:chin: Graag advies + tips reisschema

Hoi Allemaal :chin:,

In augustus ga ik samen met mijn vriend drie weken backpacken in Vietnam. We vliegen heen van Amsterdam - Hanoi en terug HCMC- Amsterdam. Voor mijn vriend is het de eerste keer dat hij gaat backpacken en ik moet zeggen dat ik het nu al spannend vind hoe hij dat gaat ervaren. Ik heb ondertussen al veel topics op deze site gelezen (waardoor ik bijna door de bomen het bos niet meer zie.)
Ik heb een concept reisschema samengesteld en ik zou graag willen weten of jullie tips of aanvulling hebben. Daarnaast lees ik verschillende verhalen over de manier van reizen door Vietnam. Maar wat is nu de makkelijkste en snelste manier de trein of de toeristen bus? Is het misschien voor ons een slimme optie om van Ha longbaai naar Hanoi (11,12,13) en daar het vliegtuig pakken naar Hue? Of is voor dag 12 Ninh Binh of Vinh of aan te raden? Of deze dag ergens anders aan besteden bijvoorbeeld extra dag Hanoi of Phu Quoc? Daarnaast mijn alles laatste vraag wat is het makkelijkste betaalmiddel USD of Vietnamese Dong?

1. Amsterdam - Hanoi
  2. Aankomst Hanoi
  3. Hanoi - nacht trein Sapa
  4. Aankomst Sapa
  5. Sapa - nacht trein Hanoi
  6. Hanoi- Ha longbaai
  7. ?
  8. Hue
  9. Hue
  10. Hoi An
  11. Hoi An
  12. Nha trang
  13. Nha Trang vlucht of trein HCMC
  14. HCMC
  15. Hcmc
  16. Can Tho
  17. Rach GIA
  18. Phu Quoc
  19. Phu Quoc- vlucht HCMC
  20. HCMC
  21. HCMC - Amsterdam

Super bedankt alvast!:dag:
Groetjes Anneke

Hallo Anneke,

Ik zal met het reizen beginnen.
Ik denk dat je niet alleen naar het snelste en makkelijkste moet kijken, maar ook even het veiligste even mee moet nemen.
Misschien ook wat meer comfortabel.

Het goedkoopste is de bus en deze brengt je op alle plekken waar je naar toe wilt.
De trein is net zo makkelijk , en heeft als voordeel dat het in mijn ogen wat veiliger is en zeker als je een cabin hebt om te overnachten ook comfortabeler.
Maar dus wel duurder, maar voor de snelheid maakt het niet veel uit; rijden net zo snel ( of langzaam ).

Prijs van een nachttrein is bijna gelijk aan een vliegticket, bij een vlucht moet je wel een overnachting boeken, dus die kosten komen erbij.

Je schema.

Ik kan niet uit je schema halen of je wilt overnachten in Halong Bay, maar denk het niet als ik het zo bekijk?

Wat wel opvalt is dat je veel wilt zien in 26 dagen, en daarom waarschijnlijk ook maar 1 overnachting in Sapa.
Is wel weinig en maakt deze 2 dagen ook duurder ( daggemiddelde ); reken al snel op 150 usd pp voor alleen Sapa, inc. trein, excusies, transfers en overnachting in Sapa.

Van Hanoi naar Hue
Dit is echt een lange reis en denk ongeveer aan een uur of 12 minimaal en volgens mij wat langer.
Het is heel jammer dat het vliegveld van Hue gesloten is en je dus naar Danang moet vliegen en vandaar naar Hue.

Dus volgens je schema dan op dag 12 naar Hue vliegen ( op Danang en dan transfer naar Hue ) vroeg, of nachttreinen of nacht bus op dag 11.

Aaankomst dan op dag 12 in Hue.

Of 1 dag langer in Sapa en dan schuift alles natuurlijk 1 dag op; maar aankomst Hue blijft gelijk, dag 13.

Van Nha Trang naar Saigon zou ik gewoon vliegen, om een dag te besparen.
Deze dag kan een overnachting Halong Bay of naar Sapa of naar Phu Quoc ( heb daar nog een ander idee over ).

Dan ben je in Saigon en op dag 2 ga je naar Can Tho, deze dag is een reisdag met de bus.
In de ochtend wil je naar de drijvende markt en vandaar naar Rach Gia en daar overnachten en met de ferry naar PQ.

Wist je dat wanneer je in de middag gaat vliegen naar PQ vanaf Can Tho maar VND1000000 voor 2 personen duurder is icm de vlucht PQ naar Saigon?

Dus je hoeft niet naar van alles te regelen om naar Rach Gia te komen , daar een overnachting en dan een ticket naar PQ boeken.
Zo heb je meteen een dag meer meer PQ.

Nu enkele vragen aan jouw.
Hoe vast staat Hue, want dit is een beetje uit de richting.
Hoe vast is Sapa, kan je ook laten vallen en dan Mai Chau nemen en dit is goed te back packen en kost niets meer en je hebt ook een mooi gebied en minder reistijd.

gr.
Ton

PS.
Zag dat er een vraag is over Mai Chau en die ga ik vandaag ook beantwoorden, dus misschien even kijken wat daar te doen is, en dan afwegen tegen Sapa.

ook vind ik je opmerking , dat je door de bomen het bos niet meer ziet even heel frappant.
We zijn namelijk bezig om dit te gaan verbeteren.
en alle suggesties zijn welkom.

Voor prijzen en vertrektijden van treinen kun je kijken op www.seat61.com en dan doorklikken naar Vietnam. Als je met de trein gaat, zoals wij ook hebben gedaan, neem dan wel de duurste mogelijkheid. Dat is voor westerse begrippen belachelijk goedkoop maar wel comfortabel. Weet wel, dat de treinen niet hypermodern zijn, maar waarschijnlijk dateren uit de jaren 70.

Veel plezier in Vietnam

Groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Voor wat betreft de betaalmiddelen zou ik het volgende aanraden. In ieder geval us dollars meenemen om je visum te betalen op de luchthaven. dat is volgens ons 45 us dolar per persoon. Nog wat dollars om je eerste taxirit te betalen en vervolgens kun je op heel veel plaatsen geld uit de muur halen. Dat zullen dan wel dongs worden. Dat is het nationale betaalmiddel in Vietnam. Houd er wel rekening mee dat als je vietnam weer verlaat dat je de overgebleven dongs nergens meer om kunt wisselen.

Nogmaals succes met de planning

groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Hallo!!!

Wij vertrekken over 3,5 week richting Vietnam. En ik zit in hetzelfde schuitje als Anneke.
Voor mijn vriend is het de eerste keer dat hij gaat backpacken dus ik wil graag dat alles goed voorbereid is zodat hij in de toekomst nog veel vaker mee wil gaan reizen!!!
Ik wordt super enthousiast van deze site, heerlijk om al die tips en verhalen te lezen.
Ik ben dan ook al een aantal maanden berichten aan het lezen op wereldwijzer en heb naar de hand daar van een reisschema opgesteld. Zouden jullie er eens over heen willen kijken of het allemaal te doen is? Onderaan heb ik nog wat vragen staan.

1: Vlucht
2: Aankomst Hanoi, sapa (nachttrein)
3: Sapa (Trekking)
4: Sapa (Trekking)
5: Sapa, Hanoi (nachttrein)
6: Hanoi – Halong bay
7: Halong bay
8: Halong bay – Ninh Binh (2 uur in de bus)
9: Ninh Binh – Hoi an (nachtbus)
10: Hoi an
11: Hoi an
12: Hoi an – HCMC (vlucht)
13: HCMC
14: HCMC
15: HCMC – Can tho (Mekong delta)
16: Can tho
17: Can tho – Rach Gia – Phu Quoc
18: Phu Quoc
19: Phu Quoc
20: Vlucht Phu Quoc - Hanoi
21: Vlucht Hanoi – Düsseldorf

• Moet ik de nachttrein naar sapa vanuit thuis al regelen aangezien we meteen de eerste nacht direct de doorreis willen maken.
  • Dag 17 willen we naar Rach Gia gaan en vanaf daar met de boot naar Phu Quoc. Ik lees ook verschillende tips om te vliegen vanaf Can tho, zou dit voor ons ook beter zijn? En waar kan ik de tickets boeken?

Alvast super bedankt! Je zou me er heel erg mee vooruit helpen!!

Groetjes Anne

Hallo Anne,

Ik denk dat je met het schema wel rekening gehouden hebt met je vriend; hier kan je je geen buil aan vallen en hij gaat zeker de volgende keer mee.

Ook is het helemaal haalbaar.

Maar ik kan het niet laten om een paar opmerkingen te maken.

Ik zie dat je 3 dagen Halong Bay hebt, is dit bewust; vind het persoonlijk wel lang?
Ik zou dit inkorten met 1 dag en die dag steken bij aankomst in Hanoi, want je ziet niet veel van Hanoi in je schema.
ook kan je je bagage kwijt en hoef je die mee te nemen in de tussentijd van aankomst Hanoi tot vertrek Sapa.

Ook zie ik dat je 2 uur rekent voor de bus van Halong naar Ninh Binh, maar dit moet je even corrigeren naar een uur of 5 a 6 incl transfer naar het station in Halong en wachten op de bus enz…
Betekend dus dat je rond 18 a 19 uur aankomt in Ninh Binh; het is dan al donker.

Ik zou wel de trein naar sapa vooraf boeken wanneer je voorkeur hebt voor de manier van reizen ( stoel, bed, soft bed, cabin voor 2 personen of cabin voor 4 personen oid. ). Voor hetzelfde geld is dan geen keuze en zit je de gehele rit op een houten stoel.
Kan een klein deukje opleveren in het toekomstige reizen (-: .

Can Tho naar PQ
Dit is iets wat je zelf even moet bekijken, kan alleen even de voor en tegens vermelden.

Met vliegen hoef je niet naar Rach Gia en dit kost je voor 2 personen 1540000 VND ( ongeveer 75 usd voor 2 personen ) zonder transfers.

Je kan dan in principe bijv. op dag 15 naar Can Tho gaan, markt regelen en dan op dag 16 de markt en door naar PQ.
Je kan natuurlijk ook die dag in Can Tho verblijven, vlucht is om 13 uur, met Viet Nam Airlines.
http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/en/site/home

Dit is de enigste en echte website van VA, gebruik geen andere die erop lijkt want dat zijn reisbureaus.

Je kan dus ook via Rach Gia met de boot.
2 opties

1
je gaat op dag 16 naar Rach Gia, daar overnachten; dus je gaat naar Rach Gia na bezoek aan de markt.
Dan de ochtend ferry naar PQ

2
Je blijft dag 16 in Can Tho en gaat rond 8 uur naar Rach Gia en dan de ferry van 13 uur; 3 uur varen.

Kosten van de ferry zitten rond de 15 usd pp + kosten transfer naar Rach Gia ( 2 a 5 usd pp lokale bus, 2.5 a 3 uur ).

Wanneer je gaat vliegen , vooraf boeken is goedkoper en niet te lang daarmee wachten.
Zie dat er diverse supersavers niet meer geboekt kunnen worden op enkele dagen.

Nog even over Can Tho.

Ke kan hier in een home stay verblijven.
Home stay is een soort mini hotel dat gerund wordt door een familie, maar waar een grote reisorganisatie de eigenaar is.
Deze liggen wat verder van de stad en het verblijf is enigszins wat basic.

Of je verblijft in de stad Can Tho en je hebt er in de avond keuze uit diverse restaurants, terrasjes aan de rivier, leuke barretjes enz.
ook kan je hier heel makkelijk een trip naar de drijvende markt regelen, bij het HCM standbeeld ( met je rug er naar toe, dus richting straat kijken en dan naar links kijken en je ziet dan een groot afdak, daar moet je zijn).

Wanneer je daar toch staat en je kijkt naar de straat dan zie een blok huizen. Kijk dan naar links tot je de hoek ziet en ga dan een beetje naar rechts, denk 2 of 3e huis is een restaurant.
Dat is mijn favoriete restaurant in Can Tho. Kijk meteen of er mensen zitten op het kleine balkon, zoniet, ga er naar toe en ga daar zitten, heb wat te kijken.
Dit is een goedkoop restaurant en het eten is helemaal goed.

Ook goed is het restaurant bij het winkelcentrum, ook weer naar links vanaf het beeld, kan niet missen en dan aan het water.

Kosten voor een homestay en kosten overnachten in Can Tho stad incl. eten en excursie zijn ongeveer gelijk.
Afhankelijk van hotel in Can Tho stad is overnachten Can Tho stad met alles erbij goedkoper, incl. gelijke trip drijvende markt.

Denk er even over na.

gr.
Ton.

Super bedankt voor alle tips dat waardeer ik zeer!
Samen heb ik met een goede vriend naar onze trip gekeken hij is vorig jaar 3 maanden is wezen backpacken in azië en hij vertelde mij net als Ton dat het ook niet haalbaar was. Ik heb Nha Trang uit mijn schema geschrapt. Zo hield ik twee dagen over die ik graag wil besteden Can Tho en Phu Quoc. Om wat tijd te besparen met reizen zal ik inderdaad gebruik moeten maken van nationale vluchten. Nog eventjes een paar antwoorden op jou vragen Ton. We willen niet overnachten op Halong baai. Ik zit zelf nog te twijfelen om ergens 1 dag weg te halen om deze te besteden aan sapa en anders eventueel naar Mai Chau te gaan. Misschien moet ik in onze trip Halong baai en sapa omgooien. Daarnaast lijkt Hue mij persoonlijk heel erg mooi qua tempels. Maar misschien heb ik het ook wel mis.

1. Amsterdam - Hanoi
  2. Aankomst Hanoi
  4. Aankomst Sapa
  5. Sapa - nacht trein Hanoi
  6. Ha longbaai - Hanoi
  7. Hanoi
  8. Hanoi Vlucht naar Danang - Hue
  9. Hue
  10. Hue - Hoi An
  11. Hoi An
  12. Hoi An
  13. Hoi An- Danang- vliegen HCMC (waarschijnlijk vroeg in de ochtend vliegen)
  14. HCMC
  15. Can Tho
  16. Can Tho
  17. Rach GIA
  18. Phu Quoc
  19. Phu Quoc
  20. Phu Quoc- HCMC
  21. HCMC - Ams

Gr. Anneke

Hallo Anneke,

Ik zal je vraag in de Pm hier beantwoorden, kunnen andere mensen er ook hun mening over geven.

Even wat algemeen.

Wanneer je van tempels en mausoleums houd is Hue de aangewezen plek.
Zou dan de citadel bezoeken en 2 of 3 mausoleums moeten bezoeken, maar niet met een tour maar zelf of met een privetrip met gids.
Dan kan jezelf je eigen tempo bepalen, met een prive trip met gids is wel wat duurder maar je kan dan wel al je vragen stellen.
Kan in 1 dag, geen probleem.

Dit kan je ook weer duurder maken met een boot tochtje naar mausoleum; net wat je wilt.
Goedkoopste is een fiets huren.

Mai Cau / Sapa

Dit moet je zelf bepalen, beide gebieden zijn echt een bezoek waard, beide kan niet, gezien je schema.
Of je andere lokatie laten vallen.
Maar wanneer ik zou moeten kiezen zou ik voor Mai Chau gaan, is helemaal meer mijn smaak.
Ook zijn er nu mensen in Viet Nam die er ook geweest zijn en het helemaal geweldig vonden.

Aantal dagen voor Mai Chau of Sapa gewoon zo laten.

Kom ik met een optie voor je schema

Met Mai Chau

1. Amsterdam - Hanoi
  2. Aankomst Hanoi
  3. Hanoi
  4. Hanoi naar Mai Chau
  5. Mai Chau
  6. Mai Chau naar Hanoi
  7. Hanoi naar Halong Bay
  8. Hanoi Vlucht naar Danang - Hue
  9. Hue
  10. Hue - Hoi An, via de pas
  11. Hoi An
  12. Hoi An
  13. Hoi An- Danang- vliegen HCMC (zeker vroeg in de ochtend vliegen)
  14. Saigon
  15. Saigon
  16. Saigon naar Can Tho
  17. Can Tho naar PQ; vliegen
  18. Phu Quoc
  19. Phu Quoc
  20. Phu Quoc- HCMC
  21. HCMC - Ams

Met Sapa.

1. Amsterdam - Hanoi
  2. Aankomst Hanoi
  4. Aankomst Sapa
  5. Sapa
  6. Sapa naar Hanoi
  7. Hanoi naar Halong Bay
  8. Hanoi
  9. Hanoi naar Hue
  10. Hue
  11. Hue naar Hoi An via de pas
    17 Hoi An-
    18 Hoi An
  12. Hoi An naar Saigon via Danang vroeg vlucht
  13. Saigon
  14. Saigon naar Can Tho
  15. PQ
  16. PQ
  17. PQ
  18. Phu Quoc- HCMC
  19. HCMC - Ams

Om niet via Rach Gia te gaan, daar overnachten , dan varen, bespaar je veel reisuren door te vliegen.
Kosten vallen echt heel veel mee.

Misschien een idee?

gr.
Ton.