Ik heb een vraagje. Een vriendin en ik gaan backpacken deze zomer. We hebben onze vliegtickets al geboekt. 29 juni landen we in Ho Chi Minh (Saigon) en 10 augustus vliegen we terug vanaf Kuala Lumpur. We waren wat over enthousiast en dachten dat redden we allemaal. Ik heb zelf al eens Thailand en Laos gedaan, 6weken Thailand en 2 weken Laos. 2 weken Laos vond ik persoonlijk veel te kort, 6 weken Thailand iets te lang, maar daar heb ik echt alles gedaan en gezien.
Nu gaan we dus 6weken weg en wilden Vietnam, Cambodja, west Maleisië en Singapore doen.
Cambodja gaan we waarschijnlijk toch maar skippen, maar heeft iemand ervaring met heel Vietnam bereizen? Is 4 weken hiervoor genoeg? Of zeggen jullie langer/korter? We denken dat we zeker 4weken nodig hebben om zuid Vietnam en noord Vietnam te doen. Dan willen we via Hanoi op Kuala Lumpur vliegen. Iemand ervaring met deze route? Eventueel willen we ipv vliegen toch de trein van Hanoi naar Saigon nemen en dan naar Cambodja en dan via Bangkok naar Maleisië. Maar duurt die trein echt 3dagen of is van HN naar HCM gewoon 1nachtje? Ik ben bang dat we misschien te veel willen maar Cambodja ligt er precies tussen in dus bijna zonde om het niet te doen!
Voor de treinreizen kan ik je verwijzen naar de site www.seat61.com. Hier kun je alle treinreizen in zuid oost azie bekijken.Voor de vlucht Hanoi naar Kuala Lumpur kan ik de site www.airasia.com aanraden. Ik denk dat deze maatschappij wel vliegt op die twee bestemmingen. Onze ervaring is dat airasia de voordeligste maatschappij is in azie.Ik schat zo maar in dat je met de trein via Saigon, Cambodja, Bangkok naar Kuala Lumpur zeker een week onderweg bent, terwijl je binnen drie uur van Hanoi naar Kuala Lumpur vliegt. Het is maar wat je wilt.
Je zou eventueel op 24 of 25 juli van Hanoi met Tigerair naar Singapore kunnen vliegen voor ca. 75 Euro en daar blijven tot 27 juli van Singapore kun je dan vliegen naar het eiland Penang voor ca. 35 euro pp incl. ingecheckte bagage.
Het is wel van belang dat je snel je tickets en eventuele acco’s boekt voor Penang, want op 28 juli begint het Suikerfeest. Ik denk dat het een fantastische belevenis is om dat op Penang mee te maken!
Wat jammer dat je de tickets al gekocht hebt, anders was alles te doen in de 6 weken.
Is nu ook te doen, maar zal je wel ietje meer kosten wanneer je ook Cambodja erbij wilt.
Het mooiste was geweest wanneer je tickets had gekocht op Hanoi en vertrek van Kuala lumpur.
Dan had je van noord Viet Nam naar het zuiden kunnen gaan, dan naar Cambodja en dan vliegen van Siem Reap op Kuala lumpur bijv.
Maar helaas, dat kan je waarschijnlijk niet meer veranderen, dus hier een optie voor met jouw gekochte tickets.
Ik zou meteen na aankomst in Saigon vliegen naar Hanoi; kan met diverse maatschappijen ( dus even kijken naar de prijzen ).
treinen is inderdaad 2,5 a 3 dag en duurder dan vliegen of gelijk; scheelt je gewoon 2 dagen.
Ik zou dit doen
Saigon, meteen door naar Hanoi; daar alles bekijken in het noorden.
Dan naar centraal Viet Nam, dan naar het zuiden, Cambodja, en dan vliegen van Siem Reap naar kuala Lumpur of Singapore.
Denk dat je dan in jouw tijd makkelijk te doen is en je budget moet je wel met ongeveer 100 euro pp moet verhogen ivm vliegtickets.
Maar met wat creativiteit kan je deze ook wel grotendeels terug verdienen.
Ik hoop dat dit een aanvulling is op de waardevolle vorige tips.
Sorry dat ik nu pas weer reageer;) We gaan al bijna!
Heel erg bedankt voor de tip over het suikerfeest, daar gaan we zeker naar toe. Toch besloten om Cambodja over te slaan. Ik ga sowieso nog een keer terug!:biggrin: We gaan in Vietnam daarom van zuid naar noord en dan vliegen we van Hanoi naar KL. Daar willen we een rondje maken via Singapore en dan terug In totaal doen we uiteindelijk maar 3,5 week Vietnam wat vrij kort is helaas, en dan 2,5 Maleisie/Singpore.