schiereiland Maleisië en Zuid-Thailand

Hello,

We plannen volgend jaar in augustus 3 weken naar zuid-Thailand en schiereiland Maleisië te reizen. Omdat het onze eerste verre reis is, hebben we nog heel wat vragen:

• is augustus een goede maand om naar daar te gaan?
  • waar moeten we zeker naar toe trekken? Trekpleisters? Eerder west of oost maleisiê?
  • we denken te landen op Bangkok, over land naar Kuala Lumpur te trekken en dan een vlucht terug naar Bangkok. Hoe pakken we de verplaatsing over land aan?

We reizen met 2 gezinnen, 5 kids tss 7-13j. We willen comfortabel reizen maar toch ook ons budget in de gaten houden. Liever geen grote hotels maar eerder kleinschalige, gezellige slaapplaatsen.

Alle tips zijn welkom.

Gr, bibi

Beste Bibi,

Goed vooruitzicht dat jullie plannen hebben om naar Azie te reizen, beide landen zijn absoluut de moeite waar.
Alleen beide landen zijn ook erg groot, en 3 weken is niet verschrikkelijk lang. Zeker als het de eerste keer wordt dat jullie Azie bezoeken, zou ik jullie willen aanraden om het bij 1 land te houden, danwel Maleisie, danwel Thailand. Er is in beide landen zoveel te zien en te doen, daar ben je echt wel 3 weken zoet mee.

Groeten uit Bangkok,

Dave

Als je 3 weken de tijd hebt, zou ik waarschijnlijk ook kiezen voor één van beiden. Zowel voor Thailand als het Maleisische schiereiland geldt, dat je in augustus het beste weer aan de oostzijde hebt.

Maleisië is iets duurder en wat meer ontwikkeld dan Thailand. In Maleisië wordt beter Engels gesproken. Maleisië heeft voornamelijk een moslimbevolking en in Thailand zijn ze overwegend budhisten. Maleisië is duidelijk minder toeristisch dan Thailand. Ik ben zelf helemaal weg van Maleisië, maar je hoort heel vaak, dat Thailand de beste keus is voor een eerste verre reis met kinderen.

Voor treinvervoer kun je kijken op http://seat61.com

Voor goedkope vliegtickets op www.airasia.com

Soms kan vliegen door goede aanbiedingen een goedkopere optie zijn.

Hallo,

Het is definitief! We hebben een vlucht geboekt naar Bangkok (voor augustus). En nu kan het puzzelen beginnen. Jullie adviseren om 1 van de 2 landen te kiezen. Lijkt mij wel een moeilijke keuze. We gaan we een beetje rondhoren wat de landen te bieden hebben en dan proberen een route uit te stippelen.

Heeft iemand leuke adresjes om te logeren? Zeker eentje voor Bangkok voor als we aankomen en ook graag een hutje aan het strand/op een eiland.
Boeken jullie dat op voorhand of ter plaatse? (we zijn wel met 9personen)

Gr bibi

Je hebt niet geschreven wanneer jullie vertrekken. Misschien is het handig voor je om te weten, dat de Ramadan in 2012 begint rond 20 juli en eindigt rond 18 augustus.

In Maleisië zijn veel restaurants dan dicht; eten, drinken en roken in het openbaar wordt niet op prijs gesteld. In de Chinatowns blijft alles wel gewoon open en voor toeristen wordt overal wel gekookt en gezorgd.

Het is dus beslist geen reden om niet naar Maleisië toe te gaan en in de grote steden zul je er weinig van merken, behalve dan dat het 's avonds juist extra gezellig is en de shoppingmalls veel rustiger zijn dan anders.

In het oosten van het Maleise schiereiland, vooral in de provincies Kelantan en Terengganu is de bevolking echter overwegend een stuk religieuzer en je zult dan ook merken dat daar de eetgelegenheden de hele dag gesloten blijven tijdens deze periode. Dan is het handig als je zelf wat bij je hebt om te eten en drinken, zeker als je met kinderen reist. Op de eilanden in het oosten kun je wel gewoon uit eten overdag.

Ja, dat is wel heel handig om te weten. We vertrekken de 3de, dus dat valt nog een stuk in de Ramadam. Het eerste gedeelte zullen we wel in zuid-Thailand zitten denk ik.

gr, bibi

Wat willen jullie per nacht ongeveer voor een kamer betalen in Bangkok ? Adresjes genoeg hier…
Maar augustus is natuurlijk zomervakantie dus een drukkere periode. Willen jullie 4 kamers ? Met name de kleinere hotels/guesthouses kunnen dan wel eens vol zitten. Grotere hotels hoeft geen probleem te zijn, maar zijn in 9 van de 10 gevallen duurder als je die ter plaatse boekt dan van tevoren.
Zuid-Thailand is een wat vage omschrijving, want het is erg groot. Waar wil je precies heen in Zuid-Thailand ?

Hello

Ik weet nog niet goed wat de prijzen zijn. Liefst niet te veel natuurlijk. Denk dat we niet heel veel eisen stellen. Voorkeur voor iets kleinschaligs en het moet wel netjes zijn. Hoeft zeker geen chique hotel te zijn. Wat moet ik mij voorstellen bij een guesthouse (sorry he, we zijn niet echt ervaren:wink:. Mag 4 kamers of gezinskamers. Denk dat we 2of 3 dagen in Bangkok gaan blijven om even op adem te komen van de vlucht en dan verder te trekken.

En Zuid-Thailand is inderdaad ruim. Ik weet het. Ik denk dat we echt wel naar Maleisië willen geraken (uiteindelijk tot kuala lumpur, en van daaruit terug naar Bangkok, en zo naar huis) maar we zijn nog aan het denken hoe we dit aanpakken. Welk vervoer en welke stops lassen we in onderweg. Hangt een beetje af van wat ik vind aan interessante plaatsen. We hebben op zich 2 steden: Bangkok en Kuala lumpur. Dus denk dat we de rest willen opvullen met strand, natuur/jungle, dieren (voor de kids), vooral om de sfeer op te snuiven.

bibi

Als je naar de Perhentians wil, zou ik met kinderen het eiland Besar aanraden. Wij hebben daar afgelopen zomer 5 nachten bij Mama’s doorgebracht en hebben daar erg van genoten. Een andere goede optie is Abdul Chalet, waar ik eigenlijk graag had willen overnachten, maar dat al vol was.

Dank je voor de tips. Ik zoek het al eens uit. Ik veronderstel dat het met de boot is? Weet je nog waar we best de boot nemen?

De boot kan je nemen vanuit Kuala Besut.
Mama’s Chalet is idd oke, ik heb daar in 2002 ook gezeten, en waren prima bungalowtjes aan een mooi strand… Stukken beter iig dan bij D’Lagoon op Pulau Kecil, het kleinere eiland. Oude, smerige hutjes en na een tropische regenbui 's nachts zaten de civetkatten ons binnen van alle kanten aan te staren :smiley:

ok, die katten, dat is maar niets.
Ik lees op internet ook dat er heel wat reservaten/opvangtehuizen zijn voor dieren, sommige ok en sommige niet. Weten jullie er eentje waar goed voor dedieren wordt gezorgd en het niet een geforceerd optreden is van ‘ongelukkige dieren’?

Nee ik weet niets van opvangtehuizen in Maleisië, wel op Bali een shelter voor honden bezocht.

Vlak bij Mama’s is een soort houten hokje waar ze snacks en drankjes verkopen. De keuken is buiten. Ze hadden daar een eekhoornjong, dat helemaal tam was, verder waren er een heleboel kuikentjes. Voor kinderen was het heel erg leuk om daar naar de dieren te kijken.

Op Kecil zagen we bij een accomodatie een aap aan een ketting zitten. Dat voelde helemaal verkeerd. De stemming op Kecil was wat mij betreft ook niet zo geschikt voor gezinnen met kinderen.

Nog even een tip. Veel accommodaties op de Perhentians bieden packages aan. Met ferry, eten, overnachtingen en snorkel- of duikexcursies. Het is jammer om dat te doen, want dan ben je erg gebonden. Alles is daar heel gemakkelijk te regelen en vaak ook veel goedkoper. Alle boten kunnen je overal afzetten en je hoeft dus van te voren ook geen plaatsen op de ferry te boeken. Misschien wel handig om ca. tijden van vertrek op te vragen.

Dat snorkelen lijkt fantastisch. Ga ik zeker verder uitzoeken.

Het adres van Mama’s ligt als ik het goed heb niet op het schiereiland. We gaan vanuit Thailand naar Maleisië, maximum tot Kuala Lumpur. Heb je nog fijne adresjes voor dit stuk?

Bedankt
bibi

Als je je route uitgestippeld hebt, kun je heel goed op tripadvisor kijken voor reviews van accomodaties in de plaatsen waar je wilt overnachten. Ook de Lonely Planet (kun je in de bieb lenen) kan goede tips geven.

Weten jullie al hoe je wilt gaan reizen? Soms zijn er heel goedkope tickets bij Airasia of Firefly - ook tussen verschillende plaatsen in Thailand en Maleisië. Afgelopen zomer had ik daar 12 van (niet allemaal gebruikt) sommigen voor onder de** 4 euro incl. tax**. Het kan dus best uit om die sites in de gaten te houden of te abonneren op hun nieuwsbrief.

He Nunu,

Onder de 4 euro, dat is wel helemaal super. Boek je dan verschillende vluchten ineens? Of hoe pak je dat aan.
Ik weet nog helemaal niet hoe we gaan reizen. Heb al verschillende ideeën gehoord: slaaptrein, auto huren, openbaar vervoer?

Wat is eigenlijk een goede richtprijs voor een kamer, 4 personen, niet te chique, eigen sanitair.

Gr, bibi

Waarom wil je echt Zuid Thailand doen en vandaar uit naar Kuala Lumpur? Ik ben in Thailand geweest en in Maleisië en dan zou ik je toch adviseren om of Zuid Thailand te doen en als er nog tijd over is met het vliegtuig (Air Asia) naar Kuala Lumpur. Bangkok naar Naar Ko Samui vandaar met boot/bus naar Krabi en vandaar uit naar Ko Phi Phi en Phuket. Tussendoor ergens een Nationaal park bezoeken. Voor Maleisie is het toch mooi om naar de Taman Negara Nationaal Park te gaan en vandaar uit naar de Perhentians. Maar tijdens Ramadan is er echt niets te eten op het vaste land en voel je je als toerist echt niet prettig in bijv het strenge Kota Bahru…

Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat voor Maleisië tijdens de Ramadam enkel de eilanden en Kuala Lumpur interessant zijn? Cameron Highlands en Taman Negara wel of niet doen tijdens de Ramadam?

Tot nu toe was ons eerste idee om 2 echte steden te doen: Bangkok en Kuala Lumpur. Verder strand (zwemmen, snorkelen) en natuur (cameron Highlands, jungle). We hebben 21 dagen. Als we op elke stop 3à4 nachten blijven kunnen we een 5-tal locaties uitkiezen. Zou dat te veel zijn? Onderschat ik de verplaatsing.
We dachten de heenweg (Bangkok-Kuala Lumpur) overland te doen en dan terugvliegen van KL naar Bangkok.

Je kunt heel uitgebreide info over alles en ook reizen tijdens de Ramadan op www.veelzijdigmaleisie.nl vinden.

Voor accomodatie kun je kijken op www.hotelscombined.com, waar meerdere hotelsites vergeleken worden. Als je iets vindt waarvan je denkt, dat het geschikt is, kun je daarna op tripadvisor kijken naar reviews. Soms is www.hostelworld.nl ook nog wel eens een optie, omdat ze ook guesthouses in hun assortiment hebben.

Mijn ervaring is, dat het slim is om het de eerste dagen heel rustig aan te doen. Vooral kinderen kunnen erg veel last van jetlag hebben en ze moeten langzamerhand wennen aan de temperatuur en vochtigheid van Thailand.

Wij waren afgelopen zomer ook een week op Phuket, maar het was een boel regen en de zee was erg onstuimig. Het was beslist geen lekker strandweer. De tocht naar Ko Phi Phi was ook een grote tegenvaller door het slechte weer. Nu kan dat natuurlijk ieder jaar verschillen… maar er wordt beweerd, dat je in de zomermaanden het best naar de oostkust kunt gaan i.v.m de moesson.

Voor gezinnen met kinderen die heerlijk vanaf het strand willen snorkelen vind ik Perhentian Besar echt een aanrader voor minimaal 5 dagen. Het was daar ook fantastisch weer toen wij er waren. Als ik van te voren geweten had hoe fijn het strand en de rust daar was, dan zou ik daar zeker langer gebleven zijn en Phuket overgeslagen hebben. Perhentian Besar is een echt bounty-eiland en kinderen vermaken zich er fantastisch met zwemmen en snorkelen.

De zuidelijke provincies van Thailand wordt nog steeds aangemerkt als gevaarlijk. Zie Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl Heel veel backpackers trekken zich daar niet zoveel van aan, maar als je met kinderen reist is het misschien toch een ander verhaal. Ik heb me wel door het reisadvies laten beïnvloeden en heb het vliegtuig genomen.

Wat betreft de goedkope vluchten keek ik iedere dag even op de sites van Airasia en Firefly. Ik heb toegehapt toen de tickets goedkoop waren. Het kan zijn, dat het toch wat moeilijker is om voor 9 mensen tickets te bestellen, daar je ook alle gegevens (paspoortnummers enz.) in moet vullen. Misschien dat het mogelijk is om via Skype naar hun hotline te bellen, zodat je niet opeens staat met een paar mensen die geen plaatsje meer kunnen krijgen.

Ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat bij onze tickets geen ingecheckte bagage hoorde en dat we ook onze eigen plaats niet gekozen hebben. Wij reizen alleen met handbagage en als je met een kind reist, wordt je automatisch naast elkaar gezet. Dus dat geld kun je alweer sparen.

Heel hard bedankt Nunu. Hier kom ik weer een heel eind verder mee.

Gr, bibi