Heej A,
Sapa en Cuc Phuong zijn n iet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar.
Simpel om het feit dat de bergen niet zo hoog zijn in Cuc phuong.
Maar het is een alternatief voor wanneer je houd van natuur, minderheden en een homestay wilt.
Ook is in de buurt Tam Coc, het halong bay op het land en je kan er mooie trekkings houden en zelfs camperen in een tentje in het woud.
Zoals in elk nationaal park ben je bijna altijd verplicht een gids mee te nemen.
Ook ligt het meer op de route van noord naar zuid en kan je tijd schelen.
Dat Nha Trang er niet zo goed vanaf komt in de recensies kan ik niet helemaal volgen.
Ik heb daar nooit 1 probleem gehad, en Cor en Wilna en Nunu volgens mij ook niet. Zij zijn er ook kortgeleden nog geweest.
Ik snap het helemaal dat Con Dao je trekt.
Het is een geweldig eiland en met een mooie natuur.
Het staat nog helemaal in de kinderschoenen voor wat betreft tourisme.
Deed me denken aan phu Quoc toen ik daar jaren geleden voor de eerste keer was.
Ik vond daar ook maar enkele resorts en wat hostels; de laatste keer schrok ik dat er zoveel was bijgebouwd.
Op Con Dao vind je dus maar weinig overnachtingsplaatsen, dus echt vooraf wat regelen.
Zorg ook voor de transfer vanaf het vliegveld, deze ligt aan de andere kant van het eiland en echt veel taxi’s zal je er niet vinden. Op de site van divedive vind je eigenlijk bijna alle overnachtings mogelijkheden.
Ook ben ik maar 1 echt cafe tegengekomen en er zijn maar iets van 4 restaurants, buiten die van de hotels om.
Ik verwacht echt dat dit binnen no-time helemaal gaat veranderen, want er wordt aan alle kanten reclame gemaakt voor dit eiland.
Van divedive hebben we een kaartje en informatie gekregen en er is 1 route die je zonder gids kan doen en geloof dat deze 3 uur heen was en dus ook 3 uur terug. Maar met een gids zijn er meerdere opties.
Ik zou, wanneer ik jullie was en de financiele middelen zijn er ( overnachten is wat duurder en je moet vliegen ) dan zeker kijken of dit mogelijk is.
Maar zoals eerder al geschreven, je zit net aan het begin van het droge seizoen en dus is er kans dat je misschien toch wel wat regen kan krijgen. Laat dit echt even meewegen, je kan niet zeggen en nu ga ik verder want dat gaat dus niet. Koud is het er zeker niet.
Hoe lang er verblijven?
Bedenk dat je er de eerste dag in de middag aankomt en naar je hotel/camping wordt gebracht.
Dan wat verkennen en misschien een duik. Wat regelen voor een trekking en de dag is voorbij.
de tweede dag een trekking en misschien ook tijd voor de tigercage ( de gevangenis tijdens de oorlog, waarvan een model staat in het oorlogsmuseum in Saigon) , heel indrukwekkend ( zie de foto’s van mij op de foto afdeling op deze site.
Nog een dagje strand of een trekking en de dag erop naar Saigon.
Dan kom je op 3 overnachtingen.
Wanneer je ook Dalat aandoet, zeker de "crazy table "bezoeken; heel apart.
Zijn er 2 van, 1 in een tempel en 1 bij een particulier.
toen ik degene in de tempel bezocht had ie er geen zin in en zijn toen naar de particuliere gegaan en deze draaide als een tierelier.
Je houd dan je handen ongeveer 2 cm boven het tafelblad en roept bijv. links, links en je loopt naar links en het blad draait mee naar links, voor rechts idem.
http://www.wereldwijzer.nl/printthread.php?t=116042
Je kan via de Delta naar Cambodja, gaat bijna altijd via Chau Doc naar PP.
Inderdaad, je kan vliegen naar SR om tijd te besparen, maar niet echt veel; 1 dag.
Je moet dan via de Delta weer terug naar Saigon en overnachten. De dag erop naar SR.
Dus concreet, bijv. van Can Tho naar Saigon, overnachten en dan de dag erop vliegen naar SR.
Of je gaat van Can Tho naar Chau Doc naar PP en vliegt dan naar SR, of met de bus ( hier zit dan de dag winst).
Maar echte winst is te halen; wanneer je Con Dao wilt aandoen via de volgende route, mits je het financieel in je budget past ( even gekeken en kost je in oktober 132 usd pp).
ook is dit niet op elke datum mogelijk.
Maar dan Saigon de Delta in en via bijv. My Tho naar Can Tho.
Daar de drijvende markt dan in de ochtend bezoeken ( vroeg ) en door naar het vliegveld van Can Tho en vliegen naar Con Dao.
Dan vanaf Con Dao naar Saigon en meteen door naar SR; 2 dagen verdient.
Ik schrijf het maar, maar is dus wel een optie.
Ik stop er even mee, maar heb je nog vragen, dan zie ik ze wel langs komen.
Succes ermee.
gr.
Ton