Vietnam/Cambodja 4 weken

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan in november voor bijna 4 weken naar Vietnam en Cambodja. We hebben de afgelopen weken al veel informatie op het forum gevonden maar zitten nog met een aantal vragen. Zo twijfelen we nog een beetje over het reisschema, is het te krap? Hoe denken jullie daarover? We willen graag zo veel mogelijk zien, maar het moet wel haalbaar zijn.

Het eerste hotel willen we vooraf boeken, de rest van de hotels en excursies willen we graag ter plaatse regelen. Is dit allemaal haalbaar in de maand november, of is het aan te raden in bepaalde (drukke) plaatsen vooraf een hotel/excursie te reserveren?

Reisschema:
Dag 1 Aankomst in hotel eind vd middag. De rest van de dag in Hanoi. = zon 4/11
Dag 2 Hanoi
Dag 3 Halong Bay
Dag 4 Halong Bay/ Hanoi (terug om 15.00/16.00). In de avond richting Sapa.
Dag 5 Aankomst vroeg in de ochtend in Sapa
Dag 6 Sapa
Dag 7 Sapa. In de avond trein naar Hanoi.
Dag 8 Aankomst in Hanoi. Smiddags in Hanoi het vliegtuig nemen naar Danang. Dan door naar Hoi An.
Dag 9 Hoi An
Dag 10 Hoi An. In de avond in Danang de trein naar Nha Trang
Dag 11 Aankomst vroeg in de ochtend Nha Trang
Dag 12 Nha Trang (of start easyriders?)
Dag 13 In de ochtend naar Mui Ne vertrekken (5 uur reizen) In de namiddag in Mui Ne.
Dag 14 Mui Ne/ Phan Tiet
Dag 15 In de ochtend Phan Tiet de trein naar HCM nemen. Eind van de middag in HCM.
Dag 16 HCM (aankomst easyriders?)
Dag 17 HCM
Dag 18 HCM
Dag 19 In de ochtend naar PP, via de Mekong
Dag 20 PP (Tuol Sleng en killing fields)
Dag 21 PP–> SR
Dag 22 SR/ Angkor Wat
Dag 23 Angkor Wat
Dag 24 Angkor Wat
Dag 25 Battambang/ bambootrain (de moeite waard?)
Dag 26 Battambang
Dag 27 9.50 SR–> AMS = vr 30/11

Zoals in het schema benoemd, denken we erover om misschien een Easyriders-tocht te maken. Wat zijn jullie ervaringen? Moeten we dit vooraf boeken (en bij wie), of kunnen we dat beter daar ter plekke doen? Hetzelfde vragen we ons af mbt de excursies naar Halong Bay en Sapa.

We hebben inmiddels de vliegtickets binnen. We moeten alleen nog de binnenlandse vlucht boeken. Dit willen we graag van te voren boeken bij (waarschijnlijk) www.vietnamairlines.com

Graag hoor ik jullie reacties!

Groetjes Evelien

Hallo Evelien,

Ik beperk me even tot Viet Nam; voor Cambodja ben ik er te lang niet geweest om aktueel te zijn.
Is al weer 3 jaar geleden de laatste keer.

Maar eerst het schema.

dag 4
ik denk dat je 3 / 4 uur niet haalt; denk eerder aan 5/6 of misschien wel wat later.
Is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van welke tour, maar van Halong Bay naar Hanoi reken maar gerust op 5 uur en je komt in de spits in Hanoi aan, kan ook wat meer vertraging geven.
Dus een wat latere trein pakken en niet om 18 uur bijv.

dagen 16-17-18-19
Deze zou ik anders doen, beetje afhankelijk van wat je wilt.

Wil je naar de tunnels en gaat met de ER, misschien combineren; wel vroeg vertrekken van Mui Nee/Pan Thiet.

Maar grootste probleem volgens mij is het op 1 dag gaan van Saigon naar Pp via de delta.
Wil je dit, dan zie je niets van de delta, je crost er door met bus.
Met een boot kan ook maar dan kost het je 1 nacht.

Ben benieuwd hoe je dit had voorgesteld.
Is makkelijk op te lossen, want je hebt in principe voldoende dagen in Saigon; kan er wel 1 vanaf.

Over vooraf regelen
Is helemaal persoonlijk.
Ik boek bijna alles vooraf.

Ik wil graag dat alles al geregeld is en ik de hotels krijg met de kamer die ik wil zeker heb.
Ook de transfers naar de te bezoeken plaatsen moeten bij mij geregeld zijn.
Vind dit een geruststellende gedachte; ook weet ik vooraf wat het gaat kosten en of wat ik wil mogelijk is en dan vooraf de aanpassingen kan doen en niet op het moment ter plaatse.
Ik denk dan altijd dat er alternatieven op tafel komen die ik niet kan checken of er meerdere zijn en of de prijs te hoog is.

Ik vind het gaan shoppen naar betere prijzen en van het ene naar het andere kantoor te gaan zonde van mijn tijd, je hebt maar een beperkt aantal vakantie dagen en deze steken in het zoeken naar een andere optie is niet mijn ding.

Maar ik kan het ook heel goed begrijpen dat iemand dat geweldig vind en na wat rondneuzen een trip vind die helemaal aan zijn eisen voldoet en ook nog een mooie prijs oplevert.
ook ben je zo wel wat flexibeler.

Daarom is dit dus heel persoonlijk.

Hoewel november laagseizoen is denk ik wel dat je je treinreis naar Sapa misschien wel vooraf zou moeten regelen.
Omdat het dus laagseizoen is is de frequentie treinen wat lager, en wil je een bepaald bed of coupe is het aanbod ook minder. Dus jouw keuze ter plekke kan niet altijd beschikbaar zijn.
Maar plek is er wel dus je kan er wel komen op jouw dag, maar misschien een wat harder bed of alleen een stoel.

Geld eigenlijk ook voor Halong Bay.
Wil je op die boot met die route, kamer, tijden en excursies, dan kan deze niet altijd beschikbaar zijn.
Zorg dan wanneer je niet vooraf geboekt hebt voor een alternatief die thuis hebt uitgezocht.

Ook met betrekking tot het boeken met een Er wil ik even wat kwijt.
Er zijn diverse mensen die zich uitgeven als ER en wat goedkoper zijn.
de reis kan helemaal geweldig zijn en je hebt wat geld bespaard.

Maar gebeurd er iets onderweg hoe dan?
Heeft ie een verzekering voor passagiers, is schade vergoed in zijn verzekering, heeft ie een in(op)zittende verzekering, mag ie als gids functioneren ( is een beschermd beroep en alleen uitoefenbaar met vergunning, dus geen vergunning einde trip en je hebt vooraf betaald?) enz.

Denk even dat mijn leeftijd zich laat schrijven, maar denk er wel even aan; keuze is natuurlijk helemaal aan jullie.

Voor de vlucht Hanoi naar Danang
Op deze route zijn vele maatschappijen aktief; kijk even wat voor jouw de beste vertrektijden zijn en prijs. Neem aan dat je ze wel kent; buiten Va, Jetstar mekong Air, Vietjet Air en nog eentje maar kom er even niet op. Prijzen ontlopen elkaar niet echt veel na alle bijtellingen.
dus niet alleen op de prijs afgaan op de site maar even wat verder en bijv bagage gewicht invullen ed.

Verschil in prijs zit hem voornamelijk in de voorwaarde van het ticket.
Bedoel dus.

wanneer de "supersaver"bij VA is uitverkocht ( deze is vergelijkbaar met de overige ) je wat duurder uit bent.
Voordeel is wel dat je dan wel flexibeler bent, omdat je dan voor een klein bedrag je ticket kan omzetten naar een andere dag en ook annuleren kan, met aftrek van belasting en service fee.

Dit dus bij vooraf boeken, volgens mij kan je in Hanoi er ook wel aankomen, maar dan heb je er een zoektocht bij na de Sapatrein, Halong Bay tour.
Voorkeur laat ik aan jullie over.

Laat het hier even bij.
Ton.

Hoi Ton,

Bedankt voor je reactie. We kunnen veel met je informatie!

Wat betreft dag 4. Ik had deze tijden ergens voorbij zien komen, maar we weten nu dat dat niet haalbaar is. We verschuiven het gewoon een paar uurtjes.

Over de dagen 16 t/m 19 hebben we nog geen besluit genomen. We denken er nog over na en besluiten in Vietnam wel of we de EasyRiders willen doen. Misschien nemen we wel gewoon de trein/bus.

Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt met de reis van HCMC naar Phnom Penh. Ik heb ergens (volgens mij ook op dit forum) gelezen dat je een boot over de Mekong kan nemen die je over de grens naar Phnom Penh brengt. Klopt dit?

Ook weten we nog niet zeker of we naar Sapa gaan. Kun jij ons een mooi National Park aanbevelen? Graag zouden we ook wat tips willen mbt het boeken van de excursies. Kun jij ons goede kantoren aanbevelen (ook voor Halong Bay)?

Alvast bedankt!

Groetjes Evelien

Hallo Evelien,

Ik begrijp dat je het niet snapt, reis saigon naar PP, ik had niet goed gelezen.
Volgens jullie schema zit er toch een overnachting ingepland.

ja , dan kan je dus wel over water naar saigon, ik dacht in 1 dag en dat gaat niet, wel over land.

Over dag 4
Het is wel haalbaar, mits je heel goed plant ( keuze van Halong Bay trip en aankomst) en een flinke marge inbouwt.
Ik denk dat uit misschien je eerdere ervaringen ook weet hoe het gaat.

je komt om 11 uur aan bij de steiger in voordat dan iedereen van boord is ben je wat verder.
dan moet die en die naar het toilet, die gaat een broodje halen, die moet nog wat fotograferen en voordat je het weet ben je een uur verder.
Dan wat tegenslag in de spits en dan naar het station als je dat niet geregeld hebt en ze moeten dat ook niet vergeten ( de chauffeur ) om naar Sapa te gaan.

Nationale parken.

Ik vind dit eigenlijk wel een beetje een probleem voor backpackers.
Deze vallen veelal naast hun route en moeten dan in de buurt uit de bus en weer 100 km terug of naar het westen. De bussen hebben daar meestal geen halteplaatsen.

Maar het meest praktische natuurpark is dan natuurlijk Cuc Phuong en dan gecombineerd met Tam Coc of de buurman Trang An ( is nu de overloop omdat Tam Coc te druk werd ) en Hoa Lu.
Kosten met park en de omgeving met Sapa eo. ontlopen elkaar niet veel maar je hebt geen nachtelijke treinreis vv. maar een normaal bed.
denk dat je wel het relaxer is, want je hebt geen zorgen met je Halong Bay trip want je overnacht dan in Hanoi en de volgende morgen naar Ninh Binh provincie.
Je kan dan vliegen rond, met een georganiseerde tour rond 20:00 uur naar Danang.

Doe je het prive, dus met auto en chauffeur, heb je het allemaal zelf in de hand , maar de kosten zijn wel wat hoger.
Voordeel is wel dat je meer vrijheid hebt en bijv niet met 20 mensen aan 1 tafel zit voor een lunch met een vooraf bepaald menu, maar a’la carte kunt eten enz.

Ook heel mooi is natuurlijk Phong Nha-Ke Bang National Park, maar niet helemaal op jullie route, vliegen erover.
Zou wel kunnen vanaf Hue, maar dan is weer veel gereis.

Boeken van tours.
Persoonlijk denk ik dat wanneer je een 1 daagse tour wilt boeken dit gewoon ter plekken moet doen, om toch wat flexibel te blijven. Dus een gewoon een lokaal kantoortje binnen lopen en dan naar de volgende en zo wat in zicht te krijgen in het aanbod, prijs en daar dan je behoefte op afstemt.

Voor Halong met overnachting werkt het volgens mij wat anders.

Ik zou eerst gaan voor de route ( wel of geen Cat Ba bijv, enz ) dan naar de keuze voor een boot met wat voor luxe en dan gaan kijken op internet wat voor jouw de meest leuke prijs is en tijden ivm het vervolg.

Het vervolg.
jullie willen vliegen vanaf Hanoi.

Ik zou niet voor het goedkoopste ticket gaan, wanneer je niet echt zeker bent van de datum en ej hebt verder niets geboekt.

Bijv. bij Viet Nam airlines heb je voor een iets duurder ticket de mogelijkheid om deze te annuleren, te veranderen naar een andere vertrekdatum tegen geringe kosten.
kom je mensen tegen en het klikt en je kan dit trajekt samen doen, zit je met het ticket.
Dus even uitrekenen wat een ticket kost en de annulering of omzetting ( kan ook van en naar een andere lokatie ) kost of het voor jullie rendabel is.

Bureau

Ik moet nu wel ongeveer door Anne op mijn vingers getikt worden (-:.

Maar ik maak al jaren gebruik van 1 kantoor, is wel wat duurder, maar heb er heel goede ervaringen mee. Zijn voor 2011 weer uitverkozen voor beste reisbureau van Viet Nam voor de 10e keer.
Buffalo Tours

Tips voor trips.
Laat even weten waar je tips voor wilt hebben en dan komen deze dan in de volgende post.

gr.
Ton.

1 like

@Ton: ‘Tik!’

Zonder gein: mag hoor, is geen reclame voor eigen gewin.

Groetjes, Anne

Beste Ton en anderen,

Inmiddels zijn we al een aantal dagen onderweg in het mooie Vietnam. Hanoi viel ons erg tegen en vonden we erg smerig en druk. Halong Bay was geweldig, maar helaas een beetje bewolkt. Gisteren in Hoi An aangekomen en we zijn nu al verliefd :slight_smile:
We willen graag een Easy Rider trip gaan doen, maar twijfelen waar we dit het beste kunnen doen. In Hoi An hebben we er al 1 gesproken (natuurlijk geen echte) en voelde goed. Maar we zijn benieuwd wat de beste regio is om deze trip te doen. Kunnen we dit het beste hier, rond Hoi An, gaan doen of kunnen we hiervoor beter wachten tot Nha Trang?

Hoor graag van jullie. Alvast bedankt voor de hulp!!

Gr, Evelien

Hey,
¨
Pas maar op met “Easy Riders”, ik verkies persoonlijk chauffeurs die wat ouder zijn. Ik wil niet zeggen dat ze niet te vertrouwen zijn, maar ervaring is toch wel key voor een goede trip.

Ik heb vooral 1 tip: vraag hen om niet op Highway 1 te rijden, dat wil je echt niet zien.

Als het meevalt, kan je de trip verlengen helemaal tot in HCMC, dat heb ik ooit gedaan… moet je wel even in een shop stoppen voor een heel dik kussen.

Hallo Evelien,

Jammer dat Hanoi je wat is tegen gevallen.
Maar in Saigon is het ook druk maar de straten zijn wat breder, dus oogt het wat minder druk.
Hoop dat deze stad je meer kan bekoren, is mijn lievelingsstad in Viet Nam.

Maar nu de ER

Moeilijke vraag, is zeer persoonlijk.

Ben nu 10 minuten verder en heb wat dingen afgewogen.

Ik weet niet hoe je planning exact is , maar gezien je eerdere post wil je 1 dag Er?

Dan moet je gaan voor Nha Trang naar Mui Nee en dan dus van Hoi An naar Nha Trang met eventueel de avondtrein.

Je kan dan in die dag ER ( Nha Trang Mui Nee ) de witte duinen, de gele duinen, de spring, red canyon op de weg meenemen.

Ga je van Hoi An naar Nha Trang, dan ga je op 1 dag over de A1 en is een zit van 8 uur over de A1 van Duke en die is inderdaad niet echt leuk om te bereizen.
Dus is er een overnachting bij wanneer je wat wilt zien ( zal dan wel Quy Nonh worden ).

Heb je misschien nog wat dagen over dan misschien over Dalat naar Mui Nee; kost je wel 3 dagen minimaal.

Ik stel het me zo voor.
Huur een fiets in Hoi An en ga naar de dorpen met ambachten of naar het strand.
Dan met avondtrein naar Nha Trang en dan na verblijf daar met de Er naar Mui Nee met de duinen + spring + canyon.

Heb je dagen over dan via Dalat naar Mui Nee.

Dalat.overigens bied
Bergen, watervallen, mooie pagodes, crazy house, crazy table ( wanneer je er bent ga ervoor, is een supertip al zeg ik het zelf) enz.

Hoop dat dit je misschien kan helpen in je beslissing.

gr.
Ton.