Afgelopen jaar hebben we 4 weken gebackpacked door Thailand, dat is ontzettend goed bevallen. Dit jaar willen we 5 weken backpacken door Indonesië en Maleisië.
Een aantal vragen:
Klopt het dat het vorig jaar over het algemeen goedkoper was om te vliegen vanaf Duitsland (bijv. Düsseldorf) en dat het nu goedkoper is om vanaf Amsterdam te vliegen omdat de vliegtax in NL is ‘afgeschaft’ dit jaar, en in Duitsland juist is ‘begonnen’? Het valt me op dat vluchten van Amsterdam goedkoper zijn dan vanaf Duitse luchthavens.
We willen rond 18/08/2014 vertrekken en rond 22/08/2014 terug komen. Ik heb een ticket gevonden voor 536 euro per persoon, retour, van Amsterdam naar Jakarta. Dit lijkt me aardig goedkoop. Veel goedkoper gaat het niet worden, of wel?
We kunnen ook vliegen naar Kuala Lumpur, de prijs is ongeveer hetzelfde, paar tientjes meer. Maar de vlucht naar Jakarta heeft gunstigere vliegtijden.
Wat is verstandig om te doen? Beginnen in Indonesie, of in Maleisie? We moeten sowieso heen en weer tussen beide landen omdat we een retourticket boeken. Is het makkelijk om de visa voor beide landen te bemachtigen? Stel ik vlieg naar Indonesie, daar krijg ik dan een visum voor. Ik wil naar Maleisie, kan ik daar makkelijk een visum voor krijgen? En blijft het Indonesie visum dan nog geldig?
Soms is vliegen van Duitsland of België goedkoper, soms vanaf Amsterdam. Gewoon een kwestie van uitproberen in de verschillende zoekmachines voor tickets. De prijs die jij gevonden hebt voor vliegen naar Jakarta is niet duur.
Voor Maleisië krijg je een gratis visum aan de grens, voor Indonesië moet je US$ 25 betalen. Verlaat je het land, dan wordt je visum ongeldig. Wil je het land op opnieuw in, dan heb je een nieuw visum nodig.
We willen misschien ook naar Bali. Een ticket hiervoor is ongeveer 650 euro. 100 euro meer dus.
Wat kost het om vanuit Indonesie naar Bali te gaan met het vliegtuig? Of is het dit ook mogelijk per boot? Anders kunnen we misschien beter beginnen op Bali, en vanaf daar verder door Indonesie en vervolgens Maleisie trekken.
Is het nog de moeite waard om ook nog naar Borneo te gaan?
Ik heb echt geen flauw idee waar ik moet beginnen… het begint al bij een ticket. Wat is het verstandigste om op te vliegen? Jakarta, Kuala Lumpur, Singapore of Borneo…? Misschien dat hier ergens een (uitgebreid) topic is om je op een reis door Indonesie en Maleisie te oriënteren?
En dan heb je ook nog de verschillende Lonely Planets!
Welke is het meest aan te raden? We willen sowieso naar de Perhentian Islands, dus daar moet sowieso wat over in staan.
Edit: ik lees de landen forums van Indonesie en Maleisie door… daar word het alleen maar moeilijker van. Is het überhaupt mogelijk om in 5 weken Maleisie én Indonesië te bezoeken? Of moeten we echt één van de twee landen kiezen?
Aan de andere kant, je kunt je ook 4 weken in het binnenland van Thailand vermaken zonder de eilanden aan te doen. Bijvoorbeeld.
Ik hoop dat iemand tips heeft mbt 5 weken reizen door Indonesie en Maleisie. En dan om te beginnen waar de reis moet gaan beginnen. Wat we sowieso willen is duiken op de Perhetian Islands en ik wil een vulkaan zien! En de laatste week, of 5 dagen oid, lekker relaxt op een bounty strand liggen met eventueel een zwembadje op een resort.
Allereerst: Bali is een Indonesisch eiland. Dus eerst naar Bali en dan naar Indonesië is wat lastig
Tja, eigenlijk snap ik niet goed waarom je naar de Perhantians wilt. Indonesie heeft ook mooie stranden en prachtige plekken om te duiken, dus waarom een ander land?
Vijf weken is een mooie tijd om Java en Bali te verkennen. Met als je tijd over het Lombok en de Gili’s.
Het lijkt ons leuk om beide culturen te proeven, het primitievere Indonesie en het meer ontwikkelde Maleisie.
We willen in 5 weken beide landen zien. We hoeven niet alles van bijvoorbeeld Java en Bali te zien. Dat hebben we in Thailand ook niet gedaan, de hoogtepunten zijn genoeg zeg maar.
Ik ben aan het denken wat dan een logische route zou zijn…
Ik zou dan in ieder geval starten bij in KL, en daar een aantal dagen blijven. Vervolgens kun je via Taman Negara naar de Peehentians. Taman Negara en Peehentians zijn echter vrij primitief, dus voldoen wat dat betreft niet helemaal aan je wensen… Wellicht kun je Melaka en Penang toevoegen? Met deze route zou je een week of drie zoet kunnen zijn.
Java en Bali (zeker Bali) is niet primitief, dat zou ik dus overslaan. Ik zou van Penang naar Medan vliegen, en dan de jungle in gaan bij Bukit Lawang. Mag het echt back to basic, dan zou ik Ketambe overwegen. Tijd die je over hebt kun je besteden bij Lake Toba.
Mocht je strand op het laatst willen, dan kan de route een beetje omgooien en eindigen op Penang of Perhentians.
Heb net even gekeken en ik neem aan dat je tickets bedoelt met heenreis op 18 augustus en terug op 22 september met Lufthansa.
Als je werkelijk graag naar beide landen wilt, zou het zeker uit kunnen om op de heenweg naar Maleisië (KUL) te vliegen en terug vanaf Indonesië (CGK). Dat kan op diezelfde datums met Lufthansa voor 567 euro pp.
Stel dat je dan op 19 augustus 's middags aankomt op KUL, dan zou je 's avonds (om je tijd zo efficient mogelijk te besteden) door kunnen vliegen met Airasia (vanaf 21 euro pp) naar Penang voor culturele belevenissen. Na een paar dagen kun je een vlucht nemen naar Kota Bharu met Malindo of Firefly(vanaf ca. 27 euro pp). Hier neem je een taxi of als het low-budget moet ga je met de bus naar Kuala Besut om daar de ferry naar de Perhentians te nemen. Na strandleven en duiken kun je naar de Taman Negara. Dat kan met een shuttle vanaf Kuala Besut of met de jungletrain vanaf Wakaf Baru station naar Jerantut. Na een paar dagen regenwoud kun je dan terug naar KL om daar nog een paar dagen rond te kijken.
Als je toch graag naar Bali en Java wilt zou je na ca. 2 weken Maleisië van KUL naar Denpasar kunnen vliegen (nu vanaf ca. 50 euro pp met AA). Dan heb je nog 3 weken om iets van Bali en wat highlights op Java te zien - zoals Iljen, Bromo, Yogya, Prambanan en borobodur etc. - voordat je vanaf Jakarta weer terugvliegt naar Amsterdam. Ik heb echter geen tips om aan het eind van de reis ergens op een lekker strand door te brengen…
Daarom zou ik zelf in dat geval liever iets meer voor de tickets betalen en gebruik maken van de optie om terug te vliegen vanaf Bali. Met Etihad vlieg je eerst van Amsterdam naar KUL en op de terugweg vlieg je van Denpasar naar Düsseldorf voor 645 euro pp. Op die manier heb je helemaal geen backtracking en hoef je dus onderweg ook minder te plannen. Je begint in Maleisië en eindigt op Bali :zon02:
Bedankt voor de reacties! Ik heb wat betreft de plaatsnamen die worden genoemd geen flauw idee van hoe of wat dus daar ga ik me in verdiepen. En ook goede tips mbt de tickets!
Als ik het goed begrijp zou het dus uit kunnen om enkele reizen te boeken met de vliegtickets? AMS-KUL enkele reis en 5 weken later vanaf Indonesie naar Amsterdam?
Je zou een open-jaw ticket kunnen boeken. Dat is een ticket waarbij de luchthaven van aankomst anders is dat de luchthaven waarvandaan je retour vliegt.
Voordat je boekt is het handig eerst te bepalen of je naar Bali wilt of naar een ander Indonesisch eiland. Bali is mooi, maar relatief modern. Met name het zuiden is best verwesterd.
Je kunt voor vergelijking van tickets b.v. momondo.nl gebruiken. Bovenaan de page heb je de mogelijkheid om bij vluchten de optie “meerdere bestemmingen” aan te vinken. Op die manier kun je chogelen met verschillende plaatsen en datums. Soms zijn er erg voordelige tickets met vertrek vanaf Amsterdam en terugvliegen naar Düsseldorf.
Maar het is echt zaak om eerst te bekijken waar je echt graag heen wilt!
We hebben uiteindelijk besloten om Maleisisch Borneo over te slaan en de 5 weken door te brengen in West Maleisië en Java. We zullen heen vliegen naar Jakarta en terug vanuit KL. We hadden alleen nog een paar vraagjes, waar in West Maleisië kan je het beste een trekking doen? We hebben al wat gelezen over Taman Negara en Endau rompin, welke raden jullie aan? Het schijnt dat je in Taman Negara niet veel wilde dieren kan spotten. Is dit wel elders mogelijk in dit gedeelte van Maleisië?
En we zijn dan van plan om de volgende plekken op Java te bezoeken:
Jakarta: hier landen we, willen we maar 1 nacht verblijven
Ujung Genteng
Dieng Plateau
Yogja en Borobudur
Misschien Bali, of richting de Gili’s
Raden jullie de Bromo vulkaan aan of de Ijen vulkaan?
Dus we beginnen op Java, dan door naar het oosten (eilandjes…?) en dan vanaf Bali (?) een vlucht naar Kuala Lumpur om van daaruit een jungle trekking te doen, richting de highlands, Langkawi en de Perhentian’s.
Is het trouwens te doen om in West Maleisië auto te rijden? kan je dan bijvoorbeeld in KL een auto huren en die elders weer inleveren?
We hebben ongeveer 2weken voor Java, iemand nog een tip waar naar toe te gaan en die nog ontbreekt?
We willen dus ook naar de kleinere eilandjes op Java naast Bali, zoals de Gili eilandjes. Welke zouden jullie aanraden?
Lees ik goed dat jullie 3 weken in Indonesië willen blijven en 2 weken in het westen van Maleisië?
Als je in 3 weken van Jarkarta naar Denpasar wilt reizen moet je aardig doorwerken. Tenminste, wel als je ook een paar dagen van Bali wilt genieten.
Wil je strand op Java, dan kun je Pangadaran of Parangtritis (bij Yogya) overwegen. Bij Pangadaran kun je ook een jungletrekking doen.
Ik zou zowel de Bromo als Ijen bezoeken. Ik vind Ijen mooier, maar de Bromo is eigenlijk voor veel mensen een must-see bij een eerste bezoek. Tours vanuit Yogya gaan vaak via de Bromo naar Bali, of via de Bromo en Ijen naar Bali. Houd wel rekening met hele lange reistijden: van Yogya naar de voet van de Bromo is meer dan 16 uur!
Bedankt voor je reactie. We zijn van plan om maximaal 2 weken op Java te verblijven, inclusief een bezoek aan een eiland ten oosten van Java. Bali hoeft niet perse. Maar we willen naar die 2 weken Java vliegen naar West Maleisie, en dat wordt dan waarschijnlijk Kuala Lumpur, omdat je van daaruit de rest van het land goed kunt bereizen.