Eerste keer Vietnam na 6 keer Thailand, Cambodja.

Beste Vietnam kenners,

Wij, een stel van 50+, houden van reizen en onze volgende bestemming wordt Vietnam. Ik ben nog een enorme leek wat dit land betreft maar wij zijn wel ervaren reizigers. We houden niet van FOX reizen en willen eigenlijk alles zelf ter plekke regelen. We willen van noord naar zuid in 3/4 weken. Het plan is om in april/mei te gaan. Nu zit ik met zoveeeeeeeeel vragen :slight_smile: Ik hoop dat jullie mij ermee willen helpen.

Is de periode die we willen hoogseizoen? Dit ivm accomodaties. We zijn op zoek naar eenvoudige maar goede guesthouses en absoluut geen luxe.

Kun je treintickets ter plekke zelf boeken of via een site in NL?

Hebben jullie tip voor guesthouses/hotels in de bekende steden en wijken?

We willen in Hanoi, Lao Cai, Sapa beginnen, is dat een goede keus?

Ik ga even een route plannen en hoor graag van jullie of dit haalbaar is.

Wordt vervolgt :slight_smile:

groet Annelies

Mijn vrouw en ik zijn vorig jaar ook op dezelfde manier van zuid naar midden Vietnam gegaan. Wij hebben alles vanuit Nederland geregeld, zoals treintickets, hotels en binnenlandse vluchten. De tours die wij hebben gemaakt naar bezienswaardigheden hebben wij echter geboekt nadat wij in Saigon waren aangekomen. De treintickets en vertrek en aankomsttijden kun je vinden op www.Seat61.com. Hier vind je ook een link naar een boekingskantoor. Je moet er rekening mee houden da je maximaal twee maanden van te voren je tickets kunt boeken. Wij hebben de tickets laten bezorgen in ons hotel waar we de eerste nachten hebben geslapen in Saigon. Jullie zouden dat kunnen doen in Hanoi.

Wij zijn in Saigon begonnen en zijn tot Hoi An gegaan. Hierna zijn wij weer terug gevlogen naar Saigon. Wij zijn zelf 60 plussers en vonden heel Vietnam in een vakantie een te grote belasting. Mocht je interesse hebben in ons reisverslag stuur dan maar een Persoonlijk Bericht met je mailadres, zodat ik het naar je kan opsturen.

Ik denk dat je binnenkort wel een uitgebreid verslag kunt verwachten van Ton.

Alvast heel veel succes met de voorbereiding van de reis.

Groeten Cor en Wilna:wereld::zon02:>>>

Hallo Annelies,

Zoals Cor en Wilna al schreven een reaktie van mij.

Aan gezien je nog geen schema hebt, houd ik het wat algemeen.

Hoogseizoen in jullie periode
Ja, er zit namelijk 1 lang weekend bij; van 26-4 t/m 30-4.
Op 30-4 word namelijk bevrijdingsdag ( reunification day ) gevierd en is een nationale feestdag.
Is dit niet zo is als hier dat alles dicht is, maar voor het binnenlandse tourisme zijn dit 1 van de hoogtij dagen.
Dus moet, of wil je reizen in dit weekend van de ene stad naar een andere, kan er wel eens nee verkocht worden of je moet genoegen nemen met een mindere plaats in de trein.

Ook is het allemaal net even duurder.

Treintickets
Daar hebben Cor en Wilna je al wat goede informatie over gegeven.
Maar zou gezien de nationale feestdag op 30-4; de mensen pakken daar dan ook veelal 29-4 bij om zo een lang weekend te hebben erbij. lijkt het me niet onverstandig om dit al op voorhand te kopen en het misschien ook bij je hotel te laten afleveren zoals Cor al voorstelde.

Ga er even vanuit dat je dit jaar nog wilt gaan; over een week of 2 a 3?
Dan echt er echt vaart achter zetten anders zit je misschien uren op een houten bankje tijdens een nachtelijke treinreis.

Van Noord naar Zuid
Moeilijke vraag.
Waarom?

Is afhankelijk wat je wilt als afsluiting van je vakantie.
Wil op het einde aan het strand zitten en het zo afsluiten, of maakt het je niet uit.
In het zuiden begint zo’n beetje in eind april , begin mei het regenseizoen.

guest house and budget hotels
Dit laat ik graag aan anderen over.
Ik kan voor de mekong Delta wel wat adressen geven, cor en Wilna ook, maar voor 2013 april / mei is de kans dat deze al volgeboekt zijn, reëel.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie van mij en Cor/Wilna en het helpt met je schema.
Stiekem hoop ik dat je aan het kijken bent voor 2014, anders is het wel kort dag.

Daar boeken?
Is allemaal mogelijk.
Probleem zit hem vooral in het reizen; wil je een softsleeper naar Sapa, kan deze op de door jouw gewenste datum volgeboekt zijn en
alleen het houten bankje nog beschikbaar ( in het ergste geval ).
Dan zul je flexibel met datums of comfort moeten kunnen omgaan.

3 a 4 weken?
Je bent over Fox begonnen en denk daarom dat je misschien gekeken hebt op hun site?
Wanneer je kijkt naar hun reis "beste van Viet Nam in 21 dagen ) dan zie je wat je kan over land.
Of je met de trein gaat bus/auto maakt niet uit, gaat net zo snel.
Wanneer je in de nacht gaat reizen zou ik wel de trein adviseren ipv bus; is veel veiliger.

Tel even bij die Fox reis 3 dagen Sapa en omgeving bij dan zit je al op ruim 3.5 week.
Misschien wil je ook een overnachting in Halong Bay, 1 dag extra

Dus een tip is dan om te vliegen van Hanoi naar Danang ( 2013 ) en dan naar Hue eventueel, dan naar Hoi An.
Ga je in 2014 dan van Hanoi naar Hue vliegen.

Kom ik weer uit bij Cor/Wilna :-).
Wat wil je ?
Veel reizen en veel zien, of wat relaxter en een gedeelte van het land, of toch kiezen voor een binnenlandse vlucht erbij?

Wat ook kan helpen om je wat gerichter te helpen, is dat je wat wilt schrijven over interesses; kunnen we misschien een beetje met jullie ogen naar het schema kijken.
Mits je onze informatie op prijs stelt natuurlijk.

Hoop dat we je van zoveel informatie kunnen voorzien dat je , wanneer je land, geen " enorme leek " meer bent.

Wens je ook veel succes en plezier met je schema.

gr.
Ton.

@ Cor/Wilna
Heb me wat ingehouden :slywink:

Hoi Ton,

Het gaat over een vakantie in 2014 :slight_smile: Ik hou er van dat ik alles weet. Dus vandaar dat ik er nu al mee begin hahahaha.

Ik kan niet ontdekken wat een goede tijd is om te gaan. Het liefs willen we niet in een hoogseizoen maar het moet wel een beetje aangenaam weer zijn in het noorden. Wij houden toch een meest van natuur en cultuur. Ook mag het oorlogsgebeuren niet vergeten worden.
Als het lukt willen we 3,5 /4 weken gaan.
In Thailand zijn we zo vrij als een vogeltje en boeken niks van te voren dan alleen de tickets en treintickets. Ik heb al op de site gekeken van de treintickets en daar kom ik wel uit.
Ik zit nog met duizenden vragen maar zal ze 1 voor 1 stellen. Ik ben nu bezig met een soort van schema maar heb geen idee hoe lang je ergens moet zijn om te genieten en niet als een dolle alles snel af te werken :slight_smile:
Ik gooi het hier morgen wel even neer zodat jullie er op kunnen schieten.

Nu ga ik even het reisverslag lezen wat ik per mail heb ontvangen :slight_smile:

Hoi Annelies, we zijn in februari geweest.
Van het noord-oosten naar het zuiden gereisd.
Wij vonden het noord-oosten (nabij de chineese grens) bijzonder mooi.
Verder vonden we Vietnam niet spectaculair, maar wel erg vriendelijke mensen.
Als je nog niets vast hebt staan, zou ik zeker in het noord-oosten de Ban Gioc watervallen bezoeken. Geweldig mooi daar.
Ook het Ba Be National park met het Ba Be Lake is de moeite waard.
Erg mooi en (nog) niet toeristisch. De enkele toeristen die we tegenkwamen waren Chinezen of Vietnamezen

Tjonge Madagaskar, ik heb even gegoogled en het gebied is prachtig! Pffffffff we komen nu al tijd te kort :slight_smile:

Kun je goed zelf een auto huren in Vietnam? In Thailand doen we dat altijd nl. Weet iemand hier antwoord op?

Hallo Annelies,

Ik kijk uit naar je eerste ideeën vaneen schema.
Ik vond het al een beetje vreemd om begin april een reis te gaan voorbereiden voor over een week of 3.

Wat ik zelf de beste periode vind om geheel Viet Nam te bezoeken is in het najaar, dus ergens rond november en begin december.
Komt niet uit je met je planning.

Je wilt natuurlijk weten waarom?
In het zuiden is de regentijd dan afgelopen en zeg t/m Quy Nonh hen je mooi weer.
Bij Hoi An is de kans aanwezig dat er een orkaan aktief is; de laatste dateerd al weer van 3 jaar geleden.
Temperaturen liggen dan rond de 22 graden voor Hoi An en Hue over dag.

Vanaf na Dong Hoi is het weer weer goed en zonnig en gaan de temp. weer naar boven de 25 graden.
Dus perfekt voor het noorden.

Maar voor april/mei is het ook een goede periode , maar je kan in het zuiden dan wel eens een bui verwachten die enkele uren aanhoud.

Auto huren
Kan wel en je kan deze ook besturen, zoals een scooter huren.
Maar ik adviseer iedereen om nooit zelf iets van gemotoriseerd vervoer te huren zonder chauffeur.
Je hebt geen geldig rijbewijs, dus geen enkele verzekering gaat je kosten dekken; kijk maar je ziektekostenpolis , reisverzekering enz.

Een ongeluk kan je zelfs gevangenisstraf opleveren en het verkeer in Viet Nam is niet echt zo uitnodigend om daar zelf te gaan rijden.

Maar je kan wel een auto met chauffeur huren, maar reken dan wel op iets van 100 a 150 usd pp dag.
Wanneer je een meerdaagse trip hebt komen er de verblijfskosten van de chauffeur er natuurlijk nog bovenop.

Je zucht kan ik helemaal begrijpen, want ik kan ook nog vele gebieden adviseren waar het helemaal goed is om te vertoeven.
Dus de keuze is aan mooie plekken is enorm en ik kom na 13 keer Viet Nam elk jaar weer op plekken die geweldig zijn en voor de eerste keer bezoek.
Afgelopen jaar een fanatische plek op 1.5 uur van het centrum van Saigon, nooit geweest.

Vind het wel jammer dat Madagaskar Viet Nam niet echt spectaculair vond.
Maar de tip voor de watervallen en het Np is een absulute aanrader, maar met 3 a 4 weken zul je keuzes moeten maken.

Zijn we weer aan het begin, we kijken uit naar je schema.

gr.
Ton.

Oh Ton! Zo snel gaat het niet hoor die planning :slight_smile: Goed, zelf een auto huren is geen optie dus. Een auot met chauffeur vind ik echt te duur.
Misschien moeten we onze reis dan toch opbouwen met tours. Heb je nog goede tourburo’tjes voor mij?

Halo Annelies,

Ik kan je wel een aantal bureaus aan bevelen, maar je kan het ook in Viet Nam zelf regelen, geen probleem.
Uitzondering is natuurlijk het weekend van 26/27 en dan 30-4 ( reunification day ).
Ik ben even 1-5 vergeten, labour day, komt er ook bij.
Dus week 18 in 2014 is hoogseizoen, prijzen zullen wat hoger zijn voor eten en overnachtingen.

Maar denk dat je anders je schema moet gaan samenstellen, als ik zo vrij mag zijn?

Dan dus even kijken wat je wilt zien en daar dan je schema op aanpassen.
In elke stad kan je de tours wel boeken welke je wilt.

Zou wel voorzichtig zijn met bijv. trein reis naar Sapa wanneer je een softsleeper wilt.
Kan zomaar gebeuren dat deze dan al volgeboekt is en je genoegen moet nemen met minder comfort.
Idem voor trip Halong Bay wanneer je een bepaalde route, excursies enz. wilt.
Deze kan ook niet beschikbaar zijn.

Dus voor de overige lokaties beslissen wat je wit zien en dan komt de route vanzelf.

gr.
Ton.

tatatataaaaaaaaaaaaaaa!!

Hier is dan de eerste opzet. Ik heb geeeeeeeen idee of het realiseerbaar is of dat ik iets mis wat ik absoluut moet zien.

Schieten jullie er maar eens op en eerlijk zijn hahahaha.

07-mei woensdag Amsterdam Hanoi
08-mei donderdag Hanoi beetje rondwandelen
09-mei vrijdag Hanoi Nachttrein Sapa Het Ho Chi Minh Mausoleum, De oude wijk
10-mei zaterdag Sapa trekking
11-mei zondag Sapa trekking
12-mei maandag Sapa nachttrein Hanoi zelf er op uit
13-mei dinsdag Hanoi Den Ngoc Son Tempel, Waterpoppenshow
14-mei woensdag Hanoi 2 daagse tour Ba Be National park
15-mei donderdag Hanoi 2 daagse tour Ba Be National park
16-mei vrijdag Hanoi Halong Bay (nacht op boot) excursie met onvernachting
17-mei zaterdag Halong Bay > Hanoi > Danang terug van exursie en doorvliegen naar Danang
18-mei zondag Hoi An fietstocht
19-mei maandag Hoi An dagtour Cham ruïnes van My Son
20-mei dinsdag Hoi An > Danang > Ho Chi Minh ochtendmarkt, doorvliegen naar HCM
21-mei woensdag HCM stadstour
22-mei donderdag HCM tour Cao Dai Tempel in Tay Ninh en de Ben Duoc tunnels in Cu Chi.
23-mei vrijdag HCM Mekong delta 2 daagse tour of zelf doen?
24-mei zaterdag HCM Mekong delta 2 daagse tour of zelf doen?
25-mei zondag HCM > Phu Quoc vlucht
26-mei maandag Phu Quoc relaxen
27-mei dinsdag Phu Quoc relaxen
28-mei woensdag Phu Quoc relaxen
29-mei donderdag Phu Quoc relaxen
30-mei vrijdag Phu Quoc > HCM shoppen
31-mei zaterdag HCM > Schiphol

Hallo Annelies,

Ik zal de eerste zijn met het schieten.

Ik denk dat een 2-daagse reis naar Ba Be net 1 dag te kort is, is dan wel veel reizen; zou er 3 dagen van maken.
Anders kom je de eerste dag aan in de middag , rond 2 a 3 uur en de dag erop vertrekken rond 10 of 11.
Dan heb je in die 2 dagen bijna een uur of 12 a 14 gereist, 1 dagje wat relax doen is dan wel fijn.

Die extra dag haal je bij Hanoi.
Dan de waterpuppets naar de 8e; kan wel een probleem zijn, want die zijn populair.
Kan je niet aan kaartjes komen, geen nood, in Saigon heb je ze ook.
De Den Ngoc Son Tempel verhuist dan naar de 9e.

De 8e met rondwandelen doe je toch waarschijnlijk in de oude wijk.
Dus dan de 9e het mausoleum ( vergeet niet de verblijven van HCM, er vlakbij, te bezoeken) + museum en je kan misschien nog naar de universiteit.

Dan naar Sapa, ; je wilt op zondag daar zijn voor de zondag markt natuurlijk, maar wanneer je op zondag de trein naar Hanoi pakt, kan je die ook bezoeken. Je moet er toch in de ochtend zijn.

Ook zou ik dan , na aankomst Hanoi, meteen doorgaan naar Ba Be voor 3 dagen.
dan overnachten Hanoi en dan naar Halong Bay met 1 overnachting.

Nu snap ik het even niet: Hb naar Hanoi naar het vliegveld, vliegen naar danang en dan naar Hoi An.
Dit wordt bijna nachtwerk.

opties
1
Na Halong Bay overnachten in Hanoi en vroege vlucht naar Danang.
2
Na boottocht HB niet naar Hanoi, maar naar Hai Phong en dan vliegen op Danang en door naar Hoi An

Bij optie 2 ben je al in Hoi An als wanneer je in jouw idee nog onderweg bent naar het vliegveld van Hanoi.
Ingrid heeft dit zo gedaan en denk dat het haar goed is bevallen; geloof dat ze van Danang naar Hue is gegaan?
Denk dat zij je over dit alternatief alles kan schrijven?

Zag ook de Cao Dai erbij staan.
Even helemaal op persoonlijke titel, ik vind dat nu echt helemaal niets iets waard om daar reisuren in te steken.
Sorry wanneer ik iemand voor het hoofd stoot.

Zou het gewoon alleen bij de Cu Chi houden voor een halve dag.
voor Saigon ga ik je nu niet allerhande tips geven , doe ik wel in een later stadium.

Misschien heb je mijn schema gezien, maar ik ga ook na de Delta door naar Phu Quoc.
ik ga niet terug naar Saigon, want dan moet ik die transfer ook weer betalen.
Dus vlieg van Can Tho naar PQ.

De 2 daagse trip Mekong Delta wordt dan.
saigon naar Can Tho; misschien onderweg ook Cai Be???
In Can Tho naar de drijvende markt rond een uur of 5 a 6.
Ben je terug rond een uur of 9 a 10 bij je hotel en dan daar uitchecken en naar het vliegveld gaan.
lig je rond een uur of 4 op het strand.

Laat het hier even bij en hoop dat Ingrid je meer informatie kan geven over Hai Phong naar Danang na Halong Bay.

gr.
Ton.

ps
Hoop dat ik niet met een kernbom heb geschoten? >>>

oke, dank alvast al snap ik het niet hahahahah.

1. Hoe kom in in NP Ba Be? Is dit vanuit Hanoi het best of kan dat ook vanuit Sapa?

2. Wat ik er van snap is dat je de tour naar Halong Bay vanuit Hanoi doet? Is dit zo?

3. Vanaf halong Bay naar Hoi An is dit logisch? En hoe? Vliegen vanaf???

4. Vanaf Hoi An naar HCM? Vliegen vanaf waar?

Kan iemand een beetje logisch schema maken vanuit mijn schema?

Ohja, 8 mei is de dag dat we na een lange vlucht aankomen en ik denk dat ik dan niet meer zo fit ben om wat te gaan zien. Vandaar wandelen :slight_smile:

Hallo Annelies,

Ik ga in de herhaling.

Zal beginnen op 8 mei.
Ik vermoed dat je een hotel gaat boeken in de oude of omgeving; betekend dus als je wat gaat wandelen na je vlucht je automatisch in deze wijk rondloopt. Weet natuurlijk hoe laat je aankomt, maar dan heb je deze al gezien meteen gezien.

Zal je punten even per punt beantwoorden

1
Gaat normaal vanuit Hanoi; kan vanuit Sapa, maar dan worden de reistijden echt wel lang
2
ja
3
Is een optie en je gaat dan van hanoi met een tour mee en deze laat je gaan na de boottocht.
Dan ga je alleen verder naar Hai Phong vliegveld en neemt dan het vliegtuig naar Danang en een transfer naar Hoi An.
4
Wordt ook vliegen vanaf Danang vliegveld naar Saigon

Ik bedoel een beetje zo

08-mei donderdag Hanoi oude wijk + puppets
09-mei vrijdag Hanoi Het Ho Chi Minh Mausoleum, Den Ngoc Son Tempel, universiteit
10-mei zaterdag Sapa trekking; overdag laat wakker worden, uit checken en in de avond naar de trein om naar Sapa te gaan
11-mei zondag Sapa trekking
12-mei maandag Sapa nachttrein en na aankomst naar Ba Be
13-mei dinsdag Ba Be
14-mei woensdag Ba Be overnachten Hanoi
15-mei donderdag Halong Bay
16-mei vrijdag Halong Bay - Hai Phong - vliegen Danang- naar Hoi An
17-mei zaterdag Hoi An fietsen
18-mei zondag Hoi An My Son
19-mei maandag Hoi An - Danang- vliegen naar Saigon
20-mei dinsdag Saigon stad
21-mei woensdag tunnels
22-mei donderdag Saigon naar Delta
23-mei vrijdag Delta naar Phu Quoc ( vliegen vanaf Can Tho )
24-mei zaterdag PQ
25-mei zondag PQ

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik voor ogen heb.
Ik heb zo in je schema 3 dagen trip voor Ba Be kunnen realiseren en je wat reisuren kunnen besparen.

Laat je gedachten er eens over gaan.
Ingrid is , zoals eerder gemeld , van Halong Bay naar Hai Phong gegaan en toen gevlogen naar Danang.
Vond ze een goede optie volgens mij?

Hoop dat je wat mee kan?

gr.
Ton.

Oke, ik denk dat ik Ba Be moet laten vervallen. Ik wil ook niet als een Japanner door Vietnam reizen. Dit is de volgende opzet. Ik zit nog wel hoe ik van Hanoi naar Hoi An moet komen??? En dan nog door naar HCM? Ik dacht dat je via Danang kunt vliegen???

08-mei donderdag Hanoi beetje rondwandelen (kaartjes regelen poppenshow)
09-mei vrijdag Hanoi > nachttrein Sapa trekking
10-mei zaterdag Sapa trekking
11-mei zondag Sapa zondagsmarkt en???
12-mei maandag Sapa >nachttrein Hanoi ???
13-mei dinsdag Hanoi HCM Mausoleum, museum, verblijven HCM De oude wijk
14-mei woensdag Hanoi Den Ngoc Son Tempel, Waterpoppenshow
15-mei donderdag Hanoi Halong Bay excursie met onvernachting
16-mei vrijdag Halong Bay > Hanoi terug van exursienaar hanoi
17-mei zaterdag Hanoi > Hoi An vlucht? Bus naar Hoi An of anders???
18-mei zondag Hoi An fietstocht
19-mei maandag Hoi An dagtour Cham ruïnes van My Son
20-mei dinsdag Hoi An > Danang > Ho Chi Minh ochtendmarkt, doorvliegen naar HCM
21-mei woensdag HCM stadstour
22-mei donderdag HCM tour Cao Dai Tempel in Tay Ninh en de Ben Duoc tunnels in Cu Chi.
23-mei vrijdag HCM Mekong delta 2 daagse tour of zelf doen?
24-mei zaterdag HCM Mekong delta 2 daagse tour of zelf doen?
25-mei zondag HCM > Phu Quoc vlucht

Hallo Annelies,

Ik heb je een PB gestuurd.

gr.
Ton.

Hoi Annelies,
Als ik je laatste schema kijk heb je in Sapa de zondagmarkt op de middelste dag.
Ik denk dat dat heel onhandig is want dat is een paar uur reizen vanuit Sapa.
En dan blijf je op en neer reizen.
Dan zou ik een dag later naar Sapa gaan en vanuit het treinstation naar de zondagmarkt gaan en vandaaruit 's middags naar Sapa. Dan kun je de volgende dag een trekking doen en de dag erna of een 2 daagse trekking met homestay.

Op 16 mei zou ik niet terug gaan vanuit Halong Bay naar Hanoi maar naar het vliegveld van Haiphong (taxi) en een vlucht naar Danang doen. Dan kun je een taxi naar Hoi An nemen. Daar win je een dag mee (dag 17 die je ergens anders voor kunt gebruiken) je komt dan diezelfde avond nog aan in je hotel in Hoi An.

Zag dat je Ba Be laat vallen ik denk ff op google kijken maar mooie omgeving, iets voor onze volgende keer …
Maar tijdens onze tour met de Easy Riders zijn we bij de Dray Sap watervallen geweest ook supermooi!!
Als je van watervallen houdt, zie google afbeeldingen geweldig!

Groetjes Ingrid