In 4,5 weken van Hanoi naar Bangkok - welke route?

Hallo allemaal,

In december vlieg ik naar Hanoi, om vanaf daar in een maand naar Bangkok te reizen. Heb al veel nuttige info van het forum gehaald. Ik ben erg aan het twijfelen over de te kiezen route. Daarom graag jullie reacties op deze route:

Hanoi - Halong Bay - Hue - Hoi An - Savannakhet (Laos) - Pakse/Si Phan Don - Siem Reap (Cambodja) - Koh Chang (Thailand) - Bangkok.

Is dit haalbaar qua tijd?
En zijn er bestemmingen die jullie zouden schrappen of toevoegen?

Alvast heel erg bedankt!

Groet,
Carolien

Volgens mij is het haalbaar. Ligt eraan hoelang je overal wil blijven nl ook… ik zou zeker Sapa( noord Viet Nam niet overslaan, maar dat is persoonlijk!.. Halong bay is mooi maar zooo toeristisch, en slecht weer toen ik er aankwam dat ik spijt had dat ik heen ben gegaan. ( daar zou ik in elk geval niet n nacht op n boot overnachten… Een dag tripje was voor mij voldoende…maar smaken verschillen :). Ik weet niet hoe graag je naar Laos wil in deze trip, maar je kunt ook doorreizen in Viet Nam ( bijvoorbeeld met n easyrider… Zooo gaaf)… Naar Dalat( erg mooi!) en door naar ho chi min en mekongdelta ( allemaal erg leuk en mooi) en dan cambodja binnenkomen via boot over de mekong delta en naar angor wat bijv en dan de bus naar koh chang… hangt erg af van wat je zelf dus wilt zien en hoe vlug je wilt reizen, in cambodja kun je ook naar t strand eventueel…groetjes

ps: ik ben in 4 weken door vietnam gereisd… Echt normaal tempo… Bendenk me ineens dat als je meer vietnam zou pakken je wel in tijd nood kan komen… 3 weken is wel minimum wat ik net aangaf over vietnam… geloof ik. Ik hoop dat je n mooie route kunt vinden en hier enigzins wat aan hebt. Ik ken in Laos nl alleen het noorden , dus over reistijden daar of tips in dat gebied zuidelijker weet ik niks , succes

1 like

Hallo Carolien,

Een mooi vooruitzicht om straks 4,5e week op reis te kunnen! De route die je beschrijft klinkt erg leuk. Zelf vond ik een bezoek aan het zuiden van Vietnam ook echt wel de moeite waard. Je zou dan via de Mekong Delta de oversteek kunnen maken naar Cambodja en vanaf Phnom Penh door kunnen reizen naar het zuiden van Laos. Een route die je dan kan volgen: Hanoi, Halong Bay, Hue, Hoi An, HCMC, Mekong Delta, Phnom Penh, Pakse en vanaf Pakse richting Thailand.

Als je niet perse naar Laos wilt kun je wat meer tijd nemen om Vietnam te ontdekken en af te sluiten op Ko Chang. Je kunt dan vanaf Phnom Penh doorreizen naar Siem Reap om daar Angkor What te bezoeken. Vanaf Siem Reap kun je naar Ko Chang. Afhankelijk van hoe lang je op Ko Chang wilt verblijven kun je ook een bezoek aan Sapa inplannen in het noorden van Vietnam.

Veel plezier met het verder uitstippelen van een route.

Groetjes Tessa

1 like

Bedankt voor de reacties! Hierdoor ga ik toch weer twijfelen over de route. En de twijfel is dan: kiezen voor Zuid Laos of voor Zuid Vietnam. Het Bolaven Plateau en Si Phan Don lijken me erg gaaf, maar Dalat, Ho Chi Minh en de Mekong Delta ook. Is er iemand die beide delen heeft gedaan en een duidelijke voorkeur heeft? En: is het waar dat het reizen in Vietnam iets minder tijdrovend is dan in Laos?

Daarnaast: ik heb besloten om Sapa over te slaan, omdat ik het idee krijg dat dit toch wel erg toeristisch is en het me bovendien vrij veel tijd gaat kosten. De kracht van Sapa is als ik het zo lees met name het bergachtige landschap met de rijstvelden, ik hoop op andere plekken in Vietnam de rijstvelden tegen te komen. Is dit een goede afweging of mis ik echt iets geweldigs als ik Sapa oversla?

Alle bekende plekken in viet nam zijn toeristisch, dus om die reden zou ik Sapa zeker niet overslaan. Ik heb n vier daagse trekking gedaan in Sapa met n groepje en gids… Dan kom je alle dafen geen toerist tegen behalve bergvolkeren en locals. de afstanden in vietnam kunnen groot zijn, in laos zuid weet ik t niet, wel weet ik dat daar 4 jr geleden de wegen erg slecht zijn door oorlog in het verleden en restaureren was toen niet aan de orde. rijstvelden kom verder in vietnam nog wel tegen maar Sapa gebied is magisch mooi!! Ik vond persoonlijk Sapa wel n hoogtepunt… Puur natuur!! t kost je wel wat dagen jah. Want puur naar Sapa gaan en geen trekking vind ik persoonlijk zonde. ik vind nog steeds vietnam noord tm zuid totaal een van de meest leuke landen van azie… Dus ik ben misschien niet objectief al vond ik Laos noord tm luang prabang erg erg magisch en prachtig en puur… Maar das nogmaals alleen de noordkant… succes met je reis schema gr sara

Hallo Carolien,

Het schema in je vraag is gewoon te doen, maar de vraag is hoeveel dagen je op Koh Chang wilt verblijven?
Ik denk dat de cruciale vraag is?

Ik even van 4.5 week uit en daarvan een .5 week op Koh Cang, blijft er 4 weken over.

Ik voel meer voor het schema van met Zuid Viet nam, ben wel bevoordeeld, en dus geen Laos.
Denk een beetje iets in deze richting.

Aaankomst Hanoi, overnachten, Hanoi stad ( overnachten ), Hanoi naar Mai Chau ( 2 overnachtingen ), Mai Chau naar Hanoi ( overnachten ), Hanoi naar Halong Bay ( 1 dag, geen overnachting ), Hanoi ( overnachting of nachttrein naar Hue ), Hue naar Hoi An ( overnachting Hoi An ), Hoi An, Hoi An naar Saigon ( overnachting ) Saigon ( overnachting) Saigon naar Can Tho ( overnachting ) Can Tho naar Chau Doc ( overnachting ), Chau Doc naar PP ( overnachting ), PP ( overnachting ). PP naar SR ( overnachting ), Sr ( overnachting ), SR 9 Overnachting ) SR naar KC enz.

Wanneer je dit doet heb je de 4 weken bijna vol.

Maar advies is even om het in excell te zetten en zo iets te doen als dit.

[TABLE=“width: 1521”]

day
date
where are we
night

estimate
real
remark

1
29-dec
frankfurt

airplane

2
30-dec
Saigon

fligt to Saigon + airport transfer
0
0
free airport transfer in SG

saigon
continental

000
000

3
31-dec
Saigon

free time

continental

000
000

4
1-jan
saigon

free time

[/TABLE]

Heb even die van mij gekopieerd, en de prijzen op 0 gezet, maar even vvor het idee.
Hoop dat ie geplaatst wordt hoe ik hem gekopieerd heb?
Ik denk dat je zo duidelijk hebt waar je ja schuiven.

Rijstvelden
Ik heb daar gekozen voor Mai Chau, omdat nu nog niet veel touristen trekt.
maar daar heb je de in december wel de minderheden en rijstvelden.
Is makkelijk te bereizen Hanoi.
Ook is dit gebied de aanrader op diverse internationale sites om er nu naar toe te gaan.
kijk even op het Viet Nam reiscafe voor meer informatie.

Sapa is ontdekt en er wordt nu in rap tempo gebouwd. Er komen kabelbanen, resorts ed en deze zijn nu al in aanbouw.

Ik hoop dat ik je niet meer aan het twijfelen hebt gebracht, maar wel, laat het even weten.

Wij willne je je graag helpen.

gr.
Ton.

@ Sarah
Hoe is het met je?
Leuk om je weer tegen te komen op WW.

1 like

Heel erg bedankt voor de reacties, inmiddels heb ik het schema zo goed als klaar. Heb er erg veel zin in! In hoeverre is het nodig om overnachtingen en excursies vooraf te boeken? We vertrekken halverwege december, dus zijn tijdens de feestdagen daar. Is het raadzaam om met name rond kerst en oud en nieuw overnachtingen te boeken? Het liefst doe ik dit niet, omdat we dan nog een beetje flexibiliteit en vrijheid houden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Hallo Carolien,

Denk dat het een beetje afhankelijk waar je bent tijdens die dagen en waar je wilt zitten, in welk gedeelte van een stad of dorp.
Dus afhankelijk van je schema, waar ik best benieuwd naar ben.

Vooraf boeken kan dus handig zijn wanneer je in een specifiek hotel/hostel/resort wilt verblijven tijdens deze dagen en een speciale kamer.
Even voor Viet Nam bijv, dat resort, maar dan een sea side bungalow ( waarvan je weet dat ze er nu nog 2 vacant hebben ).

Heb je die wensen niet dan is er geen probleem en kan je in elke plaats in ZO Azië wel iets vinden, wanneer je dus flexibel bent in hotelkeuze, stadslokatie ed.

gr.
Ton.

Hallo Ton,

Hierbij het schema. Het eerste en laatste gedeelte heb ik per dag gepland, het middengedeelte is bewust wat open gelaten.

Aankomst Hanoi (slapen in: Hanoi) – dag Hanoi (Hanoi) – day trip Mai Chau (Hanoi) – Halong Bay cruise (slapen op de boot) –
terug naar Hanoi vanuit Halong Bay (nachttrein naar Hue) – Hue (Hue) – Naar Hoi An reizen (Hoi An) – Hoi An (Hoi An) – Hoi An (s avonds nachttrein naar Thap Cham)

Tot zover de gedetailleerde planning, de rest is nog een beetje open:
13 dagen de tijd voor: Dalat, Mui Ne, Ho Chi Minh, Can Tho, via Chau Doc naar Pnomh Penh, Siem Reap

Laatste week: 3 dagen Koh Chang, 3 dagen Bangkok

We zouden dan met de kerst in Hoi An zijn. Mijn plan is om het gedeelte tot en met Hoi An te boeken.

• Klopt het dat de meeste overnight Halong Bay trips in de middag weer terug zijn, zodat we s avonds de avondtrein naar Hue kunnen pakken?
  • Is het nodig om de trein van tevoren te boeken?
  • Wat is de beste manier om de Mekong Delta te verkennen? Het boeken van een excursie vanuit Can Tho?
  • Heb je nog verder nog tips/aanvullingen voor dit schema?

Alvast heel erg bedankt!

Vriendelijke groet,
Carolien

Hallo Carolien,

Bedankt voor het plaatsten van je schema.

Halong Bay trips

Normaal gesproken ben je rond een uur of 5 a 6 wel terug in Hanoi van een Halong Bay trip.
Is wel afhankelijk van welke tour je hebt geboekt

Reken even mee met een tour die om 12 uur aanmeert.
Afscheid nemen van de bemanning, verzamelen bij de bus en misschien nog naar het toilet.
30 minuten

4 uur rijden
45 minuten voor een stop en/of wat eten.
Dan zit je op 17:15

Dan ben ook nog wat afhankelijk van de drukte en of de bus je afzet bij het station en al de andere gasten bij hun hotel; moet je misschien een heel rondje Hanoi maken.
Ben je de laatste en het is druk, dan is het al snel later.

Ik ga er even vanuit dat je de trein van 19:30 zou willen pakken, dat zou , zonder iets geks onderweg haalbaar moeten zijn.
Maar krijg je een lekke band onderweg , dan wordt het een wat moeilijker verhaal.

Zijn ook trips die om 11 uur aanmeren en dan heb je nog meer speling,
Dus antwoord is ja, je kan de trein van 19:30 halen, zonder gekke dingen onderweg.

Ik zou dit wel vooraf boeken en niet bij het station zelf.
Het is hoogseizoen in jullie periode en het is een vrij populaire route.
Je kan het in Hanoi regelen of wanneer je zeker van je schema bent die dagen ook al hier, weet je helemaal zeker dat je de tickets hebt.

Verrassend om er Thap Cham er tussen te vinden in je schema.
Dus het Cham museum zul je dan ook wel bezoeken?

Maar met Dalat erbij heb je je wel iets op de hals gehaald.

Hoe wil je reizen?
Ik denk dat je dit voor ogen hebt?

Van Thap Cham naar Dalat, bus, naar Mui Nee bus, naar Saigon bus.
Is wel elke keer dat ik bus schrijf minimaal 4 a 5 uur bussen, is minimaal 15 uur reizen overdag.

Ik zou wel proberen om met oud en nieuw in Saigon te zijn, dan weet ik zeker dat je je vermaakt en je ogen uitkijkt.

Mekong Delta,
Is een beetje afhankelijk hoeveel dagen je hebt bedacht.
Maar bijv het boeken van een bezoek aan de drijvende markt Cai Rang, kan je daar makkelijk regelen.
Fietsen huren geen probleem.

Aanvullingen

Alles wat je wilt doen in Saigon, laat het me weten, kan je zeker 75% besparen.

Omdat je zowel met de kerst als met nieuwjaar in Viet Nam bent , let dan wel even op dat je bij diverse hotels verplicht bent om te betalen voor een diner op 24-12 en 31-12 ondanks dat je daar geen trek in hebt.
Niet betalen is geen kamer; kosten zijn zo tussen de 30 en … euro pp.

Ik weet niet of het kan , maar een dagtrip Mai Chau zou ik proberen uit te breiden met minimaal 1 overnachting.

Van Chau Doc naar PP.
Je hebt daar diverse boten met verschillende prijzen, dus even shoppen; mits je natuurlijk met de boot wilt gaan.

Ik ben in dezelfde periode ook in Viet Nam ( met oud en nieuw in Saigon ) en dan naar Cambodja ( 2-1-2014 ).
Misschien ook in PP wanneer jij er bent, want ik ga eerst na SR ( 3 dagen ) en dan naar PP ( 3 dagen ), Chau Doc ( 2 dagen ) , Can Tho ( 3 dagen ).

Hoop dat dit je wat kan helpen, zoniet laat het even weten aub.

Gr.
Ton.

Beste Ton,

Een goede tip om vooraf de treintickets te boeken, dat waren we niet van plan maar doen we dan dus toch maar wel. We nemen de trein naar Thap Cham
omdat we vanaf daar dan naar Dalat willen reizen met de bus. Het idee is dan om 2 dagen in Dalat te zijn. Is Dalat volgens jou niet de moeite waard?
Of is het erg lastig om daar te komen?

Vanaf Dalat dan naar Mui Ne en dan later vanaf Mui Ne weer de trein te pakken naar Saigon.
Oud en nieuw in Saigon staat inmiddels op de lijst, dat klinkt gaaf.

In Saigon hebben we nog geen specifieke plannen, ik denk dat we wel een dag naar de Cu Chi tunnels gaan
en dat we een dag door de stad gaan wandelen. En daarna met de bus naar Can Tho, vanwaar we de Mekong Delta willen bekijken (2 dagen).
Vanaf Can Tho dan de bus naar Chau Doc, en dan naar Cambodja.

Ik ga even kijken of ik een dag extra voor Mai Chau kan reserveren. Echt een luxeprobleem is het, zoveel gave dingen om te zien en te doen.

Hallo Carolien,

Ik denk echt dat het het beste is om vooraf je treintickets te boeken voor de trip naar Thap Cham.
Anders sta je bij het station en zijn er alleen nog maar hard seats te krijgen; en dan 9 a 10 uur daarop zitten lijkt me niet echt de bedoeling.

Dalat.
Dalat is echt wel een mooie bestemming, maar ligt een beetje uit de gooi.
Kost je ongeveer een uur of 8 aan reisuren, van Thap Cham naar Dalat en van Dalat naar Mui Nee, dat bedoelde ik er eigenlijk mee.

Wanneer je Dalat zou willen aandoen is misschien iets met de ER een idee; heb je ook meteen vervoer naar Dalat vanaf Thap Cham naar Dalat, overnachtingen, de watervallen, de omgeving en de reis naar Mui Nee.
Maar dan wel naar de “crazy table tempel”, is echt de aanrader.

Maar wanneer je Mai Chau niet kan inplannen ivm het aantal te besteden dagen en je wilt daar zeker naar toe , zou ik voor Mai Chau gaan en Dalat schrappen.

Oud en nieuw in Saigon
Is helemaal goed daar.
Ik heb nu al een keer of 5 meegemaakt , in Nguyen Hue street, en is echt geweldig.

Begint zo’n beetje rond 21:00 uur met links en rechts wat optredens van fanfares in de zijstraten en in de Nguyen Hue street beginnen ze dan voorzichtig met lasershows en de DJ begint warm te draaien.
Rond 23 uur de straat al goed vol en staan er tienduizenden mensen te wachten tot het 00:00 uur met muziek, DJ en zangers en zangeressen.

Na de klok van 00:00 uur wordt "happy Newyear "gewenst door tientallen mensen , die allemaal een "hihg 5 " willen en happy new Year zeggen.
Ik heb op de fotoafdeling van WW Viet Nam wat foto’s geplaatst van de afgelopen jaren, krijg je een idee.

Voor Saigon kan je vele tips geven, dus dat komt wel goed.
Ben er dan zelf ook en misschien kan ik je Saigon laten zien, wanneer je dit wilt?

Nog veel plezier met het bekijken van de mogelijkheden.

gr.
Ton.

1 like

Dag Ton,

Dank voor de nieuwe informatie. Roept natuurlijk weer een nieuwe vraag op: wat raadt je aan mbt het boeken van de treintickets?
We zijn van plan zoveel mogelijk met de trein te reizen. Ik lees slechte verhalen over onder andere vietnamrailways.com. Kan ik dit het beste regelen via mijn hotel?
En ben je bekend met de iets duurdere Livitrans trein; biedt deze inderdaad meer comfort?

Ben steeds meer aan het lezen en ga binnenkort ook hotels boeken.
Heb je nog een goede middenklasse hoteltip in Saigon, aangezien je die stad zo goed kent?

Vriendelijke groet
Carolien

Hallo Carolien,

Ik ben wel bekend met de Livi trein en deze is inderdaad vrij luxe , mits je voor een 2 persoons cabin gaat.

Ik ook ooit zitten dubben tussen hen en mijn normale trein naar Sapa, de Victoria express ( had deze toen al 1 x gehad ).
Omdat ik ook in Victoria Sap verbleef het ik gekozen voor de Victoria trein , en dan de 2 persoons cabine.
Je kan ook dan dineren in de trein, ben je niet afhankelijk van je cabin al die uren.
Je kan overigens deze alleen boeken wanneer je in het Victoria hotel in Sapa verblijft.

Dan vind ik een 2 persoons cabin van livitrans een goede keuze.
Maar deze heeft geen 2 cabins naar Danang.

Betekend dus dat je altijd een cabin moet delen met 2 andere, voor jouw onbekende mensen.

Wordt het verschil al snel kleiner, maar via

Kan je ook andere treinen zien en misschien zo een keuze maken?

Saigon hotel

Ik verblijf zelf in Continental, en dit ligt helemaal centraal en boek dit vooral omdat je kan lunchen in een grote patio.
Verblijf hier kost je ronde 100 usd.

Maar omdat je in Saigon bent en waarschijnlijk ook in Nugyen Hue street wilt zijn is Continental een goede keuze.

Wat goedkoper en 50 meter vanaf Continental is dit hotel ook een goede keuze.

Had even gekeken naar de prijzen voor rond de jaarwisseling en dit was was voor 3 nachten 125 euro.
Dit hotel is heel populair bij de Australiërs, dus een aanrader.

gr.
Ton.

Anders is het verschil tussen andere treinen niet echt veel groter.

Hi,

Enkele jaren geleden heb ik nagenoeg dezelfde route afgelegd. Wij hebben Laos toen overgeslagen en hebben ook het zuiden van Vietnam bezocht. Waaronder Jungle Beach Resort. Een afgelegen strand onder Hoi An, maar echt een zeer aangename plek om na twee weken Vietnam even bij te komen van alle indrukken en er daarna nog twee weken tegen aan te kunnen!

Gr. Bart

Hallo allemaal,

Inmiddels weer terug van onze reis. Wat was het geweldig! We hebben ontzettend genoten van Vietnam: wat een mooi land, heerlijk eten en prachtige natuur en cultuur. Dit forum heeft me erg geholpen bij het plannen en uitzoeken en heeft dus absoluut bijgedragen aan onze reis.

Daarom: bedankt voor alle hulp! Ton, het is geweldig wat je doet op dit forum, ik weet zeker dat veel reizigers er iets aan hebben, ook de reizigers die alleen meelezen. Mijn complimenten.

Vriendelijke groet
Carolien

1 like