Beste manier reizen Cambodja en Vietnam. Ideeën??

Hallo allemaal!

Graag heb ik jullie mening bij het volgende:

wij zijn van plan om naar Vietnam af te reizen en hierbij ook een bezoek aan Cambodja te brengen. Nu is de vraag: welke manier is het meest geschikt (qua mooie reis, niet te duur en vooral;zoveel mogelijk van het land zien) om te reizen?

Opties:

• Vliegen naar Hanoi (vanuit AMS bijv), overland reizen HCMC, vanuit daar via mekong/boot naar Pnohm Penh en vv, vervolgens via HCMC terug AMS?
  • Vliegen naar Bangkok, overland PP, via mekong HCMC, overland Hanoi en vanuit daar terug naar AMS?

Meest efficiënte en minst dure manier van reizen, waarbij je veel van het land kan proeven? Natuurlijk hebben wij beperkte tijd (4wkn) en is het ws niet te voorkomen dat we een binnenlandse vlucht moeten nemen. Al met al, graag jullie mening mbt de reis.

Alvast bedankt!

Mandy

Kijk eens bij “Vietnam on line”… Wij hebben daar zelf onze reis samengesteld; ze zijn heel flexibel en je kunt alles zelf aanpassen. Wij gaan 4 weken ( vertrek 11 febr.) van Noord naar Zuid en eindigen op Phu Quock voor 5 dagen zon zee en strand en om “uit te rusten” van de vakantie!!!lol2

1 like

Hoi Mandy,

Zelf denk ik dat het niet veel uitmaakt wat betreft prijzen. Je zou eens kunnen ‘onderzoeken’ wat het verschil tussen de prijzen van de vliegtickets is. Naar Vietnam is bijvoorbeeld Aeroflot één van de goedkoopste. Ook kun je bijvoorbeeld naar sites gaan waar je vliegtickets kunt vergelijken (en vervolgens heel flauw zelf bij die maatschappij boeken waardoor je vaak nog wat goedkoper uit bent :wink: ).

Als je vanuit Bangkok gaat reizen, heb je voor drie landen een visum nodig en ga je vanuit Vietnam naar Cambodja en weer terug heb je twee visa nodig en voor Vietnam met dubbele entry.

Het lijkt me sowieso heel mooi om de grens tussen Cambodja en Vietnam per bootje over te gaan. Ik heb wel vernomen dat het makkelijker geregeld is om van Vietnam naar Cambodja te varen dan andersom, maar ik weet niet of dat nu nog zo is.

Een goedkope manier van reizen is per open busticket. Net wat comfortabeler dan met het lokale ov en minder duur dan andere opties. Maar met 4 weken is het inderdaad een goed idee om bijvoorbeeld van Hué naar Hanoi te vliegen (per bus is het zo’n 13 uur).

Wil je zo veel mogelijk van Vietnam zien, dan zou ik van noord naar zuid Vietnam reizen en dan een ‘uitstap’ maken naar Cambodja en weer terug. Aan de andere kant, als je via Bangkok gaat, kun je wat van drie landen zien, maar je moet wel sneller van A naar B en een aantal highligths overslaan.

Al met al denk ik dat het net is wat jullie fijner vinden. Ik hoop in ieder geval dat ik je wat op weg heb kunnen helpen met het nemen van een besluit. En misschien hebben anderen nog meer ideeën?

Wat ook een idee is, is om inderdaad een kijkje te nemen bij reisorganisaties, zoals Magda aangeeft. Zelf zou ik een kijkje nemen ter inspiratie en vervolgens (heel flauw :wink: ) op eigen houtje reizen. Maar dat heeft mijn voorkeur. Als je (wat meer) georganiseerd wilt reizen, is zo’n site natuurlijk een goede aanrader.

Ik denk dat hoe je ook gaat, je een supermooie reis tegemoet zult gaan!

Groetjes, Anne

1 like

Bedankt Magda en Anne-Jitske!

Ik had inderdaad al wat info weggehaald bij verschillende reissites en jullie input heeft mijn ideeën bevestigd. Heel erg fijn…

Ik heb bij Singapore Airlines een vlucht gezien: AMS-Hanoi en Siem Reap-AMS voor 825 euro. Leuke prijs, aangezien het een hoop reizen aldaar scheelt.

Wij hebben het plan om inderdaad in het noorden van Vietnam te starten, Hanoi. Vanuit daar eventueel de trekking te doen (waar is nog even een raadsel, Sapa-Cuc Phuong, Baca???) en Halong Bay.
Vanuit daar een binnenlandse vlucht naar Da Nang/Hue en vanuit daar met de trein oid richting HCMC. Nog even aan het zoeken of je tussentijds kan uitstappen en eventueel Da Nang of Nha Trang kan bezoeken, mochten we vanuit Hue beginnen.
Vanuit HCMC, per boot via de Mekong naar Cambodja (Chau Doc) oversteken.
In Cambodja zelf, ook al zijn het toeristische attracties, PP, Siem Reap, Sikanoukville eventueel.

Als jullie tips/aanvullingen/verbeterpunten hebben hoor ik het graag. Jullie ervaring scheelt mij zoekwerk en eventueel teleurstellingen. Daarnaast hoor ik ook graag jullie mening over het visum van Cambodja. Gewoon ter plaatse regelen? Gaat dit soepel? Ik lees verschillende verhalen.

Alvast bedankt!

Mandy

Wij gaan de tracking doen naar Sapa…( 4 dagen) en van daar uit lopen. Halong bay doen we 2 dagen ( slapen aan boord. ) ,. Volgens onze informatie is het zo druk dat de grotten bezoeken het best heel vroeg in de ochtend kan.
Naar Danang gaan wij ook met de trein dus uitstappen daar is geen probleem.
Daarna gaan we via de Mekong naar Pho Qock…net onder Cambodja maar je kunt ook verder varen
naar Camb.
Weet niet wanneewr jullie gaan maar als je na ons gaat kan ik je achteraf nog meer info geven als je wilt. Hoor het wel. Veel succes en plezier met je voorbereidingen.
Magda

1 like

Wij hebben in november de grens Vietnam-Cambodja let boot gedaan. We hebben een 3-daagse mekongdelta trip geboekt bij The Sinh tourist (voormalig Sinh Cafe, geadviseerd in de lonely planet voor hun bussen) voor totaal 42€ PP. Daarbij werden gebracht in pnhom phen. Kan ik je zeker aanraden!!!

1 like

Hallo Mandy,

4 weken, dan heb je goed ingeschat je een binnenlandse vlucht nodig hebt.

Ik weet niet wanneer je gaat en of je strand wilt hebben, misschien in Sikanoukville?
Ik heb van mensen afgelopen januari gehoord dat dit niet echt een strandplaats is.

Dus zou wel ergens in de 3 weken Viet Nam wat strand inplannen wanneer je strand wilt.
Ga er dus vanuit dat je 1 week in Cambodja wilt verblijven; is wel lang voor alleen PP en SR.

Sapa 4 dagen is wat veel en deze zou ik bekorten tot max 3.
Halong Bay is een keuze voor 2 dagen.
Ninh Binh provincie ( dus met Tam Coc en Cuc Phuong ( ligt net aan de provinciegrens ) daar deze dagen dagen in proberen te plannen.

Zo heb je voor Hanoi 3 dagen
Sapa 3 dagen
Halong Bay 2 dagen
Ninh Binh 3 dagen

Totaal dus 11 dagen

Vliegen op Hue; niet op Danang
2 dagen ( 2 overnachtingen ) en via de Hai Van Pas naar Hoi An.
Vanaf maart is het daar prima voor een strandvakantie.

Bus naar Saigon via misschien Nha Trang
Saigon 2 overnachtingen
Mekong Delta; keuze via Vinh Long of via Can Tho naar PP
Van PP naar Siem Riep naar huis.

Wanneer je via de normale grensovergangen gaat het je geen probleem met het verkrijgen van een Visum voor Cambodja ( dus aan de grens wordt dit geregeld ).

Vul even de dagen in en ik denk dat je met wat schipperen er wel uit komt.

gr.
Ton.

1 like

Schipperen hihi. Vooral als je gaat varen, hihi :wink:

Sorry, even een geintje tussendoor.

Groetjes, Anne

Singapore Airlines (in combinatie met dochtermaatschappij Silk Air) heeft de meest gunstige vliegtijden en Singapore heeft een uitstekend vliegveld, je kunt er voor de nachtvlucht terug nog even douchen en omkleden.

Ik weet niet wanneer je gaat en of je nog tijd hebt, dan kun je wachten tot er een aanbieding is naar Singapore, Bangkok of Kuala Lumpur. Vervolgens moet je even puzzelen met AirAsia en Jetstar. Bij die budgetmaatschappijen heel vroeg boeken en/of regelmatig checken op aanbiedingen. Let bij het boeken op de site van AirAsia op wat je invult. Je moet sommige opties expliciet uitvinken en annuleren, anders betaal je voor dingen zoals verzekering en stoelkeuze…

Voor Thailand heb je geen visa nodig.
Voor Vietnam een approval letter aanvragen via 1 van de websites die dat aanbieden ($20) en met die brief en ingevulde formulier met pasfoto’s en $25 op het vliegveld een visum halen bij een kantoortje.
Voor Cambodja, indien je per boot gaat ter plaatse regelen. Vlieg je, dan online een Visa on Arrival ($25).

Een efficiente route is van noord naar zuid:
Hanoi (neem hier de tijd voor, boeiende stad) inclusief 1 a 2 dagen Halong Bay
Nachttrein geregeld door je hotel in Hanoi naar Sapa (Sapa heeft veel trekkings, ter plekke te regelen, local guides bieden zich aan, vervolgens 2 nachten Bac Ha voor de zaterdagmarkt Can Cau en zondagmarkt Bac Ha wanneer dat uitkomt)
Heb je tijd, dan via Ninh Binh naar Hue. Anders binnenlandse vlucht naar Hue (Vietnam Airlines, boeken via hun site)
Bus naar Hoi An (eventueel Marble Mountains en Cham museum in Da Nang), op een paar kilometer van Hoi An heb je ook strand
Lange rit naar Nha Trang (strand), optioneel met overnachting halverwege in Qui Nhon
Optioneel via Dalat (Easy Riders, koeler klimaat) naar HCMC
HCMC dagtrip naar de tunnels (vroeg starten!) en Cao Dai Tempel
HCMC naar Can Tho voor de drijvende markt (veel beter dan Bangkok…)
Can Tho naar Chau Doc, volgende ochtend snelboot naar Phnom Penh

Dan Cambodja:
Phnom Penh minstens 3 nachten (deze stad is even wennen, maar een favoriet van mij, boeiend straatleven) voor een tour naar de Killing fields (huur vooraf even de film) plus gevangenis, en zelf lopen of met mototaxi of tuk tuk naar central market, kandal market, Wat Phnom, night market, vroege ochtend Royal Palace (bedekkende kleding) daarna eventueel National Museum, namiddag/avond strollen langs de rivier.
Sihanoukville kost je aardig wat uren in de bus (minstens 5) en best een aardige en vrij rustige strandplaats (smal strand). Maar strand vind ik altijd zo zonde van de tijd… Kampot en Battambang zijn interessanter, maar kost ook weer een paar dagen.
Phnom Penh naar Siem Reap is ongeveer 6 uur met de bus ($5 a $6), of sneller met een minibus ($10).
Siem Reap is een heerlijke plaats (om veel langer te blijven hangen), minsten een dagtour Angkor tempels, van sunrise tot sunset kun je al heel wat zien.
Een dagje naar een drijvend dorp op Tonle Sap of een fiets huren ($1 inclusief een flesje water) en langs de Siem Reap River, Old Market is ook erg mooi (beter dan de night markets).
In Siem Reap zijn veel tourbureautjes die je kunnen helpen met de bus naar Bangkok. Maar je kunt ook vliegen (duur…). Goedkoper is met Jetstar naar Singapore. Of vanuit Phnom Penh met AirAsia naar BKK.

Johan (ik ga volgende maand voor de 3de keer naar Vietnam en aansluitend de 5de keer naar Cambodja voor het Khmer Nieuwjaar)

1 like

Ter aanvulling:
Wanneer je NU bij AirAsia boekt, kun je voor $55 (inclusief) van Siem Reap naar Kuala Lumpur vliegen. Vanaf KL ben je vaak voor een prikkie in Singapore en BKK. Lufthanse en Emirates hebben regelmatig aanbiedingen voor rond 500 euro naar Azië.

Vertrek vanuit Siem Reap is in de ochtend, dus kost het je wel een dag om te wachten voor de nachtvlucht terug naar Europa.

Johan

Even off-topic: gaaf dat je weer gaat Johan! Jaloers! :wink:

Groetjes, Anne

Voor wat betreft tijden en prijzen voor een treinreis kan ik je de volgende site aanbevelen. www.seat61.com en dan kijken op Vietnam. Wij hebben zelf met de trein gereden van HCMC naar Nha Trang en Nha Trang naar Danang. Stel je niet al te veel voor van het comfort. De trein die wij hadden was nogal oubollig, Een nieuw rijtuig zou niet miisstaan. Maar je wat wil je nog meer als je de prijs bekijkt.

groetjes winla en cor:wereld:>>>:zon02:

1 like

Ik ziet ook te denken aan een combi reis in Vietnam en Cambodja of Vietnam en Thailand. Wat is de beste optie? Ik zit veel te twijfelen en weet niet precies wat ik moet kiezen. Hebben jullie nog tips? Ik heb wel in een aantal forums gekeken en ook op vergelijking sites voor een rondreis in Vietnam samen met andere landen. Het probleem is dat ik alleen 2 weken de tijd heb en ook twijfel of ik in 2 weken wat van de combi reis kan beleven.

Hallo Caroline,

Ja, afgelopen oudjaar was heel gezellig, hadden met mensen die ook op deze site reageerden afgesproken.

Maar nu naar jouw probleem.

Je geeft het eigenlijk zelf al aan, het tekort aan dagen.
Eigenlijk is 14 dagen voor Viet Nam al te weinig, dus 2 landen wordt moeilijk.

Ik denk dat het kiezen wordt voor een gedeelte van Viet Nam.
Aangezien je Cambodja en Thailand noemt, zou ik dan in het zuiden blijven en beide landen erbij nemen.

Dus vliegen op Saigon ( retour bangkok en enkeltje naar Saigon ).
Daar 2 dagen, via de Mekong naar Cambodja en dan verder naar Thailand.
Dit is te doen en volgens mij een minst kostende route.

wil je bijv Saigon+ Mekong + Hanoi + Halong Bay + Thailand, kan ook maar dan wordt het veel vliegen en de kosten gaan explosief omhoog.
Vliegen is in ZO Azië niet echt goedkoop.

Ik heb ook even wat op internet gekeken en zag dat er zelfs 12 daagse reizen voor de landen
Thailand, Cambodja, Viet Nam en Laos te koop waren; dus alle 4 in 12 dagen.
Maar deze zijn echt heel prijzig ivm het vele vliegen.

Dus het kan maar alles is afhankelijk van je budget.

gr.
Ton.

Het lijkt mij wel te doen, alleen moet je jezelf dan nog meer beperken.

Waarom schrijf ik “nog meer”? Dit is namelijk mijn schema voor juni :smiley:

Hallo Caroline,

Zaan geeft je een mooie voorzet en komt tot de dezelfde conclusie als ik; blijf in het zuiden.

Zaan heeft het aantal op 17 staan, maar met wat sleutelen kom je daar echt wel verder mee.

Suggestie

Aankomst Saigon en dan de stad verkennen ( is natuurlijk wel afhankelijk van je aankomsttijd )
Dag erop Saigon + Tunnels
Dan Mekong ( 1 daagse tour is meestal toch naar Cai Be ) dan niet naar Saigon terug, maar naar Chau Doc.
Dan naar PP.

Zo heb je al 2 dagen verdient op het schema van Zaan.

Zo kom je in de buurt van de 14 dagen.

gr.
Ton.

Hoi Zaan en Ton,

Bedankt voor de tips. Ik wil zoveel mogelijk combineren, omdat ik niet vaak kan reizen vanwege mijn werk. Dus ik ga er helemaal voor! Ik denk dat in het zuiden blijven een goede optie is. Dan wordt het maar veel vliegen, denk ik. Saigon, Tunnels en de Mekong staan zeker op mijn programma. De rest moet ik maar aanpassen.

Groetjes,
Caroline

Hallo Pascal,

zou je mij misschien wat meer kunnen vertellen over jullie reis via de Mekong naar Cambodja? Ook waar je het geboekt hebt ed? Wij vliegen nl terug vanuit Cambodja en ik zou graag goed bevestigd willen hebben dat een visum aanvragen in Vietnam incl overtocht werkelijk geen probleem is.

Graag hoor ik van je!

Groet,

Mandy

Beste Magda,

Hoe is jullie reis geweest? En Sapa? Graag hoor ik meerover jullie reis. Ook graag tips, tours en adressen.

Groet,

Mandy

Het online aanvragen van een visum naar Vietnam is geen probleem? Hebben jullie een tip voor mij via welke site jullie daar de beste ervaringen mee hebben?