in januari of sept 2013 (hangt van het geld af;)) ga ik met een vriendin 4 maanden door Azie reizen. Eerst wilden we 3 maanden Azie en 1 maand Australie maar daar zijn we al vanaf gestapt omdat we dan veel te veel willen zien in een te korte tijd. Nu gaan we dus 4 maanden door Azie reizen en hadden wij het volgende lijstje in ons hoofd:
China
Japan
Tailand
Maleisie
Cambodja
Laos
Indonesie
Vietnam
Bali
Borneo (en misschien nog Indonesie?)
We rekenen ongeveer 2 weken per land maar Japan en Bali willen we waarschijnlijk allebei in 1 week doen. Zo komen we dus op 4 maanden. Denken jullie dat dit haalbaar is? En hebben jullie nog aan- en afraders? Moeten we Indonesie er ook bij pakken of wordt dat te veel gehaast?
Alvast bedankt voor jullie reactie’s!
Wat super dat jullie zo’n fijne reis in het vooruitzicht hebben! Wat is het lastig om keuzes te maken tussen landen hè? Ik vind het altijd lastig te oordelen over hoeveel landen mensen kunnen zien in een bepaalde periode, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik jullie lijstje wel erg lang vindt. Twee weken voor een land is best kort. Je moet je dan eigenlijk overal haasten en dat is zo zonde als je zo lang vrij bent. Ik vind het altijd fijner om wat langer in een land te zijn en er zo echt wat meer in te komen. Dat geeft je ook de ruimte om wat langer op een plek te blijven hangen als je het er echt geweldig vindt. Je zult merken dat je na een tijdje echt even bij moet komen van het snelle reizen, dus het is aan te raden om wat breakruimte in te bouwen.
Ik sluit me aan bij Backpackgek. Je hoeft niet alles in een reis te proppen, je kan altijd nog een keer terug gaan.
Ik zou zo’n 3 maanden uittrekken voor het rondje Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. (Al kan je je daar makkelijk langer vermaken.) De overige maand kun je naar een van de andere landen gaan, of misschien wel een combinatie van landen. Bijvoorbeeld Sarawak of Sabah op Borneo. Of Bali in combinatie met Lombok in Indonesië.
Ik ben het eens met Backpackgek en Jenny. Less is more!
Met langzamer reizen kun je tenminste genieten en een plek meer beleven, dan alleen maar doorheen rausen.
Ook is langzamer reizen goedkoper; immers je hebt minder vlieg- en bustickets en taxi’s en visa per maand nodig.
Op een rustiger tempo reizen houdt ook in dat je meer uren hebt om van een plek te genieten en in verhouding minder uren per week in bussen doorbrengt.
En je hoeft absoluut niet bang te zijn dat je snel uitgekeken raakt of maar weinig zult zien. Alleen al in Indonesië zou je je een jaar kunnen vermaken en elke dag nieuwe dingen meemaken of zien, als je zou willen. Omdat het nou toevallig binnen één (heel groot, over vele eilanden verdeeld) land ligt, wil toch niet zeggen dat je reis minder interessant is?
Bewaar ook wat voor toekomstige reizen.
Het ligt ook erg aan jullie budget. Japan is natuurlijk flink duurder dan Thailand of Laos. En het klimaat kan ook een rol spelen.
Ik sluit mij aan bij de vorige reacties, ik heb zelf in Vietnam 1 maand doorgebracht (Hanoi naar Saigon) en dat bleek uiteindelijk nog te kort. We hebben toen binnenlandse vluchten genomen om het reizen wat te versnellen, maar 1 maand was niet genoeg.