4 maanden reizen in Azië. Tips gevraagd!

Hallo reizigers,

In januari ga ik 4 maanden door Azië reizen met mijn vriend. In Thailand en Vietnam ben ik al geweest en hij is ook al in Sri Lanka geweest. We zitten nu te denken aan de volgende landen: Laos, Cambodja, Filipijnen en Indonesië. We zullen hiervoor een aantal keer een vliegtuig moeten pakken, maar dat is geen probleem. We willen graag eindigen in Indonesië. Ik heb alleen een aantal vragen:

• Slaan we nu echt landen over die echt gezien moeten hebben?
  • Wat is een handige route? Zelf denk ik via Laos, naar Cambodja om het vliegtuig te pakken naar de Filipijnen en vervolgens naar Indonesië.

Hebben we voor ieder land een maand nodig. Of is een bepaald land ook prima in 3 weken te doen, zodat we weer wat langer in een ander land kunnen verblijven?

Ik hoor graag van jullie! Alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Lijkt me een uitstekende route, want sinds kort is het mogelijk om rechtstreeks van cambodja naar Filippijnen te vliegen.

Cebupacific air heeft vluchten vanaf Siem Reap naar Manila. En vanaf Filippijnen zijn er ook diverse mogelijkheden om naar Indonesie te vliegen.

Houd rekening mee dat Filippijnen doordat het uit allemaal eilanden bestaat, het reizen meer tijd in beslag neemt dan in Laos en Cambodja. Reis je tussen eilanden die vlak bij elkaar liggen, kun je volstaan met een veerboot, Liggen de eilanden wat verder uit elkaar zou ik vliegen. Er is een heel netwerk van binnenlandse vluchten iun Filippijnen. Kan je veel tijd schelen.

in Cambodja is toch niet zo heel erg veel te doen?
afgelopen zomer was ik zes weken in Indonesië; van Java naar Bali, nog een boottochtje voor de komodo’s en terug vanaf Bali. Uiteraard ligt het er aan wat je allemaal wilt zien, in welk tempo, maar ook na zes weken heb ik het idee dat er nog heel erg veel te zien is in Indonesië! Anders moet je even kijken in reisgidsen wat de standaard routes zijn, hoe lang je er over doet, en vervolgens zelf een plan maken.

Vietnam misschien? Maar jullie route klinkt al erg gaaf

Alle 4 mooie landen, maar misschien onlogische route. (Landen liggen een beetje ver uit elkaar) Al wordt er aangegeven dat je nu vanaf cambodja naar de filippijnen kunt vliegen. Dit bespaart je een hoop tijd.

Ik denk dat je voor Laos 3 weken nodig hebt, cambodja zou ik zelf 2 a 2.5 weken voor pakken. Resterende tijd verdelen tussen deze 2 landen.
Waarom meer tijd voor filippijnen en indonesie? Beide landen zulllen veel tijd kosten om van en naar de eilanden te komen. Je kunt eventueel ook een korte stop maken in maleisie (misschien voordeliger met vliegen?) en binnenlandse vluchten kunnen e ook veel tijd besparen.