Hallo Sander en Sandra,
Ik weet even waar ik zal beginnen om je vragen te proberen te beantwoorden.
Denk ik maar begin bij Halong.
Ja, je kan dit gewoon boeken in Hanoi.
Probleem is dan misschien wel dat je dan op een boot terecht komt met karaoke, veel kayakken, weing varen, veel grotten.
Prijs is dan ook heel aantrekkelijk.
Je gaat dan hoogst waarschijnlijk richting Cat Ba.
Maar wil je richting Bai to Long bijv. dan moet je weer een andere boot kiezen.
Maar gezien er niet zoveel boten die kant uitgaan, kan misschien het aanbod de vraag niet aan en ben je dan genoodzaakt om toch naar Cat Ba te gaan en dan dan met het karaoke maar voor lief nemen.
Dus mijn tip voor een goede trip naar Halong, wat het best aansluit van wat je verwacht, is:
Verdiep je eerst in welk gebied je wilt varen, dan wat er geboden wordt tijdens de trip.
Zoek daar dan een boot bij en dan heb je een prijs.
Is die te hoog dan naar een goedkoper alternatief, misschien moet je dan wel wat van je eisen laten vallen.
Nog te hoog, dan misschien een ander gebied en dan naar het gebodene kijken, dan de boot zoeken enz.
Nationaal park.
Cuc Phuong is nu een beetje ontdekt en dan gaan ze de prijzen omhoog doen.
Ik heb gepraat met een reisbureau, en zij kregen veel klachten over de prijs en wat er voor geboden wordt.
Wil niet per definitie zeggen dat het slecht is, maar wel te duur.
Maar in de mijn voorgestelde route, heb je de mogelijkheid om diverse nationale parken te bezoeken.
Denk dan aan Chau Doc en Saigon, waar je binnen resp. 30 minuten en 1.5 uur midden in zo’n park zit.
In Siem Reap ben je in 45 minuten in een nationaal park.
Ik had er Cambodja bij gezet omdat je dit in je eerste vraag erbij had staan.
Veel mensen 2 dagen SR te weinig, maar je zit natuurlijk wel het aantal dagen.
Helikoptervlucht.
Ik vond het een geweldige ervaring en heb wat foto’s geplaats bij de fotoafdeling.
Helaas gemaakt met een kleine pocketcamera, maar met mijn betere filmapperatuur is het helemaal mooi om terug te zien.
Ik denk dat je ook wel ergens gelezen wat het nadeel ervan is.
Ik zat dus in de helikopter en begon als een bezetene te filmen, en heb daardoor veel door mijn schermpje gezien.
de volgende keer film ik alleen maar wanneer de piloot zegt nu filmen want je hebt die tempel daar en neem dan wel wat vrijheid om nog 1 minuutje van de omgeving te filmen.
Het is wel een dure onderneming; had een hele helikopter gehuurd voor 4 personen; kosten 600 USD voor 20 minuten incl. Tongle meer en nog een tempel.
Wil je alleen de bekendste tempels, betaal je 400 usd maar dan voor 10 minuten.
Je kan ook in een grote helikopter, geloof 9 personen, betaal je 90 usd pp voor 10 minuten voor de bekendste tempels.
Nadeel is dan wel dat je de kans hebt om in het midden te komen zitten en dus niet bij het raam; indeling is dan 1 vooraan en dan 2 rijen met 4 zitplaatsen.
Wanneer je een budget ervoor hebt, dan zeker doen, maar dan wel alles afhuren.
Anders misschien de kans om niets te zien omdat iedereen voor de ramen zit en jij er niet bij kan.
Vliegen naar Sr
Dit dan vanaf Danang; is het vliegveld van Hoi An.
Kosten zou je even zelf kunnen bekijken omdat er ook diverse mogelijkheden zijn.
Saigon naar PP.
Kan ook , maar je je gaat niet helemaal van Saigon naar PP.
Je word dan met de bus naar of Cai Be of naar Can Tho gebracht en vandaar ga je met de cruise boot naar PP.
Midden
Jij ook heel mooi en je zou dan daar naar het Phong Nha National park kunnen gaan?
Ook Hoi An is een heel leuk stadje, evenals Hue de DMZ.
Ik bang dat ik het nu alleen maar lastiger voor je gemaakt hebt.
Maar je me niet verwijten dat ik onvoldoende keuzes heb voorgesteld 
Wens jullie nog veel plezier bij het plannen en is er iets onduidelijk; laat het ons weten aub.
gr.
Ton.