Reisplanning van zuid naar noord in april tot mei

Van 24 april vertrekken wij voor 26 dagen naar Vietnam. Het zal de eerste keer zijn dat we zonder reisorganisatie zullen rondreizen. Onze vluchten liggen vast (vertrek 24 april en terug 21 mei). We hebben al een planning opgemaakt in grote lijnen. Een aantal hotels hebben we al geboekt, maar nog niet allemaal. Ik zou graag wat tips en opmerkingen krijgen…misschien dat de planning een beetje te zwaar is en zouden we beter wat bestemmingen overslaan. We zien er ontzettend naar uit en hopen dat het een mooie reis zal worden. Onze voorlopige planning:

Dag 1 (24 april): TGV Brussel-Parijs / Vlucht Parijs-Ho Chi Minh
Dag 2 (25 april): Aankomst in Ho Chi Minh (5u40) / Bezoek aan de stad + XO Foodie tour (is dit de moeite? We vinden het toch wat duur. We eten beiden graag dus lijkt dit ons een must-do)/Tan Hoang Long Hotel (al geboekt)
Dag 3 (26 april): Bezoek Cu Chi tunnels en misschien cao dai tempel (moeten we nog boeken, wat raden jullie aan?)
Dag 4 (27 april): Vertrek naar Mekong Delta en verblijf in Mekong Lodge (nog niet geboekt)
Dag 5 (28 april): Cai Be drijvende markt + cycling/Terug naar Ho Chi Minh/Hostel Yellow House Saigon (geboekt)
Dag 6 (29 april): Bus Ho Chi Minh - Mui Ne / Verblijf in Mui Ne Hills 2 (nog niet geboekt, weten nog niet zeker of we eerst mui ne willen bezoeken, of rechtstreeks naar Dalat)
Dag 7 (30 april): Mui Ne
Dag 8 (1 mei): Mui Ne
Dag 9 (2 mei): open tour bus Mui Ne - Dalat / YK Home Villa Dalat Hotel / 's avonds een Easy rider zoeken
Dag 10 (3 mei): ER met overnachting Lak Lake
Dag 11 (4 mei): ER met overnachting Buon Me Thuot City
Dag 12 (5 mei): ER naar Nha Trang / Verblijf in Sheraton Nha Trang Hotel
Dag 13 (6 mei): Nha Trang
Dag 14 (7 mei): Nha Trang
Dag 15 (8 mei): Nachttrein naar Hoi An (is dit aan te raden? waar kan je de tickets reserveren (en veilig)?)
Dag 16 (9 mei): Hoi An, Sunshine Hotel (nog niets gepland, alle tips zijn welkom)
Dag 17 (10 mei): Hoi An
Dag 18 (11 mei): open tour bus naar Hue, Holiday Diamond Hotel
Dag 19 (12 mei): Bezoek Hue / Trein Hue - Dong Hoi / Pong nha farm stay (nog niet geboekt)
Dag 20 (13 mei): Bezoek aan Ponh Nha area / Nachttrein Dong Hoi - Hanoi
Dag 21 (14 mei): Aankomst Hanoi en vertrek naar Halong Bay + overnachting (nog niet geboekt)
Dag 22 (15 mei): Halong bay bezoek & 's avonds nachttrein naar Sapa
Dag 23 (16 mei): Sapa tour (Sapa Sisters) + homestay (nog niet geboekt)
Dag 24 (17 mei): Sapa tour (Sapa Sisters) + homestay
Dag 25 (18 mei): Sapa tour (Sapa Sisters) / nachttrein naar Hanoi
Dag 26 (19 mei): Aankomst in Hanoi /Bezoek Hanoi (nog niets gepland, tips?) Art Trendy Hotel
Dag 27 (20 mei): Bezoek Hanoi / Vlucht Hanoi-Parijs (23u30)
Dag 28 (21 mei): Aankomst in Parijs / TGV Parijs-Brussel

Bedankt voor jullie reacties!!!

Groetjes,

Leen & David

Hallo Leen en David,

Ik heb naar je planning gekeken en hier mijn commentaar op geven

Im zie dat je echt een hotel hebt gekozen in Saigon dat helemaal centraal is.
Ligt overal dicht bij en je kan makkelijk een city tour doen zonder gids. Dus foody tour is niet nodig, kan ik zo voor je uitstippelen langs echt goede restaurants en vietnamese tentjes voor de helft van hun prijs, Niet met de scooter.

dag 3
Niet de tempel doen, of je moet dat echt willen.
Kost je uren en je snapt er niets van , maar de tempel op zich is mooi, maar die heb je wel in een kwartier gezien, maar dan krijg je er en dienst bij van 2 a 3 uur en weer 2 uur rijden.

Wanneer je naar Dalat wilt is het verstandiger om eerst van Saigon naar Dalatt te gaan en dan naar Mui ne ( kan onderweg naar de witte duinen ).

Maar om even bij jullie schema te blijven zou ik van Dalat naar Nha Trang gaan zonder Mui Nee.
Dus wel met
Lak Lake en Buon Me Thuot City bijv.

Snap even het Sheraton in Nha Trang niet.
Je wilt daar 3 nachten verblijven, maar met de buurman Nha Trang Lodge ( ik verblijf hier altijd ) bespaar je voor dit aantal nachten gewoon bijna 300 usd minimaal.

Nachttrein Nha Trang naar Danang

Kost je rond de 25 a 30 usd pp, misschien is vliegen dan een optie?

Wanneer je voor Nha Trang Lodge zou gaan, kan je misschien River/beach resort kunnen nemen in Hoi An, mijn favoriet.
http://www.river-beachresort.com/default.htm

Voor het trajekt van Hoi An naar Hue zou ik het prive doen en via de Hai Van pass

Ik zou dan via Hue en Phong Nha naar Dong Hoi gaan en niet voigens jouw schema.
Dan van Dong Hoi naar Hanoi ( vliegen ) en dan volgens jouw schema.

Misschien ook wel even kijken voor Halong Bay???

gr.
Ton.

Dag Ton,

Bedankt voor je reactie!!

foody tour: dat zou perfect moest je dat willen doen. Is het gemakkelijk om je te voet te verplaatsen in HCM (en 's avonds)?

Dag 3: inderdaad ik dat we de tempel ook beter skippen. Raad je het aan om de tour ter plaatse te boeken of op eigen houtje naar de tunnels te trekken?

Voor wat Mekong delta betreft, zijn we er ook nog niet echt uit. 2 andere mogelijkheden zijn: Hung homestay of Nguyen Shack - Mekong River Homestay. Indien we één van deze 2 kiezen, moeten we zelf transport regelen. Met Mekong Lodge is dit wel geregeld, maar kost wel wat meer. Het programma is een beetje hetzelfde (fietsen & drijvende markt), wel andere locatie : can tho / cai be.

Ik begrijp niet goed wat je wil zeggen met eerst naar Dalat en dan naar Mui Ne. Als we de ER tour boeken van Dalat naar Nha Trang, is het dan niet wat omweg om terug naar Mui Ne te gaan?
Mui ne niet bezoeken kan ook, maar dan hebben we wat dagen over die we elders moeten spenderen. Maar waar… niet gemakkelijk :slight_smile:

Sheraton in Nha Trang: lijkt idd wat raar, reden is dat we hier korting krijgen (gezien familielid personeelslid is) zodat het wel interessant is om hier te verblijven. In Hanoi zouden we dit ook kunnen doen, maar sprak hotel ons niet echt aan (en aanbod van andere goedkopere hotels).

Nachttrein Nha Trang naar Danang -> vliegen: zou idd een optie kunnen zijn. Ik bekijk het meteen.

Ik begrijp niet goed wat je wil zeggen met: “Ik zou dan via Hue en Phong Nha naar Dong Hoi gaan”
Wil je zeggen niet verblijven in Pong Nha farm stay en zelf de trip plannen vanuit Hue? Op één dag dan (bezoek van caves etc)? Is dit haalbaar?

Halong bay willen we zeker zien… maar weten nog niet welke boot. Indien we niet eerst in Hanoi verblijven (als we nachttrein nemen en direct doorreizen), moeten we op voorhand boeken, wat misschien duurder is dan lokaal te boeken.

Groetjes,

Leen & David

Hallo Leen en David,

Wij nemen zowat dezelfde route als jullie in July. Wij hebben gekozen voor Hung Homestay kregen gelijk een berichtje terug van Hung hoe we moeten reizen (zie tekst hieronder) De wandelroute van Ton staat in vietnam 26 maart. Succes met samenstellen.

Groet John en Diana

Dear, friends.
Welcome to Hưng’s Homestay".
Now, I have some information about Homestay in my place for you.
My home in the countryside, far from center of city ~08kms, I live with
Mother, wife, two sons.
My home address : 163 KV Thanh Hue (village)-P. Thuong Thanh (ward)-Q. Cai Rang(district) -TP.Can Tho (city).
My phone No : (+84) 0903 849 881.
If you from Sai Gon to Can Tho,You should book the local bus to Can Tho in PHUONG TRANG bus (very comfortable bus).
Phone No : (+84) 08 38309309.

• The buses starting every fifteen minute, you can call to the office of local bus station for booking.
    From the hotel you can write : "Xe PHUONG TRANG-Duong LE HONG PHONG-Q, 10-TP.HCM "-then you give to the taxi driver, he will take you to the bus station , about. ~50. 000 VND. After buying tickets (~110. 000VND/ticket), there is a shuttle car take you to the Mien Tay bus station (free), and then, you will change to big bus (orange color-45 seats) for a go to Can Tho. Please, let me know the bus company you catch and the bus leaving time. We will meet at the Cantho bus station.
    Another way, you should find Phuong Trang bus office : 272 Đề Thám street-Phạm Ngũ Lão ward-District 1-HCMC, for booking the bus.
    And I would like to tell you the price for Homestay is $15/pax/night.
    Included : dinner, breakfast, bicycle for biking.
    ( And the programs of boat trip :Pay extra.)
    +We visit one (1) floating market:
  • Time :4-4,5 hours. (~ 17kms )
    -Cai Rang floating market.
    -Seedling planting village.
    -Rice paper workshop.
    -Small canals+Rice field (or water melon farm ).
    -Rice mill.
    Price : $30 for two of you.
    If you have other idea,please let me know.
    Thank you for contact.
    Kind regards.

Hưng’s IPhone.

Hallo Leen en David,

Sorry dat ik misschien onduidelijk ben overgekomen, maar ik ga in de herkansing.

Tunnels
Ik zou niet op eigen houtje gaan, maar gewoon in Saigon een trip naar de tunnels regelen, is geen probleem, voldoende aanbieders.

Mekong Delta
Denk dat het antwoord van John en Diana je wat verder helpt

Dalat e.o.

Ik kom op om eerst naar Dalat te gaan, omdat dit een meer logische route is.
Ik had het zo voor ogen.
saigon naar Dalat ( daar alles verkennen met een ER ), naar Mui Nee met de Er en dan met de duinen ( witte en rode ), fairy springs, red canyon en dan naar Nha Trang.

Of geen Mui Nee, dan heb je meteen bijna 4 uur reizen verdient die je niet hoeft te doen met een bus.

Hue naar dong Hoi
Ik bedoel eigenlijk dat je dan door de DMZ en via het park naar dong Hoi gaat.
Je kan zelf je programma bepalen en bijv de vin Moc tunnels bezoeken, Khe sanh, welke grot dan ook en je kan dan altijd nog eindigen bij de farm.

Met het schrappen van Mui Nee heb je hier de dagen om deze te besteden.

Halong Bay.
klopt dat je wel op voorhand halong Bay moet boeken wanneer je met de nachttrein vanaf dong Hoi komt ( is 9.5 uur treinen ).
maar de prijzen om lokaal te boeken of op voorhand verschillen echt niet veel ( of helemaal niets of goedkoper ) wanneer je voor een bepaalde boot en een bepaalde route wilt. Ik zou daar naar kijken en boeken. Voor hetzelfde geld is die boot volgeboekt en moet je een alternatief gaan zoeken.

Stel dat deze niet helemaal aan je wensen voldoet, dan sla je misschien jezelf wel voor je hoofd.

Nog wat andere opmerkingen.

Wist je dat de nachttrein net zo duur is als vliegen ( vliegen is soms nog goedkoper ), je moet er an wel een hotel erbij boeken en dit erbij optellen.
Maar scheelt dan wel uren treinen.

Zat ook even naar je vlucht gegevens te kijken en volgens mij vlieg je met Vietnam Airlines?
Zoja, misschien deze tip.

Ik niet voor Parijs spreken, maar in frankfurt werkt het geweldig.
De balie voor inchecken in Frankfurt gaat om 9 uur open ( vertek om 14:00 uur ) en wanneer je dan daar bent, heb je gegarandeerd een plek bij de nooduitgang.

idem voor de terugreis.
Zorg dan dat je rond 19:00 uur op het vliegveld bent en je kan meteen inchecken en je bent weer de eerste en dus weer nooduitgang. web check in gaat niet.
Werkt voor Saigon naar Frankfurt nu 7 uit 7, kan je ook proberen?

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is , zoniet laat het even weten aub.

gr.
Ton.

Bedankt voor jullie tips!

Halong boat gaan we zo snel mogelijk bekijken en reserveren.

Mui ne of niet: we zijn er nog niet echt uit :slight_smile:

Vliegen zou ons inderdaad heel wat tijd en misschien ook slechte ervaringen kunnen besparen. Een vlucht van nha trang naar danang kunnen we boeken aan 78 $ / persoon. Denk dat we dit wel gaan doen eens we de datum juist weten.
Vluchten vanuit Hue of Dong Hoi zijn echter wat moeilijker te vinden…op 13 mei geen enkele vlucht meer dus denk ik dat we geen andere keuze zullen hebben dan de nachttrein

We vliegen inderdaad met Vietnam Airlines. Normaalgezien zijn we tegen 8 u 30 in Parijs en vlucht nr Saigon om 13u. Dat moet dan wel lukken denk ik om een goede plaats te bemachtigen.

We zitten nog met een ander dilemma. We zijn er nog niet uit welke bagage we gaan meenemen. Rugzak / koffer / tas op wieltjes?
Wat raden julie aan? Wetende dat we graag 3 dagen met een ER willen rondtrekken. En ook graag wat kleding op maat willen laten maken in Hoi An.

Bedankt!

Groetjes

Leen & David

Hallo Leen en David,

Op de 13e mei zijn er geen vluchten van Dong Hoi naar Hanoi met VA, wanneer ik de site zo bekijk op geen enkele woensdag.
Het vliegveld van Hue is tot geloof november gesloten voor renovatie, daarom kan je geen vlucht vinden vanaf daar.

Dus inderdaad blijft de trein over.

Voor de koffer, rugzak en tas, maakt het voor de Er niet veel uit.
Die krijgen alles wel op het bagagerek.
Misschien dat de grootste maat koffer wat moeilijker wordt.

Ik denk dat je zelf moet kijken wat je praktisch vind.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je een kostuum ala , noem maar een merk, je dit misschien zoveel mogelijk kreukvrij wilt vervoeren.
Zou dan mijn keuze daar op aanpassen.

maar er zijn vele soorten rugzakken en tassen, en misschien dat iemand anders een goed alternatief weet?

gr.
Ton.