+/- 6 mnd Azie; is dit een goede route?

Hey mensen,

Ik ga met een vriend in okt 2009 voor +/- 6 mnd rondtrekken door Azie. Wij hebben een route opgesteld aan de hand van onze voorkeuren voor landen en rekening gehouden met de beste reistijd per land. Daar kwam globaal de volgende route uit:

Start: Singapore (ong. 4dgn)

• Sumatra (medan, padang) ong 1 week)

• Java (jakarta, Yogyakarta, Surabaya) ong 1 week

• Bali en Lombok ong 1 week

• Flores (ong. 1 week)

• via Kalimantan naar Maleisie

• Sabah, sarawak, Kuching (ong 2 weken)

• Kuala Lumpur naar boven richting thailand

• Thailand rond 3 weken

• Cambodja rond 3 weken

• Laos rond 3 weken

• Vietnam rond 3 weken

• China (hongkong, shanghai, Beijing, Xi’an) 1 maand

• Hongkong naar NL

Wat ik van jullie graag hoor is of dit een mogelijke, logische route is. Of dat we dingen onderschatten.

Ik zeg steeds een ong. tijd per land, dat is echt een ruwe schatting. We willen de highlights per land bezoeken.

Groeten Sebas

De route die jullie hebben (de volgorde) is op zich een logische route, maar jullie onderschatten heel erg de tijd die nodig is om van A naar B te komen, met name in Indonesie.

Indonesie is een archipel die groter is dan Europa! Sumatra heb ik nog niet bezocht, daar kan ik niet veel over zeggen. Voor Java zou ik minimaal 2-3 weken uittrekken (ik ben er 4 wkn geweest tijdens mijn eerste bezoek). Het traject Jakarta-Yogya en Yogya-Surabaya is in principe in een dag te doen, maar dat wordt wel een hele lange zit (16 uur ofzo?). Ik zou er de voorkeur aangeven om een aantal tussenliggende steden te bezoeken, bv Bogor, Bandung, en Malang. En meer rust in te blijven, Yogya en omgeving doe je tekort als je daar maar een dag blijft.

Een week voor Bali en Lombok is te kort als je iets wilt zien, wanneer je alleen een paar dagen op het strand wilt liggen en dan door wilt naar het volgende eiland dan is het te doen.

Hoe wil je van Lombok naar Flores? Als je wilt vliegen, geen probleem. Maar het is wellicht leuker om pr (Perama) boot te gaan en zo de komodo varanen te bekijken. Maarja, die boottrip duurt 3 dgn en de boot gaat maar eens in de 6 dgn. Lastig plannen dus! Als je ook het eiland Flores zelf wilt zien (aanrader!), kost je dat ook snel een week of 2. Overland van Kalimantan naar Maleisisch Borneo is lastig, ik zou dit deel van je reis laten schieten en vliegen. Of je moet ergens heeeeeeeel veel extra tijd vandaan toveren. Dus: vraag een visum van 60 dagen aan en blijf gewoon wat langer in Indonesie.

Thailand, Laos, Cambodja (kan korter) en Vietnam in 3 weken per land is te doen, maar je moet dan wel duidelijk keuzes maken WAT je wilt zien en bewust dingen laten schieten. EN duiken in het zuiden van Thailand EN een trekking in het noorden is bv al een race tegen de klok in! Ikzelf heb ik na verschillende bezoeken aan Thailand nog steeds het zuiden niet gezien, in Laos ben ik 4 wkn geweest (aanrader!!!), in Cambodja 2 wkn en in Vietnam een kleine 4 weken. Even ter indicatie :wink: (Voor mijn route zie mijn website.)

Succes met de verdere planning.

Hoi Jenny,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik had zelf ook al het idee dat we indonesie onderschatten qua reistijd. Ik denk dat we idd beter langere tijd kunnen blijven, of bijvoorbeeld specifiek bepaalde gedeeltes goed bezoeken. We hebben ook geen zin in meerdere 16 uurs bustripjes achter elkaar! Bali en Lombok bedoelde we idd als strandvakantie, dus dat is wel mogelijk. We dachten zelf om Flores te bereiken via sumbawa (over land) en dan per boot naar komodo, rinca en zo naar flores.

Maar ik vraag me af of je vanaf Flores makkelijk naar maleisie kan vliegen, of moet dat dan via Kalimantan (balikpapan ofzo)? Of moet je weer terug richting bali om te vliegen?

We gaan er nog goed overna denken! Bedankt iig.

Sebas

ik zou van kl naar bkk vliegen, het word afgeraden om per trein of bus de grens over te gaan ivm gevaar.

in 3 weken kun je de hoogte punten van thailand wel halen. laos 3 weken moet je zker doen en de 3 weken in cambodja kun je inkorten naar 8-10 dagen.
vietnam hebben wij 28 dagen over gedaan en we waren doodmoe na deze race maar goed wel de hoogte punten gezien.(dus 3 weken word racen) maar als je goed weet wat je wilt zien moet het te doen zijn.

en bedenk dat de grensovergang met cambodja en laos soms erg moeilijk is.
mss kun je beter thailand, in het noorden of vientianne oversteken naar laos dan cambodja en dan vietnam van zuid naar noord dan kun je zo door naar china.
lijkt me iets makkelijker dan kom je overal langs en hoef je niet te vliegen van zuid vietnam naar china of je moet heen en weer terug als je zuid en noord vietnam wilt zien.

meeste dingen zijn al gezegd. Mooie route! en china hangt natuurlijk ook behoorlijk af van hoe je gaat reizen trein / vliegtuig… van xian naar hong kong terug bv…

Je hebt inderdaad veel op je programma staan voor 6 maanden. Ik zou ook langer in Indonesie blijven. Wij doen in Java nu alles met de trein zeer goed te doen. Wij hebben nu gereisd van Jakarta met de trein naar Bandung een supermooie rit in de bergen. Wij zijn 2 dagen in Bandung geweest niet veel te doen vonden wij. Vandaag van Bandung naar Yogyakarta gegaan een rit van 8 uur de trein vertrek 7 uur in de ochtend. Wij blijven 1 week in Yogya genoeg te doen hier. Dan gaan wij met de trein verder naar Surabaya is ook 8 uur met de trein. Daar blijven wij 4 dagen. Dan reizen we door naar de grens voor Bali om daar de boot naar Bali te nemen daar blijven dan nog zo’n 8 dagen. Wij zijn totaal 6 weken in Indonesie en kunnen lang niet alles zien wij zijn ook in Medan begonnen. Wij zijn daartussen nog naar Banda Aceh geweest om naar het Eiland Puluah Weh te gaan en naar Bukit Lawang voor de apen.

Vietnam dus je door moeten racen omdat het ook een erg groot land is.
Cambodja zou je in zo’n 14 dagen gezien kunnen hebben.
Laos hebben wij ook in 14 dagen gezien maar niet alles kunnen zien daardoor.

Het probleem is bij jou route vooral dat je afstanden gaat maken dan zou je het meeste moeten vliegen anders is het bijna niet te doen.

gr van Moira

Nou ik merk wel dat er nog ff goed nagedacht moet worden over de meest logische route. Vliegen is idd een goede en redelijke goedkope optie. Alleen willen we wel wat van het land zien en vanuit de lucht wordt dat moeilijk.

@Moire: Bedankt voor de treintip. Ik had een verslag gelezen van een stel was het met de bus heeft gedaan en 16 uur in een bus :S Zit ik liever paar uur in de trein. Heb je toevallig een goede site met info over treinen en verbindingen in indonesie? En gaan jullie na Bali nog verder in Indonesie?

BTW China is een soort extra eindstuk aan onze reis. Het hangt af van de overgebleven energie, wil en geld. Maar het zo wel helemaal een mooi einde geven denken wij.

http://www.kereta-api.com/

dit is de site van de treinen in Indonesie zelf. In de Lonely planet staat er ook veel over geschreven van de treinen in Indonesie. De site die karin geeft is ook erg goed maar wel wat weinig info vond ik persoonlijk. Ja wij houden beide totaal niet van bussen mijn man en ik dus wij doen het liefste alles met de trein. Het neemt zeker meer tijd in beslag maar de natuur en wat de mensen doen op het land is zo mooi om te zien.

gr van Moira

Vanuit Flores kun je niet rechtstreeks naar Maleisie vliegen. Het makkelijkste is om via Den Pasar (of Jakarta) te gaan.

Houd er trouwens wel rekening mee dat er soms vluchten van en naar het oosten van Indonesie zonder opgaaf van redenen gecanceld worden. Je kan een nachtje Bali/Jakarta overwegen voor de zekerheid, of je kan het risico nemen dat je ter plekke een andere vlucht moet boeken. Zorg er echter voor dat hoe dan ook je visum niet verloopt, Indonesiers gaan niet mild om met overstay!

Het is ook niet fijn reizen, aldoor maar jagen. Wij hebben vorig jaar Siem Reap om half acht in de morgen verlaten met de taxi naar Poipet om vervolgens in Thailand met de bus verder te gaan naar Kanchanaburi. Ja ik had 's avonds rond half negen een biertje voor de neus staan in Kanchanaburi, maar dit was een uitzondering en niets om elke paar dagen te doen, want het was een behoorlijk gejaag om alles te laten passen :drugged: Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat je ook mazzel moet hebben en je plan niet te strikt aan tijd etcetera moet gaan vastleggen. Jullie hebben sowieso veel tijd en zijn daarmee ook best flexibel. Jullie komen vast wel eens bij een plaats die in het echt tegevalt, waardoor je eerder vertrekt. Dat plan je ook niet vooraf. Een beetje plannen is goed en is ook voor je gevoel eventueel beter, maar je beperkt je er wel mee. Meer dan je denkt.

Veel succes met jullie reis, want de route klinkt goed. Ik krijg er spontaan reiszin van :wink:

Ja Robert dat ken ik wel. Alleen is van boipet in thailand op je plek komen best wel te doen. Wij hebben toen van Siem Reap ook een taxi genomen naar boipet waar we 3 uur over hebben gedaan en om 13.00 uur de trein naar Bangkok genomen dat ging eigenlijk allemaal vloeiend.

Ik ken dat van het plannen voordat wij op wereldreis gingen hadden we ook een planning gemaakt en zouden na thailand naar China gaan. We zijn nooit in China aangekomen omdat het weer daar erg slecht was toen. We zijn toen naar Cambodja en Vietnam gegaan. China gaan we nog wel een keer doen later. We reizen namelijk nog steeds rond.

gr van Moira

3 uur over Siem Reap - Poipet? Da’s wel erg snel zeg. Wij waren in september en hebben er iets meer dan 4 uur over gedaan. Dan de grens over, maar de douaniers waren net aan het eten, dan een bus naar Bangkok om vervolgens tijdens spitsuur in Bangkok dwars door de stad van de ene naar de andere busterminal te gaan etcetera en dan een bus pakken die naar Kanchanaburi gaat. Er zaten genoeg schakelingen in waar het mis kon gaan en dat hoeft er maar 1 te zijn :wink: Dit plan je misschien zo, maar gaat vaak mis. De borden op busterminals zeggen vaak toch wat anders dan je gelezen hebt in bv je LP of op het net. Daarom dit voorbeeldje :chin:

hahaha ik heb ook met mijn ogen dicht gezeten die man die hield van hard rijden.
Wij waren er in februari 2008. Oke douane ging ook supersnel waren in 30 minuten in Thailand.
Wij nemen altijd de trein die er ongeveer 6 uur over doen. Wij hebben mijn man en ik een hekel aan de bus. Wij hoefden maar tot Bangkok en waren daar rond 8 uur.
Je moet altijd een plan maken voor het geval je niet meer verder kunt dus bv dan in Bangkok blijven 1 nacht en de volgende dat verder gaan. Het ook net wat je zelf wilt. Wij zijn rustige reizigers en reizen eigenlijk nooit in de avond, behalve als we met de trein gaan waar we in kunnen slapen.
Wij vermijden eigenlijk al het reizen met de bus omdat wij altijd klem zitten in bussen vreselijk. Dus wij reizen alleen met trein, boot of vliegtuig.

gr van Moira

Ok dus niet te veel plannen. Maar hoe doen jullie het dan met de visa? Of kan je in elke hoofdstad makkelijk aan een visum komen voor een ander land? Of Regel je zoiets pas aan de grens. Ik heb wel gelezen dat in bangkok en brunei veel visa te regelen zijn, voor de meeste zuid-oost aziastische landen.

Vinden jullie trouwens singapore een logische beginlocatie? De reden dat we die gekozen hebben is de goedkope, en (redelijk) korte vlucht er naar toe, aangezien we het toch wilde bezoeken.

Het voordeel van Singapore is dat je onder ‘luxe’ en hygienische omstandigheden lekker kan acclimatiseren en aan het klimaat kan wennen :wink: De Aziatische chaos (positief bedoeld!) komt later vanzelf.

Het hangt van het te bezoeken land af, waar je je visum moet regelen.

• Singapore: gratis stempel op het vliegveld, 14 (15?) dgn geldig
  • Indonesie: 30 dgn visum (~ 25 US$) aan de grens, 60 dgn visum vooraf (je hebt een ticket het land uit nodig!)
  • Maleisie: gratis 3 mnd visum aan de grens
  • Sarawak: gratis visum bij binnenkomst (ja, dit is Maleisie, maar je hebt een apart stempel)
  • Thailand: 30 dgn aan de grens (ticket het land uit nodig!)
  • Cambodja: 30 dgn visum aan de grens
  • Laos: visum aan de grens
  • Vietnam en China moet je vantevoren regelen. Vietnam kan bv in BKK, Phon Phen of Sihanoukville. Hoe je het China visum tegenwoordig moet regelen weet ik niet, eisen zijn strenger geworden n.a.v. de Olympische spelen en die eisen veranderen nog steeds.

visa kun je in (volgens mij )ieder land regelen voor het volgende land. en in bkk is het een stuk goedkoper dan hier in nld.

als jullie een goedkope vlucht naar singapore kunnen vinden lijkt me dit een logisch beginpunt dan kun je eerst naar indonesie en dan naar het noorden.

Ok thnx. En z’n ticket het land uit…Moet dat echt een vliegticket zijn? Want dan zou je dus wel goed moeten plannen. Of kan je zelf een e-ticket in elkaar flansen zoals ik dat wel eens heb gelezen?

Ik zou zelf geen e-ticket photoshoppen. Je pleegt valsheid in geschriften, en als ze er achter komen ben je heel zuur… Ik zou eerder een vliegticket kopen en het vervolgens verzetten of annuleren. Verzetten is echter niet altijd mogelijk en wanneer je annuleert krijg je niet altijd je geld terug, maar wanneer het een heel goedkoop ticket is maakt het niet veel uit wanneer je er geen gebruik van maakt.

als je over land thailand binnen komt ben je geen uitreis bewijs nodig.
(iig dat zegt de thaise ambassade in amsterdam)