Hallo Chantal,
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
Visum
Kan je gewoon aanvragen via internet en je echt geen reisorganisatie nodig.
Wanneer je het "form on arrival " gaat invullen thuis wordt er wel naar een adres gevraagd waar je verblijft, maar kan je gewoon een hotelnaam invullen die in je op komt; wordt niet gecontroleerd.
De controle is wanneer je een kamer boekt, dan gaan al je gegevens naar de immigratie dienst en de plaatselijke politie.
Halong Bay en verder.
Ik laat het vliegen even achterwege naar Hue.
Je moet weten dat je een trip koopt Hanoi naar Halong Bay VV.
Betekend dus dat de reis HB naar Hanoi inbegrepen is.
Ook belangrijk is te weten dat je lang moet reizen om van HB naar Ninh Binh te komen en dat dan de overnachtingsplaats is; deze reis Hb naar NB moet je betalen ).
Omdat alle treinen en bussen over Nb gaan is het goedkoper om en net zo snel om, wanneer je niet vliegt, gewoon toch naar Hanoi te gaan.
Je zou dan vandaar de nachttrein richting Hue kunnen pakken.
ik zou dan uitstappen bij Dong Hoi en via het Phong Nha park ( grotten en varen ) en met bezoek aan de Vinh moc tunnels bijv via de DMZ naar Hue gaan in die 2 nachten (= 3 dagen ? ).
Hoi An naar Nha Trang.
Dit is een reis van een uur of 10 ongeveer.
Omdat je afhankelijk bent van tickets of de trein is volgens mij de enigste mogelijke stop Qui nonh.
Is een normaal stadje, waar je in de stad zelf niet veel kan doen.
Natuurlijk kan je naar een markt ( heb al diverse gezien denk ik dan ) , wandelen over de boulevard, enz.
Van Nha Trang naar Dalat is gewoon te doen met een dagbus.
Hoeveel dagen?
Begin met Nha Trang
Ligt er helemaal aan wat je daar wilt doen.
Wil je een dag strand+ varen en snorkelen, pagoda bezoeken ed. zou ik daar dan 2 volle dagen voor uittrekken.
Meer dagen strand dan langer natuurlijk.
Hanoi
ook hier zou ik 2 volle dagen uittrekken.
Wanneer je vroeg aankomt kan je in de middag naar het old Quarter en en misschien in de avond naar de waterpuppets.
dag erop naar Mausoleum , universiteit , ed.
Je zou dan ook meteen die avond naar Sapa kunnen; maar lijkt me niet relaxt, maar met een strak schema te doen.
Saigon.
Afhankelijk hoe laat je aankomst, maar zou voor de stadtour een volle dag uittrekken ( heb een route geplaatst die je kan doen voor weinig ).
Wil de de Cu Chi erbij dan komt er een volle dag bij, maar zou ook van 2 dagen uitgaan.
Mekong Delta
Je vertrekt in de ochtend naar de Delta.
Je kan dan kiezen uit diverse mogelijkheden.
1
Ja gaat naar Cai Be en gaat daar varen en wat bedrijfjes ( touristisch ) bekijken en de dan dezelfde dag terug naar Saigon.
2
Je doet 1 + je gaat verder naar Can Tho en daar overnachten en bezoekt de drijvende markt en gaar naar Saigon
3
Je gaat naar Can Tho, vroeg en in de middag fietsen , overnachten, drijvende markt en terug naar Siagon
4
Saigon naar Cai Be, daar overnachten en in de middag de/het eiland(en) verkennen met de fiets.
In de middag naar Can Tho , overnachten, drijvende markt en dan naar Saigon.
5-6-7-8-9
Deze laat ik even achterwege want dan worden het nog meer dagen.
Vliegtuigmaatschappijen
Goede opmerking van Robin.
Verschil tussen vliegen en trein is soms maar enkele dollars en soms ook is vliegen goedkoper dan de trein.
Er zijn maar enkele maatschappijen die in Viet Nam mogen vliegen, waarvan Vietnam Airlines op alle routes.
Soms is een maatschappij goedkoper, maar door heffingen op bagage ( restricties op afmetingen en gewicht voor handbagage, boven de 10 kg toeslagen enz ) komen ze weer duurder uit dan een ander, dus niet alleen naar ticketprijzen kijken.
Hoop dat dit voor nu even voldoende is, en misschien dat er iemand nog wat aante vullen heeft?
gr.
Ton.