Even uitleggen.! Volgend jaar willen wij met onze dochter van 19 en onze zoon van 21 een verre reis gaan maken. Dit als een soort familieafsluiting omdat de kans groot is dat 1 van de 2 snel uit huis gaat. Wij zijn echter nog nooit wezen vliegen en ook nog nooit buiten Europa geweest. Na heel wat forums bezocht te hebben dachten wij naar Thailand te gaan. Wij horen nu echter steeds meer mensen over Maleisië.Over Thailand is heel veel te vinden en ondertussen weten we daar de highlights wel zo’n beetje maar over Maleisië is veel minder info.
Prijs is voor ons ook belangrijk omdat wij alles voor 4 personen betalen.
Vliegtickets zijn sowieso duur omdat wij aan de zomervakantie vastzitten. Eigenlijk willen we die het liefst bij een reisbureau boeken want van vliegen weten we ook niets en we moeten ook kunnen annuleren mocht er met onze oude ouders iets mis gaan.
Ik moet er ook nog even bij zeggen dat mijn man de ziekte van Crohn heeft en een slaapapneu apparaat gebruikt. Redelijke hygiene met eten en een stopcontact zijn noodzakelijk.
Wie kan ons helpen. Wat zouden jullie aanraden; Thailand of Maleisié?
En waar moeten we beslist heen als we naar Maleisië zouden gaan? We willen minimaal twee weken maar het ligt een beetje aan de kosten; als die lager uitvallen dan kunnen we iets langer.
Heel graag jullie mening.
Alvast bedankt.
Groetjes, Ria
Aangezien wij net pas een aantal dagen terug zijn uit Maleisië en in februari van dit jaar ook Thailand hebben bezocht, willen we graag reageren op jullie vraag.
Een eenduidig antwoord op jullie vraag kunnen wij na deze reizen niet geven, wel kunnen we een aantal ideeën en tips geven over onze ervaringen.
Als we kijken naar de verschillen die ons opvallen tussen de 2 landen is ons met name opgevallen dat Thailand, met name op het gebied van de prijzen voor de tours, een stuk goedkoper is. Het ligt er dan wel aan wat jullie precies willen ondernemen en waar jullie interesses liggen. In Thailand regel je voor een tour bijv. een taxi-chauffeur die je voor een hele dag rondrijdt voor omgerekend €30, of je boekt via een tourbureau (wel pingelen). In Maleisië vragen de taxichauffeurs meestal een bedrag per uur en ze willen niet echt veel dalen met hun vaste prijzen, het boeken van tours via de hotels was ook vrij duur. In Maleisië kun je wel heel goed gebruik maken van het openbaar vervoer om tours te doen of om te reizen tussen de steden.
Thailand is een goed land om te bezoeken als jullie tempels en cultuur willen zien. Maleisië bezoek je meer voor de cultuur en de natuur.
Voor Thailand kunnen we de plaatsen Chiang Mai, Koh Phi Phi Island en Krabi aanraden, Phuket vonden wij veel te toeristisch en Bangkok was wel okee. (Koh Samui hebben we niet gezien maar schijnt ook erg goed te zijn) Voor Maleisië vonden wij Kuala Lumpur een betere stad als Bangkok, veel netter en georganiseerder en nog meer shoppingmalls. Als jullie een strak schema aan denken te kunnen houden kunnen we Kuching (Maleisisch Borneo) zeker aanraden, vanuit daar kun je mooie wandeltochten maken in Bako National Park en een bezoek brengen aan een Orang Utan opvangcentrum. Dit was voor ons wel een hoogtepunt van onze reis. Binnen Maleisië is verder Cameron Highlands en Langkawi aan te raden. In Cameron Highlands kun je mooie wandelingen maken langs de theevelden en daar ook heerlijke thee drinken en aardbeien eten die daar verbouwd worden. Langkawi is een heerlijk eiland om de reis af te sluiten en om aan het strand te liggen. Ook zijn vanuit daar verschillende tours te boeken. Islandhoppen langs verschillende kleine eilandjes is erg leuk en niet te duur.
Over het boeken bij een reisbureau kunnen we duidelijk zijn, als jullie goedkoper uit willen zijn dan is dit niet aan te raden. Het zelf boeken via internet is gemakkelijk en scheelt geld. Mbt annuleren weet ik niet precies wat de verschillen zijn. Wij beginnen het boeken van onze reizen altijd met een paar weken uitzoekwerk om goedkoop vliegtickets te vinden. Als voorbeeld de website skyscanner.nl, hier kun je een vertrekbestemming invoeren en dmv de kalender de prijzen precies vergelijken per dag. Daarnaast ook altijd even de prijzen bekijken bij de maatschappijen zelf. Uit ervaring weten we wel dat het ver vooruit boeken veel scheelt, daarnaast zijn de aanbiedingsacties (zoals bijv. bij KLM wereldweken) ook goede mogelijkheden om goedkoop te vliegtickets te vinden. Hotels boeken wij ook altijd afzonderlijk en vooraf (via bijvoorbeeld hotelscombined.com). Voor zowel Thailand als Maleisië hebben wij onze vliegtickets kunnen kopen voor iets boven 600 euro, 1x vanaf Düsseldorf (Jet Airways) en 1x van Amsterdam (Lufthansa), bij goedkopere tickets moeten jullie wel rekening houden met overstappen en langere vliegtijden. Let vooral op de vliegtijd, soms is het beter iets meer te betalen en bijv. 15 uur totale reistijd ipv 25 uur reistijd (vaak met Emirates).
Mbt hygiëne geldt voor beide landen dat het water uit de kraan absoluut niet te drinken is. Je krijgt daarom in elk hotel gratis water om bijv. je tanden te poetsen etc. Hou er rekening mee dat ze dit kraanwater wel gebruiken voor het wassen van groenten en sla, mijn vriendin heeft hierdoor in beide landen af en toe last gehad van haar darmen. Kijk dus uit met het eten van bijv. sla en het drinken van frisdrank met ijs. Stopcontacten zijn daar verder overal goed te vinden, je hebt er wel een andere stekker voor nodig. Kun je daar lenen of goedkoop kopen, of anders meenemen vanuit hier.
Al met al dus een aantal tips om jullie een beetje op weg te helpen. Hoop dat jullie er wat mee kunnen. Mochten jullie nog meer vragen hebben dan horen we het graag.
als dit je eerste verre reis is denk ik dat thailand net iets makkelijker te bereizen is dan maleisie. maar beide landen hebben een prima openbaar vervoer.
2 of 3 weken? wat is het budget?
ik denk dat thailand net iets goedkoper is dan maleisie zeker het reizen in het land (scheelt niet veel maar toch)
thailand heeft een boeddha cultuur, maleisie een moslim cultuur (alle twee mooi maar wel verschillend)
waarom niet een combinatie en bijvoorbeeld van kuala lumpur naar bangkok reizen? (heen vliegen op de ene stad en terug vliegen van af de andere)
Bedankt voor jullie reacties. We hebben besloten dat we naar Thailand gaan. Zowel voor ons als voor de kinderen( jong volwassenen eigenlijk) is het voor het eerst dat we ver weg gaan. Tussendoor vliegen ed zien we niet zo zitten. Het is allemaal erg nieuw voor ons. Ons budget is rond de 8000 euro voor 4 personen. Voor de vliegreis reserveren we bijna 4000 euro. We willen starten in Bangkok, daarna met de trein naar Chiang Mai en daar de olifantenopvang bezoeken. We willen vertrekken in de week van 22 juli. De dag maakt niet uit. De meeste excursies boeken we in Thailand omdat we er steeds rekening mee moeten houden dat mijn man ziek kan zijn ( vanwege Crohn). Vliegreis, hotels Bangok en Chiang Mai en de treinreis willen we sowieso vantevoren boeken.
Ik heb nog wel een vraag over het vroeg boeken van de tickets. Als je zo lang vantevoren boekt komen er dan niet later extra kosten bij ?
In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.
We hebben er nu al zin in.
Alle tips blijven natuurlijk welkom.
Als je je ticket helemaal betaald hebt (via een bookingsite of direct bij de maatschappij) dan komen er geen extra kosten bij. Alleen als je via een reisbureau doet en slechts een deel van het ticket aanbetaald kun je voor vervelende verrassingen komen te staan.
Hallo Ria, Maak je maar niet zo druk, in druk over de faciliteiten voor de Crohn van je man.
De azietische landen zijn geen probleem. Ik heb zelf ook de ziekte van Crohn en reis al jaren de hele wereld rond of het nou afrika of azië is. Nooit een probleem gehad ( op wat mugebulten na )
fijne reis en geniet…
Bedankt allemaal! Wij hebben de tickets naar Thailand geboekt. We vliegen met China Southern airlines ( met tussenstop van 2 uur in China). Inentingen hebben we gehaald en het apneu-apparaat wordt apart bij de vliegmaatschappij aangemeld. Nu gaan we rondkijken voor een hotel in Bangkok; dat willen we in ieder geval vantevoren boeken. We gaan ruim drie weken weg dus we zijn ons aan het inlezen om te bekijken wat we graag willen gaan doen.
Alle tips blijven welkom.
Groetjes, Ria
Ik kan je in Bangkok Rambutri village en New Siam 2 aanbevelen. Ze zijn niet heel luxe, maar goed te betalen. Beide rond de 850 baht voor een 2 persoons kamer. Voordeel is dat ze allebei een zwembad hebben, en dicht bij een drukke straat (khao san road) liggen, maar toch redelijk rustig zijn om te slapen. Zo kunnen je kinderen eventueel 's avonds lekker uit en hoeven ze niet ver te lopen. De wijk zelf is vooral gericht op backpackers, maar ik vind het daar altijd wel gezellig. Leuke restaurants om te eten en veel winkels.
Als je al weet dat je naar Chaingmai gaat zou je op de website van Airasia kunnen kijken. Ze bieden goedkoop tickets aan. Je ben vroeg met boeken, dus is het goedkoper. Let wel op dat ze vanaf Don muang airport vertrekken.
Vorige maand ben ik in Kanchanaburi geweest. Vanuit deze plaats kun je verschillende excursies boeken. De Erawan watervallen vond ik zeker de moeite waard!
Hallo familie! Ik weet niet wat jullie zoeken en kom daar ook door de uitleg niet helemaal achter, maar Thailand is enorm veelzijdig en heeft veel te bieden. Ikzelf vond Bangkok fantastisch, daar beginnen jullie sowieso, blijf daar zeker 2 nachten. Een tocht over de zgn. Khlongs is er erg de moeite waard en zeer betaalbaar. Ik betaalde ongeveer 15 euro om in mijn eentje zo’n boot af te huren voor ruim 1,5 uur. Ik heb het gebied rond River Kwai vervolgens gezien en ben daarna naar het zuiden gegaan, met de nachttrein vanaf Bangkok. Kanchanaburi biedt voor elk wat wils: Nationale Parken als Khao Sok zijn erg de moeite waard (olifantentochtje is wel leuk, verwacht er echter niet teveel van, je gaat niet ver of diep het woud in over het algemeen) en de eilanden natuurlijk. Ik heb afgesloten op Koh Phangang, dat is een vrij rustig eiland, maar Haad Rin is een wel erg toeristische plaats. Als je dat qua timing uitkient kun je op dit eiland óf het Half Moon (2x p mnd in het bos) óf het Full Moon Festival (1x p mnd op het strand van Haad Rin) meemaken, dat vinden jullie (jong volwassen!) kinderen vast erg leuk! Een tip: de reis is pittig, helemaal als je de eerste keer zo ver reist. Misschien is aan het eind van de reis prettig om al in Bangkok te overnachten voor je terygreis, zodat je uitgeslapen op weg kunt. Ik ging in 1 streep door vanuit de nachttrein, nog even een rondje door Bangkok en toen naar het vliegveld… dat is me slecht bevallen, ik was de dag erna helemaal gesloopt!
Heel erg veel plezier! Wat jullie ook doen, het is vast een geweldige ervaring!