Ik en mijn vriendin willen voor 22 dagen naar Vietnam. We hebben ons al redelijk goed verdiept in alle bezienswaardigheden. Dit via de lonely planet en dit forum. Maja, zoals elke reis die we plannen, willen we te veel zien in te weinig dagen. Als we onze want to see lijst willen afwerken zullen we waarschijnlijk 2 maanden moeten gaan. Daarom ga ik hieronder het ongeveer geplande reisschema benoemen met alle eventuele andere opties om te bezoeken. We houden erg veel van natuur en beesten. Maar cultuur (tempels enz.) vinden we ook zeker mooi om te zien. We proberen ook vaak plaatsen of bijzondere plekken te bezoeken waar minder toeristen komen maar toch prachtige dingen te zien zijn. Vaak wat moeilijker te bereiken maar zou het waard zijn.
Het schema
Dag 1: aankomst Hanoi: ff bijkomen en een rondje lopen.
Dag 2: Hanoi goed verkennen.
Dag 3: Halong bay: Waarschijnlijk kiezen we voor rechtstreeks naar Cat Ba te gaan en halong bay zelf over te slaan. Rondom Cat ba zou dezelfde natuur zijn maar minder toeristen.
Dag 4: Cat Ba
Dag 5 Terug naar Hanoi en van daaruit kunnen we drie dingen doen.
optie 1: We gaan naar Cao bang. Hier in de buurt liggen de Ban Gioc waterfall en Nguom Ngao cave. De weg er naartoe moet al erg spectaculair zijn. Neemt wel veel tijd in beslag. 9u rijden vanaf Hanoi volgens lonely planet. Daarom de vraag of het het waard is om de lange reis te maken hier naartoe. Uiteindelijk ben je veel onderweg voor 1 waterval. Maja is wel off the beaten track……… Of als alternatief naar Ba Be national park.
Optie 2: Naar Sapa. En dit combineren met Ha Chiang. Hier 2/3 dagen voor uit trekken.
Optie 3: Naar Mai Chau in plaats van Sapa. Moet net zo mooi zijn als Sapa en is reistechnisch makkelijker te bereiken en van daaruit komen we gemakkelijk in Ninh Binh. Hier een homestay doen of gewoon mooie wandelingen maken.
Dag 7/8: Ninh Binh. En nu zijn er verschillende dingen die we graag willen zien in de regio. Namelijk Tam Coc, Van Long reserve en het cuc phoung national park.
Als we dit allemaal willen zien zou het 3 dagen zeker kosten. Daarom de vraag of dit allemaal niet een beetje op elkaar lijkt en we beter twee plaatsen kunnen bezoeken inplaats van drie. Tam Coc in elk geval voor die mooie rivier door de karststeengebergte. En dan of Van Long reserve of cuc phoung national park. Of jullie zeggen we moeten ze echt alle drie bezoeken……
Dag 10: Door naar het Phong nha-ke national park. Hier natuurlijk de grotten bezoeken.
Dag 11: Hue: Voor de cultuur en tempels
Dag 12: Hue/Hoi An
Dag 13: Hoi An: de sfeer en de oudheid.
Dag 14/15/16: Optie 1: Wanneer makkelijk te combineren naar Dalat om richting het Cat Tien national park te gaan. Of is dit park een beetje vergelijkbaar met parken die we rondom ninh binh willen bezoeken? Uiteindelijk kosten allemaal die parken buitenaf vaak veel reistijd. Anders rondom dalat van de natuur genieten.
optie 2: Mui Ne. Voor ff te relaxen en de fairy stream te bezoeken. Mui Ne zou dan een dag minder tijd kosten. Eventueel voor we in Mui ne zouden komen naar Nha Trang gaan.
Dag 17: Ho Chi Minh: stad bekijken
Dag 18: Ho Chi Minh: Stad bekijken
Dag 19: Naar de mekong delta voor de markt op Can Tho. Wellicht nog iets alternatiefs gaan doen in de regio. (fietsen of klein dorpje opzoeken).
Dag 20: Ho Chi Minh city voor terug te vliegen
Dag 21/22: Ik heb niet echt goed rekening gehouden met de reistijden (moet ik nog ff beter uitzoeken) Maar die dagen ben je al zeker kwijt hieraan ergens in het schema.
Is het haalbaar om alles te bezoeken wat ik wil zien? We zijn van plan om regelmatig ‘’s nachts via trein of bus te reizen om reistijd overdag te besparen. B.v.d. voor een reactie.