3 maanden Thailand, Maleisië, Indonesië?

hallo… ik ben van plan om halverwege september voor 3 maanden te vertrekken naar thailand, maleisie en indonesie… mijn eerste vraag is: is dit een beetje relaxed te doen… laat zeggen een maand per land. 2e: hebben mensen tips en aanraders en mijn laatste dillemma is wat voor ticket ik moet boeken. wil dat deze week gaan doen maar neem ik een retourtje bangkok, is denk ik de goedkoopste optie. maar kan ook een enkeltje nemen en vanuit indonesie een terugreis boeken. ben er al wel achter dat ltu heel goedkoop is in zowel enkeltje als retour en binnenlandse vluchten airasia het beste is?
heb totaal geen ervaring dus alles is welkom… misschien dat hier mensen zijn die in dezelfde periode dezelfde plannen hebben? zou het wel fijn vinden mensen te ontmoeten die me op weg kunnen helpen…

groeten janine

ja 3 maanden is genoeg.

een retourtje bangkok is een goede optie. als je dan nog wilt vliegen kun je gebruik maken van airasia.com.

veel succes en mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.

als je indonesie in wilt komen moet je wel een retourvlucht hebben , je moet aantonen wanneer je er weer uit gaat.
voor thailand en maleisie is dit niet zo. vergeet niet voor thailand een visum aan te vragen als je een open ticket, een enkeltje of een ticket voor langer dan 30 dagen hebt moet je een visum hebben.

ik weet niet of je met airasia een enkeltje kunt boeken naar indonesia omdat je normaal dus een retour moet hebben voor indonesie.

Of 3 maanden genoeg is voor deze 3 landen, hangt af van wat je allemaal wil doen en hoeveel je van het land wil zien. Voor Indonesië alleen al heb je een half jaar nodig. Dus …
Een maand is het absolute minimum voor Thailand (net genoeg voor de highlights en enkele eilanden). Maleisië vind ik vooral de moeite vanwege Borneo en wat eilanden langs de oost kust. Met dit alleen al ben je minstens een maand kwijt. En dan kan je nog 1 of 2 eilanden uitzoeken in Indonesië. Terug vliegen naar BKK zal 't vlotste gaan met Airasia via Denpasar of Jakarta denk ik, dus zit je al gebonden aan Java, Bali (of eventueel Sulawesi).
Hou er echter rekening mee dat je zo’n beetje op de ‘grens’ van het regenseizoen zit. Beginnen in Indonesië en eindigen in Thailand zou theoretisch beter weer moeten opleveren tijdens je route.

Je hoeft voor Indonesie geen retourticket te hebben, een ticket het land uit volstaat.

Een optie qua route:

• BKK, Kanchanaburi, Ayuthaya en het noorden van Thailand
  • een selectie van wat eilanden in het zuiden
  • door naar Maleisie, Langkawi en Penang,
  • boot naar Sumatra
  • Java
  • Bali
  • van Bali vliegen naar KL (air asia)
  • uitstapje naar Malaka en Taman Negara
  • vliegen naar BKK (air asia)

Nadeel is dat je niet naar Borneo gaat, maar dat zou erg haasten worden…

Voor meer tips en foto’s (al ben ik nog niet op Sumatra geweest):

http://www.ikreis.net

Groet,

Jenny

3 maanden tja…ik dacht toen ik op reis ging in afgelopen januari ook ong. een maand per land te kunnen doen (Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, Maleisie incl. Singapore, Brunei en Borneo en Indonesie en dan een half jaar weg te zijn. over een paar dagen ben ik precies een half jaar onderweg maar ben pas in Thailand, Cambodja, Vietnam (2 maanden), Laos en weer Thailand (2 maanden) geweest! Dus ‘moet’ Maleisie incl. Borneo e.d. en Indonesie nog doen! heb dan dus ook mijn reis verlengd :wink:
tis maar net wat je allemaal wil zien en waar je terechtkomt en het leuk vindt of niet.

plannen is goed maar ga ervan uit dat het anders gaat lopen :wink:

zou in ieder geval gewoon een retourtje Bangkok boeken, is het allergoedkoopst.
dan met Airasia of andere prijsvechters lokale Aziatische vluchten boeken.

visum nodig voor Thailand met ticket langer dan 30 dagen oid heb ik zelf in 1e en 2e instantie geen problemen mee gehad (in januari en mei 2007) en alle andere reizigers die ik heb gesproken ook niet. ben zelf na Laos weer Thailand ingegaan met visum aan de grens en wederom geen problemen. Toen na een maand een laatste visum renew gedaan aan de Cambodjaanse grens en toen kreeg ik wel een opmerking dat ik een returnticket uit Thailand moest hebben… ik vertelde dat mijn returnticket uit Azie vanuit Indonesie is. hij vroeg hoe ik daar dan heenging, dus ik zei al reizend over land e.d. dat vond ie maar raar en dat kon niet volgens hem… uiteindelijk matste hij me dat ik door mocht lopen maar dat is blijkbaar nu een vereiste.

vwb die retourvlucht die je zuo moeten hebben om Indonesie in te komen, daar zijn wel wat mouwen aan aan te passen. zo las ik iemand op het Lonely Planet forum die bij de aankoop van een bootticket van Maleisie naar Sumatra dat helemaal niet hoefde aan te tonen. Of dat je evt. een printout kunt overhandigen van een niet geconfirmeerde retourvlucht van Air Asia, alleen om te zorgen dat je er kan komen. Zou daar niet al te veel zorgen over maken.

ik ben zelf trouwens ook tegen die tijd in Indonesie of Maleisie dus mocht je reisgezelschap zoeken tegen die tijd kun je altijd ff een berichtje sturen :wink:

suc6

Roland