Leuke route hanoi/saigon

Hallo!!
Wij gaan van 10 okt. tot 7 nov. naar Vietnam. Tickets al besteld en vliegen van Bangkok door naar Hanoi.
Ben nu al een beetje aan 't kijken voor een leuke/relaxte route.
Dat hele toeristische hoeft van mij niet zo al wil ik uiteraard wel wat hoogtepuntjes zien dus daar zullen we vast niet aan ontkomen.
Alles staat verder nog open dus als iemand tips heeft, gaarne!
We willen dus een relaxte vakantie houden, veel zien, lekker eten, veel doen op een rustig tempo. Liever hostels dan hotels, hoeft niet super goedkoop btw.
De laatste paar dagen zouden we graag “luxe” willen eindigen in een huisje aan 't strand ofzo.
We houden allebei van mooie natuur maar een drukke Aziatische stad is natuurlijk ook fantastisch!!
:wereld:

Met openbaar vervoer ben ik vanuit Saigon eerst naar Chau Doc (Sam Mountain, FANTASTISCH uitzicht!!!) geweest, vervolgens naar Can Tho en Vinh Long. De meeste toeristen gaan hier georganiseerd naar toe vanuit Saigon. 's Ochtends dus weinig toeristen, 's avonds ook weinig.
Cam Kim Island (bij Hoi An) is georganiseerd te bezoeken, maar je kan ook gewoon een fiets huren, met een pontje over, en over het eiland fietsen. Er is eigenlijk verder niets, behalve wat kleine dorpjes, rijstvelden enz. Maar dat vond ik juist wel leuk. Even weg van de massa’s toeristen!
Sapa vond ik érg mooi! Ik weet eigenlijk niet of het nog te doen is qua weer als jij er bent.
Hostels ben ik niet zoveel tegen gekomen. Mijn ervaring is dat de hostels beter (schoner) zijn dan de goedkoopste hotels.

ok ok, en hoe lang was jij der?? Wij gaan wel van noord naar zuid. Hoe heb jij Vietnam ervaren, lees vrij veel “negatieve” dingen. Niet dat ik me daar door laat beinvloeden maar toch. Dat mensen geen woord Engels spreken en je niet willen helpen hebben we ook in China mee gemaakt, evenals de irritante verkopers :wink: Maar behalve dat dus??

een maandje. Was genoeg voor wat ik heb gezien: Hanoi, Sapa, Halong Bay, Hue, Hoi An, Saigon, Chau Doc, Vinh Long, Can Tho. Marble Mountain heb ik super kort gezien, we waren op doorreis, maar ook erg mooi! Ik ging trouwens ook van noord naar zuid.

Tja, Vietnam… Heb hier http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=50299 er wat over geschreven. Ligt er ook aan wat je verwachtingen zijn. Twee jaar voordat ik naar Vietnam ging, was ik in Mexico. Daar heb ik nou ook niet echt contact gehad met de locals, lag waarschijnlijk ook aan mijn zeer beperkte spaans. Ik heb het er wel super gezellig gehad! Tours die ik boekte waren ook gewoon goed. Het jaar erna naar Zuid India. Daar spreekt ook lang niet iedereen engels, word je ook genaaid, maar ze zijn over het algemeen wel bereid moeite voor je te doen en geïnteresseerd.
In Vietnam waren echt véél meer toeristen dan ik verwachtte. Ik kwam er ook redelijk veel gezinnen tegen, oudjes, buslading Nederlanders.
Vaak waren er wel veel reisbureau’s, maar het programma nagenoeg hetzelfde. Je kon bijv. ergens boottochtjes boeken bij verschillende reisbureau’s, allemaal hetzelfde. Ook allemaal met een karaoke en weet ik veel wat voor onzin waar ik niet op zat te wachten. Er was niet echt keus.

Je moet alles letterlijk nemen; busreisje naar een historische site; sunset, pick up at hotel en guide. De sunset was in de bus, niet echt wat je verwacht. Verder wel pick up at hotel, maar werd op de terugweg ver van mijn hotel gedropt, einde van de reis. De guide sprak zo slecht engels dat ik maar zelf rond ben gaan lopen.

Eten is vaak inbegrepen, drinken moet je dan zelf betalen (wordt overigens vaak niet gemeld). Misschien dat het door hun gebrekkige engels komt, maar alles gaat er rustig aan toe, als ik wat had gedronken direct; You pay now!!! Dank denk ik; dat kan je ook anders vragen.

Tijdens een busreis was er een stop bij de Marble Mountain. Dan krijg je amper genoeg tijd om (ondanks mijn sprint) de 1e grot in te gaan, op een drafje weer terug omdat de bus alweer staat te wachten. En dat terwijl er zoveel moois was te zien.

Voorbeelden zat, maar ik hou het hier maar bij. Ik heb wel heel erg de toeristische route genomen, dat zal vast ook veel schelen. Als ik mijn foto’s bekijk van mijn reizen tot nu toe (india 2x, Mexico & Vietnam), dan vond ik Vietnam toch wel het mooiste. Als dat je doel is, dan zal de rest ook niet zoveel uitmaken.

Hallo!
Ik wil sowieso wel afwijken van de standaard route, dus als mensen daar nog tips over hebben qua route…
Ach Nederlanders kom je overal tegen, zelfs in de slaaptrein in China zaten we in een bomvolle trein met Chinezen en bij ons in de coupe…jawel een NL gezin haha
Zijn de tours in Vietnam ook goed zelf te doen, dus zonder zo’n verplicht busreisje?
Dat gelijk afrekenen herken ik trouwens wel, en achtervolgd worden in winkels :nod:
Nog bedankt voor je info!
Heb me verder nog niet echt georienteerd op Vietnam, ticket is vrij impulsief gekocht.
Laterzz
:wereld:

De Lonely planet van Zuid India vond ik bijzonder goed werken met bustijden enzo. In die van Vietnam zeggen ze; is lastig, ga maar met de open tour ticket (bus). Maar toen ik zelf naar het busstation ging om een kaartje naar Chau Doc te kopen, werd ik echt fantastisch geholpen! Misschien moet je wel wat meer gebarentaal en handen en voeten gebruiken om er uit te komen, maar dat vind ik leuker dan het op de andere manier te doen. De meeste Vietnamezen die ik tegen kwam spraken slecht Engels, en buiten de standaard route was nog erger.

Van Chau Doc naar Vinh Long ging ik wederom met de bus (wat ik zelf had geregeld). Ik dacht in het centrum afgezet te worden, maar dat bleek een paar kilometer buiten de stad te zijn. Het was laat, had geen zin om zo ver te lopen. Enige alternatief was een zo min mogelijk dronken motortaxichauffeur uit te zoeken. Aangezien ik al zo´n 6 motorongelukken in 3 weken had gezien was dat niet de aller prettigste manier van reizen. Het laatste stukje met de motor kostte ook net zoveel als het hele stuk ervoor. Dat soort dingen gebeuren dus niet als je georganiseerd gaat. Als je later leuke verhalen wilt kunnen vertellen moet je het dus vooral niet georganiseerd doen!

Danny,

Ontdek ‘the real Nam’… ga met een Easyrider mee!
Kijk hier maar eens, misschien ideetje voor als jullie straks in VietNam zijn!?

Succes met de voorbereidingen

Groetjes Broniya

:wereld: broniya.reismee.nl

ik zou zeggen eerst omgeving hanoi (halong, sapa) dan vliegen naar Hue (overland is niet zo interesting!) en dan overland op je gemakkie naar Ho Chi Minh.

Succes met de voorbereidingen

De Free riders zijn goedkoper en veel gezelliger!! Op www.dalatfreeriders.tk kan je hun site zien. Wij hadden Lee en Tuan en dat waren echt supergezellige jongens. Verschil met de Easy Riders is ook dat je bijvoorbeeld bij de Dray Sap waterval door de Easy Riders los word gelaten en zelf een half uur de tijd hebt om te kijken en bij de Free Riders ging er 1 van de 2 met ons mee een hele wandeling rond de waterval, waardoor je die van verschillende kanten zag en tijdens de wandeling hebben we ook gezien hoe Cashewnoten groeien. Dat zie je dus allemaal niet met de Easy Riders!!
Je kan ook kijken op basenlinda.waarbenjij.nu Hier is onze eigen site die we hebben bijgehouden tijdens onze maand in Cambodja en Vietnam waar we afgelopen mei heen zijn geweest. Veel plezier!

@Lintje85: goedkoper en gezelliger? hmm, hoe weet je dat? Heb je ervaring met beide, Free riders én Easy riders?
Ik heb alleen ervaring met Easyriders… maar ook mijn easyriders waren ontzettend gezellig hoor. Super gozers!
En goedkoper? Als ik op de website kijk van de Dalat freeriders, kan ik concluderen, dat ze toch wel stukje duurder zijn dan mijn easyriders! Ook kan ik meedelen dat ze ons echt niet alleen op onderzoek lieten gaan bij de Dray Sap waterval. We hebben een uitvoerige rondleiding/wandeling samen gemaakt en ook veel uitleg gekregen. (cashewnoten, katoen etc etc) Zoals we elke dag kregen op vele plekken…
Trouwens mijn Easyriders komen niet uit DaLat, dat is misschien wel het verschil. Ik hoor meer verhalen over DaLat easyriders, zij spreken minder goed engels en zijn inderdaad wat afstandelijker. De mannen die ik ken komen uit Nha Trang en hele leuke easyriders! Endy, Duc en Cuc… zeker een aanrader!

Ik ben zelfs een tweede keer teruggegaan om nog meer van het mooie land te ontdekken. Eerste keer was 10dagen. Tweede keer zo’n 28 dagen! Helemaal super… onvergetelijke ervaring en zoveel mooie lokale afgelegen plekjes gezien door heel VietNam.

Mag ik weten hoeveel je dan per dag hebt betaald voor de Easyriders? Wij betaalden 50 dollar per dag en we kwamen met tegen die met de Easyriders weg waren en die betaalden 70 dollar per dag. Scheelt toch wel… En ik heb zelf geen ervaring met de Easyriders, maar we zijn dus mensen tegengekomen die dat wel hadden, vandaar dat we konden vergelijken.

De eerste keer betaalde ik 45dollar per dag. Tweede keer wist ik niet goed hoelang ik zou gaan, in ieder geval langer. Ik betaalde hem eerst 50dollar per dag, omdat zijn (Endy) service dus uitstekend was en ik het ontzettend goed met hem kon vinden, en het daarnaast natuurlijk ook waard vond. Ook omdat hij van zijn normale route voor me uitweek. We zijn samen letterlijk van zuid naar noord gereisd en hebben heeeel veel plaatsen aangedaan. Hij was zelf nog nooit helemaal in het noorden van Vietnam geweest, was voor hem ook nieuw, maar we hebben samen ontzettende mooie plekken gezien en heel erg genoten van de tocht.
Ik heb dan ook besloten om hem later wat meer te betalen, 60 dollar per dag. Waarbij het eten ook was inbegrepen. Zeker niet verkeerd en was het zeker waard!! Na afloop deze hardwerkende mannen natuurlijk altijd een mooie fooi meegeven, dat hebben ze wat mij betreft wel verdiend! Ze kunnen het goed gebruiken en ik ben blij dat ik weet waar het geld naar toe gaat!
Ja ik weet het van mensen die inderdaad 70 dollar betalen soms… echt veel. Daar hadden mijn easyriders het ook wel eens over, dat ze dat zo zonde/stom vinden van ze… dat ze veel geld vragen voor vaak mindere service en ook nog eens weinig engels spreken. Maargoed je zou ze allemaal moeten vergelijken denk ik om een goed beeld te krijgen, hoewel ik van mijn trips achterop de motor zeker weet dat het geweldig was en dat ik het zo weer wil doen met deze geweldige rijder. Altijd plezier en leuke tijden samen.
Ik lees en zie dat jullie ook een super tijd hebben gehad in dit geweldige land, leuk! We hebben beide gelukkig goede en leuke ervaringen met ze, prima toch!? Hopelijk hebben aankomende easy,- of free,- riders dat ook!

Ja we hebben het super gehad, alleen de derde dag beetje zere kont haha. Ze hebben vast allebei voor- en nadelen, net wie je tegenkomt