4 weken low budget van noord naar zuid Vietnam

Hallo,

Wij willen in september van Noord naar Zuid Vietnam gaan backpacken. We willen dit zo veel mogelijk low budget doen. We zijn inmiddels druk aan het plannen en de route begint al behoorlijk vorm te krijgen alleen de slaapplekken ontbreken grotendeels nog. Heeft iemand tips? En nog tips/adviezen wat we echt moeten zien/doen?
Op deze site ben ik regelmatig de easyriderstours tegen gekomen. Weet iemand hoeveel dat ongeveer kost? Dit lijkt ons erg gaaf om te doen. We wilden dan de tour Dalat - Ho Chi Minh City tour doen of de mekong delta. Of beide als de prijs meevalt en zo lang op de motor zitten niet tegen valt. Kunnen we dat het beste in Vietnam regelen of in Nederland regelen?

Met vriendelijke groet,
Chantal

Hallo Chantal,

Zou misschien je schema, wat je in gedachten had, even kort te plaatsen.
Kunnen we aanvullen met suggesties, want denk dat je wel de meestvoorkomende plaatsen er wel op hebt staan?
Misschien ook handig is om je interesses te plaatsen, als dit wilt natuurlijk.

Voor goedkope slaapplekken kan ik je niet helpen, maar volgens mij komen daar wel reakties op.

Voor de Easy riders moet je een beetje rekenen op 65 a 75 usd per per persoon inclusief overnachting en afhankelijjk van de route.
Of je dit nu in Nederland boekt op daar, maakt in prijs niet veel uit.

Er zijn in Viet Nam wel mensen die zich uitgeven voor ER , maar dat niet zijn en dan onder deze prijs zitten.

gr.
Ton.

Hoi Chantal,

Voor wat betreft de easy riders waren wij voor de route van Nha Trang naar Dalat verdeeld over 3 dagen vorig jaar 200 USD per persoon kwijt. Daar zit alles bij in alleen eten en drinken niet maar dat doe je onderweg waar zij stoppen voor 5 a 8 euro voor 4 personen. Voor ons is dit een onvergetelijke ervaring geweest!! En zoals Ton zegt er zijn er veel die zich uitgeven voor ER, en goedkoper zijn maar dan ook bv geen engels spreken. Wij gaan weer met ze op pad , als we een keer terug gaan. Je mailt ze (via de site) en geeft aan wat je zou willen , dus van welke plaats naar welke plaats. En in hoeveel dagen, je vraagt of het mogelijk is en wat het kost. En dan kun je kijken of je dit wil of niet. Ze halen je bij je hotel op, onderweg zijn de overnachtingen door hun geregeld en zetten je bij je hotel op de eindbestemming af.
Hun site is http://dalat-easyrider.com/

Gr Ingrid

Hallo Ingrid en Ton,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben inmiddels verschillende sites tegengekomen van de Easy riders. Het blijft moeilijk om te weten welke goed zijn. Zitten ze met een kantoor in Dallat? Zodat we naar binnen kunnen lopen en het een en ander kunnen overleggen?

Hieronder zal ik onze route plaatsen. Ik weet ook niet zeker of we overal genoeg tijd hebben enof te kort/te lang in een stad zijn. De route staat nog in de steigers en Hoi An is er ook nog niet bij gezet. Volgens mij is dat ook een stad die we gezien moeten hebben. En de keizerlijke stad Hue. Weet niet of we dit kunnen zien terwijl we de zelfde dag door kunnen gaan. Ik bedoel dan bagage bij een drop punt achter laten en dezelfde dag door naar volgende stad. We hebben nog 9 dagen over en misschien dat er hier en daar nog geschoven/ingekort kan worden.
Mijn vriend houd van strand. Ik niet. Misschien nog wat middagen strand inplannen. Het liefs in een dorp/stad waar het een en ander te zien is zodat ik de stad/dorp kan bezoeken. Dat zijn onze enige wensen nog.

Groetjes Chantal

• Updated - - -

De route voor zo ver we hem hebben:

Dag 01 Aankomst Hanoi

Dag 02 Hanoi (bezienswaardigheden Hanoi)

Dag 03 Hanoi (bezienswaardigheden Hanoi en nachttrein naar Lao Cai)

Dag 04 Aankomst Lao Cai. Verder naar een ander klein authentiek dorpje, waar we kunnen wandelen en een brommer kunnen huren om zo de omgeving te verkennen. (nog niet besloten welk dorp)

Dag 05 Dorpje Wandelen/brommer huren

Dag 06 Dorpje Wandelen/brommer huren (s’avonds vertrek nachttrein vanaf Lao Cai)

Dag 07 Aankomst nachttrein verder reizen naar Halong Bay en hier de bekende toer doen. Of met de bus naar Haipong daar de boot pakken naar Cat Ba Island vanaf daar weer de bus naar Cat Ba stad

Dag 08 Halong Bay

Dag 09 Terug vanuit Halong Bay. Verder reizen maar nog geen plannen hoe en wat.

Dag 10
Dag 11
Dag 12
Dag 13
Dag 14
Dag 15
Dag 16

Dag 17 aankomst Nha Trang (bezoek waterpark, s’avonds rondje stad)

Dag 18 Nha Trang (dagje strand) Mijn vriend houd erg van strand, ik niet. Hij een dagje strand ik een ochtend/middag strand ochtend/middag stad bezoeken

Dag 19 Vertrek uit Nha Trang naar Dalat (in Dalat bezienswaardigheden bezoeken)

Dag 20 Dalat (abseilen)

Dag 21 Dalat (lac lake bezoek aan de olifanten die hier zitten? Zoniet zitten er ergens anders olifanten in Vietnam die we kunnen bezoeken) We zijn gek op die dieren. En vinden het heerlijk om met ze om te gaan.Ik vraag niet om de discussie of het vreselijk is voor de olifanten. Heb in thailand een aantal weken vrijwillig gewerkt in een weeshuis voor olifanten. Wel heel erg klein schallig. Heb genoeg gezien en meegemaakt (vooral mooie dingen) Ben niet uit op tochten maar alleen het contact met. Ik vond het een geweldige ervaring en wil deze ook aan mijn vriend geven.

Dag 22 Vertrek uit Dalat met easy riders

Dag 23 Tour met easy riders

Dag 24 Tour met easy riders

Dag 25 Aankomst in Ho Chi Minh (bezienswaardingheden bezoeken oa de cu chi tunnels als we dit met de easy riders nog niet hebben gedaan)

Dag 26 Ho Chi Minh (bezienswaardingheden bezoeken)

Dag 27 Ho Chi Minh loop van de dag/ochtend vertrekken naar Mekong Delta

Dag 28 Mekong Delta (nog niet bekend welk dorp)

Dag 29 van uit Mekong delta terug in Ho Chi Minh City (vrije dag in de stad, laatste overnachting)

Dag 30 Vertrekken vanuit Vietnam (we weten nog niet zeker of we vanuit Ho Chi Minh vertrekken of vanuit Hanoi, dit ligt aan de prijs vliegtickets. Hebben we nog niet naar gekeken onze voorkeur ging eerst uit naar de route. Als we nog van Ho Chi Minh naar Hanoi moeten word de reis een dag ingekort ivm tijd door reizen trein/vliegtuig en op tijd in Hanoi willen zijn)

Hallo Chantal,

Ik zal eerst beginnen over de internationale tickets.

Niet alle vliegtuigmaatschappijen vliegen op zowel Saigon en Hanoi.
Dus dan moet je een binnenlandse vlucht naar hanoi nemen wanneer je kiest voor aankomen Hanoi.
Kosten zullen dan rond de 80 a 100 usd kosten pp. afhankelijk van welke maatschappij en welk ticket.

Je schema,

Ik hoop dat Nunu reageert , want zij weet alles van je low budget cat ba kan doen.
Anders kan je haar natuurlijk altijd een Pm sturen.

Wanneer je terug komt van Halong Bay, kom je weer terug in Hanoi.
Kan anders, maar is wat duurder; dan van Halong Bay naar hai Phong vliegveld en dan vliegen op hoi An ( dus vliegveld Danang ).

Dan de keuze of naar Hoi An ( 1 uur reizen ) of meteen door van Danang naar Hue.
Hou je van geschiedenis en Mausoleums ed dan is Hue wel een optie.

Je kan ook naar Hoi An en dan in de andere dagen naar Hue en daar dan een overnachting doen.
Je zou dan bijv. met de bus naar Hue gaan en dan met de bus ( geen nachtbus, want is maar 3 uur ).

Op terugweg er een gehele dag voor uittrekken.
Dan via de pas en een bezoek aan het Cham museum misschien?
Ga dan ook een trip met de kabelbaan maken, is de hoogste, langste ter wereld.
Ik heb hem nog niet gedaan, want bestaat nog niet zo heel lang; maar ben wel benieuwd naar reakties.

Ook heb je met Hoi An , volgens mij, precies wat je zoekt.
Jij aan het verkennen en je vriend aan het strand.

Dus dan heb je de dagen 10 t/m 16 snel gevuld.

Vergeet ik 1 ding.
Of je nu vliegt vanaf Hanoi of je gaat met de nachttrein, nachtbus, prijzen ontlopen elkaar niet veel; misschien 30 usd pp max.
Maar bedenk wel dat je met de bus misschien er 13 uur over doet, met de trein 12 , en met het vliegtuig 1.5 uur.
Zou daar toch wel even over nadenken wat je wilt.

Overigens kan Ingrid je alle actuele informatie geven over haar ervaringen om na Halong Bay via Hai Phong naar Danang te vliegen.

Ik denk dat je ook gaat voor Visa on arrival?
Heb je daar vragen over laat het dan ook even weten aub, kunnen we je ook mee helpen.

Heb je nog tips voor Saigon nodig dan kan ik je er legio geven; ken deze stad bijna beter dan Tilburg volgens mij.

Laat het hier voor vandaag even bij en wens je succes met het uitdokteren.

gr.
Ton.

Hallo,

Vorig jaar heb ik met mijn gezin rondgetrokken en de goedkope slaapplaatsen in de hoteletjes geboekt via agoda.com of hostelbookers.com. Ieder hotel heeft wel internet en via deze websites zijn er altijd last minutes beschikbaar. Alleen het eerste hotel bij aankomst hebben we geboekt. Je hebt wel een credit card nodig om te betalen.
Reizen kan je goedkoop met de trein of de bus. Maar soms is het met het vliegtuig niet veel duurder. Dit kan je het beste in het hotel vragen want zij kennen alle low cost airlines welke soms niet even makkelijk op het internet zijn te vinden.

Veel plezier
Robin

Bedankt voor de antwoorden.

Wij hebben dit weekend nog even naar de route gekeken en meer informatie op deze site bekeken.
We hebben hier nog wel wat vragen voordat we verder kunnen.

Eerst het visum: Voor een Visa on arrival heb je toch een brief van de reisorganisatie nodig? Dit hebben we niet omdat we alles zelf doen. Het had anders wel iets geld gescheeld, tijd weet ik nog net zo niet aangezien ik in een dorp tegen Den Haag woon.

Verder wilde we 2 dagen ertussen weg laten. Een dag Sapa en een dag Halong Bay. We denken dat 2 dagen wel genoeg is. We willen dan de nachttrein naar Sapa doen. Overnachten daar. S’avonds de nachttrein terug Hanoi pakken en dan vanaf Hanoi meteen de zelfde ochtend naar Halong Bay. Daar om 12 uur op de boot stappen en overnachten op de boot. Andere ochtend 12 uur van de boot door reizen richting Hue (niet terug naar Hanoi dit kost ons weer een dag terug reizen voor mijn gevoel) Nu is dit een vrij lang traject met de bus. Nu was mijn vraag in welke plaatsten kunnen wij binnen dit traject (Halong Bay-Hue) het beste overnachten? Waar we ook wat te doen hebben. Het mogen er eventueel ook 2 zijn. We kiezen voor de bus/trein omdat we de tijd hebben en wat van vietnam willen zien.

Vanaf Hue willen we naar Hoi An - Nha Trang - Da Lat - Ho Chi Minh City - Mekong Delta - Via Ho Chi Minh terug vliegen naar Nederland.

Het traject Hoi An - Nha Trang is dit te doen met de nachtbus/trein? In 1 keer? Of beter te doen met dagbussen/trein met in een leuk tussen dorpje een overnachting?

De laatste vraag. Hoeveel volle dagen hebben we echt nodig voor Ho Chi Minh City, Hanoi en Nha Trang?

Groetjes Chantal

Hallo Chantal,

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

Visum
Kan je gewoon aanvragen via internet en je echt geen reisorganisatie nodig.
Wanneer je het "form on arrival " gaat invullen thuis wordt er wel naar een adres gevraagd waar je verblijft, maar kan je gewoon een hotelnaam invullen die in je op komt; wordt niet gecontroleerd.
De controle is wanneer je een kamer boekt, dan gaan al je gegevens naar de immigratie dienst en de plaatselijke politie.

Halong Bay en verder.

Ik laat het vliegen even achterwege naar Hue.

Je moet weten dat je een trip koopt Hanoi naar Halong Bay VV.
Betekend dus dat de reis HB naar Hanoi inbegrepen is.
Ook belangrijk is te weten dat je lang moet reizen om van HB naar Ninh Binh te komen en dat dan de overnachtingsplaats is; deze reis Hb naar NB moet je betalen ).

Omdat alle treinen en bussen over Nb gaan is het goedkoper om en net zo snel om, wanneer je niet vliegt, gewoon toch naar Hanoi te gaan.
Je zou dan vandaar de nachttrein richting Hue kunnen pakken.

ik zou dan uitstappen bij Dong Hoi en via het Phong Nha park ( grotten en varen ) en met bezoek aan de Vinh moc tunnels bijv via de DMZ naar Hue gaan in die 2 nachten (= 3 dagen ? ).

Hoi An naar Nha Trang.

Dit is een reis van een uur of 10 ongeveer.
Omdat je afhankelijk bent van tickets of de trein is volgens mij de enigste mogelijke stop Qui nonh.
Is een normaal stadje, waar je in de stad zelf niet veel kan doen.
Natuurlijk kan je naar een markt ( heb al diverse gezien denk ik dan ) , wandelen over de boulevard, enz.

Van Nha Trang naar Dalat is gewoon te doen met een dagbus.

Hoeveel dagen?

Begin met Nha Trang
Ligt er helemaal aan wat je daar wilt doen.
Wil je een dag strand+ varen en snorkelen, pagoda bezoeken ed. zou ik daar dan 2 volle dagen voor uittrekken.
Meer dagen strand dan langer natuurlijk.

Hanoi
ook hier zou ik 2 volle dagen uittrekken.
Wanneer je vroeg aankomt kan je in de middag naar het old Quarter en en misschien in de avond naar de waterpuppets.
dag erop naar Mausoleum , universiteit , ed.
Je zou dan ook meteen die avond naar Sapa kunnen; maar lijkt me niet relaxt, maar met een strak schema te doen.

Saigon.
Afhankelijk hoe laat je aankomst, maar zou voor de stadtour een volle dag uittrekken ( heb een route geplaatst die je kan doen voor weinig ).

Wil de de Cu Chi erbij dan komt er een volle dag bij, maar zou ook van 2 dagen uitgaan.

Mekong Delta

Je vertrekt in de ochtend naar de Delta.
Je kan dan kiezen uit diverse mogelijkheden.

1
Ja gaat naar Cai Be en gaat daar varen en wat bedrijfjes ( touristisch ) bekijken en de dan dezelfde dag terug naar Saigon.
2
Je doet 1 + je gaat verder naar Can Tho en daar overnachten en bezoekt de drijvende markt en gaar naar Saigon
3
Je gaat naar Can Tho, vroeg en in de middag fietsen , overnachten, drijvende markt en terug naar Siagon
4
Saigon naar Cai Be, daar overnachten en in de middag de/het eiland(en) verkennen met de fiets.
In de middag naar Can Tho , overnachten, drijvende markt en dan naar Saigon.
5-6-7-8-9
Deze laat ik even achterwege want dan worden het nog meer dagen.

Vliegtuigmaatschappijen
Goede opmerking van Robin.
Verschil tussen vliegen en trein is soms maar enkele dollars en soms ook is vliegen goedkoper dan de trein.

Er zijn maar enkele maatschappijen die in Viet Nam mogen vliegen, waarvan Vietnam Airlines op alle routes.
Soms is een maatschappij goedkoper, maar door heffingen op bagage ( restricties op afmetingen en gewicht voor handbagage, boven de 10 kg toeslagen enz ) komen ze weer duurder uit dan een ander, dus niet alleen naar ticketprijzen kijken.

Hoop dat dit voor nu even voldoende is, en misschien dat er iemand nog wat aante vullen heeft?

gr.
Ton.