hoihoi,
ik heb zeer weinig voorbereidingstijd: zojuist besloten dat ik 1 of 2 oktober voor 4 weken vertrek naar Vietnam. 30 oktober weer terug.
Het gat van een maand heb ik dankzij een nieuwe baan.
Nu zijn tickets best duur: vliegen naar Hong Kong is een stuk goedkoper. Ik heb al gezien dat het goed mogelijk is om te treinen naar Hanoi (door China). Maar vroeg me af of mensen ook via een ander land Vietnam zijn binnengekomen. Bovendien begin ik als ik via Hong Kong met de trein ga dus in het noorden van Vietnam en zou ik in die 4 weken reizen naar het zuiden.
Alle tips natuurlijk welkom. En wellicht nog mensen die ook komende maand naar Vietnam gaan?
Met de trein vanaf Hong Kong naar Hanoi heb ik geen ervaring, maar heb even gegoogled en zag dat deze reis ruim 2 dagen duurt en ronde $120 kost voor een enkeltje.
Zou voor mij geen optie zijn gezien dat je maar 4 weken hebt voor van het noorden naar Zuid Vietnam te reizen. Zonder stukken te vliegen in Vietnam betekend dit veel in bussen en treinen zitten.
Ik denk toch dat vliegend het land binnenkomen goedkoper is of in ieder geval niet echt veel duurder dan de weg die je aangeeft.
Bijv via Bangkok en vanaf daar verder naar Hanoi. Tickets naar Bangkok zijn redelijk geprijst en een ticket naar Hanoi kost ook rond de $120. Voordeel is dat je 2 dagen bespaard.
Misschien ook een reisroute optie is om over land vanuit Bangkok via Cambodja naar Vietnam te gaan. En t/m Hoi An ( Hue en Danang ) over land en dan vliegen naar Hanoi of vanwege tijdgebrek terug naar Bangkok vliegen en naar huis.
Hoi Ton, ja je hebt een goed punt. Eigenlijk scheelt rechtstreeks vliegen naar Hanoi niet zoveel: 971 euro. Naar Hong Kong vind ik wel voor 717 euro maar dan ben ik inderdaad 2 dagen kwijt en 120 euro. Al lijkt de treinrit me ook wel bijzonder. hoe ik in het land zelf reis had ik nog niet echt over nagedacht… maar als ik veel wil zien zal ik toch een keertje vliegen. Dacht om dat ter plekke te regelen maar dat zou wel weer kort dag zijn.
pff ik check nu weer tickets en zie dat het ticket van 717e inhoud dat je 30 uur onderweg bent, 30 heen en 30 terug. En dan nog een treinreis van 2 dagen. Nee dus. Ticket rechtstreekts is 961… zit toch te twijfelen om een ander land te kiezen dat misschien kleiner is en makkelijker om in korte tijd door heen te reizen. Of enkele Indonesische eilanden…
Ik heb ook wat gekeken naar prijzen van tickets. Zelf vlieg ik altijd vanaf Frankfurt ( woon in Tilburg en is 3.5 uur per auto, a’dam 1.5 maar duurder parkeren )
Vanaf Frankfurt het goedkoopste met 1 stop van 1 uur in Doha ( dus via Quatar ) kost €750 pp met een reistijd van 15 uur heen en ook 15 uur terug (incl. een overstap van 1 uur ).
Rechtstreeks vanaf Frankfurt kost €925 met 10.5 en 12 uur. met Vietnam airlines.
KLM ( vanaf A’dam ) via Bangkok 15 en 15 uur €1050.
Alle vluchten zijn naar Saigon en out via Saigon.
Je kan in deze 25 dagen ( reistijd heb ik eraf gehaald) geweldig veel zien van Zuid Vietnam.
Denk aan Saigon ( werelstad;metropole ), Dalat, Mekong Delta, Phan Thiet ( Mui Ne), Nha Trang, Qiu Nhon, hoi An, Hue, Danang, Je hebt dan Cultuur, historie, natuur, en uitgaan, strand ( zon zee strand snorkelen enz.)
Misschien zit er zelfs een uitstapje naar Cambodja in ( afhankelijk hoelang in de diverse lokaties wilt verblijven).
Deze reis is voor elk budget te maken.
Zelf doe ik het wat luxer en heb dit schema ongeveer gedaan met vrienden in 2008 gedaan en waren( met vieren ) pp $1000 kwijt. Dit was incl. binnenlandse vlucht ( Danang Saigon ), gids, prive auto en 4-5 sterren overnachtingen.
Van het backpacken en hostels, bussen enz. kan ik je geen indicatie geven; maar waarschijnlijk andere mensen op dit forum wel.
Vietnam is een geweldig vakantieland en echt het bezoeken waard.
Wow Ton, ik krijg er weer zin in! hahaha. Volgens mij is Noord-Vietnam ook kouder dus helemaal niet erg als ik dat laat voor een andere keer.
Frankfurt ben ik vorig jaar weekendje geweest is vanuit Amsterdam best ver en ik lever de auto juist in voordat ik vertrek (leaseauto). Treinkaartje is ook weer duur… nou dat komt wel goed. Door te spelen met data (1 okt vertrek en 29 terug) zie ik nu een ticket vanaf A’dam voor 790 euro met 16 uur heen en 17.45 terug…
Maar slechts 1000 euro per persoon kwijt in 4 weken Vietnam?? En dan nog goeie hotels ook!? Plus een binnenlandse vlucht haha ik val van mijn stoel dat is echt veeeeel minder dan ik had verwacht! En ik zou backpacken hahaha.
Super bedankt hiervoor ik ga denk ik ongeveer jouw route volgen. moet nu ff weg maar ik ga vanmiddag alles uitpluizen en boeken.
Vietnam is inderdaad heel goed betaalbaar (afgezien van het ticket). Zelf ben ik Via Kuala Lumpur gevlogen, maar volgens mij is via Bangkok net wat goedkoper.
Wij zijn voor twee maanden ongeveer 1000 euro (misschien net wat meer) voor twee personen kwijt geweest (hebben dan niet heel luxe gedaan) en hebben door heel Vietnam gereist. Ook gebackpackt. We hebben niet altijd een even fijn hotel gehad en nu ik het verhaal van Ton lees, is af en toe wat luxer slapen, ook een idee. Kom je ook wat minder kakkerlakken tegen :paranoid: Maar ik ben ook zeker een aantal goede goedkope hotels tegen het lijf gelopen!
En daarnaast vind ik een open bus ticket een aanrader: goedkoop, wat prettiger dan het lokale ov en je kunt zelf bepalen waar naartoe en op welke data je wilt reizen. Heel veel succes en plezier met het uitfioleren van je reis!
Als je eenmaal in Vietnam bent, dan kun je je reis net zo goedkoop/minder goedkoop maken als je zelf wilt. Ik weet niet hoeveel je had gebudgetteert, maar om in 1 maand meer dan €1500,- excl. reis uit te geven moet je echt je best voor doen. Wij waren voor een maand Vietnam ong 1500 euro pp kwijt en dat was incl. retourvluchten (via amsterdam-Dubai-bangkok-Hanoi en Saigon-Bangkok-Dubai-Amsterdam) en 2 maatpakken uit Hoi An:-)
Het scheelt wel als je met zijn 2-en bent, aangezien 1-persoonskamers ongeveer net zo duur zijn als tweepersoonskamers. Maar dan nog slaap je erg goed voor $10,- per nacht (hoe hoog de dollar staat scheelt ook veel!).
klopt het dat je idd maar 1000 euro kwijt was voor 4 weken? het staat dus gelijk aan Laos /Thailand? ik had bedacht dat ik voor 6 weken wel 2500 euro nodig zou hebben? ik backpack , maar wil niks overslaan als ik dingen wil doen, slapen graag zonder kakkerlakken maar verder niet luxe…
als je alleen reist, zal je altijd wat meer kwijt zijn dan wanneer je samen reist. je betaalt per kamer, en niet per persoon. overnachtingen zijn dus eigenlijk twee keer zo duur. ook als je een taxi neemt of een auto huurt ben je relatief meer kwijt, omdat je de kosten niet kan delen.
soms kom je onderweg iemand tegen die dezelfde plannen heeft, dan kun je evt een kamer delen.
ik geloof dat ik in mijn eentje ongeveer 20 euro per dag krijt was in vietnam, dus dat zit ruim onder de 1000 euro per maand. ik reisde alleen, zonder luxe.
Ik wil toch even een nuance aanbrengen op mijn prijs.
Ik zie nu dat jullie de uitgave voor mijn reis lezen in euro’s, maar er staat dollar.
In 2008 stond deze op 0.67, dus ik heb heb het dan in euro’s 685 voor 4 weken.
Dit is in dollar 31.15 ( 22 overnachtingen ) en in euro, met de koers toen, 30.90 pp met 4 personen per dag.
Je vraag is dan, hoe logeer je dan in 4 sterren hotels en resorts.
Veel hotels hebben akties; 2 nachten 3e gratis en door bij een bureau alles te boeken kregen we ook een soort kwantumkorting.
Bv, 4 sterren in Hoi An kost $45 is $22.5 pp en voor 3 dage dus $45 en is pp voor 3 dagen $15.
Mijn uitgave, die ik heb geschreven was alleen voor de reis en dus niet voor uitgaves zoals drinken en eten, die zijn variabel per persoon en zijn dus, in mijn ogen niet te vergelijken (bv, iemand rookt en drinkt en gaat uit of een ander vind 3 flesjes water genoeg en gaat om 21 uur naar bed )
Het klopt wat Jenny schreef dat je wanneer met tweeen reist deze prijs wat betreft het reizen 2x zo duur wordt maar niet wat betreft hotels en een binnenlandse vliegreis.
Wat ook belangrijk is om te kijken wanneer iemand naar Vietnam is geweest omdat de Dong aan de Dollar is gekoppeld en omdat de reizen in Dollars wordt berekend ( daarna wordt ie voor de liefhebbers weer teruggerekend naar Dong = 2 x koersverlies).
Dus wanneer iemand in bv 2006 of 2007 naar Vietnam is geweest en de prijzen van toen noemt, reken daar meteen maar een inflatie van minimaal 8% per jaar overheen.
Dus €20 in 2006 wordt dan nu bijna €27.
Dit moet je dus ook bij mijn prijs doen.
Ik heb al mijn Viet Nam reizen en alle excursies laten regelen door
Buffalo tours, kantoor in Saigon.
Je kan op de hun site niet de prijzen zien, omdat alles op aanvraag is.
Beste vraag je om een offerte voor een hotel op een bepaalde lokatie en vermeld je budget eventueel en misschien met een hotel met voorkeur.
Vind je die te hoog kan je ook om een alternatief vragen of wanneer er een promotion is in jouw periode en kiiken of dat in je schema past.
Wel hebben ze zelf ook promotions naar bepaalde gebieden voor leuke prijzen.
Op hun website vind ook wat filmpjes over bepaalde streken in Viet Nam; altijd leuk om naar te kijken.
uiteraard een goed advies Ton, nooit Vietnam aangedaan vandaar dat ik dit discussie doorneemt alhoewel het zeer spannend lijkt ben ik nog niet helemaal overtuigd het te gaan zien. Maar wat mij aantrekt is het brug op het rivier Kwai, ik vind de geschiedenis leuk en vooral hoe de tweede wereldoorlog zich heeft uitgezet en dat plekje zou ik weleens willen bezoeken.
Ik ben ook heel geïnteresseerd in de 2e wereld oorlog en heb vele plekken in Europa bezocht.
Ook heb dus vele boeken, films enz.
Maar als voorbereiding aan mijn eerste boek aan Viet Nam, ben ik me gaan verdiepen in deze oorlog en vind deze ook zeer interessant dus ben me daar ook in gaan verdiepen.
Zeker omdat je in een relatief korte tijd veel bekende slagvelden kan bezoeken.
Misschien een extra argument om toch naar Viet Nam te gaan?