reisadvies

Hallo,

Wij (mijn vriend en ik) zijn van plan om half mei 2,5 tot 3 weken door Vietnam te reizen. Misschien ook nog even snel ri Cambodja. Al vraag ik me af of het allemaal haalbaar is. Vind het qua reistijd erg moeilijk in te schatten.
Zelf dacht ik te vliegen op Hanoi (14 mei), daar naar Halong bay en Cuc Phuong national park.
Eventueel een binnenlandse vlucht naar t midden en daar de pass met de motor te doen…
Naar Mui ne om n paar dgn te windsurfen en naar Ho chi minh en daar de hoogte punten mee te pakken en dan misschien naar Cambodja en dan vanaf ho chi min weer terug vliegen naar NL(3 juni).

Hebben jullie nog tips, wij staan echt helemaal aan het begin met het plannen van de trip.

Groet sandra en sander

Hallo Sander en Sandra,

Jullie hebben een mooie regio uitgekozen om op vakantie te gaan.

Natuurlijk kan je in 2.5 week wat van Viet Nam zien.
Maar met 3 weken natuurlijk wat meer.

Gezien je wilt vliegen wordt het gebied van wat je wilt zien ineens veel groter.

Ik ben afgelopen donderdag terug gekomen uit Viet Nam en mij is afgeraden om Cuc Phuong niet teveel te promoten, gezien de prijzen daar te hoog worden tov het gebodene.
Beter is Mai Chau, maar keuze is natuurlijk aan jullie.

Omdat je pas bezig bent met het schema in elkaar te flansten, zou ik beginnen om de tijdsperiodes in verschillende delen in te delen.
Dus zoveel voor het noorden, zoveel voor het zuiden enz.

Budget
Wanneer je naar Cambodja wilt dit ook een aanslag op je budget kan zijn.
Je moet een multiple entry visa aanvragen, eventuele vluchten naar Cambodja zijn best wel prijzig vanaf Viet Nam.

Idee

Ik heb dit net aan andere mensen voorgesteld.

2 dagen Hanoi ( aankomstdag + 1 dag voor de stad )
In de avond van dag 2 naar Sapa ( overnachten in de trein ).
Dag 3 en 4 Sapa en in de avond weer terug.
Na aankomst op dag 5 dus, meteen door naar Halong Bai en dan daar overnachten
Dag 6 na de cruise naar Hanoi en overnachten Hanoi.
dag 7 naar Hue vliegen, stad bezoeken ( + citadel) en daar overnachten.
Dag 8 naar Hoi An met de ER dan icm een bezoek aan eventueel 1 of meerdere mausoleums ( zeer geschikt voor foto’s ) en over de Hai Van Pas ( een must voor een fotoliefhebber ),
Dag 9 t/m 11 daar verblijven en de avond vlucht naar Siem Reap
Dag 12 en 13 Siem Reap
Dag 14 naar Phnom Penh over de weg ( 5 a 6 uur ); zou dan wel vroeg vertrekken ( rond een uur of 8 )
Dag 15 Phnom Penh
Dag 16 naar Chau Doc met de speedboot

Dan heb je nog 5 dagen voor Mekong en Saigon.

Verwissel Sapa dan even met Mai Chau, en de dagen even wat minderen in Hoi An en Hue en deze plaatsten in Mui Nee, en dan heb je een idee hoe te beginnen hoop ik.

gr.
Ton.

bedankt voor uw reactie!

We zullen het programma als leidraad gebruiken. Alles zijn we nu aan het uitzoeken en de belangrijkste bezienswaardigheden op een rijtje aan het zetten en ook kijken of het allemaal haalbaar is.
Wat wel vaststaat is Halong bay alleen welke trip kunnen we het beste boeken en hoeveel daagse trip is aan te raden? meestal boeken we pas in het land zelf (deden we in thailand en op bali ook) maar wat is nu het advies??? Ik las dat het veel verschil maakt op welke boot je terecht komt, we houden t o t a a l niet van dat karaoke geneuzel, hahaha! ieder zn ding zeg maar!.
Ook willen we graag een paar dagen een national park bekijken maar begrijp ik goed dat cuc phuong niet de moeite waard is?? En ning bingh?? Ik lees in het programma hierboven ook een vlucht naar siem reap, vanaf welk vliegveld en wat zijn ongeveer de kosten daarvan? Zelf had ik in gedachten om vanuit ho chi minh een tocht te maken naar phnom penh of is dat niet haalbaar dan in 3 weken?? Die helicopter vlucht die u gemaakt heeft staat ook op ons lijstje…is het de moeite waard??

Het is voor mij nu even goed uitpuzzelen hoe de reistijden zitten dus wat is haalbaar en wat niet. Want zat zelfs nog te denken om het midden te schrappen en dan van hanoi te vliegen naar ho chi minh en dat we dan meer tijd in het zuiden van vietnam en cambodja overhouden maar denk toch dat het midden ook prachtig is.

Lastige keuzes, hahaha!

In ieder geval bedankt voor alle info want daar kunnen we wat mee.

groetjes sander en sandra

Hallo Sander en Sandra,

Ik weet even waar ik zal beginnen om je vragen te proberen te beantwoorden.
Denk ik maar begin bij Halong.

Ja, je kan dit gewoon boeken in Hanoi.
Probleem is dan misschien wel dat je dan op een boot terecht komt met karaoke, veel kayakken, weing varen, veel grotten.
Prijs is dan ook heel aantrekkelijk.
Je gaat dan hoogst waarschijnlijk richting Cat Ba.

Maar wil je richting Bai to Long bijv. dan moet je weer een andere boot kiezen.
Maar gezien er niet zoveel boten die kant uitgaan, kan misschien het aanbod de vraag niet aan en ben je dan genoodzaakt om toch naar Cat Ba te gaan en dan dan met het karaoke maar voor lief nemen.

Dus mijn tip voor een goede trip naar Halong, wat het best aansluit van wat je verwacht, is:

Verdiep je eerst in welk gebied je wilt varen, dan wat er geboden wordt tijdens de trip.
Zoek daar dan een boot bij en dan heb je een prijs.
Is die te hoog dan naar een goedkoper alternatief, misschien moet je dan wel wat van je eisen laten vallen.
Nog te hoog, dan misschien een ander gebied en dan naar het gebodene kijken, dan de boot zoeken enz.

Nationaal park.
Cuc Phuong is nu een beetje ontdekt en dan gaan ze de prijzen omhoog doen.
Ik heb gepraat met een reisbureau, en zij kregen veel klachten over de prijs en wat er voor geboden wordt.
Wil niet per definitie zeggen dat het slecht is, maar wel te duur.

Maar in de mijn voorgestelde route, heb je de mogelijkheid om diverse nationale parken te bezoeken.
Denk dan aan Chau Doc en Saigon, waar je binnen resp. 30 minuten en 1.5 uur midden in zo’n park zit.
In Siem Reap ben je in 45 minuten in een nationaal park.

Ik had er Cambodja bij gezet omdat je dit in je eerste vraag erbij had staan.

Veel mensen 2 dagen SR te weinig, maar je zit natuurlijk wel het aantal dagen.

Helikoptervlucht.
Ik vond het een geweldige ervaring en heb wat foto’s geplaats bij de fotoafdeling.
Helaas gemaakt met een kleine pocketcamera, maar met mijn betere filmapperatuur is het helemaal mooi om terug te zien.

Ik denk dat je ook wel ergens gelezen wat het nadeel ervan is.
Ik zat dus in de helikopter en begon als een bezetene te filmen, en heb daardoor veel door mijn schermpje gezien.
de volgende keer film ik alleen maar wanneer de piloot zegt nu filmen want je hebt die tempel daar en neem dan wel wat vrijheid om nog 1 minuutje van de omgeving te filmen.

Het is wel een dure onderneming; had een hele helikopter gehuurd voor 4 personen; kosten 600 USD voor 20 minuten incl. Tongle meer en nog een tempel.
Wil je alleen de bekendste tempels, betaal je 400 usd maar dan voor 10 minuten.

Je kan ook in een grote helikopter, geloof 9 personen, betaal je 90 usd pp voor 10 minuten voor de bekendste tempels.
Nadeel is dan wel dat je de kans hebt om in het midden te komen zitten en dus niet bij het raam; indeling is dan 1 vooraan en dan 2 rijen met 4 zitplaatsen.

Wanneer je een budget ervoor hebt, dan zeker doen, maar dan wel alles afhuren.
Anders misschien de kans om niets te zien omdat iedereen voor de ramen zit en jij er niet bij kan.

Vliegen naar Sr
Dit dan vanaf Danang; is het vliegveld van Hoi An.
Kosten zou je even zelf kunnen bekijken omdat er ook diverse mogelijkheden zijn.

Saigon naar PP.
Kan ook , maar je je gaat niet helemaal van Saigon naar PP.
Je word dan met de bus naar of Cai Be of naar Can Tho gebracht en vandaar ga je met de cruise boot naar PP.

Midden
Jij ook heel mooi en je zou dan daar naar het Phong Nha National park kunnen gaan?
Ook Hoi An is een heel leuk stadje, evenals Hue de DMZ.

Ik bang dat ik het nu alleen maar lastiger voor je gemaakt hebt.
Maar je me niet verwijten dat ik onvoldoende keuzes heb voorgesteld :slight_smile:

Wens jullie nog veel plezier bij het plannen en is er iets onduidelijk; laat het ons weten aub.

gr.
Ton.

Poehee wat een keuzes allemaal en de een nog mooier als de ander.

Erg bedankt allemaal en we hebben er erg veel aan. Zo zijn we nu goed aan het nadenken of we wel genoeg tijd hebben om ook naar Cambodja te gaan. Wat we zeker willen doen is Halong Bay, Ninh Binh, met de ER over de Hai van pass en ons leek het beste van HUE naar HOI AN gezien we van noord naar zuid reizen. En absoluut willen we een paar dagen windsurfen of kiten bij Mui ne. Dit zien we dan als een paar relax dagen. Uiteraard Saigon en alles wat er in de buurt ligt bekijken (hoeveel dagen moeten we er normaal gesproken voor uittrekken??). En mij lijkt me de Mekong Delta ook zeker de moeite waard. Ook willen we een paar dagen ergens in een national park midden in de dieren en de natuur vertoeven. En dit alles in een kleine 3 weken… En wat denkt u, is er dan nog ruimte om toch naar cambodja te gaan??? Ik zag vanuit Dalang tickets naar siem reap voor 200e. Vond het best prijzig.

Ik moet heel eerlijk zeggen, had nooit verwacht dat er zoveel te zien en te doen was in Vietnam, we hebben ons de afgelopen 2 jaren erg verdiept in Thailand maar nu we helemaal losgaan op Vietnam zie ik zoveel moois, eerlijk, is onkunde maar ik had het niet verwacht! Vandaar dat ik best moeite heb om een mooi reisschema te maken.

Van het weekend eerst maar de tickets boeken. We zaten nu met malaysia air rond de 680e pp.

Als je op diezelfde datums kijkt heen A’dam-Hanoi en terug Ho Chi Minh City-Düsseldorf, dan ben je bij China Southern klaar voor 553 euro pp. Als je vlak bij Schiphol woont, kost dat erg veel meer tijd, maar woon je in het oosten og zuiden van het land, zou dit toch best heel aantrekkelijk kunnen zijn.

Hallo Sander en Sandra,

De eerste goede tip , voor een wat goedkoper vliegticket heb je al binnen, je zou dit kunnen afwegen.

Veel mensen vergissen zich in Viet Nam, er is echt zoveel te zien en doen.
Na 14 x kom ik weer op plekken waar ik nog niet was geweest.

Maar je zal ergens keuzes moeten gaan maken, omdat je niet voldoende dagen hebt.
Zal je een voorzet geven voor 21dagen effectief in Viet Nam.

Dag 1 Aankomst Hanoi en acclimatiseren
Dag 2 Hanoi stad
Dag 3 Naar Halong Bai en overnachten
Dag 4 terug in Hanoi en daar overnachten
Dag 5 Naar Mai Chau en daar overnachten
Dag 6 "s-ochtens Mai Chau en dan naar Hoa Lu , daar overnachten
Dag 7 Van Hoa Lu naar Tam Coc en dan door naar Hanoi, daar overnachten
Dag 8 Vliegen naar hue in de middag, Citadel, overnachten Hue
Dag 9 Met ER naar Hoi An, via mausoleums en Hai Van Pas, overnachten Hoi An
Dag 10 Hoi An, overnachten Hoi An
Dag 11 Naar Saigon
Dag 12 stad Saigon
Dag 12 naar Cat Tien National Park, daar overnachten
Dag 13 Van Cat Tien naar Saigon
Dag 14 Van Saigon naar Siem Reap vliegen, daar overnachten
Dag 15 SR
Dag 16 SR
Dag 17 naar PP, daar overnachten
Dag 18 PP
Dag 19 Naar Chau Doc, daar overnachten
Dag 20 Naar Can Tho, daar overnachten
Dag 21 Naar Saigon in de middag en naar huis.

Dit is ongeveer, van wat ik begrepen heb, hoe je het wilt doen, maar heb bewust Mui Nee ( dus het kite surfen weggelaten ).
Wanneer je naar Mui Nee wilt gaan , zou ik de nachttrein nemen vanaf Hoi An ( Danang Naar Phan Thiet ) of de nachtbus om een dag te besparen.

Probeer er nu Mui Nee maar eens in te passen en dan zal je zien dat zal je keuzes moeten maken; waar?, laat ik graag aan jullie over.
Denk dat dan Cambodja wel moeilijk wordt en misschien zonde is van het geld.
Inderdaad zitten de vliegtickets naar SR net onder de 200 euro;misschien met een budgetmaatschappij voor 175 ( afhankelijk van het bagagegewicht )

Denk dat het misschien wijs is om Cambodja voor een andere vakantie te houden met misschien icm met een ander gebied in Viet Nam of Thailand of Singapore of Malasie of ???, wanneer het surfen een must is.

Ik hoop dat je weer een beetje kan helpen Sander en Sandra?

Gr.
Ton.

Goedemorgen,

Nou we hadden de reis gisteren geboekt voordat we de gunstige tip kregen om uit dusseldorf terug te vliegen. Is een scherpe prijs. Maar wij wonen echt vlakbij Schiphol en vliegen dus liever daarop.
We stappen 8 mei in het vliegtuig ri Hanoi en de 26e mei om 19.35u stappen we weer in het vliegtuig om vanaf Ho Chi minh richting amsterdam te gaan. We vliegen met Malaysia airlines. Dat wordt voor ons de eerste keer deze maatschappij.
We hebben er echt super zin in en hopen dat het ook qua weer een goede periode is.

Allereerst Ton, echt heel erg bedankt voor de vele goede tips. We hebben er heel veel aan!!!

Ik moet even goed uitzoeken of het qua weer wel de moeite waard is om Mui Ne aan te doen want we willen er erg graag windsurfen!!! Vorig jaar waren we naar Pipa Brazilie en dat moest ook het paradijs zijn vwb watersporten alleen toen wij er zaten was er geen wind en was het geen goede tijd om te gaan helaas. Dat willen we dit jaar voorkomen. Dus voor mij een taak om dat uit te zoeken want als we er niet kunnen surfen laten we Mui Ne links liggen en passen we het schema er op aan.

We weten nu dus wel dat we een begin van het schema hebben.

dag 1 12.00 uur vertek vanaf AMS
dag 2 12.15u aankomst Hanoi
dag 3 Hanoi stad
dag 4 Richting Halong Bay (overnachting aan boord is dat aan te raden Ton of volstaat een dagtripje???)
Heb je nog goede sites waar we die trip kunnen boeken? En hebben jullie tips om te overnachten in Hanoi?? Eigenlijk staan we open voor alle tips uiteraard!!!

alvast bedankt

Hallo Sander en Sandra,

De kogel is dus door de kerk.
Nu gaat dus wat realistischer worden, de reis richting Viet Nam.

Maar het is een beetje minder geworden; 17 dagen effectief ipv 21 dagen.
Wordt een gepuzzel om Cambodja erbij te houden.

Zelf zou ik dit schrappen en dit voor een volgende reis overlaten.
denk dat jullie ZO Azië een mooi gebied vinden ( ook Thailand Bezocht ) ?
Dus voor een volgende keer bijv. Cambodja + Maleisië + Singapore bijv.
Daarom het noorden laten staan als in mijn vorige optie; is makkelijker voor de volgende keer omdat je dat dan hebt bezocht.
Geld dus ook voor het midden.

Idee

Dag 1 Aankomst Hanoi en acclimatiseren
Dag 2 Hanoi stad
Dag 3 Naar Halong Bai en overnachten
Dag 4 terug in Hanoi en daar overnachten
Dag 5 Naar Mai Chau en daar overnachten
Dag 6 "s-ochtens Mai Chau en dan naar Hoa Lu , daar overnachten
Dag 7 Van Hoa Lu naar Tam Coc en dan door naar Hanoi, daar overnachten
Dag 8 Vliegen naar hue in de middag, Citadel, overnachten Hue
Dag 9 Met ER naar Hoi An, via mausoleums en Hai Van Pas, overnachten Hoi An
Dag 10 Hoi An, overnachten Hoi An
Dag 11 Naar Nha Trang en dan naar Mui Nee
Dag 12 Mui Nee
Dag 12 mui Nee
Dag 13 Naar Saigon.
Dag 14 Saigon stad, overnachten
Dag 15 Mekong Delta, overnachten
Dag 16 Mekong Delta en naar Saigon, overnachten
Dag 17 saigon en naar huis.

Halong Bai
Dit is een echt persoonlijk, dus ook dit antwoord.

Wil een impressie, dan is een dagtrip voldoende.
ook vind ik een cruise richting Cat Ba niet echt een aanradere zou dan voor een 1-daagse trip gaan.

Wil naar het andere gedeelte van Halong, dus Bai to Long, met overnachting dan even kijken of dit je meer aanspreekt.
Even doorscrollen naar de 9e post.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=169891&p=1005440#post1005440

Lijkt je dit wat, dan zou ik zeker een overnachting doen.

Waar te boeken.
Prijs staat erbij, maar ik heb geen ervaring met dit bureau; dus weer even naar reviews zoeken op internet.

Misschien heb ik je een ander idee gegeven waar je wat aan hebt?

Denk dat je weekend wel weer gevuld is, is ook slecht weer. :frowning:

Gr.
Ton.

Wauw wat een trip, niks meer aan doen denk ik!!!

Ik denk echt dat dit de trip gaat worden… We zijn al druk aan het kijken voor kamers in Mui Ne. Denk dat we daar voor luxe aan en kijken of we een bungalow aan het strand kunnen bemachtigen ofzoiets. De rest willen we in guesthouses verblijven, doen we altijd. Alleen een paar dagen luxe aan het strand en ook dichtbij een surfschool! Wat denken jullie, deze nachten alvast boeken vanuit NL of daar ter plaatse maar kijken???
Ook vroeg ik me af als we met de ER gaan, hoe ze dat doen met onze koffers??? Want ik denk dat we toch weer onze backpacks thuis laten en weer gemakkelijk de koffer meenemen.
Het is zeker best lastig om een mooie trip uit te zoeken bij Halong bay. Wat een aanbod en tsjah, wat is goed?! Wij houden echt niet van dat karaoke gedoe en dat massale dus zou ik liever iets meer uitgeven voor net ff wat exclusiever. Je doet t tenslotte maar eens in je leven (als t goed is). Toch gaan we wel een overnachting op de boot doen. Maar we willen het bij 1 overnachting houden. Ook vroeg ik me af of we vanaf de trip bij Halong bay niet gelijk door kunnen naar Mai Chau? Of is het beter om eerst naar hanoi terug te gaan? Dat soort trips kunnen we toch gewoon de eerste dag in Hanoi boeken of raad je aan om ook die in NL al te boeken?? Net als de trip met de ER??? Heb begrepen dat de clubjes met motorrijders de pan uitrijzen???
Ton, je hebt helemaal gelijk door Cambodja voor een mogelijk volgende trip te doen. Zo benutten we Vietnam max!!! Thanks…
En misschien door ergens nog een binnenlandse vlucht te pakken kunnen we misschien Dalat nog ergens tussen doen??? Is dat de moeite waard???

Het is uitstekend technisch weer om goed de reis voor te bereiden…hihihi

Hoi Ton,

Nog een vraagje over de trip in vanuit Halong Bay (ik heb de link naar de post gezien): Jij had het over Bay to long, is dat een andere trip als dat Tiptop eiland? Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ook verschillen de prijzen behoorlijk als je gaat surfen op het net. Voor ons is het simpel, we hoeven niet een MEGA cruise 5 sterren maar we willen totaal geen karaoke trip. Gewoon mooie dingen zien en niet al te massaal.

Alvast bedankt.

Hallo Sander en Sandra,

In de cruise in de link, deze dus

http://bestcruiseshalong.com/halong-…g-junk-64.html
met Tiptop
http://www.halongbay.info/news/ti-top-island.html

Gaat naar Halong Bai en niet naar Bai to Long
Bai to Long is het rustigere gedeelte en ligt meer richting China

Misschien aan de hand van deze kaart je het beter kan voorstellen?

Even niet op de routes letten want die zijn van een maatschappij, maar zo heb je een idee van de omgeving.
Dagtrips gaan zo’n beetje allemaal tot de "fighting cocks "en dan weer terug.
Ze hebben meestal wel allemaal een visserdorp en sommige een grot, andere kayakken enz.

Wil je een rustige cruise dan is Bai To Long het gebied, daar dan een cruise bijzoeken.
Wil naar het meer bezochte Halong Bai , dus rond Cat Ba, dan daar een boot uitzoeken.

Kosten Halong ( of Bai to Long ) cruise

Halong cruises zijn niet echt goedkoop, zeker met een overnachting erbij kan het weleens tegenvallen met de prijs.
Maar een gemiddelde prijs is zo rond de 250 USD, incl Vervoer Hanoi-Halong VV, voor 2 personen.

Kan wat goedkoper en kan veel duurder, net wat je wilt.

Instinkers in de prijzen.

Let heel goed op dat sommige een prijs geven zonder vervoer Hanoi VV, andere incl kayakhuur andere niet, soms moet je betalen voor diner en lunch, bij andere niet.
Ook zijn niet altijd excursies vermeld in de prijs en deze zijn dan additioneel.
Let ook op de VAt ( BTW ) of deze erbij zit, geld ook voor servicekosten.
Ook zijn er trips waar je niet overnacht op de boot, maar op in een hotel.
Let ook op de waar de prijs in is aangegeven ( bedoel USD of Euro ); ben je gewend aan de USD, dan zijn erbij die ( adhv je IP adres zien dat je uit Nederland komt ) de prijs in euro’s zetten.

Misschien een idee is misschien dit, wanneer je er niet uitkomt.

Plaats dan even je gebied op in dit topic ( of open een nieuw topic ).
Budget erbij en wensen; wat wel en wat niet ( dus bijv. wel veel kayakken en zwemmen of niet / veel varen / geen grotten enz, ).
Weet zeker dat mensen je gaan helpen met het zoeken naar een mooie cruise en dan kom je misschien iets tegen die je zelf ontgaan was.

Sorry weer voor de vele informatie, maar ik probeer zo volledig te zijn.

gr.
Ton.