Hulp bij reis: Indonesië, Laos, Cambodja en Vietnam? Ik kan niet kiezen.

Beste medereizigers,

Van eind augustus tot begin november ga ik samen met een vriendin op reis. Ons plan is als volgt: van Amsterdam vliegen op Jakarta. Gelijk door naar Sumatra en daar ongeveer 3 weken verblijven. Vanuit Medan (=Sumatra) vliegen op Bangkok. Via Chiang Rai de grens oversteken naar Laos (stuk Thailand willen we in 3 dagen doen, iig zo kort mogelijk). Van het noorden van Laos naar het zuiden afzakken om uiteindelijk terecht te komen in Cambodja. Daar naar Siem Reap (Angkor Wat) en Phom Penh. Wellicht een paar dagen bijkomen in Preah Seihanouk en dan vanuit Bangkok terugvliegen naar Nederland.
Opzich lijkt deze route mij te doen in 9 weken. Ik begin nu alleen heel erg te twijfelen: is het niet ‘leuker’ om ook naar Vietnam te gaan en dus het rondje andersom te doen. Eerst naar Cambodja, dan Laos en dan vanuit daar naar Hanoi en Ha Long Bay. En vanuit Hanoi terug naar Nederland. Of misschien wel Indonesië of Laos helemaal overslaan en in 9 weken het ‘standaard’ rondje Laos(/Indonesië), Cambodja, Vietnam (en Thailand) doen.

Wat denken jullie? Vonden jullie Vietnam geweldig? Ik hoor zulke wisselende verhalen en word daardoor steeds aan het twijfelen gebracht.

Graag hoor ik wat jullie vinden. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met reisgroeten,

Lena

Ik vond Vietnam inderdaad geweldig, maar het hangt er natuurlijk vanaf wat je zoekt in een land. Met 9 weken moet je wel keuzes maken, rekening houdend met het feit dat OV in Azië niet altijd volgens plan gaat en je ook nog een beetje relaxed wilt reizen (neem ik aan?).

Ik ben zelf een maand in Vietnam geweest en had daar wel veel langer willen blijven. Cambodja kun je op zich in 2 weken doen. Laos is ook erg mooi maar ook daar heb je tijd nodig. Als je niet alles wilt doen, zou ik je aanraden om van Vientiane naar Cambodja te vliegen.

Vanaf noord Laos de grens oversteken naar Hanoi, is geloof ik niet ideaal. Volgens mij is dat een hele lange busreis.

Ha Sera,

Bedankt voor de tips! Ik wil inderdaad wel relaxt reizen. Vind het alleen zo moeilijk om te beslissen: heb het idee dat als ik daar ben alles moet meepakken…

Als je echt een beetje cultuur wilt zien, moet je eigenlijk niet te gehaast zijn…

Je hoofddoel moet zijn om een leuke tijd te hebben, en niet om maar zo veel mogelijk vlaggetjes te behalen toch? :wink: Het leukste is, vind ik, om het een beetje van het lot af te laten hangen en het niet allemaal van tevoren vast te leggen. Vaak heb ik een paar dagen van tevoren nog wel goedkope vluchten kunnen regelen… Behalve het ticket naar huis dan…

Heb je een retourtje Bangkok geboekt? Of multicity met heen Jakarta en terug Bangkok? Ik zou eerst een tijdje op Java blijven. Je bent nog voor het regenseizoen in Indonesië. Ik zou daar de volle 30 dagen van het visum benutten. Het komt een beetje raar op me over wanneer je alleen naar Sumatra gaat.
In Thailand ben je waarschijnlijk al geweest wanneer je daar zo snel mogelijk doorheen wil reizen. Ik zou ook proberen om de volle visumperiode van 30 dagen door Laos te reizen. Dat land lijkt me voor die tijd van het jaar wel geschikt met meer water in de rivieren en de boottochten behoren tot de hoogtepunten.
Wat Vietnam betreft, vooral centraal (onder andere Hoi An) heb je in september en oktober kans op tyfonen en overstromingen. Ik zou Vietnam daarom voor een volgende keer bewaren.
Iets van Cambodja meepikken is altijd meegenomen (een favoriet van mij), al heb je rond die tijd daar ook een grote kans op regen (en overstromingen).
(Vanaf november begint het droge seizoen in Cambodja, Laos en Thailand en is samen met de eerst volgende maanden eigenlijk de beste reisperiode. In Indonesië net andersom, daar begint het droge seizoen in april. Vietnam is zeer langgerekt en heeft verschillende klimaten.)
Johan

1 like

Wij vonden Vietnam geweldig.
Wij waren er ook eind okt en november maar hebben prachtig weer gehad, ook in Hue en Hoi An .
Het is daar wel regenseizoen en het kan er dan te keer gaan , maar dat weet je van tevoren nooit.
In Noord en Zuid is er zowiezo goed te reizen dan.
Met de andere landen kan ik je niet helpen( dit najaar gaan we naar Laos), je zult keuzes moeten maken want in 3 weken Vietnam kun je ook niet alles zien.
Gr Ingrid.

Ik zou Vietnam zeker niet overslaan. Ik had ook wisselende verhalen gehoord van te voren, maar het is een super mooi en divers land!

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips! Inmiddels heb ik het ticket geboekt. Eind augustus vlieg ik op Jakarta en ik vlieg begin november terug van Bangkok. Ik blijf dus 9 weken weg. Dit is mijn eerste grote reis en ik vind het superrrr spannend! Jullie hebben helemaal gelijk: ik moet me realiseren dat teveel landen bezoeken in een korte tijd niet echt fijn en leuk is.

Plan is nu om een maand Indonesië te doen. Waarom is het gek om alleen Sumatra te doen Johan? Ik denk dat ik eerst naar Lombok ga voor een week en daarna 3 weken Sumatra.
Daarna van Medan (Sumatra) door naar Thailand. Ben ik overigens nog nooit geweest, maar het lijkt me heel toeristisch vandaar dat ik daar niet te lang wil blijven hangen. Dan door naar Laos, via Laos naar Cambodja en dan weer terug naar Bangkok. Vietnam gaat het dus (waarschijnlijk) niet worden.

Mocht iemand nog leuke reisroutes of andere informatie hebben voor de landen die ik heb genoemd: alles is welkom!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

      • Updated - - -

Maar niks ligt nog vast; dus andere aanbevelingen zijn zeker ook welkom. Bovendien moeten we ter plaatste ook maar zien of alles gaat lukken ivm het regenseizoen.

Helemaal als het je eerste “grote” reis is, zou ik je niet teveel op de hals halen qua landen en drukte en het lekker rustig aan doen! :slight_smile:

Als je even laat weten of je alleen reist en hoe je verder in elkaar zit (wat voor informatie zou je graag willen?), dan kan ik je wel wat gerichte info pb’en. Laat maar weten!

Ha Sera,

Ik reis met een vriendin. Wat ik graag zou willen weten wat haalbaar is. Zoals gezegd wil ik veel zien, maar juist op een relaxte manier. Ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken en ben bang dat de angst om dingen te missen de overhand gaat nemen, waardoor we als kippen zonder kop rond gaan rennen. En dat is juist niet de bedoeling…;-)! Ik denk nu aan alleen noord-laos (omdat ik heb gehoord dat dat het mooiste gedeelte is van het land) en vanuit daaruit door vliegen naar cambodja. Hiervoor wil ik in totaal 3 weken uittrekken. Zodat we een week de tijd hebben om Bangkok te zien en de reis van Thailand naar Laos te maken.
Ik wil de reis graag relaxt afsluiten met een paar stranddagen in de buurt van Bangkok.
Sera, jij bent niet in Indonesië geweest of wel? Ik vraag me namelijk ook af wat een mooie reisroute is voor Sumatra voor 2 1/2 week.
In ieder geval bedankt voor je feedback!

Groetjes,
Lena

Ik ben wel in Indonesië geweest, maar niet in Sumatra, dus daar kan ik je niet veel over vertellen. Hoeveel tijd heb je in totaal?

Dat het noorden het mooiste deel is van Laos is niet helemaal waar, dat is natuurlijk verschillend per persoon. Maar goed, je moet keuzes maken. Route klinkt prima, vanaf BKK met de slaaptrein naar Chang Mai? En dan met de slowboat naar Luang Prabang? :wub: Dan ben je ook verplicht om te chillen :wink: Misschien wel goed voor je, als dat je zwakke punt is!

Van Thailand naar Noord Laos en dan Cambodja, dat is wel haalbaar/realistisch denk ik.

Succes!

Sumatra staat nog op mijn lijstje dus daar kan ik je helaas niets over vertellen. Wat betreft Laos en Cambodja zou ik toch wel rekenen op 3 weken per land, in ieder geval zeker voor Laos. Als je je in Cambodja wilt beperken tot de highlights is 2 weken voldoende, ben er er zelf 3 weken geweest. Het noorden van Laos is prachtig, erg ongerept landschap, het zuiden met de vele watervallen en omgeving Pakse 4000 Islands heeft ook zijn eigen charmes. Zoals al gezegd, probeer niet teveel te willen. Ik snap dat je zoveel mogelijk wilt zien, maar denk ook aan je ontspanning;). Probeer in Laos en Cambodja niet alleen de ‘standaardroutes’ te nemen en ga een beetje offroad voor een nog mooiere ervaring. Denk dat je je moet beperken tot maximaal drie landen, anders wordt het een race tegen de klok. Vietnam is een prachtig en divers land, wellicht zou ik dat bewaren voor een volgende keer ook gezien de grote afstanden;-)

Sumatra is prachtig, maar qua OV zitten er pittige stukken tussen. Ik ben zelf 3 weken op Sumatra geweest, zie mijn reisverslag.

Ik heb zelf maar een klein deel van het eiland gezien. Ik ben begonnen op Pulau Weh (bij Banda Aceh) en toen ben ik door Aceh naar Ketambe, Berastagi, Bukit Lawang en Lake Toba gereisd. Vanuit Medan ben ik weer vertrokken.

Dit deel van Sumatra was erg mooi, interessante culturen, prachtige meren en vulkanen en wildlife. Ik wil nog een keer terug naar Sumatra voor Bukittinggi en omstreken, maar ik zag de busreis van meer dan 20 uur vanuit Lake Toba niet zo zitten :wink: Wil je ‘heel’ Sumatra zien dan zou ik er meer tijd voor uittrekken.

Verder sluit ik me aan bij alle posts hierboven. Wil niet teveel. Je móet echt niet nu alles zien, als je reis bevalt kun je altijd nog een keer terug gaan. Of nog een keer.

Als je 3 weken in Indonesie wilt blijven, dan heb je 6 weken over voor de rest van de landen die je wilt zien. Zelf zou ik rekenen op 4 weken Thailand, 4 weken Laos en 1-2 weken Cambodja. Vietnam past dus niet echt in deze planning… Ik vind echter Laos, Thailand en Cambodja leuker dan Vietnam.

De grens Laos Vietnam schijnt moeilijk te zijn om naar Hanoi te gaan. Ik zou dus voor de eerste route gaan die je zegt. Have fun!

Ha beste reizigers,

Inmiddels hebben we een beslissing genomen. Het worden: Indonesië (Sumatra 3 weken), Thailand, Laos en Cambodja! Ik zal mijn route even in een ander topic plaatsen, misschien wel zo netjes (of juist niet?)
Jenny ik weet niet zeker of ik het al gevraagd had, maar heb jij geen nare ervaringen gehad in Aceh? Ik hoor hier namelijk erg wisselende verhalen over!

groetjes,
Lena

Ik heb geen nare ervaringen gehad in Aceh. Ik was in mijn eentje in Aceh. Op Pulau Weh waren uiteraard andere touristen, maar de busreis van Bandah Aceh naar Ketambe (verdeeld over 3 dagen) heb ik in mijn eentje afgelegd. Ik vond de mensen erg vriendelijk en gastvrij, maar ook wel nieuwsgierig. Er werd veel gevraagd over mijn land en ook mijn geloof, maar voor niemand was het een probleem dat ik geen moslim ben.

Wel is het zo dat ik me qua kleding aanpaste in het gebied: ik had altijd mijn knieen bedekt, en ook mijn bovenarmen. Ik droeg echter geen hoofddoek (behalve als ik een moskee ging bezichtigen).

Je moet er overigens wel rekening mee houden dat in Aceh niet/nauwelijks Engels gesrpoken wordt. Ik schakel in zo’n geval gelijk over op het Indonesisch. Misschien is een klein woordenboekje handig als je de taal niet kent.

Bedankt voor de tips Jenny. Een woordenboekje is een goed idee!