Ik lees veel leuke verhalen hier op het forum en krijg er dan ook ontzettend veel zin in om aan mijn eigen reis te beginnen! Ik vertrek namelijk 29 augustus naar Vietnam! De eerste 7 weken zal ik in Ho Chi Minh City in een Learning Centre (soort voorschoolse opvang) jonge kinderen Engels les geven en hun sociale en culturele ontwikkeling proberen te bevorderen. Daarna heb ik nog 6 weken de tijd om Laos, Cambodja en Thailand te zien. Ik zal op 5 december terugvliegen vanaf Bangkok. Het is een erg korte tijd om zo veel mogelijk te zien en ik heb nog niet zo veel plannen gemaakt, aangezien ik de eerste 7 weken van het project nog tijd genoeg heb om een reisschema op te stellen!
Wat ik zelf in gedachten had:
1 week Noord/Midden Vietnam (Zuid Vietnam kan ik in het weekend zien gedurende het project)
2 weken Laos
2 weken Cambodja (Wat is slimmer, eerste Laos of eerst Cambodja?)
1 week Thailand
Hebben jullie tips voor mij wat ik het beste kan doen? Aangezien ik alleen reis, wil ik me best aanpassen aan andere reizigers, maar ik moet natuurlijk zelf wel een richting hebben wat ik allemaal zou willen zien.
Ook over het klimaat rond die tijd hoor ik graag tips!
Ik ben jullie ontzettend dankbaar voor jullie advies!
Je vraagt: Hebben jullie tips voor mij wat ik het beste kan doen?
Ik heb geen idee hoe je het logistiek wilt aanpakken, en ik ken ook je budget niet, maar ik heb het vage vermoeden dat je
a. de afstanden onderschat
b. de reistijden onderschat.
Wanneer je zou beschikken over een ruim budget, en alles per vliegtuig kunt doen, dan nog is je programma ambitieus.
Ik zou in ieder geval Laos schrappen, omdat je dan min of meer zonder omweg naar je einddoel gaat.
In Thailand kun je eventueel besluiten om nog naar het noorden te gaan, iets wat reistechnisch en budgettechnisch vrij gemakkelijk gaat.
Houd er ook rekening mee, dat wanneer je Thailand over land binnenkomt, je een (gratis) visum krijgt voor 15 dagen, per vliegtuig is dit 30 dagen.
Cambodja is het goedkoopst om te verblijven, en daar is zeker genoeg te beleven.
Dankjewel voor je berichtje. Ik begrijp inderdaad dat de tijd zeer kort is en ik lang niet alles kan zien. Waar ik zelf aan zat te denken, was om Thailand te schrappen en eventueel een vlucht te nemen naar Bangkok om vanuit daar weer het vliegtuig naar NL te nemen. Eventueel zou ik daar dan nog een dag of 2 kunnen verblijven.
Verder twijfel ik of het haalbaar is om midden en noord Vietnam nog te bekijken of direct door te reizen naar cambodja en laos via het zuiden. Ik zou erg graag Halong Bay zien en Hoi An vanwege de mooie verhalen, maar enkel indien haalbaar. Dus is reizen naar Cambodja/Laos over Noord Vietbam of over Zuid Vietnam slimmer?
Mijn budget voor de 6 weken rondreizen is 2000 euro. Is dit reeel?
Met wat meer duidelijke richtlijnen die ik je nu geef, lijkt mijn reis nu meer haalbaar?
Wat haalbaar is voor dat budget heb je grotendeels zelf in de hand. Het gaat erom dat je je manier van reizen aanpast aan je budget.
Je budget is voldoende, maar dat was het dan ook. reken in Cambodja op 30 dollar per dag, en in Thailand op zo’n 40 euro per dag.
Ik praat dan over verblijf in schone guesthouses en budgethotels, kamer met douche en toilet, en eten in Camb/Th restaurants.
Reizen komt daar nog bij, maar de bussen zijn goedkoop. Uitstapjes kunnen wel, maar zeker niet elke dag.
Het is vrij gemakkelijk om vanuit Zuid Vietnam naar Cambodja te reizen, dit kan zelfs per boot over de Mekong.
Vanuit Cambodja is het echter weer NIET gemakkelijk om naar Laos te reizen.
Wel evt. per vliegtuig, maar dit zal wel prijzig zijn,
en let erop dat de maatschappij uit Laos bekend staat vanwege de slechtst onderhouden vloot ter wereld.
Reizen in Cambodja gaat niet enorm snel, maar is goed te doen, naar en in Thailand is reizen wel gemakkelijk.
Zoals ik het bekijk, heb je budget om van Zuid Vietnam op een enigszins aangename manier (met omwegen en uitstapjes, bijv. Angkor Wat ) naar Bangkok te reizen.
Je zou naar Laos kunnen, maar als je van je budget nog een of twee vliegreizen wilt bekostigen, dan kun je uitstapjes nauwelijks betalen,
of je zou in guesthouses moeten willen slapen , waar ik niet in zou willen slapen. Iets wat lijkt op een kippenschuur, bijvoorbeeld.
Dankjewel voor je reactie. Ik zal je advies aannemen en Laos overslaan. Nu zit ik sterk te puzzelen met 2 opties. Misschien kun je me nog een laatste advies geven?
optie 1: Vliegen van HCMC naar Hanoi (erg goedkoop, 25 euro). Vanuit daar Halong Bay en Sapa zien. Vervolgens vanuit Hanoi naar Hue met de trein. Dan weer trein of bus naar Danang en vanuit daar naar Hoi An. Vervolgens moet ik dan in Cambodja komen en kan ik daar de rest van de tijd rondreizen om te eindigen in Bangkok.
optie 2: Noord/Midden Vietnam ook overslaan en de boottocht van HCMC via de Mekong nemen naar Cambodja om mijn reis in Cambodja en Thailand voort te zetten.
Optie 1 klinkt voor mij erg aantrekkelijk, maar het is erg omslachtig met reizen en ik weet niet of ik het qua tijd allemaal ga redden. Verder weet ik ook niet goed naar welke plaats ik vanaf Danang het beste naar Cambodja kan reizen (eventueel een vlucht). Ik zou bijvoorbeeld een vlucht naar Siem Reap kunnen nemen, aangezien het vanuit daar redelijk dicht bij Bangkok is. Hoe veel dagen zou ik moeten uittrekken voor die planning? Ik zou nachttreinen kunnen nemen om de tijd te verkorten.
Denk jij dat optie 1 wel haalbaar is of raad je me aan om dat plan helemaal af te schrijven?
Ik heb ooit een visum voor Vietnam in mijn paspoort gehad, maar het nooit gebruikt…
Ik heb daarom te weinig kijk op de zaken in Vietnam, maar ik zie wel dat het een logistieke opgaaf is, om te doen wat jij wilt doen.
Ik zie niet hoe je vanuit Danang naar Cambodja kunt komen zonder te moeten vliegen.
Als je kiest om te vliegen, dan kun je het best naar Phnom Penh.
Vanuit daar kun je overal gemakkelijk of enigszins gemakkelijk (Siem Reap) heen.
Leuke bestemmingen in Cambodja zijn: Kep (3 dagen) , Kampot (3) , Sihanoukville (2-7), Phnom Penh (3-4)
en Siem Reap (2-3), te doen in die volgorde. Reizen gaat gemakkelijk per bus.
Het aantal dagen moet je natuurlijk altijd zelf ter plekke bekijken, maar zo ongeveer zou ik dat indelen. De reden dat ik achter Sihanoukville
(2-7) heb gezet is de volgende: Er liggen twee eilanden voor de kust op een uur of drie varen. Je kunt er (basic) overnachten. In de “winkelstraat”
van Sihanoukville kun je dat boeken, de eilanden heten Koh Rong en Koh Rong Samloem.
Kep ligt op korte afstand van de Vietnamese grens.
Dat is bij een grensovergang waar buitenlanders door worden gelaten, check dat van tevoren nog even.
Er zijn geloof ik maar vier grensovergangen waar dat mogelijk is.
Let erop dat de reis van Phnom Penh naar Siem Reap een uur of acht in beslag kan nemen.
Vanuit Siem Reap kun je het best meteen naar Bangkok. Je het het over een nachttrein, maar die is er niet. Bus of minibus.
Het is een lange reis. Vanuit Bangkok kun je bijvoorbeeld in een paar uurtjes in Ayutthaya zijn, en ook in Kanchanaburi.
Echt heel erg handig, al je tips!
Aangezien Vietnam mij toch nog net iets meer trekt dan Cambodja wil ik toch proberen om mijn plan in werking te zetten en heb ik nog een andere net iets efficientere route bedacht.
Van HCMC via hue en hoi an naar hanoi met trein en bus(hier gaan wel nachttreinen op sommige routes). Vanuit hanoi kan ik dan naar sapa en halong bay. Hier trek ik in totaal zo’n 2,5/3 weken voor uit. Dan kan ik vanuit hanoi naar siem reap vliegen. Vervolgens heb ik dan nog 2,5 /3 weken om Siem reap en omgeving te zien en in Bangkok te komen.
Wat ik al zei… Van het reizen in Vietnam heb ik geen verstand…
Maar 2,5 - 3 weken is uitstekend. De route terug zou dan Siem Reap- Phnom Penh-Sihanoukville-Koh Kong- Trat(Th) -Bangkok kunnen zijn.
Dat reist redelijk relaxed (reisduur 2-5 uur per etappe, behalve dus SR-PP)
Wat verder nog belangtijk is: Het festival van het licht. In Thailand heet het Loy Krathong, en in Cambodja Bon Um Tuuk.
Het wordt in heel Azie gevierd. Vraag zodra je in Vietnam bent of en hoe ze het daar vieren.
Ik heb het nu een aantal keren meegemaakt, en overal wordt het net wat anders gevierd.
Ben je in Phnom Penh, dan is het net koningsdag in Amsterdam, een gekkenhuis. In Chiang Mai idem dito.
Het valt dit jaar op 6 november, maar bijvoorbeeld in Bangkok, Chiang Mai, en Phnom Penh viert men het drie dagen (4-5-6) .
In kleinere steden meestal maar een dag, dan is het de 6e.
Hartstikke bedankt! Dat lijkt me een erg mooie route om in Bangkok te komen. Je hebt me enorm geholpen!
Ook een goede tip van het festival van het licht, zal ik zeker onthouden!
Was ik nog vergeten: Koh Kong (Je zult het misschien al hebben opgezocht waar het ligt) is een ideale plek om van je valuta af te komen.
Zoals je zult merken kun je in Cambodja met dollars en riel betalen, waarbij 1 dollar gelijkstaat aan 4000 riel.
Dit geeft nogal een bende in je portemonnee, je hebt Vietnam (dong) dan al achter de rug, en je moet nog naar Thailand (baht) .
Je rekent in Koh Kong af met dollars of riel (net wat je over hebt) en vraagt Thaise baht terug als wisselgeld. Dat zou moeten lukken.
Je hebt de Thaise baht (ongeveer in totaal 100) ook nodig om in je guesthouse in Trat te komen,
de pickuptrucks staan net achter de grens, en vertrekken wanneer ze vol zijn.
Deze vervoeren je naar het busstation van Trat (anderhalf uur) , waarna je een brommertaxi neemt naar je guesthouse.
In Trat kun je goedkoop slapen in Ban Jaidee Guesthouse, prijs is 200 baht (5 euro), een prijs die je in Thailand eigenlijk bijna nergens meer vindt.
Vanuit Trat is het nog een uur of 4-5 naar Bangkok met de bus.
Dat zijn goede tips ! Verder nog een laatste vraag. Als ik zou moeten kiezen tussen Siem Reap en Phnom Penh, waar zou je dan voor gaan? Ik zou namelijk ook eventueel van Hanoi naar Phnom Penh kunnen vliegen om tijd te besparen. Of ik zou een iets rechtstreeksere route naar Trat kunnen nemen vanuit Siem Reap en Phnom Penh eventueel overslaan… mocht ik tijd tekort komen. Anders kan ik uiteraard de route nemen die je me hebt aangeraden.
Ik hoorde overigens ook dat de boottocht van Siem Reap naar Battambang erg leuk zou zijn. Zou je me dat aanraden?
En zijn er in Cambodja nog plekken (die je noemde) waar je mooie tochten door de jungle / natuur /regenwoud kunt maken? Ik hoorde iemand praten over the flight of the Gibbons op de grens tussen Cambodja en Thailand…
“Iets rechtstreeksere routes” bestaan in Azie niet, alles gaat altijd via de hoofdstad, in Vietnam zal dat via Hanoi en/of Ho Chi Minh stad zijn.
Dus om tijd te sparen zou je idd. op Phnom Penh kunnen vliegen.
Echter, wanneer je Angkor zou willen zien, zou je dus eerst een uur of 8 naar het noorden moeten, en daarna weer terug naar Phnom Penh.
Flight of the Gibbons is in Chiang Mai, Thailand, en niet op de grens van Th. en Camb.
Boottochten op het Tonle Sap meer zijn altijd prachtig, ik deed die van Phnom Penh naar Siem Reap, let vooral op de drijvende dorpen.
Echter: Boottochten zijn wel prijzig, en je bent al vrij veel geld kwijt aan Angkor Wat.
25 dollar (entree, dus niet het vervoer erheen) op een dag, en dan was ik er 8 jr geleden, dus nu zal het ongetwijfeld meer zijn.
Je kunt wel vanuit Siem Reap op een vrij directe manier naar Bangkok (minibus uurtje of 8) ,
en bijvoorbeeld rond Kanchanaburi een mooie jungletocht maken. Dan sla je dus wel alles in Camb. over.
Echter: In Thailand moet je dus veel meer op je budget letten dan in Cambodja, vooral Bangkok is duur, Kanchanaburi is goedkoper.
Niki wat een gaaf vooruitzicht! Geweldig! Hele mooi plekken waar je heen gaat!
Hans, mag ik vragen wat je bedoelt met “Vanuit Cambodja is het echter weer NIET gemakkelijk om naar Laos te reizen.” ? Doel je op een bepaalde plek in Cambodja naar een bepaalde plek in Laos? Of gewoon in het algemeen? Ik ben nl van PP naar zuid Laos gegaan en vond het echt appeltje eitje…
Je vraagt: Wat bedoel ik met :Vanuit Cambodja is het echter weer NIET gemakkelijk om naar Laos te reizen.
Niki wilde eigenlijk in korte periode zoveel mogelijk van een paar landen zien.
Wanneer ik uitga van wat de meeste mensen in Laos doen, Vientiane-Vang Vieng-Luang Prabang ,
dan is het een reis van een dag of twee naar Vientiane. Niet om de hoek.
Of je zou met het vliegtuig moeten, maar daar lijkt ze niet echt het budget voor te hebben.
Daarom heb ik haar op deze wijze geadviseerd.