Maand reizen door Vietnam. Tips zijn meer dan welkom!

Hallo allemaal!
Mijn vriend en ik gaan van 15-2-2011 t/m 16-3-2011 een maandje reizen door Vietnam. De afgelopen tijd ben ik druk bezig met een reisschema, aangezien we gezien de korte duur niet helemaal op de bonnefooi willen gaan, maar wel enigszins houvast willen hebben. Zo hebben we dat vorig jaar ook bij onze reis naar Thailand gedaan en dat werkte prima. Aangezien we maar een maand gaan en we ook een beetje van onze reis willen genieten, en niet ergens een dag willen zijn om de volgende dag alweer de spullen in te moeten pakken, moeten we keuzes maken. Dat is nog niet gemakkelijk want er zijn zoveel dingen waar we heel mooie verhalen over hebben gehoord/gelezen en die ons super lijken. Aangezien we hebben gespaard kunnen we best een paar binnenlandse vluchten doen om wat minder reistijd te hebben en langer op bestemming te kunnen zijn. Globaal heb ik nu het volgende reisschema op papier gezet:

1. Aankomst in **Hanoi **om daar een paar dagen te blijven. Vanuit hier willen we ook een paar dagen richting Halong Bai gaan. Is Halong Bai de moeite waard in februari of is het dan te koud om op het strand te liggen?

2. Als we weer zijn aangekomen in Hanoi willen we naar Hue vertrekken om daar een dag of 2 te blijven. We twijfelen of we dit met de nachttrein doen of zullen vliegen. Is de nachtrein op dit project goed te doen?

3. Vanuit Hue willen we naar Hoi An vertrekken om daar een dag of 4 te blijven. Dit lijkt me goed met de bus te doen of is dat niet zo?

4. Na ongeveer vier dagen Hoi An willen we richting Nha Trang gaan om daar of het strand te vertoeven (is 3 dagen genoeg?). Ook hier twijfelen we tussen de nachttrein of vliegen. Kunnen we beter het traject Hanoi-Hue vliegen of beter het traject Hoi An (vanaf Danang)-Nha Trang?

5. Vanaf Nha Trang gaan we met het vliegtuig richting Saigon. Daar willen we een dag of 3 blijven.

6. Vanuit Saigon willen we een paar dagen naar het eiland Phu quoc. Heb daar verschillende verhalen over gehoord. Is dat de moeite waard en goed te bereizen vanaf Saigon? Of kunnen we voor strand bv beter wat langer naar Hoi An of Nha Trang?

7. Bij terugkomst in Saigon gaan we na ongeveer een dag weer richting Hanoi waar we nog een dag of 2 willen blijven voordat we richting huize gaan.

Missen we nu dingen die we echt gezien moeten hebben? Ook rekening houdende met het feit dat we maar een maandje hebben en ook echt willen relaxen. Ook vinden we het belangrijk om toch wel zon te hebben, Sapa lijkt ons ook fantastisch, maar te koud. Wat vinden we belangrijk? Mooie steden met cultuur en geschiedenis (o.a. Hanoi, Hoi An en Saigon), maar ook zon en strand en lekker relaxen. Voldoende strand is dus belangrijk. Staan er dingen in het schema waarvan je zegt; niet de moeite waard en hebben we voor de verschillende dingen globaal lang genoeg genomen? We horen het allemaal heel graag! Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Fleur

Hoi,

Ik ga in februari naar vietnam pas maar heb me er ook in verdiept, ik heb begrepen dat Sapa fantastisch is!! Halong bay is genoeg als 1 dag trip, Dalat schijnt echt magisch te zijn!! En de mekongdelta is n must do!!

Qua strand ga ik kiezen voor phu quoc en nog 1… Weet nog niet welke. Ik zou niet zolang in een stad blijven maar eerder wat lang in de natuur maar das echt persoonlijk natuurlijk

veel plezier!!

Ps: www. Easyriders.com. Achter op de motor bij n gids een of meerdere dagen door prachtig vietnam( waar je niet komt misschien normaal)!

1 like

Hallo Fleur,

Sluit me voor een groot deel aan bij AzieAzie wat betreft Dalat en Halong Bay.

Halong Bay vindt ik persoonlijk wel zeer mooi, maar na 2 dagen (1 overnachting ) is eigenlijk wel voldoende. Een dagtrip kan ook en dan het ook een indruk van hoe het is ( wel veel reizen, 3 uur heen en 3 uur terug en 4 uur op de boot). Het weer is niet echt om aan het strand te liggen ( maar uitzonderingen bevestigen ook weleens de regel ). Normaal rond de 20/23 graden overdag.

Hoi An 4 dagen is ruim, is maar een klein stadje en met het weer kan het ook alle kanten op.
Je kan geluk hebben om aan het strand te liggen of je hebt pech. Speel het safe en pak je strand vanaf Nha Trang, Hier is de kans op goed strandweer zeker 85% tov Hoi An 60%. Mui Ne 99%.

Vliegen.
Ik zou zeker het traject Hanoi naar Danang vliegen om tijd te besparen. Met privevervoer duurt die 3 dagen met overnachtingen in Vingh en Dong Hoi. Met de bus waarschijnlijk wat korter maar daar reageert vast wel iemand p die het exact weet.

Het stuk van Danang naar Nha Trang blijft een persoonlijke keuze maar kan in 1 dag met de bus.
Maar kies je voor Mui Ne dan zou ik vliegen want het vliegveld ligt op ongeveer een uur vanaf Nha Trang, tussen Mui Ne en Nha Trang. Vliegveld Nha Trang naar Mui Ne over de nieuwe weg is 3 uur nonstop en met privevervoer kost je dit $100 ( voor 1 busje/auto) maar kun je onderweg meteen de red canyon en de rode zeeduinen aandoen en zo deze excursiekosten besparen.

Omdat je Sapa overslaat is Dalat misschien toch een overweging. Ligt ook in de bergen en heeft diverse mooie tempels, watervallen en het stadje doet aan als een alpenstadje. Wanneer je er bent en hebt een gids vraag meteen naar naar de tempel met de crazy table. Iets voor deze tempel heb je een oud vrouwtje die er ook 1 heeft en deze werkte bij ons bezoek beter. Elke gids weet wel wat ik bedoel. Natuurpark Lang Biang zou ik overslaan, dit is prijzig en je wordt met landrovers door de bossen rongereden. Ook kun je de trein pakken naar een dorpje op ongeveer 45 minuten rijden waar een tempel staat die voor 75% bestaat uit lege bierflesjes. Kosten treinkaartje 1 dollar pp.
Ook de grote tempel is een bezoek waard en deze kun je bezoeken met een kabelbaan en zo heb je ook meteen een mooi uitzicht over de bergen. Een bezoek aan het verblijf van de laatste Vietnamese koning ( of was het een keizer?) kun je ook bezoeken. Verwacht hier geen tropische temperaturen, maar ergens rond de 20 graden.
De reis naar Saigon bedraagt inc. lunch rond de 7/8 uur.

Zoals Azie al schreef is de Mekong Delta een must.
Ook hier weer diverse opties.
Je kan een dagexcursie nemen, maar dan kom je niet verder dan Cai Be.
Beter zou zijn in de ochtend naar Cai Be en dan door naar Can Tho en daar de grootste drijvende markt en de kanalen te bezoeken en dan door naar???

Of over land naar Rach Gia en daar de boot baar Phu Quoc of terug naar Saigon voor een andere strandbestemming.
Op dit moment is Con Dao hot; is pas geleden uitgekozen tot 1 van de 10 mooiste eilanden ter wereld; ben er zelf nog niet geweest.

Even een kleine waarschuwing.
Omdat je in het hoogseizoen Viet Nam bezoekt kun je misschien wat moeilijker een verblijf vinden op vooral phu Quoc ( ook voor de vliegreis er naar toe of terug ) en Con Dao.
Ook je favoriete hotel in welk andere plaats kan volgeboekt zijn; er is dan wel een alternatief te vinden. Mijn advies is dus wil je perse een lokatie met een bepaald hotel/resort regel dit dan van te voren om teleurselling te voorkomen.

Voordeel van het vliegen van Danang naar Nha Trang/ Mui Ne is dat deze vluchten al vroeg in de ochtend zijn en je rond 11 uur ( Nha Trang ) of 14 uur ( Mui Ne) al aan het strand ligt, terwijl de bussen rond 17/19 uur arriveren in Nha Trang ( afhankelijk van de maatschappij ).

Rest me nu je verder veel succes en plezier toe te wensen met je planning.

gr
Ton.

Wanneer je alle grote stukken zou vliegen reken dan op $150 pp; hanoi-Danang, Danang-Nha Trang en Phu Quoc Saigon. Klinkt veel maar je houd tijd over voor andere dingen.

Hier de info over de trein/ bus van Hanoi naar Hue. Zelf heb ik de slaapbus genomen van Hue naar Hanoi en ben 13 uur onderweg geweest. Maar ik raad deze bus niet aan, omdat de bedden maar 1.60 meter zijn en de wc ontzettend smerig (is dus erg lang je plas ophouden ;)).

Hier een link naar treinschema’s (bron: seat61.com): Train travel in Vietnam | Train times, fares, buy tickets online - Hue - Danang - Saigon

Daar zul je zien dat verschillende treinen er respectievelijk langer of korter over doen. En ook zul je zien dat de ene trein wel ‘soft sleepers’ heeft en de andere niet. Handig is om als je soft sleepers wilt hebben, deze van tevoren te boeken (ten tijde van hoogseizoenen).

Met het vliegtuig doe je er uiteraard veel korter over, maar ook deze moet je denk ik van tevoren boeken.

Veel plezier en succes met het uitdokteren van jullie reis!

Groetjes, Anne

Hallo AzieAzie en fleur,

Ik weet niet of dit iets voor jullie lijkt maar het net de bevestiging van mijn reisbureau gekregen dat ik hier ook 2 dagen/1 nacht naar toe kan en heb geboekt.

http://saigonbinhchauecoresort.com

gr
Ton.

Hallo Fleur,

Wat betreft de binnenlandse vluchten, wij vertrekken begin maart en hebben de volgende binnenlandse vluchten online bij Vietnam & Airlines & Jetstar geboekt:

Hanoi - Danang
Danang - Nha trang
Nha trang - Saigon

Totale kosten voor de 3 vluchten is €86 pp. Voor dat geld zitten wij liever in het vliegtuig dan een hele nacht in slaaptrein/bus.

gr Linda

Beste Fleur,

ik ben vorig jaar een maand door Vietnam gereisd en ben het niet eens met je reisschema. Als Sapa er niet in verwerkt zit mag je van mij niet gaan :wink: Hoi An is een leuk stadje met een leuk strand maar 4 dagen vind ik persoonlijk aan de lange kant. De slaapbussen zijn naar mijn mening een goede keuze en een leuke ervaring. Voor Halong Bay zijn leuke trips te boeken waarbij je 1 nacht op de boot slaapt, 2 grotten bezoekt en kunt kayakken.

Ik heb een vraag aan je; waarom vertrek je op je terugreis niet gewoon vanuit Saigon en blijf je de eerste week niet wat langer in Hanoi? Of was dit niet mogelijk? Het zou jullie iig een hoop moeite besparen.

Heel veel plezier op vakantie!

Groetjes, Mike

Ps: De easy riders zijn leuk, maar hartstikke commercieel. Er zijn genoeg mensen die voor een lager bedrag aan al je wensen kunnen voldoen. Als je wilt heb ik nog een tel. nr. en mailadres voor je van iemand die een extra ‘motobike’ heeft zodat jullie ook zelf kunnen rijden. Ik ben zelf 4 dagen met die man opgetrokken, hij woont in natrang.

Ik vind Nin Binh erg de moeite waard. ik zou dat zeker niet overslaan. Ik heb daar vanuit het hotel iemand geregeld die mij achter op de brommer overal heen heeft gebracht.
Ook dalat vond ik geweldig. Deze 2 plaatsen had ik absoluut niet willen missen tijdens mijn reis.
de nachtbus is een goede optie om te reizen in vietnam. Ik vind 4 dagen voor hoi-an prima, het is een relaxt en vooral sfeervolle plek. Na een paar dagen had ik alles wel gezien maar heb zo genoten van de sfeer etc. dat ik er nog een paar dagen langer ben gebleven. Ik had daar een fijn hotel en een leuke bar gevonden waar je lekker rustig kon zitten.

@ mikyboy,

Kun je mij vertellen wat jij hebt gedaan in Sapa, hoelang ben je daar geweest, wast te kort of te lang? Alles zelf gedaan daar of met n tripje mee? ( veel vrafen haha)

Voor iedereen: ik word iebelig van alle info over manier van reizen door vietnam, bus, trein? Word r geen wijs uit haha

Wat is nu het fijnst? Help!

ik heb veel met de bus gedaan. de lange stukken met de nachtbus en korte stukken overdag.
naar sapa kun je met de trein. ik vond dit allemaal prima te doen. ik vond de nachtbus erg grappig.

Ik vond de nachtbus niet zo grappig :wink: met kleine harde bedden en mensen die op de vloer moesten slapen. En een Frans toilet met overal plas. Achteraf wel een ervaring natuurlijk!

Verder heb ik ook de rest met de bus (open bus ticket) gedaan en vond dit heel prettig. En inderdaad de trein naar Sapa. Is ook goed bevallen. In de Mekong Delta veel met de boot gedaan. Maar dat heb ik via tourtjes geregeld.

Hoop dat we je wat meer duidelijkheid hebben kunnen geven over vervoer in Vietnam, Azieazie. Kan me voorstellen dat je door de verschillende ervaringen niet heel wijs wordt. :wink: Maar uiteindelijk gaat het om je eigen ervaring en wat jij het prettigst gaat vinden (maar dat is leuk gezegd door mij he, voordat je reis begint: heb je er nog niet zoveel aan, hihi).

Groetjes, Anne

Hee anne

ja ik moet zeggen dat eigenlijk compleet het spoor bijster ben! Te veel info!! Die vind dat leuk, maar die juist niet. De een gaat echt voor dit en de snder zweert bij dat! Hahaha!!

Ik ga 6 weken en het enige dat ik nu nog maar zeker weet is dat ik op noord land en terug ga vanaf zuid. En dat ik n hotelletje heb geboekt in hanoi voor de eerste drie nachten!

Verder stuitert het lekker alle kanten op! Pfff… Wat n luxe probleem…

toen ik er heen ging, had ik nog geen idee hoe ik daar zou reizen. als je daar bent, dan gaat het eigenlijk van zelf. je hebt tijd zat. de nachtbus is niet comfortabel maar ik vond het erg grappig hoe dat allemaal verliep.
als je naar hoi-an gaat is het hoa binh hotel erg goed. goede service en mooie kamers. ik had zelf een bad in de badkamer en betaalde 12 dollar.
in saigon vond ik het kim hotel erg leuk. ontzettend lieve meiden die daar aan het werk waren.

Jah ik weet dat t vanzelf wel losloopt maar heb deze keer gewoon teveel gelezen hahaha

ik slaap in t phoenix hotel in hanoi, luxe kamer( doe ik altijd de eerste nachten en de laatste), 3 nachten, ontbijtjes totaal 54 USD. Leek me netjes voor luxe haha.

Ik moet ook zeggen ik begin de steden en plekken door elkaar te halen… Tijd voor orde in mn hoofd hahaaaa

ja ik ken het. ik ga dit jaar naar maleisie en heb nog geen idee. ik vind hanoi een erg leuke stad. wel super druk en hectisch maar als je daaraan wend dat is het goed. ze hebben er leuke straatjes en winkeltjes. als je nog vragen hebt dan laat het maar weten

Hoi azie azie,

ik zal het proberen zo kort en bondig mogelijk te houden voor je :stuck_out_tongue:

• in mijn hotel in Hanoi heb ik via het hotel een trip naar Sapa geboekt
  • dit was 3 dagen, 4 nachten
  • heen met de slaaptrein (werd vanuit mijn hotel naar het station gebracht)
  • 's ochtends aankomst station (werd naar mijn hotel in sapa gebracht)
  • vanaf het hotel begon de toer met mijn prive gids
  • 1e dag 3 dorpjes aangedaan met leuke stops en verblijf in huesthouse
  • 2e dag 2 dorpjes aangedaan met leuke stops en verblijf in hotel sapa
  • 3e dag 1 dorpje aangedaan, 's avonds terug naar hanoi met slaaptrein
  • gelukkig gevoel met mooie plaatjes in mijn hoofd

Wat Sapa betreft: mijn favoriete stukje vietnam. Ik had een ‘totaal-trip’ geboekt waarin alles geregeld was, maar ik ben van mening dat je ook alles zelfstandig kunt regelen (zelf treinkaartjes kopen, zelf een gids huren en een hotel boeken etc.). Het enige verschil is volgens mij dat het wat geld scheelt.

Wat reizen betreft: dat maakt toch geen klap uit. Stap gewoon in het eerste beste vervoersmiddel dat je tegenkomt. Het is maar een middel om op plaats van bestemming te komen. Ik heb de scooter, motor, taxi, slaapbus, stadsbus, trein, slaaptrein, fiets en boot gebruikt. Bevielen allemaal even goed :slight_smile:

als je echt benieuwd bent is dit een link naar mijn sapa verslag:

http://mikeyboy.waarbenjij.nu/Reisverslag/?Vietnam/Groen%2C+groener%2C+groenst./&subdomain=mikeyboy&module=site&page=message&id=3093454

Dank je wrl !! Ik ga zeker naar je blog kijken!

Je hebt n prive gids gehad? Was je alleen?

Ik was inderdaad alleen en heb een maandje rond gereisd. In het hotel kon ik kiezen tussen de toer met een groep, of de toer met een prive gids. Die prive gids klonk wel interessant, maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Het zijn vaste routes die er gelopen worden dus je loopt constant tussen westerlingen. Het enige voordeel is dat je het voor het zeggen hebt, dus als je een mooi uitzicht gevonden hebt en daar een uurtje wilt blijven chillen is dat natuurlijk geen probleem. Met een groep is dat wat lastiger. En niet vergeten:

koechie sa jo dan chie (ik hoef niks / heb niks nodig), want ze stoppen de koopwaar bijna in je BH om er vanaf te komen :wink:

in Hoi An moet zeker even langs Tai gaan van de Minh Loan Cloth Shop zij maakt de prachtigste kleren en vergeet haar niet de groeten te doen!!

@ Mikeyboy: kom maar door met dat nummer van die man in Nha Trang.

Zit zelf nu nog in Dalat. WIl eigenlijk morgen naar Nha Trang vertrekken en dan of met een easy rider richting Hoi An met het meepikken van BMT en Kon Tum, maar vind dat wat aan de dure kant. Lijkt wel vel kicken aangezien hier niet zoveel toeristen komen nog…

:dag: