Reisplan: jullie advies :)

Lieve mensen,

19 september vertrek ik samen met een vriendin naar Vietnam voor 16 dagen. We willen veel zien, maar willen ook genieten en niet stressen.

Het is de eerste keer Azie voor de vriendin met wie ik ga. Mijn eerste keer Vietnam, maar ben wel meerdere malen in India, Thailand geweest en in Sri Lanka en Cambodja.

Het volgende reisschema hebben we bedacht:

20/09 - aankomst in Hanoi in de avond
21/09 - Hanoi
22/09 - Halong Bay Cruise
*welke raden jullie aan? We zijn twee meiden van 25 jaar.
23/09 - Halong Bay Cruise
24/09 - Halong Bay Cruise terugkomst
* zouden we diezelfde avond nog de trein naar Sapa kunnen pakken? Kunnen we dat die avond ter plekke nog boeken?
25/09 - overdag Hanoi avond naar Sapa (wanneer eerder onmogelijk is)
26/09 - Sapa
* we willen veel fietsen hier. Wat zijn andere plekken rondom Sapa die mooi zijn?
27/09 - Sapa
28/09 - Sapa - avond terug naar Hanoi
29/09 - aankomst Hanoi, vlucht naar Hoi An (luchthaven daar in de buurt)
* waar boeken we deze vlucht en hoe lang van te voren?
30-09 - Hoi An
1/10 - Hoi An
2/10 - Easy Riders Tour 4 daags
* welke route raden jullie aan? Sowieso naar Hue, maar wat nog meer?
3/10 - Easy Riders Tour
4/10 - Easy Riders Tour
5/10 - Easy Riders Tour ( in avond weer terug in Hoi an
6/10 - vroege ochtend of avond ervoor vlucht terug naar Hanoi deze dag spenderen in Hanoi
7/10 - vertrek naar Amsterdam weer

Ik hoor heel graag tips, plannen die aangepast moeten worden en eventueel andere ideeen.

Heel erg bedankt alvast!

Nu ben ik geen forumbeheerder van Vietnam maar je vraagt advies (dus tijd) van mensen. Misschien is het dan wel zo netjes ook zelf wat tijd in je post te steken.

Zoals:

• Wie je bent
  • Wat je wilt zien
  • Hoe lang je gaat
  • Eerste keer of zoveelste keer
  • Etc

Groetjes Thijs

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer

Het spijt me Thijs, ik doe dit via mijn telefoon en had al verstuurd per ongeluk. Vervolgens heb ik het meteen bewerkt, dat kun je nu boven lezen. Sorry, haha moet inderdaad beetje vreemd over gekomen zijn een lege post.

Oke, ik was te vroeg met mijn commentaar. :slight_smile: Je moest eens weten hoe vaak ik wel zoiets aantref, dat mensen echt een totale reis op maat willen zonder daar zelf tijd in te steken.

Excuus!

Succes met plannen!!

Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer

Hallo J,

Helemaal leuk dat jullie naar Viet Nam, echt een mooi land en garantie voor een mooie vakantie.

ik heb je schema bekeken en heb dus wat aanvullende vragen voor de Halong trip.
Is wel van belang voor de keuze van een boot.

Wil je rust en wat kajakken en misschien een grot zien, of wil je naar Bai To Long en omgeving.
of wil je richting Cat Ba?
Misschien ook even budget indicatie voor deze trip is handig.

Wat helemaal handig is het totale budget, kan ik met een duurdere reis voor Halong wel iets verzinnen om het ergens anders te besparen om het betaalbaar te houden.

29-9
Ja, is in principe te doen, maar dan mag er niets tegen zitten.
Meeste trips Halong eindigen rond 12 uur, en dan is het nog haalbaar.
Maar er zijn ook trips die om 11 uur eindigen, dus wanneer je deze boekt geen probleem.

Boeken Sapa trein.

Nee, niet doen en dit al eerder regelen, zou dit nu al boeken om zeker te zijn van een soft bed, of zeker wanneer je in Hanoi bent en dan hopen dat er een soft bed te boeken is.

Andere fietsplekken

Kom ik toch weer op Mai Chau en Ninh Binh provincie

29-9

Zou gewoon vliegen van Hanoi naar Hue.

Daar met de Er de DMZ, Phong Nha park en misschien strand dan in Dong Hoi.

Andere optie

Vliegen van Hanoi naar Danang, dan meteen door naar Hoi An en strand voor wat dagen dat je beschikbaar hebt.

Dan de ER en via de Hai Van pass naar Hue, DMZ, Phong Nha park terug naar Hue en dan vliegen naar Hanoi.
Of van Phong Nha naar HDong Hoi en dan vliegen/trein/bus naar Hanoi.

Moet je wel eerlijk schrijven dat ik de dagen die hebt niet heb geteld, maar gewoon even wat opties heb gegeven.
Maar hoop van harte dat ik je wat heb kunnen helpen met dit verhaaltje?

Wil je nog wat meer weten, laat het aub even weten, we helpen je graag verder.
heb je al een visum?

gr.
Ton.

Even een snelle reactie tussendoor. Ik heb nog geen visum, dit wil ik volgende week woensdag gaan regelen.

Een budget hebben we niet eigenlijk. Ik wil gewoon een geweldige vakantie. Wat ik wel wil is de goedkoopste, basic guesthouses. Ik denk aan 1000 euro voor de 16 dagen. Maar mag ook meer zijn.

Halong bay wil ik zeker weten kayakken en naar een grot. Cat ba, ik weet niet of het dat waard is? Is het aan te raden?

Ik waardeer je feedback heel erg :slight_smile:

Sent from my GT-I9100 using Wereldwijzer

Hallo J,

Bedankt voor je snelle reaktie, hoop niet dat deze tussen de soep en aardappelen door is verzonden.
Zou sneu zijn voor je tafelgenoten. :frown:

Ik denk zo wie zo dat je een geweldige vakantie gaar krijgen in Viet Nam.

Maar even over Halong,.
Je moet het even simpel voorstellen.

Wil je naar Amsterdam of naar Rotterdam.

Goedkoopste is een tour rond Cat Ba, omdat de meeste dit aandoen.

mooier is Bai to Long.

En ja, je kan op beide kanoën, maar niet op beide grotten bezoeken.
Zelf zou ik voor de route van Bai to lang kiezen, is mooier in mijn ogen.

Ik hoop, wanneer je wat meer tijd hebt, je schema en de ideeën wat meer kunnen bekijken .

Hopelijk kunnen we je hier op WW Viet nam reiscafe je mee helpen?

gr.
Ton.

Bij welke Halong Bay Cruise kun je niet kayakken dan? Cat Bai of Bai to Long? Want dat wil ik zeker weten doen.

Is het trouwens aan te raden om 2 nachten op de boot of 1 nacht boot en 1 nacht hotel te doen?

Over de vluchten vanuit Hanoi heb ik erg getwijfeld. We hebben niet heel veel dagen dus weet niet zeker wat ik moet doen. Daarom dacht ik vliegen op Danang (?) meteen doir naar Hoi An, 2 dagen daar genieten en dan Easy Riders 4 dagen, waarbij ik dan sowieso naar Hue wil. En dab vanuit Danang terugvliegen. Of kan ik beter noordelijker gaan en dan terugvliegen? Het leek mij dat het Nationaal Park niet haalbaar is in die dagen, kan dat kloppen? Vandaar dat ik dat plan een beetje had laten gaan.

Bedankt voor de tips over Sapa, ga ik zeker allemaal doen. Ook de trein meteen als ik in Hanoi kom boeken, voor dezelfde avond als we terug komen uit Halong (ik zag dat de treinen tot 9/10 uur rijden)

Trouwens ik bedoelde ik wil zeker kayakken en eigenlijk ook zeker een grot bezoeken.

Hallo J,

Ik zie nu dat ik te snel was met het kajakken en grot;
Was vergeten dat niet alle tours beide doen te vermelden, bij sommige tours heb je de keuze tussen of kajakken of een grot bezoeken.
Bedoelde dus dat je moet kijken naar een trip waar deze beide inzitten en er geen "of , of " optie is.

Op deze site heb je vele tours die ook een beetje in je budget gaan passen.

http://www.huongviettravel.com/Home/tours/43/page/2/vietnam-cruising-tours.html

Misschien had je deze ook al gezien?
Kies dan een trip uit die jullie bevalt en dan even verder googelen op de boot.
Misschien vind je een goedkopere aanbieder.

Of je 1 of 2 nachten in Halong wilt verblijven is heel persoonlijk.
Denk dat je dat helemaal zelf moet besluiten.

Budget
Zag ook dat je een budget had van 1000 euro, is ongeveer 1340 usd.
Prijzen van alle trips staan in USD, rekent wat makkelijker.

Wanneer je Halong rekent op 250 usd + 4 dagen Er ( 4 x 70 usd ) zit je op 530 USd + eten en drinken kom je ongeveer op 600 USD.
pp.

Tel ik er sapa even bij

65 usd voor de trein, transfers ( 20 usd ) overnachting 10 usd x 2 + eten drinken gids kom je uit op 150usd, maar dan is dit echt minimaal.

Totaal zit dan al op 750 usd
Vlucht VV Hanoi 80 usd
Overige overnachtingen 100 usd
Overige transfers 75 usd.

Dan heb je nog 300 usd over voor leuke dingen als een avondje op stap, terrasje. want die heb ik niet gerekend bij het drinken, alleen flesjes water.

Persoonlijk denk ik dat je budget wat omhoog moet bijstellen, of bijv. minder ER.

Maar om wat te besparen kan je 1 vlucht schrappen wanneer je dat wilt, maar dan een bus nemen voor 10 uur.

Dan zou je het zo kunnen doen.

29-9
Vliegen op Danang en dan meteen door naar Hoi An voor enkele dagen strand
2-10
Dit
http://easyrider-hoian.com/index.php/en/one-way-trip/4-days-hoi-an-to-dong-hoi

Je kan dan kiezen om met de trein naar Hanoi te gaan, nachttrein , nachtbus, of vliegen.
resp. ongeveer dit 45 usd, 11 usd, 45 usd, vanaf Dong Hoi.

Dan is het Nationale park en ook weer grotten makkelijk te doen.

Ik weet niet wat de ER kosten om vanaf Hanoi naar Dong Hoi te gaan met bus trein of vliegtuig, en dan de Er vanaf Dong Hoi naar hoi volgens het schema van de link, maar dan omgekeerd.

Lijkt me ook wel een mooie optie.
Dus dan de tour met de ER, enkele dagen strand in Hoi An, en dan naar Hanoi voor 1 overnachting en dan naar huis.

Denkt er maar eens over na en misschien dat andere mensen je kunnen helpen aan leuke goedkope overnachtingen?

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Dat is precies de ER tour die ik in eerste instantie in gedachten had. Wist alleen niet hoe makkelijk het vervoer vanaf Dong Hoi terug naar Hanoi is, maar uit je verhaal blijkt dat dat dus goed te doen is. Woensdag ga ik samen met mijn reisgenoot knopen doorhakken.

Bedankt voor de hele berekening, dat geeft wel een goed beeld! Zoals ik al zei, ik heb verder geen heel vast budget, het moet vooral een super vakantie worden. En dat gaat helemaal lukken met jouw tips!

Over Halong moet ik nog maar eens nadenken, maar ik wil wel twee nachten graag.

Ik kan echt niet wachten om te gaan :slight_smile:
Hoop ook echt dat het eten lekker, ik hou van Aziatisch, maar het is altijd even afwachten uiteraard.

Bedankt voor je tijd en moeite

1 like