Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Denise 33 jaar oud en woon in Haarlem. Ik ga al vanaf mijn 18e naar Thailand, helemaal verliefd op dat land. Maar ik wil ondertussen (samen met mijn partner) ook wel wat anders zien. Dus dachten we aan Maleisie. Echter weet ik niets van Maleisie af, dus hoop ik hier wat meer te weten te komen.
Het eerste wat ik probeer uit te zoeken is of Maleisie veel duurder is dan thailand? Want ik kom kwa guesthouses niet veel tegen op internet. Als ik wat tegen kom, dan schrik ik behoorlijk van de prijzen (iets simpels al snel 50,- per nacht) echter weet ik ook dat internet vaak duurder aangeeft als dat het ter plaatse is. Kan iemand mij wat links sturen van guesthouses in bv. langkawi en Kuala Lumpur? Een hotel van een x aantal verdiepingen hoeven wij niet. Wij hebben liever ergens een huisje of bungalow, of een kleinschalig guesthousje (liefst wel met zwembad;-) Wij gaan trouwens backpacken, ongeveer 24 dagen. is er hier iemand op het forum die ook in Thailand is geweest en mij een beetje de verschillen kan aangeven? Kan je bv. net zo makkelijk reizen in maleisie als in Thailand? Kom je ook overal guesthouses tegen, die je niet van te voren hoeft te boeken? kan je makkelijk aan trein/vliegtickets komen? (in Thailand kan je tickets op elke hoek van de straat kopen)
Alvast bedankt iedereen voor de informatie, elke informatie is welkom!!! Ik ga weer even verder lezen op dit forum, kijken wat voor info ik allemaal nog tegen kom
Ik kan niet al je vragen beantwoorden maar ik kan je wel zeggen dat er een groot verschil is tussen Thailand en Maleisie. De prijs is er 1 van. Zo goed als alles in Maleisie is duurder dan in Thailand, daar moet je dus in je budget wel rekening mee houden.
Guesthouses zijn er wel maar niet in de aantallen zoals je die vindt in andere delen van Zuidoost Azie. Het slimste is een Lonely Planet of Rough Guide aan te schaffen.
Verder kun je op heel veel mooie eilandjes een huisje met zwembad huren, alleen is de prijs daar ook vaak naar. Dit forum bevat veel informatie over de leukste plekjes.
ik ben maar 1x in beide landen geweest, mijn observaties zijn deze: Maleisie is inderdaad duurder dan Thailand qua accommodatie, eten valt reuze mee, bussen zijn goed betaalbaar (KL-Melaka 5 euro voor 2 uur met een prima bus). Het is erg makkelijk om rond te reizen op het peninsula gedeelte, de bussen rijden op tijd en zijn comfortabel. Voor Sabah en Sarawak weet ik dat niet. Vliegtickets voor AirAsia, Fireflyz en Malaysia Airlines zijn allemaal online makkelijk te boeken en goedkoop, op straathoek weet ik niet (maar wij boekten in Thailand ook online met Air Asia).
In Kuala Lumpur hadden we wel een hotel met verdiepingen, maar was maar 25 euro per nacht en prima (Frendz hotel). Op Langkawi was Tubotel een aparte accommodatie met mooi zeezicht, maar wel rond 50 euro per nacht inderdaad. Perhentians schijnen goedkoper te zijn dan Langkawi. Bij Taman Negara kun je ter plekke accommodatie regelen (vanaf 7 euro per nacht maar dat is dan ook wel errug eenvoudig, met fan was 20 euro).
Ik vond Thailand meer hebben op het gebied van tempels en cultuur dan Maleisie, maar Maleisie was dan weer heel multicultureel en heeft veel natuur.
Zoals Pauline ook al suggereert, een rough guide of LP is handig. De RG is vorig jaar geupdate, en in mei komt een nieuwe LP uit van Maleisie, nog behoorlijk recent dus beide. Je kan online van beide trouwens ook online losse hoofdstukken kopen. Fijne vakantie!
Hallo Denise
Wij zijn net terug uit maleisie en zijn ook vaker in Thailand geweest.[
Onze ervaring : Maleisie is goedkoper dan Thailand.
Hostels , kleine hotelletjes zijn er genoeg te vinden.
wij hadden leuke nette schone hotelletjes en wij hebben gemiddels 17 euro per nacht betaald en
wij zijn van half januari tot half februari 2013 weggeweest.
gewoon even bij Agoda of booking.com kijken, maar dan NIET boeken maar gewoon er naar toe gaan dan kun je mooie afspraken maken ( 20 tot 30% goedkoper).
Je kunt overal alles boeken, reizen is net zo gemakkelijk als in Thailand.
ik ben vorig jaar in Maleisie geweest en het jaar daar voor in Thailand.
ik zelf vond maleisie duurder dan Thailand. (nog steeds niet duur natuurlijk)
het is eigenlijk het zelfde kwa reizen ook hier kan je op elke straathoek een reis kopen.
zelf was ik ook ongeveer 24 dagen in maleisie en vond het echt super.
zijn ook naar borneo en Singapore geweest.
mocht je nog meer vragen hebben kan je me altijd pben
Hallo Denise, inderdaad, het wordt wel eens tijd om Maleisië te bezoeken! Wij, Nederlands gezin wonen inmiddels vier jaar in Melaka. Deze oude VOC-stad heeft charme, cultuur, diversiteit aan eten en een prachtig centrum. Natuurlijk zouden wij het leuk vinden als jullie naar Melaka komen. Wij runnen een B&B. Je kunt ons vinden op www.bedandbreakfastbagus.com Mijn vrouw is ook Haarlemse (Mug…) Een beetje ouwehoeren over deze mooie stad zou zij ook leuk vinden. Als je komt; een zak muntdrop van Klene meenemen, anders doen we de deur niet open! Gr. Premi