Zomer 2013 Thailand-cambodja

Hoi hoi allemaal.
Ik ben nieuw op dit forum :slight_smile:
Mijn naam is Yvonne en ben 22 jaartjes.
Volgende zomer hebben mijn vriend en ik plannen om een reis te maken naar Thailand.
We hadden in gedachten om 4 weken te gaan.
Nu was ik aan het rondkijken en is er een mogelijkheid om ook nog een land te combineren en om 4,5 week te gaan.
Dus ik dacht aan 3 weken thailand en 1,5 week combadja.
We zijn studenten dus een beetje op de kleintjes passen is wel nodig.
Het ticket kost ongeveer 650 euro naar bangkok en weer terug vanuit bangkok.
als we losse tickets doen heen naar bangkok en terug van uit cambodja zijn we veel duurder uit.
Nu dachten we… Eerst 1 week in het noorden van thailand. Dan vliegen we naar cambodja 1.5 week
en daarna 2 weken het zuiden van thailand en vervolgens vanuit bangkok naar huis. Zoiets ongeveer.
Maar is dit te realiseren en te doen?? Wat zijn jullie ervaringen? hier ben ik heel erg benieuwd na
En wat kosten die binnenlandse vluchten?
Nou alvast bedankt.
Groetjes

Hee Yvonne,

Ik zou het toch wat anders aanpakken. Om te beginnen is Cambodja qua verblijf en andere kosten (vooral bier!) zo’n 40 procent goedkoper dan Thailand. Het heeft met de wisselkoers te maken.

Wat dacht je van drie weken Cambodja en 1,5 week in het noorden van Thailand…

Zodra je landt in BKK de bus pakken (vanaf het vliegveld) ri. Trat. Trat is een doodgewone Thaise stad, maar is aangenaam goedkoop. Ban Jaidee Guesthouse kost 200 baht, incl. gratis Wi-Fi. Er zijn vele leuke restaurantjes in Trat, en er is een spa,
waar je je kunt laten verwennen weinig. \

Ben je relaxed, dan verdergaan ri. Cambodja. Je gaat per pickuptruckje (songthaew) naar Hat Lek, een reis van 45 min-1uur.
Daar steek je de grens over, en moet je een visum kopen. Vervolgens neem je een taxi of goedkoper een brommertaxi (100 baht)
naar Koh Kong.
Van Koh Kong kun je naar Sihanoukville, een plaats met mooie stranden, en mooie eilanden voor de kust.
Vanuit SHV zijn er meerdere opties, je kunt naar Kampot of Kep , beide leuk en relaxed, controleer even of Kep inmiddels straatverlichting heeft…of naar Phnom Penh.

Vanuit Phnom Penh kun je de boot nemen voor 25 $, of je gaat met de bus, veel goedkoper maar langzamer (8 uur)
naar Siem Reap, waar je Angkor Wat kunt bezichtigen.

Vanuit Siem Reap is het een uur of 8-9 reizen terug naar Bangkok. Battambang is een leuke tussenstop.
Vanuit Bangkok neem je de nachttrein naar Chaing Mai waar het Thaise gedeelte van je reis begint.
Chiang Mai is niet duur (voor Thaise begrippen) , maar zeker duurder dan Cambodja. Het meest zal het verblijf in BKK kosten.

Hans.

Hoi Hans,
dankjewel voor je reactie.
Ons idee voor de reis was eerst 3-4 weken thailand, daarna dachten we over cambodja.
We willen toch graag het langst in Thailand zijn en voor ongeveer 1,5 week naar cambodja.

Eerst landen in bangkok en van daaruit de trein pakken naar cambodja, is dit te doen??
Daarna willen we graag een stuk van het zuiden zien en een stuk van het noorden van Thailand…
Waar kunnen we dan het beste beginnen?
We gaan ongeveer 4,5 week

Hallo iefje

Misschien kan je even kijken bij enkele low cost vliegtuigmaatschappijen. Air Asia heeft soms mooie prijzen.

http://www.seat61.com/Cambodia.htm#.UIrO2G8xqSo

Op deze site vind je heel wat info over treinen.

Hee Yvonne,

Je schrijft: de trein pakken naar cambodja, is dit te doen?? Ja en nee.

Het is te doen, maar om twee redenen niet aan te bevelen: De trein is langzaam, veel langzamer dan de bus, en gaat naar Aranyaprathet-Poipet, en dat is een beetje een wild-west grensovergang.

De andere grensovergang Hat Lek-Koh Kong is vriendelijker, al kreeg ik ook daar de laatste keer een thermometer tegen mijn hoofd aan, en raad de uitslag eens ? Temperatuur te hoog, dus 0,50 euro. Maar dat is nog te doen, om de originaliteit kon ik nog wel lachen.

Om je goed te kunnen helpen, hebben we wat info nodig, je pincode hoef je niet te geven, maar ā€œeen stuk van het zuiden en een stuk van het noordenā€ is iets te summier.
Wat is je budget per dag ? Mag er 1 of meerdere keren gevlogen worden voor 50-70 euro pp?
Wat wil je zien en wat niet ? Natuur, trekking, watervallen, bergstammen, tempels, uitgaan, stranden, snorkelen, olifanten…

Hans.

*Volgende zomer hebben mijn vriend en ik plannen om een reis te maken naar Thailand. Het ticket kost ongeveer 650 euro naar bangkok en weer terug vanuit bangkok.

*650 Euro voor een ticket in de zomer… Ga je in juni dan zou dat mogelijk zijn. Maar je schrijft dat je student bent, en dus ook aan schoolvakanties gebonden bent en je toch ook op de centen moet letten . Reken dan op 800 Euro pp. Is het lager dan valt het alleen maar mee. En let op! Voor de heel lage prijzen in die periode heb je vaak lange stops van 10-24 uur in Dubai, Moskou, Kiev of Shanghai. Het voordeel valt dan weer weg tegen de kosten die je gaat maken op die luchthavens en/of hotels.
Cambodja trekt ons ook en wij halen hier de inspiratie vandaan; http://www.cambodjacarte.nl/
Veel succes met de voorbereidingen

Ja hoor dat is te doen!
In cambodja zou je bijvoorbeeld naar Siem reap, Battambang en Phnom phen kunnen gaan. Je zou dan heen met de bus kunnen en terug een vlucht nemen vanuit Phnom phen, via bangkok naar Chiang mai of chiang rai. Daar de omgeving verkennen. Met de nachtbus/trein terug naar bangkok vandaar vlucht/bus/trein naar een strand/eiland voor wat relaxen. In juli/augustus is het regentijd aan de andaman zee (bij krabi/phuket) dus raad ik je Ko phangan, Ko tao en Ko samui aan.

het schijnt dat Kanchanburi ook leuk is, maar dat ga ik zelf over en paar weken ondervinden.

Qua tickets geld hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper. Maar 650 euro voor een ticket in het hoogseizoen is wat positief. Eerder 750 a 800 euro als je vroeg boekt.
Kijk voor tickets in Azie op airasia.com Ook hier geld hoe vroeger je boekt hoe goedkoper.

Hoi Ief1,

650 voor een ticket moet echt wel lukken hoor, wij reizen elk jaar (ook voor ong deze prijs) in het hoogseizoen naar bangkok, met emirates of etihad vanaf dusseldorf (erg goedkoop parkeren maar je kunt ook met de trein natuurlijk), wanneer je op de sites van de maatschappij zelf kijkt kun je net zolang zoeken totdat je de juiste tijden hebt gevonden (zonder al te lange overstaptijden) wij hadden vorig jaar bijvoorbeeld anderhalf uur overstaptijd op abu dahbi en de terugweg twee uur overstaptijd, prima te doen.
succes met zoeken en plannen.

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties
Eerst even dat ticket… We hebben inmiddels al een ticket gevonden voor 620 euro! Dus dat is zeker te doen
gewoon goed zoeken :slywink: Het is zelfs zo dat we tussenstop in dubai hebben voor dik anderhalf uur en dan alweer verder vliegen, perfect toch? Het is trouwens via WTC.nl voor de geĆÆnteresseerde!
We willen deze week gaan boeken dan staat het ticket vast en kunnen de echte plannen gemaakt worden aaah! :teeth:

@ HANS
om even duidelijker uit te leggen wat wij ā€˜precies’ willen, ik doe mijn best.
De rest mag er natuurlijk ook graag op reageren!

We willen maandag 29 Juli er heen gaan en landen in Bangkok. Van daar uit willen we naar Cambodia.
En het liefst op de wat goedkopere weg, dus trein of bus. Maar omdat ik nog erg weinig van het land,cultuur en alles afweet weet ik niet wat handig, goedkoop en te doen is. Vergeef me voor mijn domme vragen.
In cambodia willen we ongeveer 1 week tot 9 dagen zijn. Hier willen we een paar dingen bezoeken zoals Phnom Penh, The killing fields, de Temple Siem Reap en nog wat andere dingen als dit kan indien te korte tijd die we hebben. Maar wat precies moeten we nog even ontdekken en zorgen dat het in de route ligt.

Na deze dikke week willen we terug naar Thailand. Ook hier geldt, hoe weten we nog niet… boot trein bus!?
Vliegtuig kan ook maar dat kost wat geld.
Nu willen we denken we in het noorden van thailand beginnen, daar een aantal dingen bezoeken (wat weten we nog niet)
en dan dachten we misschien kunnen we van daar uit met het vliegtuig naar het zuiden om daar het laatste te bezoeken, de mooie stranden e.d. nog een beetje vakantie gevoel, chillen en relaxen en genieten van de omgeving.

Ergens in de 3 weken van Thailand moet ook nog Bangkok zitten. Ik denk dat hier wel een paar dagen voor gewenst zijn!?
Hoe we zit gaan in vullen weten we ook nog niet.

Dit is globaal de planning die we in gedachten hebben.
We zijn beide (mijn vriend en ik) onervaren in backpacken en onervaren in dergelijke landen (er moet een 1e keer zijn).
We moeten ook nog onderzoeken wat we allemaal willen bezoeken maar daarvoor ga ik dit forum nog meerdere malen bezoeken haha.

Over het geld.
ik las dat gemiddeld 15-25 euro per dag uitgegeven wordt.
ik heb zelf uitgerekend dat als wij 20 euro gemiddeld uitgeven dat we dan 600 euro in totaal zijn.
maar dit kan natuurlijk niet altijd omdat activiteiten, reizen en vliegreizen ook wat duurder zijn?!
Dus ik dacht zelf aan 600-800 sparen om daar uit te geven voor 4 weken!
Zit ik dan een beetje in de goede richting?

Bedankt allemaal, vind het erg fijn dat jullie reageren.
Yvonne

Hee Yvonne !

Domme vragen worden hier nooit gesteld, beginnersvragen wel, en dan willen we je wel helpen, want daar is dit forum voor.

Goed plan om Thailand te kiezen als beginnend backpacker, een betere keus is eigenlijk niet mogelijk.
Koop in ieder geval een Lonely Planet-gids, die zal zich altijd terugverdienen. Wanneer je ergens aankomt, moet het eigenlijk
al duidelijk zijn waar je wilt overnachten.
ā€œGo-with-the-flowā€ levert het adres op waar je taxichauffeur of brommertaxichauffeur de hoogste commissie ontvangt, en dat is zelden of nooit het beste adres.

15-25 euro per dag, reken je dan per persoon, of als stel. Per persoon is 15-25 euro vrij realistisch, wanneer je in plaatsen als Phuket, Krabi, Ko Samui e.d. bent, is het vrij krap tot zeer krap. Reken je als stel, dan zul je nog even moeten doorsparen.

Ik meldde al dat Cambodja een goedkoop land is om te verblijven, goedkoper dan Thailand, maar voor Angkor Wat wordt de stijve prijs van 25 dollar per dag gevraagd. Je kunt ook een ticket voor 3 dagen nemen voor 50 dollar. In Phnom Penh heb je een prima, maar basic kamer voor 8 dollar. In Siem Reap al voor 5 dollar.

Bangkok doe je op het eind, om twee redenen : Je moet er toch heen om te gaan vliegen, en het is shoppingstad nr.1 in Azie.

Hans.

Ja ik reken per persoon 20 euro gemiddeld… Maar dat wordt nog even door sparen want je wil daar niet dingen niet kunnen doen vanwege geen geld!

Dat is een goede inderdaad voor bangkok en winkelen ben ik altijd voor in ( als daar nog geld voor over is haha )

Hee Yvonne,

Ga ook even bij jezelf na of je ā€œvery basicā€ kunt slapen in een hut. Dit zal best een keertje nodig zijn om geld te besparen.
Beschrijving van een ā€œhutā€: Dak van palmbladeren, muren van bamboe, douche met koud water, weleens een beestje (Geen vieze kakkerlakken, maar andere, bijv. padden), hanen die 's morgens om 5 uur kraaien, honden die blaffen.

In zoiets slaap je voor 2,5- 5 euro. Vooral in Noord-Thailand zijn er veel van dat soort gelegenheden.

Kun je het niet opbrengen, ga je al gauw richting 10 euro per nacht.

En zoals gezegd, in Zuid Thailand liggen de prijzen heel anders (veel hoger). Een beetje overnachting op Phuket is 20 euro.

Hans.

Ja ik verwacht inderdaad ook geen 5 sterren hotels voor 5 euro.
Zelf ben ik een absoluut groot dierenliefhebster en studeer ook een opleiding hierover, dat is het probleem niet.
Laat die padden en kippen maar komen :wink:
Ik moet wel bekennen dat ik wel van een klein beetje luxe houd, maar kan me makkelijk aanpassen.
Mijn (ons) voornemen is om gewoon zo veel mogelijk te sparen zodat je niet iedere dag op het geld moet letten en wat uiteindelijk over is, is ideaal!

Ja zuid Thailand is een stuk toeristische als ik het goed heb? Dat wil ik absoluut wel wat van gezien hebben maar het trekt me ook erg om echt de niet toeristische plekken te zien.

Noord en zuid-Thailand zijn allebei toeristisch, maak je geen zorgen. Maar mensen betalen nu eenmaal graag meer om aan het juiste strand te liggen. De Russische markt heeft Thailand ook ontdekt, en die mensen hebben geld genoeg, dus in de afgelopen jaren zijn de prijzen op de mooie plekken flink gestegen. Daar komt de hoge wisselkoers van de baht ook nogeens overheen.

Verdiep je ook nog even in de afstanden die je af wilt leggen. Die zijn heftig. Reizen in Thailand en Cambodja is (ook door de hitte) niet te vergelijken met reizen in NL. Voorbeeld: De treinreis BKK-Chiang Mai is er een van 14-16 uur.

Wellicht kun je je ā€œbounty-gedeelteā€ het best op Koh Chang of omliggende eilanden beleven, omdat die min of meer in de richting liggen. ook Koh Chang en omliggende eilanden zijn niet goedkoop, maar je bespaart je een hoop gereis, en ziet toch prachtige stranden en eilanden.

Hans.

610 euro, goed bezig! (Ik wil ook meteen weer boeken!)
De reis van Bangkok naar siem reap of Phnom phen is vrij lang. Daarom zou ik of heen of terug een vlucht nemen (ik heb even gekeken op de airasia site, deze kost rond de 50 dollar enkele reis, vaak hebben ze ook nog aanbiedingen).
Naar het noorden van Thailand of naar het zuiden kun je makkelijk met een nachtbus of nachttrein reizen. Dat bespaart je een nacht overnachting en je staat meteen op plaats van bestemming.

Qua accomodatie kun je altijd een beetje schipperen, eenvoudige hut bij het strand en wat luxer in bijvoorbeeld Chiang mai. Van te voren vraag je of je de kamer mag zien, dan kun je zelf oordelen.

Het zuiden van Thailand is zeker toeristischer, maar je kunt nog wel rustig(ere) stranden/eilanden vinden. Ik weet niet precies wat je zoekt (duiken/snorkelen of alleen strand?)

Ja we willen ook graag duiken…denken we!
Het lijkt mij ook erg leuk om naar zo’n feest daar te gaan voor 1 dag, volgens mij hebben ze daar van die half moon en whole moon party’s. Misschien weet iemand daar iets van?

Ja ik keek ook op de airAsia site en kwam als het goed is op 1.219,00 BAHT uit, uitgerekend in de 30 euro… Is dat dan te goedkoop of doe ik iets verkeerds?

• Zie afbeelding

Over de vraag ’ ik weet niet echt wat je zoekt ’
dat weten wij ook nog niet helemaal. We zijn beide van mening dat we niet 1 ding zoeken maar gewoon van alles wat en zoveel als kan in 3 weken Thailand :slight_smile:

*Eerst even dat ticket… We hebben inmiddels al een ticket gevonden voor 620 euro! Dus dat is zeker te doen
gewoon goed zoeken :slywink: Het is zelfs zo dat we tussenstop in dubai hebben voor dik anderhalf uur en dan alweer verder vliegen, perfect toch? Het is trouwens via WTC.nl voor de geĆÆnteresseerde!
We willen deze week gaan boeken dan staat het ticket vast en kunnen de echte plannen gemaakt worden aaah! :teeth:

Alvast sorry voor mijn negatieve reactie… Die tickets had je nu al moeten hebben.:frown: Ik ben ook op zoek naar tickets in die periode, maar dan begin juli, en voor 4 personen. Ieder tientje duurder moet dan nog x4… Ik heb ook op wtc gekeken. De goedkoopste tickets zijn idd 617,-pp met vertrek vanaf Dusseldorf en een korte stop in Abu Dhabi. Maar je moet ook nog terug… Aankomst in Abu Dhabi om 06.20 uur, door naar Dusseldorf de volgende dag om 02.00 uur. Toch een periode van ruim 19 uur op een luchthaven…
Ik heb geen ervaring met backpacken, maar de genoemde bedragen per dag vind ik erg laag. Zoals Hans2007 al aangeeft is er spotgoedkope accomodatie te vinden en dat is voor een paar dagen helemaal niet erg, maar ruim 4 weken??? Ook kan je voor een paar Euro lekker bij een eetstalletje op straat eten. Maar je wilt ook weleens afwisseling, of niet een maand lang 3x per dag een maaltijd met rijst/noedels. Een flesje water staat meestal wel klaar op je kamer, maar af en toe een flesje fris of biertje is ook erg lekker. Ook ga je veel reizen. Vliegen, met de trein/bus of een ritje met een tuktuk. En ook dat kost geld. En dan heb ik het nog niet gehad over de entreegelden voor bijv een nationaal park, een olifantenkamp enz. Als je 5-6 tempels hebt gezien hoeft die 7e echt niet meer en ga je op zoek naar ander vertier. Bijv duiken of een fullmoon party. En dan kom je met 20 Euro per persoon niet ver.
Nogmaals, ik heb geen ervaring met backpacken. Jullie ook niet maar jullie zijn nog jong en nemen genoegen met minder luxe. Toch verlang je op een dag naar een warm bad. 2 Jaar geleden was ik achteraf 43,-pppd kwijt (excl. vliegtickets). Daar zat alles dus bij in, hotels, tours, trein/bustickets, eten & drinken, fooien en souvenirs. Dit bedrag gaan jullie niet uitgeven maar ik vind 20,-pppd aan de lage kant.
Een ander voorbeeld; Mijn neef (27) is nu met vriendin en een bevriend stel aan het backpacken in thailand,gisteren (zondag) vertrokken. Ieder heeft 40 Euro per dag tot zijn/haar beschikking. Ik ben benieuwd hoeveel ze overhouden.
Veel succes en plezier met de voorbereidingen

Hoi Emthij
Geen negatieve reactie, hier heb ik ook wat aan :wink:
Die tickets boeken we z.s.m dus dat gaat wel goed komen.
Bij wtc kun je 2 tijden kiezen dus als je goed gekeken hebt kun je zien dat bij terugweg ook een fijne tijd mogelijk is.
Namelijk 00:05 landen op dubai en om 02:00 zelfde nacht weer vertrekken richting dusseldorf.
Dan hoef je maar 2 uurtjes te wachten.
Maar misschien, dachten wij, als we die lange tussenstop kiezen, kunnen we nog een stukje van dubai zien… niet slecht?
Of we kiezen inderdaad voor de korte tussenstop en dan ga je vrij snel weer door naar huis.

Dusseldorf is voor mij maar 3 kwartier rijden ( ik woon echt in venlo, studeer in den haag).

Over het geld maak je absoluut een punt, ik kwam op de 20 euro ook alleen maar uit door verhalen die ik op het forum heb gelezen. Maar hoe meer mensen me er op attent maken, hoe hoger ik voor ons zelf het bedrag zal leggen.
Bedankt voor het attent maken hier op!

Bedankt voor je positieve reactie. Ik was al bang dat het erg negatief overkwam. Nogmaals, bereid je goed voor en houdt rekening met een tegenvaller. Ik weet zeker dat je een schitterende vakantie gaat krijgen en besmet raakt met het Thailandvirus en nog een keer teruggaat:vak01:

Nog even over tickets. Kan je de precieze data geven. Ik kom voor mijn data op 713pp (begin juli), maar 400 Euro besparen door 3 weken later te gaan is mooi meegenomen.

Ja vertrek dusseldorf - bangkok maandag 29 juli
terugkomst bangkok - dusseldorf woensdag 28 augustus
en dan krijg je deze *zie foto