1e keer verre reis/ 6 weken Laos &Cambodja

Wat betreft de tijd, je bent best flexibel. In Luang Namtha kun je 1 of 2 of 3 dagen trekking doen bijvoorbeeld. Of je huurt een fiets en gaat wat rondfietsen door dorpjes. Je kunt je er dus 4 dagen vermaken, maar je kunt er ook 2 of 3 dagen verblijven. Ik zou het kayakken daar niet overslaan (trekking is wel heel zwaar in regenseizoen). Wij zijn er 3 dagen geweest (1 dag fietsen, 2 daagse tour). In Nong Kiauw kun je bijv. 2 daagjes relaxen. Er is verder niet zoveel te doen. In Luang Prabang zijn wij 3 dagen geweest. Wat tempels bekijken, een keer naar de watervallen… Er is veel te doen, dus kun je echt zelf beslissen.
Hoop dat je er wat aan hebt!

Heel veel zelfs! Toch een serieuze twijfel waard om het noorden dan toch te bezoeken! Hoe zit het met de visum trouwens voor Laos gewoon aan de grens als je van Bangkok komt? Alleen dat van Thailand denk ik dat we wat een probleem hebben aangezien we aankomen in BKK, uit Thailand gaan voor 5 weken en dan terugkeren in Thailand…

Maar is toch een fameuze tip voor het noorden te doen want zo te horen aan je uitleg, hebben jullie goede herinneringen eraan he?

We gaan de route stilaan is bekijken hoe we het effectief gaan doen, enkel de vleigtickets nu gaan vastleggen he! >>>

Ja, aan het noorden hebben wij de beste herinneringen…
Het visum regel je gewoon aan de grens. Dollars meenemen (35 per persoon ongeveer) en een pasfoto. Hoe dat in Thailand zit als je 5 weken weg bent, weet ik niet. Wij zijn gewoon uitgecheckt toen we Thailand uitgingen en weer ingecheckt toen we erin kwamen. Geen idee…

leuk om te zien op uitzending gemist van 27 aug net 5 droomreizen azie nu door thailand
gr mieke:wereld:

Voila,

het staat vast, we hebben onze tickets!!!

677 euro pp naar BKK, niet slecht veronderstel ik…

Nu komen weer andere zaken aan bod, maar het startschot is hiermee dus gegeven :)!

Bedoeling is om 5/07 aan te komen in BKK, daar overnachting en dan nog 1 dag BKK te bezichtigen, iemand tips om in BKK iets fijn en cultureels te doen voor 1 volledige dag BKK?

Dag daarna vertrekken met de trein richting grensovergang Huay Xai, op seat61.com meteen al reserveren of ter plekke dit doen?

Eerste week zouden we graag noord Laos doen met een trekking erbij, Luang Namtha bv…De Gibbon Experience dan toch zo de moeite, is dit namelijk hetzelfde als Bokeo natuurreservaat?

Voila dat zijn de eerste vragen se, vuur maar weg als je is kan :vak02:!!!

Eindelijk eraan begonnen :wereld:!

Seat61 is volgens mij geen reserveringssite, maar een site vol info.

Ik heb mijn treinreis niet van tevoren geregeld maar ter plaatse. Ik kon niet meer kiezen uit een slaapplaats bij raam (begane grond) maar ik vond dat geen punt. Een bed aan de bovenkant voelde ook wel wat veiliger. En het was toch donker. Weet niet of jullie trein een nachttrein is. Als je de datum wel al weet (ik wist dat nog niet), kun je eventueel van tevoren reserveren natuurlijk.
's Ochtends waren genoeg mensen al uit de trein gestapt zodat ik toch het laatste stuk op een stoel bij het raam kon zitten voor het uitzicht.
Ik had airco gekozen, steenkoud was dat! Dus neem in de nachttrein genoeg kleding mee of kies een compartiment zonder airco.

Zat dingen te doen en zien in Bangkok. Ik raad aan een reisgids te raadplegen. Alle tips die je hier eventueel gaat krijgen, staan daar ook al in maar dan met uitgebreidere uitleg. En misschien ben je na die lange vlucht wel te gaar en jetlagged om veel te ondernemen in die hete drukke stad.

Hey, ja seat 61 is idd gewoon info maar dat bedoelde ik ook…
Ik weet wanneer we vliegen op BKK alleen is exacte datum mss nog wat moeilijk, ga ik nog bezien!
Ik vind voor een dagje BKK een reisgids kopen wat onnuttig geld weggooien aangezien we al reisgidsen voor Laos & Cambodja hebben! Maar idd zal het eens bekijken wat mogelijk is…Is trouwens de prijs goed geweest of toch nog beter gewacht?

Verder rond vaccinaties, klopt het dat het ongelofelijk veel geld zal kosten om je voor alles te laten inenten? Rond 300-400euro??!

Bedankt!

Voor inentingen moet je even je verzekering nakijken. Als je aanvullend verzekerd bent heb je kans dat het vergoed wordt als je bij een bepaalde organisatie gaat en anders 75%. Zo is het iig in Nederland.
Ik heb niets hoeven betalen voor inentingen en malariapillen. (dit was voor een reis naar Afrika, weet niet wat je voor Loas en Cambodja nodig hebt)

In Bangkok is heel erg veel wat de moeite waard is, veel mooie tempels. Als je maar 1 dag heb kan je naar de floating market of naar het paleis gaan. Ik ben een hele week alleen in Bangkok geweest, er is echt genoeg te zien daar!

Wat je kan doen:

• (heb ik gedaan) een tweedehands Lonely Planet kopen en daar alles uit snijden wat je niet nodig gaat hebben. Dus Bangkok, Huay Xai wel laten zitten en eventueel het plaatsje waar je vanuit Cambodja doorheen reist. Thuis stop ik die uitgesneden delen weer terug in de (gehavende) gidsen. Het zijn gebruiksvoorwerpen, geen sierboeken. Helemaal als je ze al tweedehands kocht. Oudere edities zijn prima bruikbaar, je komt er snel genoeg achter hoeveel % je bij de prijzen moet optellen.
  • ook uit je Cambodja en Laos gids zou je delen kunnen wegsnijden van waar je toch niet heen gaat.
  • of koop online de pdf’s van Lonely Planet Bangkok (en eventueel andere losse stukken)
  • of ga naar een bibliotheek en kopieer de bladzijden die je denkt nodig te hebben (dubbelzijdig om papier te sparen)
  • of koop een klein handzaam reisgidsje ipv een dikke. Bijvoorbeeld 100% Bangkok, als die bestaat.

Je hoeft dat allemaal niet van tevoren te plannen. Zoek gewoon wat dingen op die je leuk lijken en beslis ter plaatse waar je zin in hebt. Tempels ga je in de andere landen ook nog zien. Ik zou naar een van de gigantische markten of naar een park gaan.

Niet meer druk maken om prijs van ticket als het eenmaal gekocht is. De vliegwereld is een soort loterij / beursvloer met onvoorspelbare en onverklaarbare prijsbewegingen omhoog en omlaag, dus niet achterom kijken. Gewoon blij zijn met jullie prijs.

Vaccinaties weet ik niet want heb ik allemaal al en soms 1 nieuwe nodig. Het zal geld kosten ja.

hi vinniej
goed joh dat je de tickets hebt
je wilt de eerste 2 dgn bankkok bekijken maar waarom niet aan het eind van je vakantie de meeste terugvluchten gaan s,nachts bagage ergens droppen
hou er rekening mee dat als je aankomt je behoorlijk jetlaggerig bent wat cecilia ook al schreef en bkk is een is een geweldige drukke stad en als je dat na de vlucht over je heen krijgt het overdonderd je beslist!! wij hebben de koningklijke draken boten bekeken die liggen aan de rivier vlakbij watarun de tip van cecilia van copien doen wij ook en verder zoek ik ter plekke veel op t internet neem een laptop of tablet mee je kunt dan ook zo zelf boeken en uitprinten bij een groot hotel of internetcafe
je hebt ook reisgidsen die je op je e reader of tablet download en als je in backpakkers hotels of guesthouses zit hoor je ook altijd leuke tips van anderen veel sucses met het uitzoeken ik heb zo nodig nog wel wat tips over cambodja
groet mieke jordan :dag:

Thx e! Ja, we komen aan rond 14u in BKK eerste dag dus ik denk dan gwn de trein boeken naar Laos al en dan idd bekomen van de vlucht en jetlag door te kuieren en zien waar we uitkomen!

Dag erna gaan we dan BKK verkennen en daarom is bekijken wat er leuk is voor 1 dagje BKK…als we van Cambodja komen willen we nog enkele dagen een mooi Thais eiland doen om dan richting BKK te komen voor de terugvlucht!

Voor die tips, daar houd ik je aan ;)!

Greetz!

hi vinniej
ik ga alles ffe voor je opzoeken zit nu op kreta in de zon
dus als ik thuis ben volgende week hoor je van me
groet mieke:zon02:>>>

Geniet er eerst maar goed van!!!

Dank je!

We bedoelen juist dat je ook dan misschien nog jetlaggerig bent, en dat de stad zo gigantisch groot, druk en chaotisch is, dat het je echt overdondert. (heb je de film The Beach gezien?) Ik vond het eerst helemáál niet leuk. Ik zat toen ik in dat übertoeristische Khao San Road gebied, vreselijk.
Pas de tweede keer dat ik er was en in China Town logeerde, en er wat mensen kende, vond ik het leuk.
Riverview hotel, www.riverviewbkk.com, is dat hotel in China Town waar ik zat, mooi uitzicht over de rivier als je zo’n kamer kiest, goedkoop, en 's avonds veel eettentjes op straat. Doordat het aan de rivier ligt, kun je makkelijk met die openbaar vervoer boten door de stad reizen (of gewoon voor de lol een tripje maken over water).

Er zijn ook andere leuke gebieden in Bangkok hoor, en milljoenen hotels. Zie het Thailand forum, daarin wordt ongeveer elke week om hoteltips voor Bangkok gevraagd (en om tips voor dingen te doen, dus lees ook daar eens).
Dat is trouwens wel iets wat ik altijd van tevoren vastleg: mijn eerste hotelnacht. Zodat ik na een lange vlucht niet op zoek hoef naar iets wat plek heeft.

Ik snap dat je opgewonden bent over je reis en al veel plannen wilt maken, maar plan niet teveel vooruit. Kijk eerst maar eens hoe je je voelt daar met 30 graden en een grote chaos van tuktuks en auto’s en verkopers om je heen.

Tuurlijk kun je een klein lijstje hebben van leuke dingen om te zien en doen (zelf vind ik markten en parken daar leuk, ik ben niet zo van de tempels) maar dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak, daarom raad ik een reisgidsje aan (of er eentje lenen en/of kopiëren). En dan hangt het vooral af van hoeveel energie je hebt op je eerste volle dag daar in een compleet andere cultuur en dan ook nog direct een van de meest hektische steden er aarde. :slight_smile:

Je schijnt er ook een fietstocht onder begeleiding te kunnen doen, ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen want het verkeer is 1 grote infarct en zigzaggende chaos die elkaar telkens net op 1cm mist. :slight_smile:
Ik zal zo even een filmpje posten dat ik vanuit een tuktuk maakte.

Een troost: het is echt een culturele ervaring van heb ik jou daar, en Laos is veeeeeeel rustiger.

Hier filmpjes van het verkeer van Bangkok, en van meer dingen tijdens mijn reis door Thailand en Laos. [ame]Tuk-tuk China Town, Bangkok - YouTube
Als je naar het volgende filmpje wilt, moet je het even in YouTube zelf bekijken (klik in het filmpje rechtsonder op YouTube) en dan kun je telkens klikken op het pijltje er linksonder (bij 1/19).

Overigens is het filmpje vanuit de tuktuk al gemaakt in het (vind ik) veel leukere China Town in Bangkok, dus vandaar maar weinig toeristen, en wel leuke winkeltjes enzo.

Of hier als duidelijk overzicht van alle filmpjes die ik in die regio maakte.
http://www.youtube.com/playlist?list=PLB2A1B4AF5D945AEC

Hey bedankt voor de ruime uitleg :)!

Tuurlijk gaat de jetlag nog spelen maar wil toch iets hebben aan men dag BKK, vooral als we aankomen de trein regelen en overig eigk niets doen…Dag erna mss toch iets bezichtigen!

Dan zullen we nog zien wat we gaan doen!
Toch vrij snel het rustigere Laos intrekken, hopelijk is de route een goed idee om te doen!

Bedankt alleszins om uitvoerig te reageren!
Nu we de tickets hebben gaan we voor nu gaan we ons meer toespitsen op Cambodja en vooral ons materiaal aan te schaffen…

Maar verwacht me zeker nog met vragen, tenminste als ik jullie daar niet teveel mee stoor :beef:!

Groetjes!

Hey mensen!

de bedoeling is dus van BKK naar Huay Xai te trekken om zo naar Luang Prabang te gaan…

De bedoeling is de nachttrein te nemen vanuit BKK naar Chiang Kong, is dit altijd mogelijk? Ik lees dat deze route soms overstroomd is, klopt dit?

De nachtbus van BKK naar Huay Xai, is dit een betere optie of toch de nachttrein?

Want een binnenlandse vlucht is toch duurder en is toch niet direct mijn eerste keuze nadat we zo lang naar BKK zijn gevlogen om dan meteen terug het vliegtuig op te springen…

Bedankt!

Ik denk dat Euro 2000 per persoon inclusief tickets veel te optimistisch is.
Zelf ga ik begin februari 6 weken rondtrekken door Laos en Cambodja, en ik ga ervan uit dat ik ongeveer 3500 kwijt ben inclusief vliegtickets.
Jullie zitten in het hoogseizoen waardoor de accomodaties mischien nog allemaal ietsje duurder zijn,
en je wilt neem ik aan ook nog wat leuke excursies ondernemen.
Ik ga bv wat leuke excursie doen: oa de Tree Top Explorer (3 dagen), en wat meerdaagse trekkings, oa: 3 daagse trekking in Luang Nam Tha NP, en Tubing in Vang Vieng.
Ook hou ik van een biertje op zijn tijd.
Ik heb trouwens al een ticket van Brussel naar Bangkok voor 557 Euro geboekt (via Cairo) met Egypt Air.

PS Nog een tip.
Neem de Lonely Planet mee.
Hierin staat alles wat je moet weten.
Zelf neem ik de lonely planet: Vietnam, Cambodja, Laos, en Noord Thailand, mee

Ey, bedankt om te reageren!
En ik heb met verschillende mensen al gepraat hier en denk dat 2000 euro incl tickets te doen is, volgens de meesten toch! Hebben ook onze tickets al voor 650 euro…We willen graag ook wat excursies doen maar niet de duursten die er zijn! En we reizen ook met 2 wat de overnachtingen ook al wat scheelt, volgens jouw budget ga jij uit van zo’n 75euro/dag wat toch zeer veel is…Hopelijk is het een stuk minder dan bespaar jij nog heel wat :)!!!

Bedankt alleszins!