De afgelopen vier maanden heb ik in India rondgereisd, en vervolgens besloten dat ik er echt nog niet aan toe ben om naar huis te gaan…:wub: Zodoende zit ik nu in Thailand (Kachanaburi), maar heb niet echt een concreet plan over hoe en wat. Daarvoor jullie hulp gevraagd!
Mijn idee is om rond 21 augustus terug te gaan naar Nederland (ik moet mijn vlucht nog veranderen). Dat betekent dat ik dus nog ongeveer 4 maanden en 3 weken te gaan heb.
Wat ik graag wil doen: Thailand-Cambodia-Vietnam-Laos (ben erg aan het puzzelen over een reisschema voor dit deel, maar kom er niet uit!), en daarna het zuiden van Thailand (het liefst vliegen, zodat ik een maand-visum heb), een stukje Maleisie, **Singapore **en daarna een deel van **Indonesie **(weet nog niet waar?).
[ul]
[li]In welke volgorde kan ik het beste door Cambodia, Vietnam en Laos reizen?
[/li][li]Ik weet dat het warm gaat zijn, maar ik probeer het regenseizoen een beetje te mijden. Toch zal het laatste deel in Indonesie in de monsoon zijn. Is iemand hier geweest in die periode? Is dat echt niet te doen, of?
[/li][li]Vanuit de LP kom ik niet echt wijs uit het visum voor Indonesie, hoe en waar kan ik dit het beste regelen?
[/li][li]Ik geloof dat mijn plannen vrij optimistisch zijn, dus ik hoor graag jullie mening over wat over te slaan, en wat juist niet. Ik hou erg van cultuur opsnuiven (met name wat betreft religie), mooie natuur (maar ben geen hike of trekkingtype), maar het vieren van een feestje is een grote hobbwat toerisme af en toe vind ik niet zo ergijd erg (dus dat wil ik graag afwisselen).
[/li][/ul]
Betekent :wub: verliefd op reizen? Was eens in Java tijdens de regentijd en dat betekende dat er aan het eind van de middag heftige, kortdurende regenbuien zijn. Best te doen (maar ik ben ongecompliceerd tijdens reizen). Visum Indonesië is eenvoudig: contant $25 bij de douane op het vliegveld voor een visum van 30 dagen. Een visum voor Vietnam is meer iets om grondig voor te bereiden.
Zelf heb ik ooit de route Thailand - Laos - Vietnam - Cambodja - Thailand aangehouden. Vanaf Chiang Mai is er een bekende route naar Luang Prabang (Laos). Van Luang Prabang naar Hanoi (Vietnam) kun je vliegen om met de trein richting HCMC te gaan. Vliegen op Vietnam heeft vooral voordelen met een Visa on Arrival. En van Siem Reap of Phnom Penh (Cambodja) kun je eenvoudig het vliegtuig naar Bangkok nemen. Vanaf BKK kun je bijvoorbeeld treinen richting Maleisië-Singapore maar vliegen kost meestal ook geen drol.
Wellicht heb je er wat aan, benieuwd naar je route. Oh, puur feesten kun je in Kuta (Bali) en Laos is overweldigend qua natuur. En voor de rest kun je overal wel terecht voor cultuur en religie.
Waw, nog dik 4 maanden te gaan , kun je ook Filippijnenen nog wel meepakken.
Ga je korter dan 21 dagen krijg je bij binnenkomst een gratis visum.
De low budget maatschappij Cebupacific heeft goekope vluchten naar Filippijnen onder andere vanuit Bangkok, Hanoi, en HoChimincity www.cebupacificair.com
Klinkt prima, over dat regenseizoen. Hoorde van anderen inmiddels ook dat het best te doen is daar, dus heb mijn ticket gisteren veranderd naar 3 september vanuit Singapore >>>
Zit op dit moment in Pai. Mijn plan (wat ik tot nu toe een beetje bedacht heb) is:
Vanuit hier (Chang mai) met de boot naar Luang Prabang, heb gehoord dat dat leuk is als je met leuke mensen bent.
Dan in Laos ga ik mijn weg naar het zuiden, daarna doe ik dan Cambodja, om vervolgens in Vietnam weer richting het noorden te reizen. Als ik dan vanaf Hanoi een vlucht boek naar Thailand, heb ik weer een maandvisum, zodat ik het zuiden van Thailand kan doen, om vervolgens naar het zuiden te reizen.
Op deze manier hoef ik niet twee keer de grens over te steken en een visum te betalen.
Die vlucht lijkt over een paar maanden op dit moment zo’n 160 euro te kosten, maar wil dat eigenlijk ook niet zo ver van tevoren boeken…
Nouja, en de rest zien we dan wel weer…
Klinkt dat een beetje logisch, in jouw/jullie ogen?
Als jij Thailand-Laos-Vietnam-Cambodja gedaan hebt, in welke volgorde ben je dan inhoudelijk gereisd?
Bedoel je dat je een visum on arrival krijgt als je Vietnam invliegt? Of hoe bedoel je dat? Want die moet ik toch bij de ambassade aanvragen?
Heb ontzettend zin in Laos! Heb gehoord dat de natuur fantastisch is. Ik vind de natuur hier in Thailand trouwens ook prachtig, maar af en toe voelt het wel echt zo’n vakantieland, in plaats van reizen, als je snapt wat ik bedoel…? Ach, ook wel even lekker! Misschien is het verschil met India ook gewoon erg groot.
Nog 5 maanden te gaan dus Mocht ik tijd over hebben, zou het zomaar kunnen dat ik daar nog langsga… Lijkt me prachtig, maar staat niet op mijn nummer 1… Dan doe ik het liefst Indonesie, want vooral het eten daar lijkt me ook zo heerlijk! Hoop daar ook weer een kookcursus te kunnen doen. Heb ik vandaag in Thailand, en hiervoor in India ook gedaan!
Goeie vraag hoe zijn de Filippijnen ? Heel anders dan de rest van azie, zeker wat cultuur ,gewoontes enzo betreft is het eigenlijk meer een stukje Latijns amerika in Azie. En dat is niet zo verwonderlijk de spanjaarden hebben Filippijnen 400 jaar bestuurd vanuit Mexico. Wat natuur betreft lijkt het veel op Indonesie . Standen ,bergen ,vulkanen. En je hebt hier vooral een hele vriendelijke bevolking.
Veel mensen weten niet wat ze kunnen verwachten in Filippijnen, maar de meesten zijn laaiend enthousiast als ze eenmaal daar geweest zijn.
Volgens mij is er niks mis met jouw route. Deed zelf in één maand: BKK - Chang Mai - Luang Prabang - Hanoi - Ho Chi Minh City - Phnom Penh - BKK. Toen :wub: ik nog van snel reizen en grote steden… Begrijp denk ook wat je bedoelt met Thailand. Komt over als toeristisch en daar is een hele industrie op ingesteld. In Laos is dat veel minder op één ‘verontrustend’ plaatsje na: Vang Vieng, Laos: the world's most unlikely party town | Laos | The Guardian
Naast een visum kopen bij de Vietnamese ambassade kun je met een Visa on Arrival als ware een brief kopen waarmee je een visum koopt op de internationale luchthavens Da Nang, Hanoi of HCMC. Zie bijv http://www.vietnamimmigration.org Het is sowieso veel goedkoper als je vanuit Nederland reist (en scheelt vaak wacht- en reistijd). Weet niet of een visum bij een Vietnamese ambassade in Thailand ofzo goedkoper is. Gebruik anders de zoekfunctie eens van dit forum.
Anyway, wens je nog veel reisplezier en ben benieuwd wat je nog allemaal gaat ervaren!
Als je weet wanneer je inreist en tot wanneer je ongeveer blijft, kun je denk ik het beste een Letter of approval regelen, waarmee je in Vietnam inderdaad een visum on arival krijgt. Op het Vietnam forum is hier recent nog een topic over geweest.
Wat heerlijk, zo’n periode reizen. Zou het graag willen, maar mijn vriend vind 4 weken aaneen lang genoeg.
Dan laat je vriendlief toch lekker thuis? :dag: 't Is jouw leven!
Heb noord-Thailand en Laos er nu op zitten. Ben nu in Cambodia, Phnom pen. Mijn mams komt over een weekje naar Bangkok, dus ik steek voor 10 dagen de grens over, dan terug om en dan maak ik mijn route af in Cambodia en ga ik door naar Vietnam (en dan vliegen op Bangkok om het zuiden op te gaan).
Alles prima hier dus! Maar gezien ik al een eind op weg ben, komen er weer nieuwe vragen boven voor “deel 2 ZO-Azie”…
Hoe duur is Maleisie (heb gehoord dat dat duur is), en hoe duur is Indonesie? (In low-budget standaards per dag… Waar kan ik op rekenen?)
Ik heb nog 4 maanden te gaan, hoeveel zou ik in totaal ongeveer nodig hebben?
Is het handig om over land zuidwaarts te reizen in mijn geval?
Hoe reist men het goedkoopst/beste in Indonesië, is dat per land/veerpond te doen?
Maleisië is iets duurder dan Thailand, maar voor westerse begrippen nog steeds goedkoop.
Prijzen voor Indonesië variëren van eiland tot eiland, maar op Java kom je een heel eind voor 20 euro per dag. Op Bali ook, buiten het hoogseizoen in augustus althans. Qua alcohol is Indonesië wel een stuk duurder dan Thailand.
Vanuit Maleisië kun je per boot naar Indonesië, bijvoorbeeld van Penang naar Medan of van Johor Baru naar Batam. Houd er wel rekening mee dat je te allen tijden een bewijs nodig hebt voor je visum dat je het land ook weer uit gaat! Dus koop een retourtje per boot, of een vliegticket.
Als je op tijd boekt kan het trouwens goedkoper zijn om te vliegen dan om de boot te nemen. Vooral de boot naar Batam is voor veel mensen niet handig. Je kan een paar keer per week naar Dumai, maar dan is het nog altijd een lange zit naar Medan.