3 maanden reizen door azie

Hallo,

Na mijn studie, rond oktober 2013 wil ik samen met een vriendin gedurende 3 maanden door azie reizen. Dit wordt voor ons beiden de eerste keer dat we zo’n lange reis maken. We hebben nog ruim een jaar om te plannen maar voorlopig hebben we een lijst opgesteld van de landen die wij willen bezoeken:

• Laos
  • Cambodia
  • Vietnam
  • Malaysie
    -Indonesie
  • Filipijnen

Naar mijn idee is dit nog een lange lijst voor 3 maanden. Daarom wil ik aan jullie vragen mij te helpen bij het schrappen van een of twee landen. We zijn niet zo van de resorts, stranden en uitgaansleven. We willen meer cultuur opsnuiven, en heel veel natuur zien. We hebben ook niet zo een breed budget (rond 5000 euro pp). Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Groetjes Berna

Als dit je eerste reis naar Azie is, dan zou ik me beperken tot 3 landen. Misschien 4.

Houd je er rekening mee dat alleen Indonesie al groter is dan Europa? Op Japanners na heeft niemand het idee dat je heel Europa (alles tussen Moskou en Dublin) in zo’n korte tijd kan zien.

Het is vaak het goedkoopste om te vliegen naar Thailand. Daarna kun je een rondje maken voor Laos, Vietnam en Cambodja (in die volgorde, hoef je niet te vliegen). Als je geen tijd over hebt dan vlieg je vanuit Bangkok weer naar huis. Heb je wel tijd over, dan ga je naar Maleisie. Eventueel per vliegtuig uit Cambodja (Air Asia), of overland.

Van de landen die je beschrijft zijn de Filipijnen en Indonesie mijn favoriet :slight_smile: Bovenstaande indeling is puur op basis van wat praktisch is en goedkoop. In Indonesie en de Filipijnen ben je soms meer aangewezen op binnenlandse vluchten, welke niet schreeuwend duur zijn maar wel voor iemand met een kleine beurs.

Bedankt voor de tips!

Ben het eens met Jenny! 3 of hooguit 4 landen in 3 maanden. Langzamer reizen is ook goedkoper.

Leuke plannen hoor! Veel plezier met de voorpret en de reis zelf.

Hoi Berna!

Ik vind het ook wat veel voor 3 maanden! Ik ga zelf 4 maanden naar Thailand (maar ben ik al 2 keer geweest dus maar kort), Vietnam, Cambodja, Laos en als ik nog tijd heb naar Indonesie. Eigenlijk wat Jenny beschrijft voor 3 maanden, met dan hopelijk nog een paar weken Indonesie! Het voordeel bij mij is wel dat mijn budget wat hoger is, daardoor kan ik wat tijd besparen door meer te vliegen.
Als ik jullie was zou ik niet te veel al vastleggen, zorg dat je voor jezelf weet waar je naar toe wil en kijk lekker hoe het loopt. Het zou goed kunnen dat je op een gegeven moment “reismoe” wordt en gewoon even een paar dagen op 1 plek wil blijven, heerlijk als je die ruimte hebt! Heel veel plezier!

Ik heb trouwens nog wel een vraag voor anderen: ik vlieg heen en terug naar Bangkok. Heb ik dan een visum nodig? Ik blijf de eerste keer minder dan een maand in Thailand, de tweede keer denk ik dat ik maximaal maar een paar dagen in Bangkok ben. Is dit een probleem (die tweede keer naar Thailand en geen echt bewijs dat ik binnen een maand Thailand verlaat) of niet?

Heb je de eerste keer Thailand een bewijs (=vliegticket) dat je binnen 30 dagen het land verlaat? Zo nee, dan kom je niet in aanmerking voor een visumvrije entree en dan heb je dus een visum nodig.

Als je overland binnenkomt (bij het tweede bezoek) krijg je een stempel voor 15 dagen. Deze is eventueel te verlengen. Ook zonder uitreisticket.

€5000,-- is overigens in mijn optiek (ben maar een eenvoudige jongen) een uitstekend budget om een hoop interessante en leuke dingen te doen in Zuidoost-Azië. En ik zou me helemaal gek lachen als nog meer had. Maar goed, ik heb geen dure hobbies :biggrin:

Cheers!

1 like

Ik zou Indonesie als eerste schrappen, dat land is zo gigantisch groot daar heb je alleen al bijna 3 maanden voor nodig om helemaal te bereizen.
dus kan je beter voor een volgende keer bewaren.

Filippijnen lijkt qua natuur veel op Indonesie, en net als Indonesie een archipel, maar het land is veel compacter dan het uitgestrekte Indonesie.

De hhofdstad manila is goed en goedkoop vanuit andere zuidoost aziatische steden aan te vliegen.

Lowbudget airlines cebupacific vliegt zowel vanuit Bangkok als Saigon op manila.
vanuit andere steden zijn er vluchten van Tigerairways en Airasia naar Manila of Clark net boven manila.

Ga je korten dan 30 dagen krijg je in Filippijnen bij aankomst gratis een visum.
maar je moet bij binnenkomst wel in bezit zijn van een ticket het land uit, maakt niet uit waarheen.

1 like

Ik ben ook maar een eenvoudig meisje en zal daarom erg blij zijn als het onder de €5000,- (incl. vliegtickets etc) kan :)). €5000,- is gebasseerd op een grove schatting. Wat is in jou optiek een goed en haalbaar budget?

Dankje Korikong :slight_smile:

Ongeveer 700-800 euro voor een vliegticket.
Ongeveer 30 euro per persoon gemiddeld per dag voor over land reizen (dus ongeveer 900-950 euro per maand). Dat is genoeg voor leuke dingen doen, privé kamertjes in goedkope hotels, uit eten, reizen met bus en trein, een paar souvenirs (veel leuke kleding te koop!), af en toe een georganiseerd tourtje (bv. wandelen met gids, rijden op een olifant, boottochtje, snorkelen); af en toe een massage.
Méér geld nodig als je extra vliegtickets in Azië gaat kopen, of als je dure dingen gaat doen zoals duiken, rotsklimmen.

Geld voor inentingen, en eventuele spullen die je nog niet hebt (backpack, camera).

1 like

Met nog zo veel tijd voor de boeg zou ik misschien eens naar wat tickets voor ‘binnenlandse’ of aziatische vluchten kijken. Ik begrijp dat je niet zoveel vast wilt leggen, maar mogelijk kun je wel globaal al wat keuzes maken. Het scheelt nogal wat als je voor omgerekend €10 per enkele reis kunt vliegen, of voor €50 wanneer je het vlak voor de reisdatum boekt. Zelfs als je gaat backpacken kun je best (bij 3 volle maanden) wat vastleggen…voor elk land in je lijstje kun je namelijk best goed schatten hoeveel dagen je grofweg nodig hebt voor een of meerdere toffe hoogtepunten. Ik zou het stuk Indochina in ieder geval lekker over land doen, maar eenmaal richting Thailand, Maleisie of Indonesie is het misschien fijner om te vliegen (scheelt misschien weer langdurige bus/treinreizen, die je wrs al genoeg doet in Indochina).

Ik vind 3 maanden overigens prima voor al die landen. Met de instelling dat je vast nog wel eens terug keert naar een van de bestemmingen, hoef je ook niet perse alles gezien te hebben. Gewoon van elk land de leukste plekken en hoogtepunten bepalen, en daarna weer lekker verder. Indonesie is inderdaad erg groot, maar je hoeft niet alles te doen. Maleisie heeft ook tig hoogtepunten, net als Thailand en de Filippijnen…ik zou zelf waarschijnlijk afstappen van de landeninsteek, maar meer op basis van hoogtepunten/attracties/bestemmingen de reis globaal vorm geven…

Het lijkt me nu al een fantastisch avontuur :)…

1 like