Reisschema Vietnam/Cambodja en Thailand?

Beste lezers,

Ik wil graag in januarit/februari met mijn vriend circa een maand gaan reizen. Na wat inlezen zit ik nu ongeveer met het volgende schema:

Dag 1 Amsterdam – Singapore/Hongkong
Dag 2 Singapore/Hongkong
Dag 3 Singapore/Hongkong – Hanoi
Dag 4 Hanoi
Dag 5 Hanoi – Nachttrein naar Sapa
Dag 6 Sapa
Dag 7 Sapa
Dag 8 Sapa – Nachttrein naar Hanoi
Dag 9 Hanoi – Halong Bay
Dag 10 Halong Bay
Dag 11 Halong Bay- Hanoi –Nachttrein naar Danang/Hoi An
Dag 12 Hoi An
Dag 13 Hoi An
Dag 14 Hoi An
Dag 15 Hoi An –Vlucht naar Ho Ching Ming
Dag 16 Ho Ching Ming
Dag 17 Ho Ching Ming
Dag 18 Ho ching Ming (tour Mekong Delta)
Dag 17 Ho Ching Ming – Siem Reap
Dag 18 Siem Reap
Dag 19 Sieam Reap
Dag 20 Siem Reap – Ko Chang
Dag 21 Koh Chang
Dag 22 Koh Chang
Dag 23 Koh Chang
Dag 24 Koh Chang
Dag 25 Koh Chang – Trat – Bangkok
Dag 26 Bangkok
Dag 27 Bangkok -Amsterdam

Even de volgende vragen voor Vietnam:
Is Dalat een aanrader?
En is Phu Qoc of Can Doa een mooie afsluiter voor strand?

Ander punt is dat ik graag duik en eigenlijk in Zuid-Thailand zou willen eindigen, maar dit is niet echt haalbaar lijkt mji (vriend wil graag naar Vietnam, heeft Thailand al gezien).

Wat vinden jullie van het schema?

Hoi Phileine,

Wij kunnen je alleen wat tips geven over het eerste gedeelte van de reis. wij zijn vorig jaar in Vietnam geweest en hebben door het noorden getrokken, o.a. Sapa, Halong Bay en Hoi An en daarna naar Ho Chi Mhin.

Voor wat betreft Sapa, zou ik er een dag vanaf halen. ik zie dat je met de nachttrein aankomt en dan heb je m.i. genoeg tijd om het stadje zelf te bekijken. Het is niet zo groot en heel erg toeristisch. Je wordt om de haverklap aangesproken door mensen die je wat willen verkopen. Zelf hebben we daarna nog 1 dag extra doorgebracht om een wandeling te maken naar Cat Cat. Dit is een wandeling (ook weer langs veel toeristenstandjes) die goed te doen is. Even buiten het dorp loop je over veel trappen langs de standjes naar beneden. Het voordeel hiervan is, dat je ook regelmatig de omgeving kunt bewonderen. Wij hebben dit persoonlijk als de leukste dag ervaren. Je zou dan bijvoorbeeld 's-avonds de avondtrein terug kunnen nemen naar Hanoi.

Wij hebben zelf een 3e daagse tocht gemaakt met 1 overnachting aan boord en 1 overnachting in een hotel aan de wal door Halong Bay. als we dit over zouden doen, dan zouden we maar voor 2 dagen gaan, met alleen een overnachting aan boord. De 3e nacht kom je namelijk al rond 14.00 uur aan op de wal en kun je een beetje langs de boulevard slenteren en door de vissershaven. Op zich wel leuk, maar niet echt spectaculair.

Voor wat Hoi An betreft hebben wij net gelogeerd buiten het centrum. De reden hiervoor was, dat wij graag in een luxe resort wilden zitten met zwembad en vlak aan zee, omdat we net 10 dagen hadden ‘‘afgezien’’ bij de rondreis door het noorden. Wij hebben gelogeerd in de Belhamy resort. met de taxi doe je er tussen de 5 en 10 minuten over om in het centrum te komen en een enkeltje kost ongeveer 5 euro.

ik weet niet hoe laat je op dag 11 aankomt in Hoi An en op dag 15 weer vertrekt, maar als je vroeg aankomt en laat weer vertrekt, zou ik hier een dagje tussenuit halen. 3 volle dagen is wel erg lang voor Hoi An.
Hoi An is erg leuk om doorheen te slenteren. Met name langs de boulevard heb je veel restaurantjes waar je heerlijk kunt uitrusten.
Verder heb je naast de vele maatkledingwinkeltjes ook wel wat andere leuke winkels om te bekijken. Zelf hebben we vanuit Hoi An een dagtrip geboekt en een kookcursus gevolgd. Erg leuk om te doen. Je gaat eerst over de markt om je spullen te kopen met een begeleider en dan met een bootje naar de kookschool. Onderweg stop je ook nog ergens om fruit een tuin te plukken, wat ook bij het eten gebruikt wordt. Met name het internationale karakter van de groep sprak ons heel erg aan.

Let overigens heel goed op als je kleding wilt laten maken. Ook hier moet je afdingen. Een shirt wat de eerste dag nog 30 dollar moest kosten was de volgende dag (nadat we waren weggegaan de eerste dag) ineens verlaagd naar 14 dollar. Zeg dus niet te snel ja. Vaak wordt je namelijk op straat al aangesproken door iemand die je naar een kledingzaakje brengt. Ook deze persoon moet er aan verdienen en als je dus later naar hetzelfde winkeltje terug gaat, maar zonder deze persoon, kan alles in één keer veel goedkoper.

Ho Chi Mhin is erg leuk, om door heen te slenteren. Er zijn veel grote warenhuizen en een aantal overdekte markten. Wij hebben hier ook een aantal dagen doorgebracht en o.a. een trip door de mekong delta gemaakt. Naderhand hebben wij gehoord, dat je het beste eerst de lonely planet kunt lezen voor goede organisatoren daarvoor. Bij ons viel de trip een klein beetje tegen. De overnachting onderweg was ronduit slecht (heel slecht hotel), maar wij hadden bewust niet gekozen, om bij de inwoners te overnachten omdat je dan de bush bush in ging en daar veel muggen rondwaren (ikzelf wordt helemaal lek gestoken). Later hoorden we van de mensen die dit wel hadden gedaan, dat ze totaal geen contact hebben gehad met de mensen zelf. Ze werden gedropt in een hutje naast een ‘‘luxe’’ woning waar de familie zelf woonde en hebben de hele avond niemand van de familie gesproken. Dus ook dit was uitgedraaid op een teleurstelling.
Dit kan natuurlijk wel van de reisorganisatie hebben afgehangen, want je hebt er heel veel in de hoofdstad die deze trips aanbieden. Hou er wel rekening mee, dat je vanuit Ho Chi Mhin ongeveer 2,5 uur onderweg bent naar de Delta en dus ook weer terug. Als je maar één dagje gaat, dan moet je of vroeg terugkomen en laat weer vertrekken, want anders zul je er heel weinig van zien.

Als je het leuk vind, lees dan ook eens ons reisverslag op weblogplaza.nl

*Heb je nog verdere vragen, laat het via dit topic even weten of stuur me een prive berichtje.

Hetty*

Hallo P,

Ik denk dat je veel informatie hebt gezien van Hetty.

Ik kan ook alleen maar over Viet Nam schrijven.
Vind het jammer dat je geen begin datum hebt genoemd, want in je periode is het TET en dat moet je even niet onderschatten.
Zeker omdat je ook Phu Quoc noemt.

Maar even je schema

Ik snap het even niet helemaal, kan aan mij liggen hoor.
Maar je gaat toch naar Thailand volgens schema, Koh Chang?

Dit even terzijde.

Ik zou in tegenstelling het aantal dagen laten staan, zeker wanneer je in het weekend er bent en dan kan je de zondagmarkt bezoeken in Bac Ha bijv.

Goede zet om meteen door te gaan naar Halong Bay vanaf Sapa; wel van te voren regelen.

Ben het helemaal met Hetty eens om de Bay met minimaal dag te bekorten.

Ik zie ook dat je niet naar Hue wilt gaan.
Ik kan niet in jullie knip kijhken, maar misschien is het echt een optie om na de Halong Bay trip deze in Halong te verlaten en dan naar Hai Phong te gaan en daar te vliegen naar Danag en dan verder naar Hoi An.

Dit is makkelijk te halen en je bent er rond 19:30 in je hotel in Hoi An en heb je geen treinreis.
Deze optie scheelt je bijna 14 a 15 uur reizen.
Is ook een optie.

Voor Hoi An zou ik toch zeker minimaal 2 volle dagen zeker uittrekken.
1 voor het stadje, 1 voor de omgeving ( de ambachtdorpjes per fiets ) en 1 voor eventueel strand als het weer meezit.

Over Hoi An heeft hetty al veel nuttige informatie geschreven.

Voor Saigon.
Vind het wel leuk dat je Saigon Ho Ching Ming noemt.
Maar iedereen daar heeft het over Saigon, dus Ho Ching Ming is niet nodig :slight_smile: .

Saigon is mijn favoriete stad en kan je er alles over vertellen als je wilt.
Ik heb op deze site ook een wandelroute geplaats zodat je geen city tour hoeft te doen; je komt op dezelfde plaatsen en de entree is te verwaarlozen ( 2 euro pp ).

Je kan ook de bus pakken ( 0.50 euro ( even uit mijn hoofd, maar denk dat het minder is ) + entree ).

Je hebt 1 dag Mekong Delta staan, meteen uitbreiden naar 2 minimaal.

Mekong kan je prima op eigen houtje doen , maar ook via diverse bookingskantoors.
prijzen verschillen per kantoor dus even enkele bezoeken kan geen kwaad, en dan vergelijken op het gebodene.

Nu kom ik op een moeilijk punt, omdat ik ook je datums niet weet.

Phu quoc

Wil je daar naar toe en zit je rond TET, dan meteen gaan kijken wat je wilt en boeken.

Wil je naar Con Dao, dan heb je nog wat meer tijd.

Ik ben afgelopen januari op Con Dao geweest en het weer was er niet goed om te duiken.
Ik duik niet maar heb in het cafee mensen ontmoet die daar voor kwamen en het niet konden vanwege het weer.

Ik zou even contact opnemen met deze mensen van

http://www.dive-condao.com/

Houd er wel rekening mee dat er in de avonduren echt niets te doen is, muv van 1 cafe aan de haven.
In Phu Quoc is wat meer te doen, maar kan niet tippen aan Thailand volgens mij.

Hoop dat mensen hierover je meer kunnen schrijven?

Al met al ziet je schema er haalbaar uit en met de dagen besparing van mij en Hetty kan je deze eventueel anders gebruiken.

gr.
Ton.

Hoi Ton (en Hetty)!

Bedankt voor de feedback!

Wij willen sapa een trekking doen van 2 dagen, vandaar dat ik er 3 dagen voor heb uitgetrokken. Halong Bay zal ik zeker overwegen om een dag korter te doen.

Qua vertrekdatum zullen we tussen 16 en 25 januari vertrekken, vandaar ook Siem Reap en Koh Chang om Tet te vermijden (en ik kan geen mooi strand vinden in Vietnam, liefst zou ik naar Zuid-Thailand willen, maar dat lijkt niet haalbaar).

Dus 2 dagen Mekong excursie en 1,5 dag Saigon (wel wat kort, misschien dag langer doen).

Over Hue en Dalat twijfelen we, maar het is een beetje keuzes maken in 4 weken en dan gaat de voorkeur toch uit naar Sapa en Halong Bay denk ik…

hoi Phileine,

Nog even een korte aanvulling op Ton.

Ik denk dat hij gelijk heeft, dat vliegen Hai Phong naar Danang een betere optie is.

Wij hebben natuurlijk onderweg ook veel mensen gesproken en in trein klasses zit een groot verschil. We spraken 1 meisje, die zowel de heen als de terugweg van en naar Sapa met de trein heeft gereisd tegen budgettarief, maar gebroken is aangekomen.

Je hebt ook de luxere treinen, maar daar betaalje dan wel weer wat meer voor. Wij waren voor een vlucht enkeltje in omgekeerde richting inclusief tax ongeveer € 115.00 kwijt voor 2 personen. als je een uurtje van te voren op de luchthaven bent, ben je echt vroeg genoeg. En met 2 uur land je al in Danang. Vandaaruit is het nog ongeveer 20 minuten met een taxi naar Hoi Ann. We raden wel aan om van tevoren een prijs af te spreken voor de taxirit.

Veel plezier nog met de voorbereidingen.

Hallo p,

Ik denk dat Dalat wat moeilijk wordt gezien je schema, Hue is mogelijk .

Je hebt wel gelijk dat Viet Nam niet echt heel mooie witte stranden heeft, maar heeft wel mooie stranden en daar wat meer te bieden omheen.

Begrijp het helemaal je keuze voor Thailand.

Houd wel even in de gaten dat je in de winter reist en je niet overal prettige temperaturen hebt en het kan er ook regenen.
Denk hier vooral aan Sapa ,Halong Bay, Hoi An en Hue.

gr.
Ton.

Hoi Ton,
Nog even een vragen, qua regen is de wordt voor het noorden juist januari/februari als een geschikte maand. Is het echt heel koud? En in Hoi An, aan welke tempraturen moet ik denken? Kun je wel aan het strand liggen daar?

Hallo P,

Ik moet je zeggen dat ik een kou kleum ben, onder de 20 graden is voor mij koud.

Maar ik kan het weer niet voorspellen en weet niet wat jij koud vind, maar reken voor sapa op nachttemperaturen rond net onder de 10 en overdag rond de 15. Is mijn ervaring in 2005 toen ik rond die periode was.

Voor Hoi An.
Ben er 4 maal geweest in midden januari en 2 maal in maart en 1 maal in november.

Mijn ervaringen voor januari waren dat het veel waaide, af en toe een buitje van een kwartier en een waterig zonnetje.
Temperaturen rond de 20/23 graden overdag.

Wanneer we aan het strand waren was het best winderig en droeg dan wel een spijkerjack en lange broek.
Maar er waren ook mensen die op een bedje lagen in hun zwembroek en ook in de zee gingen zwemmen.
In de avond koelde het wel af en is een jasje toch wel fijn.

In de bezoeken in maart waren de temp. fijn.
Overdag 25/28 en in de avond rond de 20.

Dus voor februari kan ik je niet helpen, maar denk dat je hier dan ergens tussen in moet zitten.
Dan dus rond de 23 overdag en een windje en in de avond iets van 18.

Maar ik kan je geen zekerheid bieden.
Maar het weer wordt natuurlijk beter hoe later je gaat.
Maar zou me door het weer niet laten beïnvloeden om een gebied wel of niet te boeken en het weer voor lief te nemen hoe het is op dat moment.
Ik denk vooral voor Sapa.

Voor Hoi An ligt het wat anders, als ik je reaktie lees; je wilt strand?

Ik denk dat je je zonder strand je wel zeker minimaal 2 volle dagen kan vermaken in Hoi An.
Misschien 1 dag de stad en de dag erop wat dorpjes in de ommgeving bezoeken. Misschien ook Cham Island er eventueel bij?

Maar wil je echt strandweer ( dus niet met temp. begin 20 gemiddeld ), dan even wat verder naar het zuiden afzakken.
Dus dan Nha Trang ( laat je niet bang maken door berichten over criminaliteit ed, valt allemaal reuze mee. Anders weet ik nog wel wat plekjes in de buurt.) of Mui Nee, Con Dao, Phu Quoc.

Houd ook heel goed rekening met je schema met TET.

gr.
Ton.

Mijn vrouw en ik zijn begin februari dit jaar in zuid vietnam geweest, Wij hebben erg genoten van de stranden van Nha trang, Hoi An en Phu Quoc. De gemiddelde temperatuur was overal tussen de 25 en 30 graden. Wij hebben gedurende de hele periode geen druppel regen gehad. Wij hebben niet gedoken, dus weten niet precies waar je dat het beste kunt doen. Als niemand binnen dit forum je kan helpen, zou ik even zoeken op tripadvisor.com Omdat wij ook een aantal keren in Thailand zijn geweest, kan ik je meedelen dat ook Koh Chang in die tijd een heerlijk weerbeeld geeft.

Wij hebben vanuit Saigon een tweedaagse trip naar de Mekong delta gemaakt en hebben in een hometsay geslapen. Wij hebben in Saigon de bus geboekt naar Mekong delta een weer terug. De homestay hebben wij in nederland via de mail met de eigenaar besproken. Als je hier iets meer over wilt weten stuur mij dan maar een PB.

Alvast succes met de voorbereiding

groeten cor e wilna >>>:wereld::zon02:

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de feedback.

Uiteindelijk is dit de route geworden:

Dag 1 Amsterdam – Singapore/Hongkong
Dag 2 Singapore/Hongkong
Dag 3 Singapore/Hongkong – Hanoi
Dag 4 Hanoi
Dag 5 Hanoi – Nachttrein naar Sapa
Dag 6 Sapa
Dag 7 Sapa
Dag 8 Sapa – Nachttrein naar Hanoi
Dag 9 Hanoi – Halong Bay
Dag 10 Halong Bay
Dag 11 Halong Bay- Hanoi –Nachttrein naar Danang/Hoi An
Dag 12 Hoi An
Dag 13 Hoi An
Dag 14 Hoi An
Dag 15 Hoi An –Vlucht naar Ho Ching Ming
Dag 16 Ho Ching Ming
Dag 17 Ho Ching Ming
Dag 18 Ho Ching Ming – Siem Reap
Dag 19 Siem Reap
Dag 20 Sieam Reap
Dag 21 Siem Reap – Ko Chang
Dag 21 Koh Chang - Ko Kood
Dag 22 Koh Kood
Dag 23 Koh Kood
Dag 24 Koh Kood
Dag 25 Koh Kood – Trat – Bangkok
Dag 26 Bangkok
Dag 27 Bangkok -Amsterdam

Hallo P,

Ik kan alleen over Viet Nam oordelen, maar dat ziet er wel overwogen uit en een fijn rustig schema dat helemaal relaxte haalbaar is.

Wil je misschien nog per lokatie nog tips, aarzel dan niet om deze te vragen.

gr.
Ton.

Hallo Phileine,

Wij zijn net terug uit Vietnam.
Ik zie er Sapa tussen staan, we zijn met de sapasisters op pad geweest.
Dat is ons heel goed bevallen, wij hebben een 2 daagse tocht gedaan met een homestay.
En zouden het zo weer doen. We hebben het stadje Sapa niet echt gezien.
En onderweg ook bijna geen andere tourist die je tegen komt.
Maar dat is net wat je wensen zijn , wij vinden het heerlijk om onder de bevolking zelf te zijn.
In Sapa zelf is het touristich en vol met hotels, wij zijn vanaf de rand van sapa gaan lopen.
http://sapasisters.webs.com/ dit is hun site mocht je interresse hebben.
Onze gids was Chi.

Deze trekking en een 3daagse tocht met de easy riders waren toch een beetje hoogtepunten.
We hebben een geweldige vakantie gehad.
Groetjes Rob en Ingrid

Hoi Philine,

Zag nog even het advies van Ton om vanuit Halong Bay naar Haiphong te gaan voor een binnelandse vlucht.
Wij hebben dat ook gedaan en is ons zeer goed bevallen.
In Halong Bay hebben hebben wij de taxi genomen en waren ongeveer 35 euro (bijna 1 miljoen VND volgens de meter) kwijt voor 80 a 90 km. De taxichauffeur moest onderweg wel 5 x de weg vragen dat was wel grappig.
Op de site stond dat je 2 uur van te voren aanwezig moet zijn ,maar in werkelijkheid is een uur ruim genoeg.
Het is makkelijk haalbaar, en je bent uitgerust.
De nachttreinen en nachtbussen zijn ons slecht bevallen.
Rob is 1,94 meter en past niet in de nachtbussen , hij zit klem en kan zich niet bewegen.
Enige optie is dan achterin liggen en daar lig je met 5 naast elkaar en 5 boven je.
De binnelandse vlucht is ons zo goed bevallen dat we van Dalat naar HCMC ook een vlucht hebben gedaan.

Groetjes Rob en Ingrid.

1 like