In de periode van half juli tm half augustus wil ik met mijn reisgenoot voor een mooie prijs naar een mooi land in Azie. Nu zijn wij ons aan het verdiepen in Vietnam en kunnen een ticket voor 750 euro krijgen naar Ho Chi Minh City (HCMC). Eigenlijk wilde ik heen naar Hanoi en terug vanaf HCMC, zodat je jezelf dwingt het hele land over te reizen.
Mocht ik dit ticket boeken en het maximale uit mijn reis willen halen en Vietnam goed verkennen, is het dan verstandig per bus/trein/binnenlandse vlucht een enkeltje naar Hanoi te nemen en over land terug te reizen of zal ik een duurder ticket moeten nemen. Op AirAsia vind ik geen binnenlandse vlucht, wel van Bangkok naar Hanoi, maar dat zoek ik niet.
Zijn 3,5 effectieve weken op Vietnam voldoende om een goed beeld te krijgen? Ik ga binnenkort een LP aanschaffen, maar zijn er alvast hotspots of must-sees? Bij voorbaat dank en alle tips zijn van harte welkom.
Aangezien het land nogal langgerekt is ben je over land behoorlijk lang bezig. Weeg dit op tegen de kosten van een enkeltje HCM-HAN en bekijk dan wat je wilt. Je moet het stuk over land dan twee keer afleggen, in het geval van de trein geloof ik 2 maal zo’n 30 uur…
Je kunt misschien ook wel ergens een open-jaw ticket boeken (heen HAN, terug HCM), maar zag dat dit bij bijv. MAS al ruim 2x zo duur is die periode, dus denk dat dat een dure optie is. Vietnam Airlines al geprobeerd voor een enkeltje?
Op Seat61 kun je trouwens info vinden over de treinen in Vietnam inclusief tijden en prijzen. Over de bus kan ik je helaas niets vertellen.
Succes met zoeken!
Aanvulling: inderdaad even kijken bij Vietnam airlines, enkeltje rond 70/80 euro!
Ik denk inderdaad dat dat even uitzoeken is qua prijzen die periode. Is dure periode.
Wat betreft het reizen over land, kan dit heel goed met een open busticket. Je wordt bij je hotel of een centrale verzamelplaats opgehaald en afgezet. Heel makkelijk en op vele plaatsen in Vietnam te halen. Je kunt een vooraf opgestelde route halen, maar ook losse tickets per plaats.
Drie weken voor Vietnam kan. Je ziet dan wel alleen de highlights en hebt niet veel tijd om ergens te blijven hangen (tenzij je een binnenlandse vlucht van bijv. Hanoi naar Hué boekt). Maar is verder goed te doen hoor!
Naar Sapa (Cao Lai) kun je alleen met de trein en een stukje bus. En van Hanoi naar Hué raad ik iets anders dan de slaapbus aan. Bedjes zijn 1m60 en een Frans toilet in een wiebelige bus. Je kunt je voorstellen wat mij daar is overkomen :paranoid:
wat de slaapbus betreft die wij namen van ninh binh tot hue …
doel was de slaaptrein te nemen … doch die was dan al 2 dagen op voorhand
al volboekt …
waar ik vreesde voor de lgte … vond ik veeleer de breedte een probleem …
een Tip : laat ook je hand-bagage zoveel mogelijk onder de bus bij de rug-
zakken wegsteken … want in de bus is niets van bagagerek voorzien
als je die dan in je "te smalle slaapplaats "van 50 cm brdte er bij moet nemen
verlies je alle wendbaarheid …
lgte was bij ons ruw geschat toch 185 cm …je benen komen in holle ruimte
onder het hoofdeinde van je voorganger terecht …
Wij hebben een ticket vanaf Frankfurt geboekt heen naar Hanoi en terug via Ho Chi Min voor 870,00 euro via billigflug.de voor de maand juli. Voor een maand parkeren op het vliegveld (early bird ticket) waren we 100 euro kwijt.
Heb besloten om door te zetten. Retour naar Saigon/HCMC en bij aankomst een enkeltje naar Hanoi om vanaf daar naar het zuiden te reizen. Logisch dat je 1x hetzelfde stuk over land reist, maar ik was benieuwd naar de juiste weg. Voor 60 euro heb je een enkeltje via Vietnam Airlines, dus dat zit wel goed. Hiermee ben ik alsnog goedkoper uit dan een ticket heen naar Hanoi en terug via Saigon/HCMC.
Thanks voor de reacties. Naast Sapa, Halong Bay, Cu Chi Tunnels, nog mooie hotspots of tips van plekken waar je niet komt bij de georganiseerde reizen?
Tam coc en omgeving , weliswaar een toeristische plaats ,
maar wanneer je ginds met de fiets de landelijke omgeving exploreert heb
je daar al vlug geen last meer van
Tip : verblijf niet in Ninh Binh … maar in Tam Coc !!!
wij verbleven er bij “Chez Loan” prijzen 12 à 18 $ voor db excl BF
fietsgebruik (weliswaar geen kwaliteits-fietsen ) is incl.
Wel toeristisch, maar wel een must-see (of eigenlijk meer een must-be, omdat je vooral het sfeertje daar ‘moet’ ervaren) is Hoi An. Kun je ook nog kleding op maat laten maken voor niet al teveel geld.
Hué is ook toeristisch, maar een DMZ-tour (mijn ervaring: een bus vol toeristen werd helemaal stil van de naweeën van de oorlog met de VS) vind ik ook een aanrader en dan kun je ook tijdens je verblijf de oude stad van Hué aandoen.
In DaLat ben ik een avondje gaan vrijwilligen op een Engelse taal school (ook niet zo toeristisch) en in Hoi An heb ik een weeshuis bezocht. Verder ontkwam ik niet echt aan toeristische dingetjes. Maar je kunt bijv. wel omgeving DaLat met een easyrider bezichtigen. Mijn ervaring is dat wij door een stam werden uitgekozen voor een privétour door hun dorpje en de mensen uit de grote toeristenbus moesten het op ‘eigen houtje’ doen.
Ook naarmate je langer in de Mekong Delta verblijft met een tour zal dit steeds minder toeristischer worden. Zelf heb ik de Mekong Delta heel bijzonder gevonden, met name vanwege de lokale bevolking, zo lief! Je zou daar een homestay kunnen boeken.
En wie weet volgen er nog meer tips om van de gebaande paden af te wijken…?
ik ben de reisgenoot van de oprichter van dit topic. We hebben onwijs veel zin in de reis maar ik heb momenteel wel een aantal punten waar ik iets meer info over zou willen krijgen
Pas heb ik een filmpje bekeken over Sapa, ontzettend gaaf! Maar wat zijn goede / leuke vervoersmogelijkheden tussen Hanoi en Sapa? Een collega van mij heeft dit stuk afgelegd met een gehuurde motorfiets. En is het de moeite om twee nachten te verblijven in Sapa? Of is een dag en nacht voldoende? Iemand hier ervaringen mee?
Heeft iemand ervaringen met zogenaamde home-stays in bijvoorbeeld de delta in het zuiden? Op welke manier is dit goed te regelen en hoe zit het met de veiligheid hierbij ?(ook bijvoorbeeld met de bagage)
Wat ik me ook nog afvraag:
Ik heb een aantal duikbrevetten en zou in Vietnam graag ook een keertje willen duiken. Heeft iemand ervaring met duiken in Vietnam? Zijn er gave duikspots en interessante dingen onder water? En hoe staat het met de kwaliteit van een gemiddelde duikschool in Vietnam?
Nu ben ik wel geen duiker, maar heb afgelopen januari met diverse duikers gesproken.
Deze kwam ik tegen op het eilandje Con Dao.
Ze waren hier naar toe gekomen omdat dit de mooiste duiklokatie van Viet Nam is.
Een enkele was er al meerdere keren geweest.
Nadeel van het eilandje is dat je moet vliegen en er in de avond niets te doen is.
Dus echt alleen gaan voor het duiken en rust.
Ook kan je hier veel wandelen door de bossen met gids.
Op de duikschool daar werkt een vietnamees meisje dat uit Doetinchem komt en dus nederlands spreekt; wel zo handig.
Ook in Nha Trang kun je duiken (wat makkelijker bereikbaar), maar schijnt minder spectaculair te zijn dan duiken in Thailand, heb ik ondertussen vernomen. Wel is er meer te doen, maar er hangt wel een beetje een ‘Salou-sfeertje’.
Wat betreft reizen naar Sapa: dit is best een lang stuk en de meeste mensen gaan met de slaaptrein. Boek (ter plekke) van tevoren om softsleepers te bemachtigen, die zijn het comfortabels. Hardsleepers zijn ook zeker te doen hoor, vind ik. Vanaf Cao Lai ga je verder met een busje.
Misschien dat er iemand wel ervaring heeft met het reizen per moter, maar let er op dat je er wel een Vietnamees rijbewijs moet hebben officieel (tenzij je natuurlijk achterop zit). In DaLat bijv. kun je ook touren met easyriders: je ziet dan de mooie omgeving van DaLat achterop een brommer van een easyrider (misschien bedoel je dit ook richting Sapa?). Twee nachten Sapa vind ik zelfs minimaal! Vooral als je de mooie omgeving wilt verkennen en stammen wilt bezoeken. Maar da’s mijn bescheiden mening (Kijk elders op dit forum voor Ton’s alternatief voor Sapa, misschien ook de moeite waard!).
Zelf heb ik tot mijn grote spijt geen ervaring met een homestay in de Mekong Delta (ik wilde heel graag, maar de medewerkers van het hotel waar ik verbleef raadden het af, omdat het niet de moeite waard zou zijn. Naderhand kwam ik erachter dat, hoe leuk ik onze gids ook vond, deze liever niet te lang van huis wilde zijn, grrr). Enfin, mij lijkt het wel de moeite waard. Het makkelijkst is een homestay te regelen via een (low-budget)hotel of één van de vele tourbureautjes in Ho Chi Minh City. Die zijn er in overvloed, dus dat moet helemaal goed komen!
Alvast een hele fijne reis gewenst voor jullie beiden!
wat betreft “homestay” in Mekong , kan ik je enkel m’n persoonlijke ervaring
doorgeven . Om te beginnen val ik terug op een bemerking die Ton destijds
hier op het forum meegaf … een echte homestay is eigenlijk een spontane
opvang bij een vietnamese familie … Maar zonder vergunning mogen de vietnamezen geen slaapplaatsen aanbieden aan vreemden… En van zodra ze
een vergunning hebben is het eigenlijk een “guesthouse”
Ik kreeg maanden terug een tip via Sara(azieazie) op dit forum …ik wou persé
op het eilandje An Binh verblijven alwaar zij een “homestay” gevonden had …
Het adres kon ze me niet opgeven , wel een foto met de ganse familie er op…
Voor mij was dit eigenlijk een extra motivatie om een zoektocht naar dit gastgezin op te zetten . Sowieso arriveer je met de plaatselijke bussen ,zoals
bijna overal elders in azië ,een eind buiten het centrum van Vinh Long . Daar werden we opgewacht door een paar jonge gasten …waarvan er ene speciaal
ons aandacht trok met een voorstel voor een homestay op an Binh … aanvankelijk hield ik de boot (letterlijk & figuurlijk) wat af …omdat ik met die
van de foto van Sara in m’n achterhoofd zat … en hoe dan ook moesten we
eerst naar het veerpont . Ginds dronken we eerst nog een koffie … en begon
dien typ zijn boekje met aanbevelingen van gasten te tonen… en opeens haalt hij daar precies dezelfde foto boven die in m’n achterzak stak … van toeval gesproken … die man vond mij ,terwijl ik naar hem op zoek was …
Zo was de zaak natuurlijk vlug geklonken … en zaten we weldra op een
boot waarmee z’n broer ons naar de overkant bracht … Moest je op eigen houtje met het pont overzetten , moet je aan de overkant van zodra je buiten
de pont-zone bent het pad naar links nemen … na ongeveer 500m kom je in het gehucht waar zijn homestay is (onderweg passeer je er nog ene)
ter info :
HOMESTAY NGOC SANG
95/8 BINH LUANG in An Binh
0909.201 828 - 0703.858 694 (als je bij aankomst in Vinh Long hem opbelt komt hij jezelf oppikken , en hoef je de veerpont niet te nemen )
homestayngocsang@yahoo.com.vn
hij vroeg ons 25 $ /pers … klinkt misschien duur , maar dit is inclus.
ophaal/retour-service + BF + uitgebreide avond lunch(excl drank) +fiets
en wegens de eerder familiale kennismaking hebben wij hierover niet gemarchandeerd … Er zijn ook mogelijkheden voor boottrips met hen … op de
kleine kanaaltjes , naar de floating market … wij zelf deden er een mooie fietstocht langs kleine weggetjes via een summier geschetst plannetje die we
van hem kregen …
de woning is zeer rustig gelegen tegenaan een riviertje …je kan van daaruit al met een kano weg , je kan er ook zalig relaxen in een van de 5 beschikbare
hangmatten …familiaal … dus wel een beetje homestay …maar toen wij er waren was het zo goed als volzet …6-tal kamertjes dacht ik …wel very basic
en geen privacy … Wij brachten er 2 nachten door … en vonden het Ok …
maar het zijn er echt flinterdunne wandjes , zeer kleine kamertjes , geluids-isolatie = NUL , en bovendien , al ben ik zelf zeer natuur-minded ,maar in de mekong kraaien de hanen wél zeer vroeg… rond 3h00 dacht ik en wetende
dat de haan-populatie daar redelijk groot is …
samengevat … voor een echte backpacker die an Binh wil aandoen …doen !
voor iemand die op wat meer confort & privacy gesteld is …mmm…misschien beter niet …
of met nog wat geduld …misschien toch wel … want deze familie is volop aan het investeren
in een toekomstig zeker mooi ogend nieuw verblijf vlakbij …men is druk bezig met een nieuwbouw,
die gegarandeerd een serieuze verbetering zal zijn !!!
PS : Sara , bedankt voor de tip …heb hen wel beloofd dat ik ging zorgen
dat je hen eens mailde … 'k wilde jouw foto tonen van op dit forum,
maar kwam terecht bij de foto van de mama van het gastgezin
aldaar …ze fleurden allemaal op !!! Sara …mailen dus … doen !!