Maleisie, Thailand of toch Indonesië.

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik willen deze zomer onze eerste backpack reis gaan maken. We willen ongeveer twee en halve week, tot drie weken gaan. Omdat het onze eerste reis is twijfelen we erg naar welk land we moeten gaan. Ons budget is ongeveer €1500.-, iets meer is ook geen probleem. Onze interesses liggen bij cultuur, bezienswaardigheden, en laatste dagen lekker strand. Zodoende ben ik benieuwd naar jullie tips:

Welk land? Maleisië, Thailand, Indonesië of toch iets anders?
Alleen een vlucht boeken of van te voren al alles plannen?

En uiteraard tips qua bezichtigingen, boekingen, etc :wink:
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Elk land heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Zowel Thailand, Maleisië als Indonesië hebben voldoende te zien en te doen. Ook zou je bijvoorbeeld Sri Lanka nog kunnen overwegen. Indonesië is wat lastiger reizen dan Thailand en Maleisië en alles kost er iets meer tijd is mijn ervaring, vandaar dat ik eerder voor Thailand of Maleisië zou gaan.

De voordelen van Thailand zijn:

  • Heel gemakkelijk te reizen
  • Je hebt er alles, cultuur, natuur, bezienswaardigheden en strand
  • Heel relaxed land
  • Goedkoop
  • Mooie stranden

Voordelen van Maleisië:

  • Geweldige natuur
  • Goed betaalbaar (iets duurder dan Thailand)
  • Ontzettend gemakkelijk te reizen
  • Voldoende cultuur en bezienswaardigheden. Niet gigantisch veel buiten de steden om echter.
  • Mooie stranden

Beide landen hebben ook nadelen. Maleisië is Islamitisch en - hoewel niet per se een nadeel - merk je het wel overal en is het toch een andere sfeer. Thailand heeft als nadeel dat het er ontzettend druk en toeristisch kan zijn. Gewoon té toeristisch soms.

Indonesië is dan weer heel afhankelijk van welk eiland. Maximaal drie weken is sowieso (vind ik) erg kort voor Indonesië en dan zou je eigenlijk alleen Java kunnen zien of je enorm moeten haasten.

Dus, als ik dit alles heb opgeschreven: Thailand of Maleisië zou ik voor gaan. Aangezien jullie niet heel erg graag de natuur in willen, als ik het goed begrijp, zou ik denk ik voor Thailand gaan. De natuur is er gewoon mooi, maar er is meer te doen buiten de steden om en er zijn gewoon veel meer steden waar iets te doen is. Qua budget gaat dat overigens prima, maar let wel enigszins op dat jullie de tickets op tijd boeken, ze worden nu continu duurder.

1 like

Bedankt voor je reactie!
Stel je voor om van te voren al alles te plannen, of meer een globale planning te maken en het daar dan te zien?

Een globale planning is wellicht prettig, maar heel eerlijk heb ik het zelf zelfs zonder gedaan. Sommige dingen zal je mogelijk moeten plannen, maar veel valt daar te plannen en is afhankelijk van het moment. Zeker in Thailand is het heel gemakkelijk om gewoon van plaats naar plaats te gaan met de trein of bus en valt alles vrij gemakkelijk te plannen.

Wij zijn op Bali, Maleisië en Thailand geweest en dat is dan ook onze voorkeur qua locaties. Maar dat is puur persoonlijke smaak. Laat je leiden door je eigen gevoel en kies wat je leuk lijkt.
Bali is wel weer een stukje verder vliegen dan Thailand en Maleisië en zul je dus wat meer geld aan tickets kwijt zijn.
Je kan ook kiezen om Maleisië en Thailand te combineren. Langkawi en zuid west Thailand zijn goed te bereizen. Succes met oriënteren en wat Mattie zegt, over het algemeen zijn de tickets die kant op, hoe sneller je boekt hoe goedkoper

Mattie heeft je wel een beetje alles uitgelegd. Zelf raden we ook aan om vooral niet teveel te plannen. Als wij echt naar 1 land gingen om zoveel mogelijk te ervaren. Dan zouden wij Thailand doen. Dat heeft alles. Maar ook Maleisie en vooral Tioman Islands zijn zeker een aanrader en zul je niet snel veel toeristen tegen komen zoals in Bali of Bangkok op de meest plaatsen het geval is. Maar beslis met je hart. Vaak weet die het al. En lees veel blogs om inspiratie op te doen.

Bekijk ook onze blog Thisworldstillrocks. We zijn sinds een maand terug van een drie maanden durende reis door Azië.