Van 2 tot 20 maart gaan we met zijn 4-en naar vietnam. Omdat ik de eerste en laatste dag niet mee tel hebben we dus 17 ‘actieve’ dagen
Ik heb de volgende route in gedachten. We zijn vorig jaar bij bergstammen in chiang mai geweest en door de korte reistijd heb ik hierom sapa eruit gelaten.
Omdat een van ons zeeziek wordt kunnen we helaas geen cruise met overnachting doen in halong bay.
dag 1 hanoi, bijkomen van de vlucht
dag 2 dagexcursie vanuit hanoi naar mai chau, tips voor organisatie?
dag 3 vanuit hanoi naar halong bay overnachten eiland cat ba, tips organisatie voor overnachten hier?
dag 4 cat ba/halong bay verkennen
dag 5 van cat ba naar ninh binh
dag 6 ninh binh excursie tam coc
dag 7 ninh binh excursie Cuc phuong NP
dag 8 binnenlandse vlucht vanaf haiphong of hanoi naar danang. Door naar hoi an
dag 9 hoi an
dag 10 hoi an
dag 11 hoi an
dag 12 binnenlandse vlucht van danang naar nha thrang
dag 13 nha thrang
dag 14 nha thrang
dag 15 binnenlandse vlucht nha thrang naar HCMC
dag 16 mekong delta
dag 17 mekong delta + cu chi tunnels
dag 18 HCMC laatste dag, morgen weer naar huis
Ondanks dat we niet naar zoveel plaatsen gaan vind ik het toch allemaal wat krap,
wat vinden jullie? Ook hebben we dus 4 nachten hoi an en 3 nachten nha thrang. Is dat verstandig?
We hebben nu 3 binnenlandse vluchten op de planning staan. Dit is vrij duur, maar ik vindt de trein nou ook niet echt goedkoop! Als ik voor 20 euro meer er de helft van de reistijd mee kwijt ben.
Als ik 1 van de 3 vluchten zou vervangen door trein of bus welke kan ik dan het beste doen?
ik heb even een probleem met je dag 5
Dat is een heel avontuur.
Je moet wel bedenken dat je een tour afbreekt en dan met een ferry, lokale bus naar Ninh Binh gaat; best veel reisuren.
maar dit even terzijde, ik begin altijd maar te typen wat ik denk.
Maar waarom niet de Mai Chau tour combineren met Ninh Binh provincie ( dus met het Np en Tam Coc of Trang an Hoa Lu ).
Dan dag erna door naar halong Bai.
Nu wordt het moeilijk voor mij.
Er zijn maar een beperkt aantal reizen met een overnachting op Cat Ba.
halong Bai verkennen op eigen houtje is bijna onmogelijk, want alle boten ( 500 ) zijn geregistreerd en je moet 1 van deze boten nemen.
Wanneer je dit zou willen ben ik bang dat dit wel eens duurder kan uitvallen dan je in gedachten hebt.
Maar ik denk dat je moet gaan denken op rond de 300 a 400 usd pp incl. de transfer van Hanoi naar de Bai, overnachting en ontbijt en misschien een lunch, transfer naar hai Phong.
Vandaar vliegen ( ticket ) naar Danang is dan er niet bij .
Ik zou het zo doen
Na Hanoi een tour maken met Mai Chau, en Ninh Binh provincie.
Terug naar Hanoi met een overnachting.
dan door naar halong Bai en dan door naar Danang via hai Phong vliegveld.
Ook zou ik 1 dag Nha Trang inruilen voor Saigon.
Je moet de tunnels via Saigon doen en niet icm de Delta.
Vind het je redenering helemaal goed voor wat betreft het reizen met de trein/bus tov van de prijs en de reisduur.
Ik houd daar zelf ook altijd rekening mee.
Ik ben afgelopen zomer met m’n zoon van 8 naar Halong Bay geweest. We hebben het heel anders aangepakt. Ik had niet zo’n zin in de cruise maar wilde wel graag het gebied zien. Daarom zijn we zelf met de bus vanuit Hanoi vertrokken naar Haiphong. Hier zijn we op de ferry gestapt en naar Cat Ba Island gevaren. Daar met een andere bus naar Cat Ba town gereden. De hele reis duurde ca. 4,5 uur en er waren vrijwel alleen vietnamese toeristen aan boord. Je kunt bij de Luong Yen busterminal bus-boot-bus-tickets kopen. In juli 2012 kostten ze 220.000 VND (8 euro) pp en kinderen beneden de 10 voor de helft van de prijs voor een enkele reis.
We hebben wat rondgekeken in Cat Ba Town en heerlijk gegeten in een van de seafoodrestaurants met uitzicht op de baai. Daarna zijn we met de brommertaxi naar Ben Beo Harbour gereden voor 20.00 VND. Hier mochten we mee met een man op een bootje, die allerlei bakken seafood af moest leveren bij verschillende resorts en daarna een prachtige vaartocht met ons maakte door het karstgebergte van zo’n 2,5 uur. Hij sprak alleen vietnamees en zette ons af bij het haventje van Viet Hai en voor de hele tocht betaalden we in totaal 200.000 VND (nog geen 7,50). Ik had een dag van te voren per telefoon een overnachting geboekt bij The Whisper of Nature Bungalows in het dorpje Viet Hai voor 18 euro incl. ontbijt (er stonden 2 tweepersoonsbedden in de bungalow). De accomodatie lag nog een behoorlijk eind landinwaarts in een vallei tussen de kalkbergen, maar daarvoor kon je een fiets lenen of eventueel een brommertaxi nemen.
De bungalows zijn eenvoudig, maar prachtig gelegen vlak bij een toegang tot het National Park, zodat je jungletrekings kunt doen. Door een vreselijke stortbui waren de paden echter zo’n glibberige modderpoel geworden, dat ik het met m’n zoontje niet zo’n goed idee vond en daarom hebben wij een lange wandeling in de buurt gemaakt waarbij we alleen plaatselijke bevolking tegenkwamen. We hebben geluncht bij mensen in de tuin voor 20.000 VND pp waarvoor we pho kregen met een heleboel versgeplukte kruiden. Thee deden ze er gratis bij. 's Avonds hebben we bij het restaurant van de bungalows gegeten.
Er was ondertussen een groepje toeristen aangekomen die tijdens hun 3d/2n cruise door Halong Bay gekozen hadden voor deze romantische omgeving (250$ pp). Het eten was bij hun inbegrepen en zag er verrukkelijk uit met allerlei verschillende gerechten. Wij konden hetzelfde krijgen voor 3 dollar pp. Nou, dat was dus heerlijk!
De volgende dag eerst ontbeten en rond het middaguur weer terug naar het haventje. We konden met de public boat terug naar Ben Bao voor 25.000 VND pp. Een hele belevenis met mensen die opgehaald of afgeleverd moesten worden op vlotten etc. En sommigen die op een matras ginggen liggen dutten. In Cat Ba Town aangekomen wilden we ook graag daar nog een paar nachten blijven om naar het strand met de ongelofelijk hoge golven te gaan. We vonden een grote schone hotelkamer met AC, douche en toilet, TV en balkon met uitzicht over de baai voor 200.000 VND per nacht. Het restaurant maakte de lekkerste loempia’s die ik ooit in m’n leven geproefd heb! Voor het ontbijt gingen we de 2de dag naar het terrasje van een bakker die heerlijke verse broodjes en crouissants verkocht.
Vanaf Cat Ba zijn we met de boot terug naar Haiphong gevaren en niet meer terug gegaan naar Hanoi maar van daaruit hebben we het vliegtuig genomen.
Deze tocht is een van de hoogtepunten van onze reis door Vietnam geweest en als je net als ik niet zo geinteresseerd bent in een boot vol met mensen waar je de hele dag of meerdere dagen aan vast zit, kan ik het van harte aanbevelen. We waren ook nog eens een stuk goedkoper uit!
Ik heb ook even voor schema, wat ik voor ogen had, advies aangevraagd in Viet Nam.
ik heb deze ook vandaag binnen gekregen.
Maar wil wel eerst even op het verhaal van Nunu reageren, want er staan wat dingen in die niet kloppen volgens mij en onbewust er wat is over geslagen.
Ik kan bijv niet geloven dat een trip van Hanoi naar Cat Ba met echt openbaar vervoer maar 4.5 uur kost.
Denk vanaf de haven naar Cat Ba is 4.5 + 4 uur hanoi naar Halong Bai, maakt 8.5 uur.
Met een touristen bus naar de haven en dan met een ferry naar cat ba kan in 7 uur.
Bedenk ook dat niet iedereen iemand tegenkomt die je gratis meeneemt naar een andere stad/dorpje.
Je moet ervan uitgaan dat je dit moet betalen, anders is het meegenomen.
Maar nu even naar jouw schema.
Ik heb dit idee uit Viet Nam terug gekregen.
My comments:
Day 2: its quite rush to visit Mai Chau in 01day. It takes 04hours driving each way, 08hours for round trip, therefore 02days 01night is much better. Can be overnight at local house (homestay) or boutique lodge, here is a sample of itinerary
Yes you are correct, a separate trip to Hoa Lu – Tam Coc then come back to Hanoi, then trip to Halong Bay is much better. Because we cannot connect Cat Ba – Hai Phong to Ninh Binh, very complex and take time, takes much money due to no transportation/route available. See my recommendation:
Day 1: Hanoi
Day 2: HN – Mai Chau
Day 3: Mai Chau – Hanoi
Day 4: Hanoi – Day trip to Hoa Lu, Tam Coc (Ninh Binh)
Day 5: Hanoi – Halong Bay – overnight cruise
Day 6: Halong Bay – Cat Ba Island (overnight in Cat Ba)
Day 7: Cat Ba Island – speedboat to Hai Phong pier (1.5hours) – then drive to Hai Phong airport (2hours) – then fly to Danang – drive to Hoi An 30minutes – overnight in Hoi An.
No Cuc Phuong, because it is makes it more expensive
Instead of that we can have a trip to Cat Ba NP where you can have some hours cycling around Cat Ba National Park. For hotel choices you can contact me Mr. Ton.
Sorry Ton, ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. We hebben eerst een taxi naar het LUONG YEN busstation in Hanoi genomen en daarvoor 60.000 VND betaald. Daar toen in het gebouw bij de balie een bus-boot-bus-ticket gekocht van de HOANG LONG busmaatschappij. Je gaat dan via de haven van Haiphong met een speedboot. Bij aankomst op Cat Ba wordt de tocht met een andere bus voortgezet naar Cat Ba Town. Zo’n ticket kostte in juli 2012 220.000 VND voor volwassenen en 110.000 voor kinderen. Kennissen van me hebben dezelfde tocht gemaakt in november en betaalden maar 190.000 voor volwassenen… De reisduur vanaf Hanoi tot Cat Ba Town was 4,5 uur. Echt waar!!!
We zijn trouwens niet gratis meegenomen, maar hebben 200.000 VND betaald voor de 2,5 uur durende tocht door het karstgebergte. Tijdens die tocht moesten we bij meerdere resorts langs om seafood af te leveren. Je zou de boot waar we mee gegaan zijn een watertaxi kunnen noemen. Hetzelfde gebied kun je doorvaren met de public boat voor 25.000 VND pp (voor vietnamezen is het goedkoper).
Hallo Ton, zit een beetje met hetzelfde idee te spelen en had nog een vraagje rond je feedback:
Day 2: HN – Mai Chau
Day 3: Mai Chau – Hanoi
Day 4: Hanoi – Day trip to Hoa Lu, Tam Coc (Ninh Binh)
Is er een mogelijkheid om deze te combineren? bvb HN -> Mai Chau met dan een overnachting in
Mai chau of Tam Coc, en de dag erna dan Hoa Lu/Tam Coc te bezoeken en zo terug naar HN?
Natuurlijk is dat te doen, maar dan wel in hetzelfde aantal dagen ( dus je bespaard geen dag, kan wel maar zou het zonde vinden van het gereis ).
Maar om dit te combineren bespaar wel veel reisuren.
De tijd van Mai Chau naar hanoi is bijna vergelijkbaar als die naar Hoa Lu.
Betekend dan
dag2 Hanoi naar Mai Chau ( overnachten )
dag3 Mai Cuau naar Hoa Lu ( overnachten)
dag4 Hoa Lu via Tam Coc naar Hanoi
Zijn er natuurlijk weer diverse opties afhankelijk van wat je wilt.
Met Mai Chau als alternatief voor Sapa dan even schema met tijden
dag3 Hanoi naar Mai Chau ( overnachten) Vroeg vertrekken uit Hanoi wanneer mogelijk en dan in de middag de omgeving per fiets bijv. bekijken. Overnachten in een homestay wanneer je dit zou willen.
dag4 Na de lunch naar Hoa Lu, je komt dan in de middag aan en de stad verkennen
dag5 van Hoa Lu ( denk dan vertrek naar Tam Co rond 10 a 11 uur ) naar Tam Coc ( zou dan gaan voor Trang An, ligt wat dichterbij, maar wel iets moeilijker om vandaar in Hanoi te komen dan vanaf Tam Coc. Misschien iemand daar een idee over? ) naar Hanoi.
Andere idee
dag3 Hanoi naar Mai Chau en daar overnachten
dag4 na het ontbijt naar Hoa Lu ( stad bekijken ) en dan richting Tam Coc en daar overnachten
dag5 Tam Coc of Trang An en dan naar Hanoi.
Voor deze laatste optie zou je eventueel je landgenoot Geert om een overnachtingsadvies kunnen vragen.
Ik denk dat hij zijn hotel/hostel een aanrader vind; is dus in de omgeving van Tam Coc.
Geert kennende heeft ie ook wel adviezen voor de omgeving en daar hoef je echt niet om te vragen :-).
Overigens zijn "nickname " op deze site is “megareco”.
Ik hoop dat dit het antwoord is op je vraag M?
Ik denk dat je met een van deze keuzes hier wel mee kan leven zonder spijt te hebben, toch :-)?
Ik heb in januari alle trajecten per trein afgelegd. Als je moet kiezen, zou ik de rit van Da Nang naar Nha Thrang overland doen. Er rijdt een trein op prettige tijden (vertrek rond 10:30u 's ochtends, je komt begin vd avond aan) en het traject is mooi, weelderig groen en afwisslend. Van Nha Thrang naar HCMC is veel saaier stuk en nogal dor in de droge periode.
Super bedankt Ton! Nuttige info, zeker ook de tip rond het hostel in Tam Coc!
Het schema zit wat strak voor die dagen, ik zal eens kijken of er, rekening houdend met jou driedaagse, wat mogelijk is.
Bedankt voor het advies!!