Je kunt heel uitgebreide info over alles en ook reizen tijdens de Ramadan op www.veelzijdigmaleisie.nl vinden.
Voor accomodatie kun je kijken op www.hotelscombined.com, waar meerdere hotelsites vergeleken worden. Als je iets vindt waarvan je denkt, dat het geschikt is, kun je daarna op tripadvisor kijken naar reviews. Soms is www.hostelworld.nl ook nog wel eens een optie, omdat ze ook guesthouses in hun assortiment hebben.
Mijn ervaring is, dat het slim is om het de eerste dagen heel rustig aan te doen. Vooral kinderen kunnen erg veel last van jetlag hebben en ze moeten langzamerhand wennen aan de temperatuur en vochtigheid van Thailand.
Wij waren afgelopen zomer ook een week op Phuket, maar het was een boel regen en de zee was erg onstuimig. Het was beslist geen lekker strandweer. De tocht naar Ko Phi Phi was ook een grote tegenvaller door het slechte weer. Nu kan dat natuurlijk ieder jaar verschillen… maar er wordt beweerd, dat je in de zomermaanden het best naar de oostkust kunt gaan i.v.m de moesson.
Voor gezinnen met kinderen die heerlijk vanaf het strand willen snorkelen vind ik Perhentian Besar echt een aanrader voor minimaal 5 dagen. Het was daar ook fantastisch weer toen wij er waren. Als ik van te voren geweten had hoe fijn het strand en de rust daar was, dan zou ik daar zeker langer gebleven zijn en Phuket overgeslagen hebben. Perhentian Besar is een echt bounty-eiland en kinderen vermaken zich er fantastisch met zwemmen en snorkelen.
De zuidelijke provincies van Thailand wordt nog steeds aangemerkt als gevaarlijk. Zie Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl Heel veel backpackers trekken zich daar niet zoveel van aan, maar als je met kinderen reist is het misschien toch een ander verhaal. Ik heb me wel door het reisadvies laten beïnvloeden en heb het vliegtuig genomen.
Wat betreft de goedkope vluchten keek ik iedere dag even op de sites van Airasia en Firefly. Ik heb toegehapt toen de tickets goedkoop waren. Het kan zijn, dat het toch wat moeilijker is om voor 9 mensen tickets te bestellen, daar je ook alle gegevens (paspoortnummers enz.) in moet vullen. Misschien dat het mogelijk is om via Skype naar hun hotline te bellen, zodat je niet opeens staat met een paar mensen die geen plaatsje meer kunnen krijgen.
Ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat bij onze tickets geen ingecheckte bagage hoorde en dat we ook onze eigen plaats niet gekozen hebben. Wij reizen alleen met handbagage en als je met een kind reist, wordt je automatisch naast elkaar gezet. Dus dat geld kun je alweer sparen.