet super luxe te reizen maar heb geen zin om me in allemaal bochten te moeten wringen om rond te komen.

ben benieuwd naar jullie reacties! Bedankt alvast :zon02:
Rian

hoi
vorig jaar ben ik 6 maanden door azie wezen reizen en had echt aanzienlijk minder geld uitgegeven dan ik dacht. ik denk dat jou dat met 1500 ook moet lukken hoor. moet je daar je ticket nog van betalen. want dan kan je misschien kijken bij air berlin of emirates, kan een hoop schelen. verder goed uitzoeken of je toch niet ergens anders een goedkoper ticket kan vinden hoor!
heb je al een beetje een route in je hoofd? en wanneer wil je gaan?
groetjes lotte

Hoi Lotte,
bedankt voor je snelle reactie! vliegticket hoeft daar niet meer vanaf, heb ik geld voor apart gelegd.Ga in februari/maart 2010. Twijfel nog tussen 4, 6 of 8 weken. Maar denk dat het er 8 worden. Route iig vliegen op bangkok en dan… heb nog geen duidelijke route; wel ideeen over wat ik graag wil zien. iig noorden van thailand, mschn daar even grens over naar Laos, mekonggebied. Kijken of ik daar paar dagen naar een boedhistisch klooster kan. In Cambodja iig angkor wat en killing fields. En verder vooral er zijn en om heen kijken. Had eerst plan om rondje te maken van bangkok-noord thailand- door laos- naar cambodja-door cambodja naar zuiden- en dan nog een mooi eiland. Dus dat kan ook nog.

Dus heb nog genoeg te bedenken :slight_smile: Alle tips zijn welkom!!:zon02:
Rian

Hoi Ryann, 1500euro=64000bath(8weken=56dagen)=1142bath per dag!!eten+overnachting+verplaatsingskosten,moeilijk maar het kan.Ik denk Ryann dat je beter wat meer geld meeneemt,dit om problemen te voorkomen(dringende verzorging,etc…)Ik ga er van uit dat dit je eerst keer is om een verre reis te maken?ik ga je rekening niet maken Ryann,maar om safe te zijn en zonder stress te reizen,zou ik in jouw plaats nog 500euro meenemen!!groetjes:georgessiam.

ok, duidelijk! is inderdaad eerste keer dat ik zo ver op reis ga. Dus fijn als mensen met ervaring tips geven! thanks, Rian

hoi
mijn route was als volgt: van bangkok naar kanchanaburi weer terug naar bangkok en vanuit daar langzaam via sukhothai, ayuthaya en andere plaatsjes naar boven naar chiang mai en chiang rai. via chiang rai de grens over naar laos. 2 daagse boottrip naar luang prabang (boottrip is niet zozeer aan te raden vind ik, bij ond heeft het 2 dagen geregend en nadat je uitgekeken bent op het mooie maar wel steeds hetzelfde uitzicht moet je nog anderhalve dag vermaken op een houten bankje, de boot is zo groot als een bus dusje kan geen kant op!). noord laos in zeker de moeite waard. het zuiden vond ik minder met uitzondering van 4000 islands bij de grens van cambodja. vanuit daar de grens over naar cambodja, via phnom pehn naar siem reap en weer terug naar phnom pehn. Cambodja heeft een diepe indruk achter gelaten bij mij ondanks dat ik er weinig van heb gezien. vooral phnom pehn waar het oorlogs verleden erg zichtbaar is door S21 en de killingfields. vanuit daar ben ik naar vietnam gegaan.
om het einde ben ik via maleisie (mijn favoriete land) het zuiden van thaialnd binnen gekomen en ben ik wezen eiland hoppen. Koh Lanta, Phuket, Koh Samui en via bangkok naar Koh Chang.
eerste gedeelte thaialnd heb ik 3 rustige weken over gedaan, laos 4 rustige weken, cambodja een dikke week en het zuiden van thailand 4 zeeeeeer rustige weken!
als ik je een eiland mag aanraden is wat mij betreft koh samui het mooiste en er is een en ander te beleven. Phuket is ook wel mooi (ondanks het massa tourisme-> ga naar kata beach bij mij viel de drukte erg mee in okt)
koh chang had ik veel goeds over gehoord maar daar vond ik niet zoveel aan. wij zaten in een at duurder resort direct aan het strand maar er was niet veel strand waar wij zaten, hotel liep bijna direct de zee in!
met 1500 euro zal ik zeker 8 weken gaan. Gewoon alles lekker rustig aan en heb je aan het einde tijd over ga je gewoon lekker eiland hoppen net als ik heb gedaan!!!
als je nog vragen hebt hoor ik het wel
groetjes lotte
:dag:

over het algemeen heb ik ervaren dat laos en cambodja goedkoper zijn. maar houd wel rekening met visum kosten en angkor wat kost volgens mij ook 25 dollar.
als je extra geld hebt is het altijd mee genomen maar ik denk dat je het zeker wel red zonder stress als je gewoon low butget slaapt en eet!
met de huidige koers is 1500 euro 1332 baht per dag.
groetjes lotte

Als je geen al tegekke dingen doet kan het wel zorg er voor lijkt mij dat je in Nederland wat achter de hand hebt kunnen je ouders eventueel na sturen (of zelf pinnen)
succes en geniet voor al neem eventueel nacht vervoer schilt weer een hotel overnachting:THAILAND::cambodia:
ps niet teveel contant mee je kan bijna over al pinnen

Hallo,

Ik zou iets meer bijsparen. 1500 euro voor 8 weken is erg krap.
Je moet ook rekening houden met visa waar je geld aan kwijt bent voor Cambodja dit kost je 20 USD.
Als je dagtrips georganiseerd gaat doen of duiken of anderzins dan gaat het hard met je geld.
Je hebt soms wel eens onvoorziene kosten waar je van te voren niet van uit bent gegaan.

en weer bedankt Lotte!
denk je dat 8 weken te doen is voor “relaxed” rondje bangkok-noord thailand-laos-cambodja-eiland thailand-bangkok? heb geen zin nl om rond te rennen daar.
heb je zelf nog reisplannen?:zon02:Rian

Dankjewel, ik vind het lastig om te bepalen wat genoeg is. Dus fijn dat mensen met ervaring reageren. wat zou je zelf meenemen als richtbedrag? groeten, Rian

Hallo,

Ik reis zelf al 2 jaar rond en ga nu nog 1 jaar rondreizen. Te zien op onze weblog die hier onder staat.
Ik zou zelf toch zo’n 1000 euro extra bijsparen zodat je waarschijnlijk wel te veel hebt maar toch wat extra dingen kunt doen. Het lijkt mij dat het alleen maar lekker is als je geld overhoudt.

mijn motto is: 1000 euro per maand is “altijd” goed.
maar ja, wil je duiken…?

Ik ben 6,5 week in Thailand en Maleisie geweest en was zonder ticket €1400 kwijt. Ik heb wel eens in een hostel geslapen maar had dan met mn reisgenootje een 2 persoons kamer, verder ook regelmatig in hotels geslapen. We hadden dus goedkoper kunnen slapen en eten had ook goedkoper gekund. Bij die 1400 zit ook nog wat shoppen bij. Als je iets meer op let dan ik heb gedaan zou je van die 1400 wel zo’n 200 af kunnen trekken.
Jij red het misschien net met €1500 maar als ik jou was zou ik nog 2 a 300 meer sparen. Zo kan je waarschijnlijk alles gewoon doen wat je wilt, het is zonde om op zo’n reis dingen te laten omdat je het geld niet hebt.

hoi
in die 8 weken zou ik als ik jou was gewoon je oorspronkelijke plan trekken namelijk thailand en Cambodja.
als je langer op 1 plek blijft dan kost het je in de regel minder omdat vervoer vaak wel wat kost. geweoon publieke openbaarvervoer kan wel goedkoop zijn. de eilanden in thailand zijn volgens mij wel over het algemeen duurder! vraag aan collega’ backpackers of zij goede/leuke guesthouse of bungalows weten voor niet zoveel geld (ga niet uit van de lonely planet)
ook een voordeel als je dat langer ergens bent is dat je de betere goedkope plekjes vind. bijv restaurants en slaapplekken.
hoeveel heb je voor je ticket gereserveerd? die had je nog niet gekocht toch? misschien dat je die goedkoper kan krijgen dan dat je begroot had en dan kan je dat extra geld weer bij je reisbudget leggen.
oihja ik heb geen bijzondere dingen gedaan daar, ik bedoel ik heb wat tours gedaan, heb verder veel met het openbare vervoer gereisd maar heb vooral veel zelf ondernomen ed. Ik ben dus niet wezen duiken en ik heb geen andere dure dingen gedaan maar het is fijner om je geen zorgen te hoeven maken om je geld dus misschien een maandje langer sparen?
ik ga aankomende vrijdag naar Marokko en heb er zoooooo veeeeeeel zin in. ga nu maar voor 3 weekjes at me overigens ook 1500 gaat kosten (zonder zakgeld) aangezien ik met een organisatie ga, ben benieuwd is de eerste keer. maar merk wel dat als je zelfstandig gaat het heeeel veeeel scheelt in de kosten!
Nog 1 dagje werken!
groetjes lotte :dag:

Ik reken meestal ook op € 1000 per maand.

Ga zelf in januari weer richting Azië: Cambodja, Laos en Noord-Vietnam. Ik ga zes weken dus wil sowieso € 1500 zakgeld hebben.

Slapen en eten doen we meestal wel goedkoop. Maar ik wil niet dingen hoeven laten vanwege het budget.

Hey lotte, Je hebt veel rondgetrokken hoor ik. Ik en mijn vrindin vertrekken dinsdag naar thailand. Waar kunnen we het beste slapen in bangkok shang mai en een mooi plekje in het zuiden op de stranden???

ikku10@hotmail.com

Als je van plan bent om eventueel de trein te nemen in Bangkok naar cnx,dan heb ik voor jou een goed hotteltje aan het station namelijk :train inn,prijzen voor overnachting:450/550/900bath.Ikzelf ben daar al geweest,heel vriendelijke mensen daar aan het station in Bangkok!!het is maar een voorstel.gegroet:georgessiam.

Even snel ook een budgetvraag van mijn kant:
Voor 2 personen die van Jan. t/m Mei (5 maanden) door Azië gaan trekken, hoeveel pp zullen jullie dan aanraden om mee rekening te houden?

ps= landen die aangedaan gaan worden zijn Maleisie, Laos, Cambodja en natuurlijk Thailand

scorp dat hangt er erg vanaf hoe je daar wil reizen (openbaar vervoer of bijv. vliegen) en waar je wilt slapen (luxe resorts of guesthouses)

er van uit gaande dat jullie reizen per openbaar vervoer en in guesthouses zullen overnachten moet dit te doen zijn voor 75 euro per dag met z’n 2e

hou er wel rekening mee dat als er iets gebeurd, ziekte of ongelukje ofzo de dokters of ziekenhuiskosten cash betaald dienen te worden dus zorg wel voor wat extra’s

zelf reis ik altijd erg basic en dan kom ik uit rond de 20/25 euro per persoon per dag dus het kan ook goedkoper als je dat wilt

groet dirk