Ik wil volgend jaar gaan reizen door Azie. Het staat nog niet vast waar ik precies heen ga, maar ik zit te denken om te beginnen in Indonesie, om daarna via Maleisie te eindigen in Thailand (ongeveer in de periode maart/april/mei/juni. Het eindigen in Thailand in juni staat vast omdat ik dit samen met een vriendin ga doen, en de maanden daarvoor wil ik graag in mijn eentje reizen).
Als onervaren broekie zou ik graag wat tips en ervaringen van medereizigers krijgen. Nu staat er natuurlijk al genoeg info over Azië op dit forum, toch zou ik graag nog wat antwoorden hebben specifiek voor mijn reis.
Wat is het handigst/goedkoopst qua vervoer? Heenvliegen naar Indonesie en terugvliegen vanaf Bangkok. Of Retourtje Bangkok en vanaf daar een vlucht naar Indonesie boeken bijvoorbeeld?
Hoe zit dit met visa? Kan je dat allemaal van te voren aanvragen of is ter plekke handiger? En ik heb al een aantal dingen gelezen over dat je moet kunnen aantonen dat je een land weer verlaat enzo, hoe werkt dit precies?
Qua budget: hoeveel geld heb ik nodig voor deze reis?
Verder als jullie nog leuke tips hebben die zijn natuurlijk altijd welkom!! Ik ben nog onervaren in het backpacken buiten Europa. Verdere informatie: ik ben een 22-jarige vrouw, en wil vooral mooie dingen zien (natuur en cultuur), mensen ontmoeten, feesten, en het lijkt me ook erg leuk om ergens vrijwilligerswerk te doen.
Nou beetje veel vragen maar ik ben heel benieuwd naar reacties!
Qua prijs is het waarschijnlijk het goedkoopste om een retour naar BKK te vliegen, en met een low cost carrier als Air Asia van BKK naar bv. Denpasar.
Over visa is al veel geschreven op dit forum:
voor Indonesie kun je voor US$ 35 een visum in arrival krijgen. Je moet een ticket het land uit kunnen overhandigen
voor Maleisië zijn geen eisen. Gratis visum, 3 mnd geldig
als je Thailand overland binnen komt krijg je een visumvrije entree voor 15 dagen. Kom je per vliegtuig, dan is ie 30 dagen geldig. In beide gevallen heb je een uitreisticket nodig.
Voor bezienswaardigheden verwijs ik naar de zoekfunctie of naar m’n website.
Persoonlijk zou ik eerst uitzoeken hoeveel een ticket heen Indonesië, terug Bangkok kost. Tickets van Indonesië naar ergens anders in Azië zijn in verhouding wat duur. Kijk hiervoor ook op Airasia.com Maar wellicht kun je een heel goedkoop ticket naar Bangkok vinden.
Let er op dat in april/mei het regenseizoen begint in Thailand. Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat het hele dagen regent. Wel kunnen in het zuiden daardoor minder ferry’s varen. De zee is dan onstuimig.
Verder kun je op vele plekken feesten in zowel Bali als veel plaatsen in Thailand. Zoek eens op full moon party in Thailand.
Qua natuur is het net wat je zoekt. In Maleisië kun je naar Cameron Highlands, Bali naar de rijstvelden en jungle heb je bij alle 3 de landen. Mijn eerste reis was ook naar deze 3 landen en ook ik ben begonnen in Indonesië. Ik vond Indonesië wat lastiger reizen dan Thailand, wat nog meer op toeristen is gericht. Al is er in Indonesië ook genoeg vervoer hoor.
Qua budget is lastig te bepalen. Voor het slapen zou ik rekenen op zo’n 8 euro per dag, eten goedkoop bij bijvoorbeeld markten of lokale tentjes 1,50 euro vervoer hangt af van de lengte van de rit. Treinen zijn wat duurder dan bussen. Een nachtbus van Bangkok naar Chiangmai is bijvoorbeeld zo’n 10 euro.
Klinkt als een mooie reis! Juni in Thailand is perfect. Feesten leuk op ko phi phi, chiang mai, pai en ko tao, hat rin op koh phagnan. Kijk eens voor in de lonely planet voor budgettips. Staat meestal in het begin. Ook online is wel wat te vinden. Hoe meer je doet, hoe meer geld je uitgeeft. Tours, duiken, excursies kosten geld. Dat moet je bovenop je basisbedrag tellen. Maleisië heeft veel mooie eilandjes aan de Oost kust, perhentians zijn oa aanrader. Borneo is helemaal top. Heel veel wildlife zoals oerang oetans.
Laos, Cambodja en Vietnam ook top. Zou vooral online eens kijken in welke landen je daar qua seizoen het beste zit. Wat overblijft doe je dan gewoon op je volgende reis ;).