3 maanden reizen in Azie, welke route?

Hoi mensen!

Ik ben 17jr en in mei klaar met school. Al een hele tijd ben ik bezig met het regelen van een 3maanden durende rondreis door Azie. De landen die ik zeker wil zien zijn: Thailand, Indonesie & Maleisie.
Wat betreft het budget zit het wel oke, ik heb erg lang gespaard, maar wat ik me afvroeg, heeft een van jullie tips welke route ik het beste kan nemen?

Ik hoor jullie antwoorden graag! :dag:

Doeii!

ga dan eerst ff zelf nadenken:
wat had U graag gezien willen hebben? wat interesseert je? is het echt om de mensen/land hier te zien of om wat rond te dollen en aan te pappen met vooral geen andere locals? ben je je al bewust van de specifieke visa etc die soms nodig zijn en je reis dus zullen beinvloeden?
loop eens naar de bieb-kijk bij de reisgidsen (kopen mag ook, hoor) en naar algemene Zuid-Easy Asia, zoals LP of andere-er zijn ook speciale beginnersgidsen. dan ga je wat lezen (ja ik weet, is heel erg ouwerwets in deze www-tijden), en he, kijk toch-er staan zelfs uitgekauwde routes in voor bvb 3 weken/1 mnd-2 mnd-etc. dat noemen wij hier in BKK de ‘‘banana pancake trail’’.
het grootse avontuur is al geheel voor U geregeld.
NB: vele landen zullen je niet alleen toelaten als je nog geen 18 bent. En verdiep je-of laat dan misschien aan pa/ma over-ook heel goed in de noodzakelijke reis+hulp-onderweg verzekeringen. Heb je al ooit op je zelf rondgereisd-al is het maar naar een land waar engels slecht gesproken wordt? kan je je in het dagelijks leven geheel in het engels redden?

bedankt voor je zeer lange en uitgebreide antwoord, maar niet echt waar ik naar op zoek was. ik ben me er inderdaad van bewust dat ik in boekjes en op internet ook de nodige routes kan vinden, maar ik wilde juist op dit forum graag wat informatie van mensen die er ook daadwerkelijk geweest zijn. In de landen zelf weet ik al wat ik wil zien en mijn verzekering, visum e.d. heb ik al lang geregeld bij Joho. Oja, het feit dat ik 17 ben wil nog niet zeggen dat ik alleen maar kom om ‘rond te dollen’. Toch bedankt!

Hi, ik ben het met je eens, travelgirrl. Ik hoop dat je aan mijn advies wat hebt! :slight_smile: Ik ben zelf 2 jaar geleden naar Thailand geweest en heb ook Maleisië bezocht. Indonesië nog niet geweest maar wat ik je kan aanraden: heenvliegen op Bangkok, afzakken naar Maleisië en een vlucht naar Indonesië. Alleen weet ik niet of dat te doen is in 3 maanden. (Ik ben zelf 7 maanden weggeweest). Je zult wel veel in de bus zitten, dat had ik ook, maar ik vond het de moeite zeker waard! Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!

Greetz!

Hoi Travelgirl,
3 maanden in Azie gaan rondreizen en dan het mmoiste land van azie, de Filippijnen overslaan dat kan toch niet? Het land is vanuit Thailand en Maleisie goed te berijken, en mits je in bezit van een retourticket bent bij aankomst krijg je gratis een visum voor 21 dagen bij aankomst. In dit land is nog geen massatourisme, en de bevolking is heel vriendelijk.
[ame=“Majestic Mayon Volcano in Albay, Philippines - YouTube”]YouTube- Majestic Mayon Volcano - Panasonic Lumix DMC-TZ5[/ame]

Starten in Bangkok zou ik zeker doen, Bangkok isvandaag de dag heel voordelig aan te vliegen, in vergelijking met andere aziatische steden. Filippijnen zou ik maar laten schieten ,tenzij je een cultuurschok wilt oplopen, hoewel het land uit duizenden mooie eilanden

[ame=“http://www.youtube.com/watch?v=XCdz3DAu2pg&feature=related”]YouTube- Beautiful island Boracay!!!(high quality version)[/ame]

bestaat, en de bevolking vrijwel allemaal engels spreekt, is de armoede hier zeer schrijnend,vooral in de steden, bedelende kinderen en massa,s mensen die op de straat slapen

Inderdaad zou ik naar Bangkok vliegen. En dan met de trein of bus via Zuid-Thailand naar Maleisie. Check wel even de situatie in het zuiden van Thailand. Dan zou je vanaf KL naar Indonesie kunnen vliegen. Hou ook wat rekening met de seizoenen als je niet van regen houdt. In mei/juni begint het regenseizoen in Thailand!

Waarom niet vliegen op Kuala Lumpur i.p.v. Bkk? Vanuit KL kun je met Airasia voor een prikkie naar alle bestemmingen in ZOA, wat vanuit Bkk niet kan. Ook, en dat kan ik uit ervaring zeggen, is KL zelf wat aangenamer voor een eerste start in Azie.

Vertel eens wat je al op je lijstje hebt staan, zodat we makkelijker kunnen helpen/antwoorden m.b.t. je route.

Let er i.d.d. ook op hoe de situatie in he zuiden van Thailand is op het moment van reizen, mocht je tenminste over land Maleisie-Thailand willen doen.

Ik zou persoonlijk ook naar BKK vliegen en niet naar KL. Het is absoluut waar dat Maleisie welvarender is dan Thailand, maar Thailand heeft weer meer faciliteiten voor touristen, en het is er makkelijker om reisgenoten te leren kennen. Zodra het spits eraf gebeten is, kun je dan zelfverzekerder verder reizen.

Je kan met Air Ais naar meer plekken vliegen vanuit KL dan vanuit BKK. Maar wil je continu vliegen?

Een mogelijke route zou zijn om te vliegen op BKK, en dan een kijkje te nemen in Kanchnaburi en Ayathaya. Met de nachttrein naar het noorden, waar je Chieng Mai, Chieng Rai en evt Pai verkent. Na een trekking en een bezoek aan de bergvolken, reis je naar het zuiden. Vliegen kan, maar als je de tijd hebt kun je ook een bus nemen. Evt breek je de trip in BKK, of in het Koh Yai NP.

In zuid Thailand kun je een of meerdere eilanden bezoeken, en dan kun je per bus of per vlieger de grens met Maleisie over. Je kan doorreizen langs de westkust en verder afzakken naar het zuiden, waarbij je bv Langkawi, Penang, en Cameron Highlands bezoeks. Vanuit KL kun je naar Taman Negara NP, of nog iets verder naar het zuiden naar Melakka en evt Singapore. Vanuit bijna al deze plaatsen kun je wel naar Indonesie. Daar zou je bv naar Java en Bali kunnen gaan, of naar Bali en Lombok. Wat te kieze hangt natuurlijk af van je interesses, en van hoeveel tijd je nog over hebt. Vanuit Jakarta, Yogya, Surabaya en Denpasar kun je terugvliegen naar BKK. Air Asia biedt vaak de goedkoopste vluchten aan, maar dan heb je wel een overstap in KL. Dit is echter goed te doen, is mijn ervaring, ookal wordt je bagage niet doorgelabeld.

Goede reis!

P.S. dit is meer een vraag voor het Azie subforum, dan voor het wereldreis subforum

Beste travelgirll

Ook ik ben 17 en ben al lang bezig met een reis te regelen voor naar zuid oost azië, mijn voorlopige plan als route is als volgt:

Ik begin in Chengdu, daar ga ik een tijd vrijwilligerswerk doen, dan trek ik door naar Tibet met een groepsreis of via een reisbureau. Vanaf tibet wil ik door reizen naar Nepal. Daar wil ik een tijdje blijven en dan een enkele vlucht boeken naar Hanoi. Vanaf Hanoi wil ik naar beneden reizen met de trein (Vietnam) als ik onderaan ben (ho chi minh) wil ik de grens oversteken naar Cambodja. Vanaf daar wil ik naar boven reizen door Laos. En vanaf Laos wil ik vanaf boven in Thailand helemaal naar onder reizen ( ook met de trein ) tot in Phuket. Waar ik nog even strandvakantie hou met mijn ouders.

Ik heb al wat meer ervaring met reizen, je moet je echt goed voorbereiden op de mensen, de cultuur en de warmte. Je moet ook rekening houden met dure entree en je moet echt van tevoren weten welke dingen je echt wil bezoeken. Om nou 3 maanden te lantefante is ook zonde toch?

Ik ga ongeveer 5-6 maanden over deze reis doen, misschien aan de lange kant voor jou.

Groetjes