Even voorstellen: Ik ben Toine en nieuw op dit forum. Ik ga in juni samen met mijn vriendin 6 weken reizen door Vietnam Laos en Cambodja.
Ons plan is om grotendeels de classic route zoals aangegeven in de Lonely planet(Vietnam, Cambodia, Laos & the greater Mekong) te volgen, deze gaat als volgt:
Vliegen op Hanoi vervolgens Hué, Hoi an, Nha trang, Mui ne, Ho chi minh, Phnom penh, Battambang, Siem reap, Pakse, Vientiane, Luang prabang.
Wat vinden jullie van deze route en de haalbaarheid ervan? We houden ervan om als het ons ergens bevalt wat langer te blijven en wat bij te komen maar zijn over het algemeen vrij snelle reizigers.
Ook zijn we nog opzoek naar een vliegticket, het schijnt dat het vanuit Luang prabang lastig is om terug te keren naar Hanoi. Dat maakt een retourtje Hanoi onaantrekkelijk. Andere optie is misschien vliegen op Bangkok en vervolgens vanuit Bangkok een vlucht naar Hanoi en vanuit Luang prabang of Vientiane weer terug naar Bangkok om vervolgens naar huis te vliegen.
Tja ik persoonlijk zou nooit in een toch relatief korte tijd , ook al is het 6 weken ,3 verschilende landen aandoen maargoed ieder zn keuze.
Ik zou er dan wel voor kiezen om keuzes te maken want je kan natuurlijk nooit alles van een land zien inzeg 2 weken per land , ik ben voor Vietnam alleen al zo,n 5 weken kwijt geweest om alles van noord tot zuid te kunnen zien.
Vliegen kan goedkoop met airasia , vietnam airlines , mekong ailines.
Vliegen vanuit Laos geen ervaring mee.
Voor snelle reizigers lijkt 't me wel haalbaar. Voor Vietnam heb je minimaal 3 weken nodig. Meer wanneer je ook een paar dagen voor de regio Sapa/Bac Ha neemt (de meesten blijven daar veel te kort i.m.o). Uiteraard kun je veel langer over Vietnam doen, maar een combi met Cambodja (minstens een week) en Laos is zeer aantrekkelijk wanneer je toch in die regio bent.
Voor mooie ticketprijzen ben je volgens mij vrij laat. Ik dacht ook aan Bangkok. Of via Kuala Lumpur wanneer Malaysian Airlines komende maand nog met een mooie aanbieding komt (al zou ik niet zo lang wachten met boeken).
Ik denk dat het wel in 6 weken moet lukken. Zeker als je hier en daar wat overslaat (zoals Sapa en DaLat). Het klopt dat je als je alle highligts wil zien je minimaal drie weken nodig hebt voor Vietnam. Wat ik verder aanraad, is om d.m.v. een tour door de Mekong Delta al varend naar Cambodja te gaan. Het tourbureau regelt dan ook je visum voor Cambodja en persoonlijk vind ik de Mekong Delta een heel bijzonder stukje Vietnam. Met name de mensen daar.
En het lijkt me zeker een goed idee om geen retour naar Hanoi te nemen, maar heen te vliegen naar Hanoi en terug vanuit Laos. Dat scheelt dan ook weer tijd en hoef je niet terug naar Hanoi.
Ramrod, johan en Anne-jitske bedankt voor jullie reactie!
Ik heb even zitten kijken, de opties die ik heb zijn om een retour Hanoi te nemen en vervolgens van Luang prabang een vlucht terug te nemen naar Hanoi, om vanuit daar weer naar huis te vliegen. Heb ook gehoord dat het mogelijk is met de bus vanuit Luang prabang terug te reizen naar Hanoi. Iemand hier ervaring mee?
Of retour vliegen op Bangkok en vanuit Bangkok naar Hanoi. Op de terugweg vanuit Luang prabang vliegen naar Bangkok en vervolgens terug naar huis.
Waarschijnlijk is optie 2 goedkoper en gaat ongeveer 700 euro kosten.
Naar mijn idee valt dat best mee.
Wat de tijd betreft, we gaan hier en daar zeker dingen missen(overslaan) we hoeven ook niet alles te zien. Als het bevalt en we hebben het gevoel dat we iets gemist hebben gaan we een keer terug.
Ik heb geen ervaring met het busreizen vanuit Luang Prabang naar Hanoi (ik hoop iemand anders?). Wel weet ik dat het mogelijk is om vanuit Vietnam naar Laos met de bus te reizen en andersom.
De tweede optie die je noemt, lijkt mij het meest relaxt. En als deze het goedkoopste is… Doen! 700 Euro is ook niet zo heel veel voor de tickets.
31 mei vertrekken we vanaf Düsseldorf naar Bangkok via Dubai. (Emirates)
Vanuit daar vliegen we naar Hanoi en terug vliegen we vanaf Chiang Rai(Thailand) weer naar Bangkok.
Klinkt als een leuke route. In al die landen geweest maar niet allemaal tegelijk.
Chiang rai vond ik wel een leuke plek. Vrij rustig. Best wel wat tempels te bekijken.
Nha trang zou ik overslaan, dit is een vrij masale strandplek.
Hoi an, Ho chi minh, Angkor wat en Luang prabang zijn mijn favoriete plaatsen. Bij Luang prabang heb je heel veel mooie watervallen.
Vientiane vond ik wel een leuke plaats, maar als je niet veel tijd meer over hebt zou ik er maar 1 dag blijven, dan heb je de meeste bezienswaardigheden daar wel gezien.
Vang vien is heel toeristische, maar de omgeving is wel een fietsroute of scooterroute waard!
Zeker een tour doen in de Mekong delta, heel mooi gebied!
Heb de visum topics eens even zitten bekijken en besloten om de visums voor vietnam aan te vragen via visatovietnam.org en de visums voor Laos en Cambodja aldaar of aan de grens te regelen. Moeten we alleen even wat pasfoto’s meebrengen. Ik weet dat voor vietnam 2 x een pasfoto van 4x6 cm nodig is, voor Laos en Cambodja heb ik geen idee.
Dan heb ik nog een paar vraagjes waar jullie me hopelijk bij kunnen helpen:
We willen van Luang Prabang terug naar Bangkok (rechtstreekse vlucht is te duur; minstens 200 euro), maar weten niet of we beter naar het het vliegveld in Chiang Rai kunnen reizen of in Udon Thani om vanuit daar naar Bangkok te vliegen (beide vluchten kosten rond de 30 euro). Weten jullie wat qua reis beter te doen is?
Een boottocht van Luang Prabang naar Chiang Rai lijkt ons ook erg mooi, dit duurt geloof ik 2 dagen. Weten jullie of dit daar makkelijk te boeken is en wat het ongeveer kost? Heeft iemand hier ervaring mee?
We zouden onze reis ook kunnen beginnen door van Bangkok naar Chiang Rai te vliegen en daar de boot naar Luang Prabang te nemen. Dan maken we onze reis andersom en eindigen we in Hanoi. Zouden jullie dat aanbevelen of juist niet?
Ik heb het visum voor Vietnam gewoon op de Ambassade in Den Haag geregeld. Ik woon dan ook in de buurt van Den Haag… Maar het was echt zo geregeld… Ik was daar rond 4 uur om half 5 was ik weer buiten en had ik mijn paspoort met visum weer mee terug.
Ik vond het erg handig… Verder geen info over de reis die je gaat maken. Wij vertrekken donderdag!
Ook ik heb geen ervaring met het reizen in de landen rondom Vietnam. Wellicht dat je op de fora voor Laos en Cambodja ook terecht kunt met je vraag. Of bij het Aziëforum. Of misschien heeft een medereiziger op dit forum een idee?
hoi,
Ik had mijn visum voor Vietnam via de post aangevraagd, dus aanvraagformulier ingevuld, geld en paspoort in envelope met een bijgesloten envelop met eigen adres en aangetekende gefrankeerd. Deze aangetekend opgestuurd. gind helemaal perfect! Misschien kan dat nu ook nog, ik zou even bellen.
Vlucht Udon Thani of Chiang rai. Persoonlijk zou ik kiezen voor Chiang rai. volgnes mij is Ubon Thani iets korter bij.
Luang prabang naar Vientaine is ongeveer 10 uur, door bergen heen. Met de bus naar de grens huay xai vlak bij chaing rai is ongeveer ook 10 uur (weet het niet meer exact) naar chiang rai van de grens was ongeveer 2,5 uur.
maar ik vond de route door het noorden (met de bus) heel erg mooi! Ook zou je tussen Luang Namta en Huay xai de gibbon experience kunnen doen. Persoonlijk niet gedaan, maar hoor daar goede verhalen over. (het is wel prijzig!)
De boot heb ik wel navraag gedaan, van Huai Xai naar Luang prabang. duurt 2 dagen, prijs weet ik niet meer. Maar mij leek dat niet zo leuk, dus heb ik de bus genomen. Je kon terplekke nog wel boeken, maar toen ik er was waren er niet zoveel plaatsen beschikbaar.
het maakt denk ik neit zoveel uit hoe je de route gaat maken. De route die je hebt gekozen wordt een mooie reis.
Nog even over de zogeheten ‘Approved letter for Vietnam visa’. Heb ik zelf vorig jaar geregeld via http://visa-vietnam.org/ Heb 20 dollar overgemaakt naar die gasten, vervolgens kreeg ik de pre-approved letter gemaild in pdf. Vervolgen uitgeprint, papierwinkel ingevuld op vliegveld, $ 25 betaald, pasfoto gegeven (1 was toen voldoende blijbaar…), oprecht vriendelijk gedaan tegen de douane, that’s all. Citaat uit email:
After receiving pre-approved letter, you must print the letter out with 2 photos (passport-size photos) for boarding the airplane & collect your visa at Vietnam air ports in Hanoi capital city, Ho Chi Minh or Saigon city, and Da nang city. Without pre-approved letter you can not enter Vietnam for pick up visa.
Please prepare in cash USD for stamp fee or immigration fee at the airport - 25 USD/each for single entry visa or 50USD/each for multiple entries visa.
Laos kun je gewoon aan de grens regelen (maar misschien zijn er uitzonderingen qua grensposten). Zorg wel dat je dollars hebt (geen euro’s). Over Cambodja heb ik wel wat wilde verhalen gehoord met scams e.d., maar dat staat vast ook in je Lonely Planet.