3 maanden Azië (1e keer) vanuit Bangkok, TIPS?

Hallo, mijn vriendin en ik gaan binnenkort 8 maanden reizen. Eerst 3 maanden Australië, dan twee maanden Nieuw-Zeeland. Daarna vliegen we naar Bangkok en blijven nog een kleine 3 maanden (feb maart en april 2010) in Azië.

Mijn vraag gaat over de 3 maanden in Azië:

We dachten eerst Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja te doen. Nu zitten we weer te denken aan Thailand, Maleisië, Indonesië en Cambodja… Het is voor ons beiden de eerste keer in Azië. Over het algemeen zijn we meer natuurmensen ivm steden. We willen ook low-budget reizen. Heeft er iemand tips? Voorstel voor een route ongeveer? Wat is het beste mbt tot klimaat?

Alvast bedankt!

Hoi Frederik,

Zelf ben ik geen ervaren reiziger, maar ben aan het plannen voor een reis van zeven maanden door azie (eind van dit jaar). Wat ik je wel wil meegeven is dat je niet te veel hooi op je vork moet nemen qua landen.

Een land als indonesie is namelijk al inmens groot en om dat snel te bezoeken heb je zeker al twee maanden nodig.

Ik denk dat, zeker omdat je zegt dat jullie natuurmensen zijn, het best is om bijvoorbeeld Thailand (1,5 maand) (<- wel extra visum nodig dan), Cambodja ( 3 weken) en Laos (3 weken) te bezoeken.

Suc6 met alles regelen!

Bas

hoi
ik ben het met bas eens. ik heb die landen die jij opnoemde in 5 en halve maand gedaan. heb het wel rustig kunnen doen maar moest er niet aan denken dat ik met een veel groter tempo alles moest doorcrossen. mij is indonesie niet zo bevallen. Had er veeel en veeeeeel meer van verwacht en ik was het reizen op dat moment misschien een beetje beu. ben dus maar twee en halve week geweest daar. het is wel een gigantisch mooi land en wat zeker aan te raden is is de boot trip van lombok naar Flores van 4 dagen. dat bestaat uit heel veel snorkelen (wat mij betreft nog steeds de mooiste plek om te snorkelen) en je komt op de eilanden Komodo en Rinca met de komodo veranen.
Verder is maleisie mijn favoriete land daar geworden. de mensen zijn erg aardig en er is redelijk wat te zien. Op borneo (ik ben alleen op sabah, het oostelijke gedeelte geweest) is natuurlijk veel natuur. regenwouden en je hebt mount kinabalu welke je kan beklimmen, trekking. dit heb ik niet gedaan wat ben niet zo van de treks… wel goede verhalen over gehoord.
Singapore is een leuke tussenstop maar geen natuur natuurlijk tenzij je de botanical gardens (wel een aanrader) en de zoo ook als natuur wilt zien.
Als je toch in de buurt zit zou ik ook zeker naar cambodja gaan. Daar ben ik 1.5 week geweest maar ben alleen maar in Siem reap (angkor wat) en phnom penh geweest. voor mij hoefde het niet langer omdat ik het idee kreeg (correct me if I’m wrong) dat het over het algemeen een beetje hetzelfde is als Laos. maar dat is mijn mening.
Verder is het noorden van Thailand wel interresant als je van natuur houd.
dus wat ik jullie aanraad is:
Thailand 3 weken: van bangkok naar het oosten en noorden.
Laos 3 weken: vooral het noorden trok mij aan, de plaatsen in het zuiden vond ik redelijk saai. 4000 islands in het zuiden is dan wel were erg mooi/leuk.
cambodja 1,5 week: angkor wat en phnom pehn
maleisie 2-3 weken: Melakka, KL, georgetown (penang island) cameron highlands of te wel voornamelijk het westelijke gedeelte en de de cameron highlands.
Borneo sabah 1-2 weken.

Ik zou indonesie voor een reis later bewaren. Zoals bas al zei heb je zeker 2 maanden nodig om een beetje goed te reizen. (dus wat ik niet heb gedaan, ik heb het te snel opgegeven.

Vietnam neemt zeker ook 3-4 weken in beslag wil je het allemaal een beetje kunnen bezichtigen.

mar als ik uit jullie 2 opties zou kiezen zou ik voor nummer 2 gaan, dus thailand maleisie, indonesi en cambodja.

verder kan je redelijk goedkope intercontinale vluchten maken met bijv airasia, lionair, tigerairways. Vliegen scheelt natuurlijk een hele hoop tijd maar bussen van de ene naar de andere plaats laat je ook weer een hoop beleven!

succes
groetjes lotte