Reis Vietnam mei 2015

Beste allemaal,

Ik ben een reis aan het plannen voor mei 2015.
Plan is om drie weken te gaan en van zuid naar noord (idee is Sapa het laatst te doen, omdat dat dan op zijn mooist zou zijn).

Globaal plan:
HCMC
3 daagse tour Mekong Delta (Can Tho, Chau Doc)
Dalat
Hoi An
Hue
Halong Bay (2 dagen)
Sapa
Bac Ha
Hanoi

Klinkt dit ok? Ik ben met name over het Dalat stukje wat minder zeker.
Andere suggesties/dingen die we niet mogen missen etc.

Wij zijn 52+56; redelijk bereisd maar eerste vakantie in Azie. Wij zijn meer van natuur en mensen en minder van ruines.

Alvast bedankt voor alle adviezen en suggesties.

Frans

Edit: van HCMC naar Dalat lijkt het leuk om via Nam Cat Tien te gaan (en daar dan ook in de buurt een nacht te overnachten). Is dat leuk en feasible ?

kan niet meer aanpassen maar Bac Ha was voor zondag (markt)

Hallo Frans,

Ik denk jullie eerste kennismaking met Azië wel zal bevallen met Viet Nam als keuze.

Wat betreft het schema dat jullie voor ogen hebben, is het prima te doen.

Dalat via het park
Is een goed idee en je hoeft niet in de buurt van het park te overnachten, maar dat gewoon in het park.

Dalat zal volgens mij jullie ook wel bevallen.
Nadeel is dan wel dat het een flink stuk is van Dalat naar Hoi An is.
Bus is geen optie dus zal dat een binnenlandse vlucht worden op Danang vanaf Dalat.

Hoi An en Hue
Na landing in Danang wordt het dan naar Hoi An - Hue.

van Hue vliegen op Hanoi.

Ik zou wel een dag en een overnachting plannen tussen aankomst uit Sapa en vertrek naar Nederland.

Wat ik wel zou kiezen bij de trein naar Lao Cai, wanneer het noodzakelijk is om meteen na aankomst naar bac ha te gaan, is om te kijken naar de aankomsttijd in Lao Cai.

Deze niet te kiezen met bijv. een aankomsttijd van 6:30 of later, want dan mis je wat uren van de markt ivm de reis daar naar toe.

Dus prima schema en deel het het in zou ik zeggen.
Heb je nog enkele dagen over, deze kan je prima in natuurparken vlakbij Saigon of Hanoi besteden.

gr.
Ton.

1 like

Ton, bedankt voor je feedback.

E.e.a. kwam via een reisburo (waar ik waarschijnlijk ook de trip ga boeken). Die hadden drie binnenlandse vluchten (HCMC -> Dalat; Dalat -> Danang; Hue -> Hanoi) en een vrije dag in Dalat. Het leek mij leuker om ipv die vrije dag Cat Tien te doen (in twee dagen, daarbij de dag met de vlucht naar Dalat en de vrije dag in Dalat gebruikend).

Is het overigens leuk/interessant om bij H’mong thuis te overnachten. Zou dan bij de gids zijn die ik daar ook heb (dus taal is geen issue); ik weet dat het waarschijnlijk erg eenvoudig gaat zijn. Reisburo had Buffalo House als alternatief (wat goed scoort op tripadvisor: http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g311304-d3165681-Reviews-Luckydaisy_s_Bamboo_Bar_and_Buffalo_House-Sapa_Lao_Cai_Province.html)
Ik ben daar nog niet helemaal uit.

Als het schema ook met dagen ingevuld is, post ik hier nog wel een update.

Verder nog een ander vraagje. Als ik met VA vlieg lijkt het aantrekkelijker om de binnenlandse vluchten op hetzelfde ticket te doen. (voor HCMC naar Dalat was ik dan bv eur 43 pp extra kwijt, terwijl als ik datzelfde segment los via VA wil boeken ik een prijs krijg van ca USD 158 pp).
Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt! Frans

Inmiddels is e.e.a. iets verder ingevuld. Moet misschien nog wel ergens een dag kwijt zien te raken.
Suggesties voor andere dingen die we zeker ziet mogen missen zijn natuurlijk van harte welkom
Met name de volgorde om Bac Ha te kunnen doen.

Dag 1 NL Vlucht Amsterdam naar Ho Chi Minh

Dag 2 HO CHI MINH Aankomst in Ho Chi Minh City - city tour + Bonsai River Cruise

Dag 3 HCM - CAO DAI - CU CHI - HCM Dag tour naar Cao Dai tempel en Cu Chi tunnels

Dag 4 HCM - MEKONG DELTA 3 dagen en 2 nachten Mekong Delta tour (Chau Doc, Can Tho)

Dag 5 MEKONG DELTA

Dag 6 MEKONG DELTA - HCM

Dag 7 HO CHI MINH CITY - CAT TIEN NP

Dag 8 CAT TIEN NP - DALAT

Dag 9 DALAT Dagtour in omgeving

Dag 10 DALAT - DANANG - HOI AN

Dag 11 HOI AN Dagtrip, vroege ochtend boot tocht + fietstocht naar Tra Que countryside + cooking class + foot massage)

Dag 12 HOI AN Vrije dag in Hoi An

Dag 13 HOI AN - HUE Dag trip van Hoi An naar Hue via de Hai Van pass.

Dag 14 HUE - HANOI Dag trip Hue, avondvlucht naar Hanoi

Dag 15 HANOI Dag tour en Waterpuppet show (18.30 - 19.20)

Dag 16 HANOI - NINH BINH - HANOI Dag trip naar Hoa Lu Tam Coc (combinatie van oude (dynastie emperors) temples, boot tocht over de Tam Coc
rivier, uitgebreid lunch buffet en fietstocht.

Dag 17 HANOI - LAO CAI Vrije ochtend, Sightseeing Tour in de namiddag
Nachttrein van Hanoi naar Lao Cai (Sapaly)

Dag 18 SAPA - TA VAN Real Sapa Experience (wandeling (niet toeristisch) van 15km). Van Sapa naar TaVan

Dag 19 TA VAN - GIANG TA CHAI - SAPA Real Sapa Experience (niet toeristische wandeling +/- 8-10km)

Dag 20 SAPA - BAC HA - LAO CAI Dag tour naar Bac Ha markt (tour eindigt in Lao Cai)
Nachttrein naar Hanoi (Sapaly)

Dag 21 HANOI - HALONG BAY 2 dagen/1 nacht Mid-range

Dag 22 HALONG BAY - HANOI Halong Bay, retour in Hanoi rond 16.30

Dag 23 HANOI Ter vrije besteding, afhankelijk van vlucht

Dag 24 AANKOMST NL

Hallo Frans,

Ik zal beginnen met je schema.
Denk dat dag 20 centraal moet staan ivm dat de bac ha markt op zondag is.

Zo aan het schema te zien arriveer je in de ochtend in Saigon.

Ik vind dag 1 wel heel erg druk voor een eerste dag, meteen bij aankomst.

Ik zou in ieder geval de bonsai river dinner cruise schrappen.
Ik heb deze ook een maal gedaan en dit was nu echt 1 van de dingen die ik echt niet had moeten doen.

Waarom niet
Is echt aan de prijs, is vrij kort, dit eten kan je overal krijgen en goedkoper, je zie eigenlijk niets van de stad ( alleen in het eerste en laatste kwartier; tussen 6 e 7 is het donker.)

Cao Dai is ook iets wat ik niet meer zou doen met de kennis van nu.
Is een stuk rijden en je inderdaad een mooie tempel, maar van de ceremonie snap ik niets en is al vrij snel saai ( persoonlijk).
Vond het de uren meer rijden niet waard.

Aangezien al bereist zijn, zou ik op de 2 en 3 alleen vooraf de Cu Chi tunnels georganiseerd doen op dag 3.
Zo heb je op dag 2 alle tijd om te acclimatiseren na je internationale vlucht ipv ;

Aankomst, naar hotel, snel douchen, lunchen en meteen op pad in de hitte van plek naar plek met tonnen aan informatie over je heen gegoten, welke dan volgens mij toch niet volledig zult absorberen.

Dan weer naar hotel, douchen en dan weer meteen op pad voor het diner op de boot.
Naar je hotel. slapen en dan weer vroeg op voor de Cu Chi en de Cao Dai.

Mijn idee
Dus alleen op dag 3 de Cu Chi georganiseerd.
De overige uren heb je dan helemaal voor jezelf en kan je zelf indelen.

Je mist dan alleen de cao Dai tempel.
de city tour van een halve dag kan je ook makkelijk zelf wandelt maken en desnoods verdelen over die 2 dagen; wanneer je op dag 2 wat vroeger naar bed wilt ivm jetlag oid.

Op deze site staat een route om de citytrip zelf te doen.
Misschien ook leuk is dat je in district 1 nu ook street vieuw hebt, dus deze ook nu al thuis kan maken.
Zie meteen ook al de veranderingen in het afgelopen jaar.

Het overige van het schema ziet er prima uit.
Ik denk dat je in jullie tijdsbestek wel bijna alles eruit halen wat voor jullie interessant kan zijn.

Je vragen.

Deze snap ik niet, sorry.

Dde vraag over vliegtickets combineren op 1 ticket en dan als voorbeeld de vlucht Saigon naar Dalat.
Neem aan dat je over de weg gaat naar Cat Tien park, is 3 a 4 uur en dan ben je bij de afslag naar het park ( vanaf de route Saigon - Dalat )
Daar naar links en dan nog een stukje en je bent in het park.

Ticket voor 2 personen van Dalat naar danang kost je rond de 75 EURO voor 2 personen ( 1.7 miljoen VND ) .

Hoop dat je deze vraag wat kan toelichten?

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Nogmaals bedankt voor je antwoorden.
bonsai river dinner cruise: ga ik overwegen te schrappen. Is inderdaad wel druk.
Cao Dai: ga ik ook verder bekijken.
citytrip: ik neem aan dat je deze bedoelt:http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=162258 goede tip!

Wat het ticket betreft: in eerste instantie zat Cat Tien niet in de planning. (meeste excursies naar Cat Tien doen HCMC -> Cat Tien -> HCMC).
Toen er nog geen sprake was van Cat Tien was het plan een vlucht te doen naar Dalat, en toen heb ik gekeken wat het kostte als ik dit bij een VA ticket vanaf europa bijboekte. Daarvan had ik nog de getallen en die heb ik gequote. Maar inderdaad gaan we die vlucht niet maken.

De vraag heeft eigenlijk een meer algemeen karakter:
Als je met VA vanaf europa vliegt is het dan voordeliger om de lokale vluchten ook op dat ticket te boeken of maakt dat niet uit?

Maar ik heb inmiddels nog even wat geprobeerd:
van Dalat naar Da Nang is special deal 650.000 (eur 24) en economy save 1.050.000 pp (in mei 2015)
ams - sgn, han - ams is 748 op de datum die ik op het oog heb, met dal > dad er bij wordt het 775.
Maakt dus niet echt een verschil.

(Ik heb de ervaring dat vluchten combineren soms wat goedkopere tickets oplevert, vandaar)

Groetjes, Frans

PS: en inderdaad staat Bac Ha centraal omdat dat op zondag moet zijn; kan evt nog schuiven en het voor sapa doen en of halong voor sapa. Exacte route voor dat stukje wordt pas bepaald als ik de exacte data weet (gaat nog een paar weken duren)

Hoi Frans en Ton, ik wil graag even reageren op het stukje over de Cao Dai tempel. Ton raadt het af; ik vond het echter wel de moeite waard. Best indrukwekkend om bij te wonen en heel mooi met al die kleuren. Wel erg toeristisch, je staat met allemaal mede toeristen op een balkon om zo de ceremonie bij te wonen. Je hebt het na een kwartier of half uur ook wel gezien ja, dat is waar, want het is wel een eentonige ceremonie. Toch vond ik het mooi. Zo zie je maar dat smaken verschillen. Ik weet niet meer hoe het zit qua reistijd, maar als je het kan combineren met de Cu Chi tunnels, scheelt het wellicht al weer. Volgens mij hadden wij dat ook zo gedaan. Ik wilde dit toch even gezegd hebben. Kijk maar wat je er mee doet.

1 like

ioh bedankt. Volgens google maps is het ca 70 km/75 min van Cu Chi.
Plan is inderdaad om het samen te doen.
tripadvisor reviews zijn behoorlijk positief. Foto’s zien er enorm kitcherig maar ook kleurrijk uit.

Hallo I,

Ik ga je niet bekritiseren, maar wil graag een discussie aanzwengelen.

Graag je even naar het schema van Frans te kijken, en dan de 2.5 a 3 uur extra reistijd in die dagen te doen?
Samen met de Cu Chi tunnels + Cao dai ben je een complete dag kwijt.

Ook denk ik dat dat ongeveer 30 USD pp kost, zit dan wel in de totaal prijs.
Ik denk echt dat Frans dit geld en tijd beter kan besteden?

Ben benieuwd naar wat jij daar van vind?

gr.
Ton.

Hallo Frans,

Je hebt de goede link voor de city tour; is gewoon hetzelfde als de organisatie doet en zo ben je veel goedkoper uit.

Combineren van vluchten.

Snap , maar zo als je zelf al schrijft scheelt het niet veel, zou het niet doen.
Zou gewoon internationaal boeken en dan op binnenlandse vluchten eventueel profiteren van promoties.

gr.
Ton.

Hoi Ton, ik wilde je ook zeker niet bekritiseren, ik heb in een ander topic al gezegd dat ik het bewonderenswaardig vind hoe je mensen voorziet van advies!!
In mijn mening heb ik alleen meegenomen dat ik de Cao Dai tempel en ceremonie indrukwekkend vond om te bezoeken. In mijn fotoboek pronken een paar mooie foto’s. In mijn ‘advies’ heb ik niet meegeteld dat dit extra reistijd en extra geld kost om te bezoeken. Hier heb ik niet zo’n zicht op. Daar ben jij de kenner voor. Wellicht heb je dus gelijk dat Frans en zijn reisgenoot de Cao Dai beter links kunnen laten liggen. Als ik het me goed herinneren, deden wij de Cu Chi tunnels en Cao Dai inderdaad ook in één dag ('s morgens op tijd vertrek vanuit HCMC en begin van de avond weer terug in HCMC).

Dag 2 Mee eens dat dit druk is. Een city tour kun je ook prima zelfstandig doen met een plattegrondje en sommige plekken zijn op loopafstand van elkaar.
Dag 3 In omgekeerde volgorde en dan zo vroeg mogelijk Cu Chi, want reken op meer bezoekers… Cao Dai is uniek en zou ik niet overslaan.
Dag 14 zou ik i.i.g. de Citadel en Thiên Mu Pagoda bezoeken. Met nog een tombe zou je een volle dag hebben. En eigenlijk zijn het dan veel indrukken. Een extra nachtje Hue zou mooi zijn, maar zie zo snel niet waar je dan moet schrappen. Hué is een aardige studentenstad, kan druk zijn, heeft veel goede restaurants.
Dag 15 zou ik helemaal zelfstandig doen. Ochtendbezoek aan het HCM-mausoleum en vervolgens Literatuurtempel en het oude centrum met Hoan Kiem Meer, kan hoop ik ook nog iets van op dag 23. Hanoi is een bijzondere stad en totaal anders dan HCMC.
Dag 17-22 mogelijk kun je bagage in Hanoi achterlaten.
Dag 18-19 ik hoop dat je hier niet veel voor betaalt, want de Hmong-dames bieden hun gids-diensten ter plekke aan en zijn zeer gastvrij. Ik ben met 2 in de vallei naar diverse dorpen van diverse minderheden op pad geweest en heb bij hun thuis lunch gehad (huisje midden in de rijstterrassen) en bij de dochter van 1 van de 2 in Sapa in een klein huisje een keer avondeten.
Dag 20 praktisch misschien wel zo handig om dit geregeld te hebben, vooral i.v.m. het vervoer.
Naast de markt, is de direct omgeving van Bac Ha ook mooi voor een wandeling naar dorpen. Persoonlijk vind ik dat SaPa en Bac Ha de tijd verdienen en Bac Hac heeft ook een aantal hotels en restaurants (ik zat ook nog 2 nachten in Bac Ha).

Over het algemeen een prachtig plan. Veel plezier!
Johan

1 like

Hallo I,

Bedankt voor je mening, was ook de bedoeling dat er gereageerd werd op de Cao dai zodat Frans een mening meer heeft.
Ik heb ook in mijn eerste post over de tempel tussen haakjes gezet dat het mijn persoonlijke mening is.

Ton.

@ Johan,
Ook jij bedankt voor je advies.

gr.
Ton.

Beste Ioh, Johan, Ton,

Bedankt voor jullie feedback.
Ik ben blij met alle info. Dat koppel ik dan weer aan wat mijn reisgidsje zegt, reviews van tripadvisor en evt bounce ik het nog terug naar het travel agency.

dag 2: bonsai cruise is inderdaad waarschijnlijk na de vlucht te zwaar.
Stadswandeling: ik snap dat ik de route zelf ook kan doen. Ik verwacht eigenlijk dat met een gids ik wat meer info krijg (en misschien mijn tijd wat efficienter besteedt).

Extra nachtje Hue zit er helaas niet in; e.e.a. is qua reistijd al maximaal gestretched (heb eigenlijk maar drie weken, dit is incl reis 24 dagen)
of ik zou Cat Tien moeten laten vallen maar we zijn allebei wel van de natuur dus dat lijkt ook jammer.

Hanoi zelfstandig: zelfde als HCMC: ik verwacht met een gids meer te zien en meer uitleg te krijgen.
En bagage kan vast in Hanoi blijven, heb als we terugkomen hetzelfde hotel.
18-19: e.e.a. is onderdeel van een niet uitgesplitste offerte. Wat zou een redelijke prijs zijn (trein retour (4pers soft sleeper), homestay bij gids, maaltijden, transfers)

Ik kon in Sapa kiezen om bij de gids te logeren of in een homestay (zie post #4 in deze thread). Heb daar de keuze nog niet gemaakt.

Groetjes, Frans

Hallo Frans,

Ik wil toch even reageren, ook voor andere mensen, over de city trip in Saigon.

Meeste city trips gaan naar de Notre Dame kerk , post office, reunifacation palace, oorlogsmuseum, en de Ben thanh market.
Persoonlijk vind ik een gids geen toegevoegde waarde in brengen.

ten eerste is dit in een 1/2 dag makkelijk te bewandelen en wat kan je over de kerk vertellen meer dat de stenen geimporteerd zijn uit Frankrijk.
Bij het paleis kan je een gids gratis krijgen ( jan 2014 ), museum wijst zich natuurlijk zelf en de markt is een beetje als Beverwijk markt.

Ik zou wel een gids nemen wanneer de Bitexco tower in het programma staat, dan krijg je inderdaad meer uitleg over de richtingen waar je naar kijkt.

Ook een city trip met de China market is een gids en vervoer te overwegen ivm afstand en om specifieke informatie over de te bezoeken pagode

Even misschien niet voor jouw Frans, maar wel even om de voor en tegens in 1 post te plaatsen; maak eigenlijk even "misbruik"van je post, sorry.

@ Frans,

Denk dat je een goede keuze hebt gemaakt door de dinner cruise te schrappen eventueel.
Voel je je goed, dan kan je altijd nog boeken op die dag, zijn niet altijd uitverkocht en er zijn er diverse, dus altijd wel plek.

Zou er Cat Tien inhouden, zeker omdat daar, volgens mij, echt je interesse naar uit gaat.

Bagage, die je niet nodig hebt voor de Sapa trip, kan je inderdaad veelal in bewaring geven bij je hotel waar je ook weer terug komt voor een overnachting.

Ik zou er dan wel geen echt waardevolle artikelen achter laten voor de zekerheid.

Laat het hier weer even bij en misschien tot de volgende vragen?

gr.
Ton.

Hoi Johan,

ik heb hier nog een vraagje over voor jou.
Wij zijn volop aan het plannen voor onze trip naar Vietnam in Juli.
Sapa staat ook op ons programma. Maar daarover is bij mij nog niet alles duidelijk. ik zou starten vanuit Hanoi met de nachttrein maar eerst Bac Ha aandoen, dus daar aankomen op zaterdagochtend om zo op zondag vroeg op de markt te zijn. Dan op zondag doorreizen naar Sapa. Ik vraag me af of het nu beter is om al een gids te boeken van thuis of gaat het ook gemakkelijk om daar iemand te boeken ? Als je het op die manier doet zijn het dan niet enkel de dichtsbijzijnde dorpjes die je kan aandoen of zit daar dan ook soms vervoer met een auto in die je tot aan het beginpunt van een wandeling brengt ? Kan jij me daar iets meer over vertellen aub ?

Allemaal nogmaals bedankt voor alle feedback.

Inmiddels zijn de tickets geboekt en het programma grotendeels rond.
Hieronder wat het plan is: goede idee-en om open delen in te vullen of dingen die we zeker niet mogen missen of andere dingen die wel/niet de moeite waard zijn, zijn natuurlijk van harte welkom.

We vertrekken do 14 Mei met Cathay Pacific vanaf AMS naar HCMC (aankomst vrijdag 10.20) en vliegen op zaterdag avond 6 juni terug vanaf Hanoi naar AMS (beide keren met een tussenstop van ca 2 uur in Hong Kong.
Alternatief was met Air France vanaf AMS naar CDG. Scheelde zowel heen als terug ruim een uur, maar AF besloot om die vlucht ineens 150 euro duurder te maken. We hebben ook de suggestie van Ton overwogen om met VA te gaan vanaf Frankfurt, maar dan zouden we om 7 uur 's ochtends of zo aankomen en dan nog 3 uur moeten rijden. Omdat ik meestal niet veel slaap in vliegtuigen vond ik dat uit veiligheidsoogpunt geen geschikte optie (levert wel wat tijdwinst op maar maakte qua prijs niet veel uit, zeker als je ook nog de extra benzine rekent).

Het programma is globaal als volgt
(veel dingen ga ik vooraf boeken via een lokale tour operator; ik wil geen tijd kwijt zijn om ter plekke dingen te regelen).

Dag 1 NL Vlucht Amsterdam naar Ho Chi Minh

Dag 2 HO CHI MINH Aankomst in Ho Chi Minh City: De middag is om de stad te bekijken; bonsai river cruise is geschrapt.
Evt zou ik nog wel naar de A O show willen gaan maar alle drie de avonden dat we in HCMC zijn is de show niet :frowning:

Dag 3 HCM - CAO DAI - CU CHI - HCM Dag tour naar Cao Dai tempel en Cu Chi tunnels
Ik weet dat de meningen over Cao Dai wisselend zijn, maar we hebben besloten dat we dit toch willen doen.

Dag 4 HCM - MEKONG DELTA: HCMC -> My Tho -> Ben Tre -> Chau Doc

Dag 5 MEKONG DELTA: Chau Doc -> Tra Su sanctuary -> Can Tho

Dag 6 MEKONG DELTA - HCM: Can Tho -> HCMC (ook bezoek floating markets)

Dag 7 HO CHI MINH CITY - CAT TIEN NP

Dag 8 CAT TIEN NP - DALAT

Dag 9 DALAT Dagtour in omgeving

Dag 10 DALAT - DANANG - HOI AN

Dag 11 HOI AN Dagtrip, vroege ochtend boot tocht + fietstocht naar Tra Que countryside + cooking class + foot massage)

Dag 12 HOI AN Vrije dag in Hoi An

Dag 13 HOI AN - HUE Dag trip van Hoi An naar Hue via de Hai Van pass.

Dag 14 HUE - HANOI Dag trip Hue, avondvlucht naar Hanoi

Dag 15 HANOI Dag tour Hanoi, Avonddtrein naar Lao Cai

Dag 16 SAPA - TA VAN Real Sapa Experience (wandeling (niet toeristisch) van 15km). Van Sapa naar TaVan

Dag 17 TA VAN - GIANG TA CHAI - SAPA - Bac Ha: Real Sapa Experience (niet toeristische wandeling +/- 8-10km)

Dag 18 (zondag 31 mei) BAC HA - LAO CAI - HANOI: bezoek Bac Ha, Ban Pho, Lung Ping
(gekozen voor overnachting in Bac Ha om de grootste toeristendrukte voor te zijn)

Dag 19: HANOI: nog niet ingevuld, maar omdat de trein rond 5 uur aankomt denk ik dat het een early check-in gaat worden, met daarna misschien nog een paar uurtjes slapen. Ik heb ook nog gedacht aan een tour van de Perfume pagoda maar ben bang dat het dan toch allemaal wat te druk gaat worden. We zijn geen 20 meer. 's avonds nog wel even naar Water Puppet show. Ook hier of op dag 24 een tour door het old district

Dag 20 HANOI - NINH BINH - HANOI Dag trip naar Hoa Lu Tam Coc (combinatie van oude (dynastie emperors) temples, boot tocht over de Tam Coc rivier, uitgebreid lunch buffet en fietstocht.

Dag 21 HANOI - HALONG BAY: 3 dagen

Dag 22: HALONG BAY

Dag 23 HALONG BAY - HANOI Halong Bay, retour in Hanoi rond 16.30

Dag 24 HANOI: vluch terug is om 19.30

Dag 25 AANKOMST NL

Lijkt mij een heel mooi programma met denk ik wel alle dingen die je de eerste keer wilt zien.

Hallo Frans,

Mooi schema.
Hoewel ik misschien hier en daar wat vragen over heb, denk ik dat je deze bewust keuzes bewust hebt gemaakt.

Wel wil ik even reageren op je opmerkingen over VA en reistijden.
klopt dat je zo rond 7 uur in de ochtend plaatselijke tijd aankomt.
Maar je bent binnen 1 uur midden in het centrum van Saigon.
Ben even benieuwd hoe je aan 3 uur komt?

Extra kosten van benzine haal ik ruimschoots terug ( sterker nog, ben goedkoper uit met benzine en parkeren dan rijden naar Schiphol en parkeren. Heb zelfs in Frankfurt Valet parking ).

Ook even een vraagje over dag 10.
Ik denk dat je weet dat dit een reis van Dalat naar Hoi An over de weg ongeveer 16 uur minimaal in beslag neemt, denk dat je gaat vliegen op Danang?

Kon het niet laten Frans , sorry, maar prima en weldoordacht schema.

Complimenten.
Ton.

Hoi Ton,

Bedankt voor je reactie.

Ik weet niet precies waar je vragen over hebt; wij zijn wel wat meer natuur minded als dat wat verklaart. En voor Cao Dai is het een bewuste keuze. (evenals de dag bij Bac Ha)

Wat betreft VA/Frankfurt heb ik het niet goed opgeschreven.
Waar ik dus tegenop zag was om bij de terugreis om een uur of 7 aankom (of 6 uur, weet de tijd niet meer precies), dat ik dan nog met mijn duffe slaperige kop drie uur zou moeten gaan rijden.
Wat Schiphol betreft. Ik ga waarschijnlijk zowel heen als terug met de trein. Parkeren op Schiphol is inderdaad schreeuwend duur. Ik heb ook bekeken om met de trein naar Frankfurt te gaan, maar dan heb je een overstap en extra wachttijd bij vertrek (tickets vooraf reserveren dus je moet marge inbouwen).
En prijstechnisch maakte Cathay vanaf AMS of VA vanaf FRA niet veel uit.

Wat het programma betreft:

Op dag 10 vliegen we inderdaad van Dalat naar Danang.

Waarschijnlijk gaan we de mekong delta trip en Chu Chi nog omwisselen. Dat geeft ons wel de mogelijkheid om in HCMC naar de AO show te gaan (is dat de moeite waard? tips om voordelig aan kaartjes te komen?)

En bedankt voor je complimenten, maar die zijn maar beperkt terecht. Ik heb vooral gekeken naar wat er hier aan andere voorstellen gedaan werd en wat voor feedback je gaf en aan de hand daarvan en de Insight guide Vietnam een globaal plan gemaakt. Daarna heb ik Buffalo en Friends Travel om een voorstel gevraagd. Die leken behoorlijk wat op elkaar; daar heb ik dan nog wat blending op gedaan.

Overigens heb ik besloten om met Friends Travel in zee te gaan. De eigenaar is Nederlander, en komt uit mijn geboortedorp; ik ben met hem in contact gekomen via een gezamelijke kennis. Ik heb een paar referenties nagetrokken, die waren lovend en ook tripadvisor was positief.
Verder toch een stuk voordeliger dan BT (waarbij ik wel aan moet geven dat BT wat luxere hotels had, maar wat we nu hebben is in het algemeen 3 sterren en staat op tripadvisor goed aangeschreven).
(En ja: zelf regelen had het nog wat goedkoper kunnen maken, dat ben ik me wel bewust).
Ik laat hier over een half jaar nog weten wat onze ervaringen zijn.

Nog een laatste vraag: Zijn er op onze route in de tijd die we gaan (mei, juni) nog malaria risico’s? (en ja het is mijn eigen keuze en verantwoordelijkheid, en ik ga deze vraag ook zeker nog aan mijn huisarts stellen). De verschillende websites hierover zijn niet even consistent.
Maar als er iemand is die zegt: als je naar plek X gaat zou ik het zeker doen, dan wil ik dat zeker meenemen in onze beslissing.

(vorig jaar 3 weken Malarone geslikt omdat dat voor Kruger Park in Zuid Afrika nodig zou zijn, geen mug gezien)

Groetjes, Frans