Reisschema voor 22 dagen vietnam. En ohh jee we willen te veel doen en zien.

Ik en mijn vriendin willen voor 22 dagen naar Vietnam. We hebben ons al redelijk goed verdiept in alle bezienswaardigheden. Dit via de lonely planet en dit forum. Maja, zoals elke reis die we plannen, willen we te veel zien in te weinig dagen. Als we onze want to see lijst willen afwerken zullen we waarschijnlijk 2 maanden moeten gaan. Daarom ga ik hieronder het ongeveer geplande reisschema benoemen met alle eventuele andere opties om te bezoeken. We houden erg veel van natuur en beesten. Maar cultuur (tempels enz.) vinden we ook zeker mooi om te zien. We proberen ook vaak plaatsen of bijzondere plekken te bezoeken waar minder toeristen komen maar toch prachtige dingen te zien zijn. Vaak wat moeilijker te bereiken maar zou het waard zijn.

Het schema
Dag 1: aankomst Hanoi: ff bijkomen en een rondje lopen.
Dag 2: Hanoi goed verkennen.
Dag 3: Halong bay: Waarschijnlijk kiezen we voor rechtstreeks naar Cat Ba te gaan en halong bay zelf over te slaan. Rondom Cat ba zou dezelfde natuur zijn maar minder toeristen.
Dag 4: Cat Ba

Dag 5 Terug naar Hanoi en van daaruit kunnen we drie dingen doen.
optie 1: We gaan naar Cao bang. Hier in de buurt liggen de Ban Gioc waterfall en Nguom Ngao cave. De weg er naartoe moet al erg spectaculair zijn. Neemt wel veel tijd in beslag. 9u rijden vanaf Hanoi volgens lonely planet. Daarom de vraag of het het waard is om de lange reis te maken hier naartoe. Uiteindelijk ben je veel onderweg voor 1 waterval. Maja is wel off the beaten track……… Of als alternatief naar Ba Be national park.
Optie 2: Naar Sapa. En dit combineren met Ha Chiang. Hier 2/3 dagen voor uit trekken.
Optie 3: Naar Mai Chau in plaats van Sapa. Moet net zo mooi zijn als Sapa en is reistechnisch makkelijker te bereiken en van daaruit komen we gemakkelijk in Ninh Binh. Hier een homestay doen of gewoon mooie wandelingen maken.

Dag 7/8: Ninh Binh. En nu zijn er verschillende dingen die we graag willen zien in de regio. Namelijk Tam Coc, Van Long reserve en het cuc phoung national park.
Als we dit allemaal willen zien zou het 3 dagen zeker kosten. Daarom de vraag of dit allemaal niet een beetje op elkaar lijkt en we beter twee plaatsen kunnen bezoeken inplaats van drie. Tam Coc in elk geval voor die mooie rivier door de karststeengebergte. En dan of Van Long reserve of cuc phoung national park. Of jullie zeggen we moeten ze echt alle drie bezoeken…… 

Dag 10: Door naar het Phong nha-ke national park. Hier natuurlijk de grotten bezoeken.
Dag 11: Hue: Voor de cultuur en tempels
Dag 12: Hue/Hoi An
Dag 13: Hoi An: de sfeer en de oudheid.
Dag 14/15/16: Optie 1: Wanneer makkelijk te combineren naar Dalat om richting het Cat Tien national park te gaan. Of is dit park een beetje vergelijkbaar met parken die we rondom ninh binh willen bezoeken? Uiteindelijk kosten allemaal die parken buitenaf vaak veel reistijd. Anders rondom dalat van de natuur genieten.
optie 2: Mui Ne. Voor ff te relaxen en de fairy stream te bezoeken. Mui Ne zou dan een dag minder tijd kosten. Eventueel voor we in Mui ne zouden komen naar Nha Trang gaan.

Dag 17: Ho Chi Minh: stad bekijken
Dag 18: Ho Chi Minh: Stad bekijken
Dag 19: Naar de mekong delta voor de markt op Can Tho. Wellicht nog iets alternatiefs gaan doen in de regio. (fietsen of klein dorpje opzoeken).
Dag 20: Ho Chi Minh city voor terug te vliegen
Dag 21/22: Ik heb niet echt goed rekening gehouden met de reistijden (moet ik nog ff beter uitzoeken) Maar die dagen ben je al zeker kwijt hieraan ergens in het schema.
Is het haalbaar om alles te bezoeken wat ik wil zien? We zijn van plan om regelmatig ‘’s nachts via trein of bus te reizen om reistijd overdag te besparen. B.v.d. voor een reactie.

Hoi Erichegger,

Wij zitten op dit moment in Vietnam en zijn gisteren in Ninh Binh aangekomen na een aantal dagen in Mai Chau te zijn geweest. Wij kunnen alleen maar vol lof zijn over Mai Chau. Wat een geweldige omgeving en zo rustig en relaxt. We zijn de bergen in geweest en hebben een halve dag door de omgeving gefietst. We hadden echt het gevoel de enige toeristen te zijn. Er rijdt inderdaad een bus rechtstreeks naar Ninh Binh, maar dit wel even goed uitzoeken. Is te doen. Een rit van ongeveer 3,5 uur in de lokale bus. Op advies van Ton hebben wij Sapa ook niet gedaan, en geen moment spijt van gehad. Ook wij willen de Halong Bay tour waarschijnlijk overslaan. Zondag gaan we om 05:30 rechtstreeks naar Halong met de bus en nemen meteen de boot/speedboat naar Cat Ba Island.

Oke happyduikers. Houdt ons maar op de hoogte hoe je het gedaan hebt met reizen en hoe het in ninh binh is.

Als je vragen hebt, horen we het wel, zo ver onze kennis tot dan reikt. Vanuit Cat Ba vliegen wij i.i.g. niet terug vanaf Hanoi naar SGN, maar vliegen vanaf Cat Bi airport in Hai Phong. ongeveer 20’ met de speedboat naar vasteland in Hai Phong en dan korte rit naar vliegveld. Scheelt je uren reizen. Vanaf Cat Bi airport vliegen is ook spotgoedkoop. Weet niet of ik hier reclame en namen mag noemen. Stuur anders maar een PB’tje.

Hallo Pauline en Ton,

Wat leuk om wat van jullie te vernemen.
Zo te lezen gaat alles volgens plan.
Ben heel blij dat mijn advies voor mai Chau jullie goed bevallen is.

Even over de reclame.
Je mag gewoon maatschappijen noemen , mits je er geen gewin uit haalt.
Dus helemaal geen probleem en beter dan een PM, zodat andere mensen ook van jullie ervaringen en tips en goede ervaringen bij een bureau/organisatie ed. gebruik kunnen maken.

Ik wens jullie nog een hele mooie tijd toe in het mooie Viet Nam.

gr.
Ton.

Hallo E,

Je hebt gelijk, je wil nog al wat zien.
Ik denk dat je echt keuzes zal moeten maken, anders reis je meer dan dat je ziet.

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

Natuurlijk laat ik Halong en Cat Ba over aan onze happy Divers.

Maar dan kom ik meteen wel aan je waterval verhaal en opties.
Ik zou gezien de tijd gaan voor de optie met Mai Chau.
Is inderdaad makkelijker te bereizen, bespaard je 2 dagen ( tov van de waterval ) en is een heel mooie omgeving; ook volgens de duikers volgens mij.
Ook bespaar je je gedoe met vergunningen enz.

Ninh Binh en omgeving.
Ik zou daar Cuc Phuong overslaan en deze dag steken in Tam Coc of Trang An en het Van Long reserve.
Misschien ook met een bezoek aan Hoa Lu.

Phong Nha.
Zou dan de bus of trein nemen naar Dong Hoi en vanaf daar het park bezoeken , met 1 overnachting om in Hue te komen.
Misschien vind je de oorlog ook interessant en dan kan je een route nemen via de Vinh Moc tunnels?

Het idee van Pauline gaat dan niet op, omdat zij , volgens mij , op Danang vliegen vanaf Hai Phong?
Betekend dat je een andere route moet nemen.

Ik ben van een rondje om zo te vermijden dat je 2x dezelfde weg gaat.
In jullie geval misschien deze route, mits je voor Mai Chau wilt gaan.

Hanoi-Mai Chau- park- Tam Coc naar Hanoi.
Hanoi naar Cat Ba- naar Ninh Binh stad en zo verder naar Dong Hoi.

Vanaf Hoi An

Zit ineens te bekijken wanneer jullie gaan, want dat kan een rol spelen in lokaties ivm regen.
Misschien kijk er overeen, maar kan het niet vinden.

Ik zou gewoon vliegen vanaf Hoi An naar Dalat.

Van Hoi An naar Dalat + Cat Tien park is dan gewoon te doen.
Met de bus is het moeilijker door de vele reisuren, ook al neem je nachtbus / nachttrein en bus naar Dalat en zo via Cat Tien naar Saigon.

Je andere optie, kan met de nachttrein of nachtbus naar Nha Trang of Mui Nee.
En dan geen Cat Tien of Dalat.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar vliegen op Nha Trang en meteen door naar naar Mui Nee.
Daar even relaxen en dan door naar Saigon.
Dan daar deze bespaarde dag gebruiken voor een natuurpark daar in de buurt ; bijv Sam Vat park ( is een dagtrip vanaf Saigon.

Saigon + Delta.

Voor een bezoek aan Can Tho moet je wel 2 dagen voor rekenen.
1 dag naar Can Tho en dan in de middag eventueel fietsen, overnachten en in de vroege ochtend naar de markt en dan in de middag terug; reken op iets van 15 a 16 uur terug te zijn in Saigon.

Dus misschien ook een tegenvaller in schema omdat je daar maar 1 dag voor had gerekend.

Alternatief is een 1 dag tour naar de delta, maar dan wordt het Cai Be of Ben Tre oid.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk geschreven heb, soms ga ik nog al eens een beetje snel omdat het voor mij duidelijk is.
Wanneer je het dus onduidelijk is laat het AUB even weten.

gr.
Ton.

Hallo Ton,

Bedankt voor je waardevolle informatie! Ik denk dat nu ons reisschema ongeveer zoals hieronder eruit komt te zien: We kiezen dan denk ik toch voor Dalat i.p.v. mui ne. Toch wat meer de natuur in. We vertrekken trouwens halverwege augustus en komen dan begin september terug.
Soms kan een lange busrit ook mooi zijn door al de natuur waar je doorheen rijdt. Dus een keer wat meer reizen is niet erg. De vliegtuig opties lijkt me wel een goed idee.
Ik plan hiermee ook een dag meer in de mekong delta in.

Nu alleen nog kijken hoe we het met reizen vanuit nederland doen. Of we beter een retour kunnen boeken op Hanoi of dat we twee enkeltjes boeken. Van NL naar Hanoi en van HCMC naar NL.

Dag 1 Hanoi
Dag 2 Hanoi
Dag 3 Cat Ba Island
Dag 4 Cat Ba Island
Dag 5 Mai Chau
Dag 6 Mai Chau
Dag 7 Mai Chau
Dag 8 Ninh Binh
Dag 9 Tam Coc
Dag 10 Van Long nature reserve
Dag 11 Phong nha-ke bang national park
Dag 12 Hue
Dag 13 Hue
Dag 14 Hoi An
Dag 15 Dalat
Dag 16 Dalat
Dag 17 Cat Tien National Park
Dag 18 Ho Chi Minh
Dag 19 Ho Chi Minh
Dag 20 Mekong delta
Dag 21 Mekong delta
Dag 22 Ho chi minh

Hallo E,

Ziet er meteen heel overzichtelijker uit.
Ook is het heel haalbaar.

Heb even wat kleine opmerkingen.

Omdat het reizen van het noorden naar het zuiden gaan ( bus of trein ) via Hanoi en Ninh Binh gaan , misschien wat aanpassingen.

Op dag 4 van Cat Ba naar Hanoi
Het is onmogelijk om van Cat Ba naar mai Chau te komen in 1 dag.
Dus op die dag overnachten in Hanoi.

Dag 5
Naar Mai Chau
Dag 6
Mai Chau
Dag 7
Mai Chau
Dag 8
Naar Van Long
Dag 9
Van Long
Dag 10
Naar Tam Coc en dan naar verder naar Ninh Binh voor de vervolg reis met nachtvervoer.

Natuurlijk kan je ook op dag 9 naar Tam Coc en dan daar overnachten en op dag 10 naar Ninh Binh.

Ga verder naar dag 13.
Denk dat de transfer dag wordt om naar Hoi An te gaan?
Dus dan op dag 12 aankomen in Hue, en dan de Citadel bekijken.

Op dag 14
In de ochtend de mausoleums en in de middag naar Hoi An.
Dag 15 heb je dan een hele dag voor Hoi An.

Daar ook een idee.
misschien met 1 dag minder in het noorden, kan je hier een stranddag hebben.

Dan kan je gewoon het schema volgen en vliegen op Dalat ; denk echt dat dit een prima keuze is of zal zijn.

Kom dan op dit uit.

Dag 1 Hanoi
Dag 2 Hanoi
Dag 3 naar Cat Ba Island
Dag 4 Cat Ba Island, overnachten in Hanoi
Dag 5 naar Mai Chau
Dag 6 Mai Chau
Dag 7 Mai Chau
Dag 8 naar Van Long
Dag 9 Van Long , naar Tam Coc in de middag en dan daar overnachten
Dag 10 Tam Coc varen en dan in de middag naar Binh Ninh en dan verder in de avond
Dag 11 Phong nha-ke bang national park
Dag 12 Hue
Dag 13 Hue en aar Hoi An.
Dag 14 Hoi An
Dag 15 Dalat
Dag 16 Dalat
Dag 17 Cat Tien National Park
Dag 18 Ho Chi Minh
Dag 19 Ho Chi Minh
Dag 20 Mekong delta
Dag 21 Mekong delta
Dag 22 Ho chi minh

Optie 1 is dan dus 1 dag minder Mai Chau voor 1 dag meer Cat Ba
Optie 2 is dan 1 dag minder Mai Chau voor Hoi An strand

Misschien nog wat meer opties mogelijk, maar dat laat even aan je over,

Hoop dat je aan deze opmerkingen je wat verder kunnen helpen?

gr.
Ton.

Wow, super Ton voor deze duidelijke toelichting!! Ik denk dat het dit gaat worden. Verheug me er in elk geval wel op!
Wat kan ik nog het beste doen. Twee keer enkeltje kopen, dus vanuit dusseldorf naar hanoi en dan van hcmc terug naar dusseldorf? Of een retour naar hanoi en dan op de laatste dag nog terug vliegen naar hanoi?

Verder bedankt voor je hulp. Kan ik nu de leukste hostels gaan uitzoeken op dit forum.

groet,
eric

• Updated - - -

Dus wat met kosten het voordeligste is met vliegen.

Hallo eric,

Geweldig dat mijn ideeën je bevallen en je geholpen hebben.

Internationale vlucht.

Ik heb nog niet gekeken naar prijzen en opties.
maar gevoelsmatig denk ik dat het kopen van 2 enkeltjes een duurdere optie is.
Je kan namelijk ook gewoon vliegen op Hanoi en terug van Saigon.

Dan zou je even kijken kijken wat een binnenlandse vlucht kost op of Hanoi of saigon.
Je zou dit dan kunnen afwegen om of op Saigon of op Hanoi internationaal te vliegen.

Noem bewust beide, omdat het weleens voorkomt dat vliegen op Saigon vv. goedkoper is dan op Hanoi vv.

Wanneer ik vanmiddag wat tijd heb , kijk ik even voor wat opties.

gr.
Ton.

Tam Coc is heel erg toeristisch, ze roeien letterlijk achter elkaar aan, maar in de omgeving heb je vele andere rivieren waarop ze ook rondvaren met het zelfde prachtige uitzicht. Ben zelf niet in het Van Long reserve geweest. Wel naar cuc phoung national park erg mooi. leuk om daar ook een bezoek te brengen aan het opvangcentrum voor schildpadden en apen. wij hebben cuc phoung national park gecombineerd met de Bai Dinh, Tempel. Erg bijzondere en mooie tempel, waar je zeker 1 a 2 uur bezig bent.

Hallo,
Ik ben nog nooit in Vietnam geweest maar heb wel al de vluchtprijzen bekeken ( willen graag volgend jaar naar Vietnam ) en die swingen soms de pan uit, zeker wanneer je heen wil via Hanoi en terug van Saigon.
Als dat het geval is kan je ook even kijken om naar Bangkok te vliegen en vandaar met Air Asia of een andere maatschappij vliegen en omgekeerd.
Veel plezier alvast!

Kijk is op schipholtickets.nl bieden ze vaak wel goedkope vluchten aan. De eerste keer Hanoi heen, Saigon terug was is 550 euro kwijt aeroflot, tweede keer 650 China sourhern. Er waren goedkopere vluchten maar ik wil altijd met skyteam members vliegen. Dit keer via Bangkok gevlogen voor 500 euro earoflot en over land naar Vietnam om dat tickets nu op de 780 zaten. Scheelt 100 euro in totaal met de vlucht direct naar Vietnam. Dit is met alle extra kosten voor VISA, hotel en vervoer maar je ben wel 2 dagen langer bezig.

Hallo N,

Ik begin even met een cliché; wat is duur.

Ik denk dat je alles moet meenemen, dus ook het vervoer van en naar de luchthaven, parkeren of treinprijzen.
Wat voor comfort, eten, overstaptijden, prijzen van verdere transfers enz.

Omdat je in België woont is misschien Düsseldorf iets om te overwegen?
Zelf ga ik altijd via Frankfurt, omdat ik dan rechtstreeks vlieg op Saigon ( op Hanoi kan ook ).; ik heb een hekel aan overstappen en betaal daar graag ietsje meer voor voor.

Omdat ik al zovele jaren na Viet nam ga en altijd via Frankfurt, ken ik alle truckjes en heb altijd ( de afgelopen 9 jaar ) minimaal 1.5 a 2 meter beenruimte met een economy ticket.

Ik heb voor onze vakantie in december de tickets al gekocht.
Ik zorg dat ik om 9 uur bij de incheck balie ben en dan kan ik mijn stoel uitkiezen, word dus bij de nooduitgang.
Ook geef ik me op bij "option town " en dan betaal ik 600 USD voor 2 personen.
Dit kan alleen wanneer je geboekt het rechtstreeks bij Viet Nam Airlines.

Lijkt heel veel geld, maar de kans is meer dan 80% dat je business class gaat vliegen; in mijn geval.
Dus voor een Ec ticket van 850 euro + 150 USD pp vlieg je business class.

Maar nu naar wanneer je dit niet doet.

Speel even met datums, vliegen in het weekend is veelal duurder.
Misschien is het een idee om een nieuw topic te openen om de goedkoopste vluchten te vragen.
Zet er even bij wat je maximale overstaptijde ed.

gr,
Ton.

De tickets zijn geboekt!

Nu heb ik toch weer advies nodig. We gaan toch naar het noorden om de ban gioc watervallen te kunnen zien.
Is het mooi om het ba be national park mee te pakken? Of kan ik net zo goed gelijk door gaan naar cao bang? Van cao bang zullen we richting cat ba island gaan. Is het dan nog leuk, mooi om lang son te bezoeken en daar een dag te verblijven, of gelijk naar cat ba gaan?

Verder zal ik dan door tijdsgebrek of ninh binh met de omgeving tam coc en cuc phuong of mai chau niet bezoeken.
Welke zou volgens jullie de voorkeur verdienen om te bezoeken? Mijn eerste ingeving zou zijn mai chau bezoeken en ninh binh overslaan.

Wellicht een andere optie zou zijn om vanuit hanoi naar sapa te gaan, dan naar ha giang en van daaruit naar cao bang. Is dit mogelijk? Of loopt er helemaal geen weg tussen ha giang en cao bang?

Ik hoor graag van jullie.

Groet,
Eric

Via Wereldwijzer app

Hallo Eric,

Wordt dan ineens een heel ander schema.

Met de keuze voor die watervallen, moet je wel rekenen op een dag of 6 a 7 minimaal en dan moet je het echt georganiseerd gaan doen.
Anders ga je dit niet redden in dat aantal dagen.

Wil je zelf op de bonnefooi doen, dan reken op minimaal 8 dagen en zeker op wel meer.
Houd er dan ook rekening mee dat je voor verschillende gebieden een vergunning moet kopen of entree moet betalen.
Vergunningen kan je in Hanoi kopen, zodat je niet perse langs de steden hoeft waar je deze moet kopen en wat vrijer bent in je route; anders ben je verplicht om echt langs deze steden te moeten reizen om aan een vergunning te komen.

Met een bezoek aan deze waterval, moet je ook niet meer denken aan Sapa, Mai Chau enz; dat gaat niet meer lukken of je moet een ander schema willen gaan doen . en dan zonder het zuiden of zonder het centrale gedeelte.

Beide kan wel maar dan wel heel veel schrappen en vliegen.

Houd er ook rekening mee dat de Ban Gioc waterval ook deels in China ligt en dat je dus daar niet kan komen.

Route dan

Hanoi - Thai Nguyen - Ba Be - Cao Bang - Ban Gioc - Cao Bang - Lang Son - Halong Bay - Hanoi

Is echt lokaal bijna niet doen in een beperkt reisbestek en ook rekening houdende met vergunningen lokaties / entree lokaties aandoen.
traag lokaal vervoer, moeilijke wegen.

Wanneer je dit echt wilt is het echt een uitdaging en een mooie route.
Maar denk dat je dan wel rekening moet houden van 35 uur lokaal bussen overdag incl. overstappen.

Kan je verkorten door op touristische routes de touristische bussen te nemen en dan reken nog steeds op een uur of 30.

Doe je die route helemaal georganiseerd, dan is het reizen in 6 dagen , 23 uur overdag reizen.
Dat dan met 5 overnachtingen en in totaal 6 dagen van en terug Hanoi.

Dus wil je gaan voor de waterval, helemaal opnieuw beginnen met je schema.

Prijs
Georganiseerd moet je rekenen op zo rond de 600 / 900 USD pp, afhankelijk van het seizoen.
Is dus voor een koppel 200 a 300 USD per dag.
Is wel incl Halong Hay cruise met overnachting.

Zelf
1 dag inleveren om vergunningen te verkrijgen, Route via entree kantoren of dit ook in Hanoi regelen.
Zelf ook een Halong Bay trip regelen in Hanoi; is bijna niet te doen in Halong of genoegen nemen met last minutes.
Langere reistijden en minder comfortabel ( veel minder ).

Kosten
Ik denk niet dat je dan 200 USD in totaal bespaard wanneer je ook in hetzelfde aantal dagen wilt reizen, je zult dan veel gebruik moeten maken van de taxi.
Ook ben je een volle dag Hanoi kwijt om alles te regelen, dus dat er even boven op tellen, is ook weer een overnachting Hanoi extra.

Enkele dagen meer uittrekken, dan gaat de prijs per dag natuurlijk wat naar beneden.

Advies.

Boek iets van een 7 daagse reis naar de watervallen, alles geregeld en je kan dan een schema plannen.
Anders wordt de rest van het schema wat onduidelijk.

Wat bijv. als zoiets.

gr.
Ton.

Ton, bedankt voor je antwoord. We zitten alweer lekker te twijfelen wat nu te doen. Hahaha. Altijd hetzelfde liedje. Denken nu toch de watervallen te gaan skippen. 6/7 dgn voor een waterval is wel erg veel.

Via Wereldwijzer app

Hallo eric,

Ben vorig jaar zelf naar het noordoosten van vietnam geweest. Onder andere ook die watervallen bezocht tijdens een rondreis door het noordoosten van Vietnam. Ongeorganiseerd is dat feitelijk niet te doen. Wij hebben dit daarom bezocht per auto en gids en dit laten regelen via Cees van vietnamcarte (vietnamcarte.nl). Als je op de site voor de noordoost-loop kiest, kom je langs veel van de plaatsen die je hebt genoemd.

Met vriendelijke groet,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

Hallo Bloggers,

Fijn dat jullie mijn idee, dat het een echte uitdaging is om dit gebied zelf te doen, bevestigen.

Natuurlijk zijn er vele meerdere organisaties die dit kunnen verzorgen en ook tegen verschillende prijzen.

gr.
Ton.

Er zijn inderdaad, net zoals Ton zegt, meerdere organisaties die je kunnen helpen met een rondreis door het noord oosten van Vietnam (ik noemde de naam van de reisorganisatie waar wij hebben geboekt dan ook niet om reclame te maken).

Het is echter geen standaard tour en het is me opgevallen dat lang niet elk tourbureautje in Hanoi je hier mee kan helpen. Ik zou het daarom dan wel aanraden om dit alvast in Nederland goed uit te zoeken.

Greetz,
Reisbloggers

1 like