Reisroute

Hoi Vietnam-liefhebbers,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb al veel informatie (en voorpret) verzameld voor mijn reis naar Vietnam in oktober. Omdat ik veel wil zien in 26 dagen tijd heb ik een planning gemaakt. Hij is als richtlijn bedoeld, dus ter plekke wil ik wel flexibel zijn, maar toch zou ik jullie kenners willen vragen of het een beetje reëel is.Ik wil een binnenlandse vlucht van Saigon naar Hanoi boeken (heb een retour Hanoi gekocht). Daarnaast heb ik nog een paar vragen:

• Hoe lang adviseren jullie naar Halong Bay te gaan. Een of twee nachten? En is het realistisch om 's middags terug te komen uit Halong en 's avonds in de slaaptrein naar Sapa te stappen?
  • Zit ik niet een beetje veel in Hanoi?
  • Ik twijfel over een rechtstreeks vlucht van Phu Quoc naar Hanoi of toch eerst terug naar Saigon.
  • Zijn er dingen die ik beter kan overslaan of dingen die ik nu echt vergeet?
  • Hebben jullie ervaring met het weer eind oktober/ begin november? Oftewel kan ik ook lekker op het strand liggen in Phu Quoc tegen die tijd?

Anyway, dit is wat ik zo’n beetje in gedachten had:

dag 1: schiphol - Hanoi
dag 2 en 3: Hanoi
dag 4-6: Halong Bay
dag 6-8: Sapa
dag 9: Hanoi
dag 10: vlucht?/trein Hanoi-Danang
dag 11: Danang- Hue
dag 12: Hue
dag 13: Hue - Hoi An
dag 14: Hoi An
dag 15: Hoi An - Na Thrang
dag 16: Na thrang
dag 17: Na Thrang - Dalat
dag 18: Dalat
dag 19: Dalat - Saigon
dag 20: Saigon
dag 21: Saigon - Can Tho
dag 22: Mekong - Phu Quoc
dag 23: Phu Quoc
dag 24: Phu Quoc - Saigon
dag 25: Saigon - Hanoi
dag 26: Hanoi - schiphol

ik ben erg benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt!
Groetjes Sabry

Hallo Sabry,

Ik zie aan je schema dat er heel goed is over nagedacht, mijn complimenten.
Het is een heel uitvoerbaar reisschema en eigenlijk helemaal niets mis mee; zou zo in een schema van een reisorganisatie kunnen staan.

Persoonlijk zou ik wel enige dingen wijzingen.

Dit is dus de 2 dagen Halong Bay.
Ik zou daar een 1 dags excusie van maken; is wel 8 uur in rijden voor 4 uur Halong Bay, maar voldoende om een indruk te krijgen.( zie ook diverse reakties van andere maensen over Halong Bay ) Ook bespaar je weer 1 dag!.
Deze dag meteen bij Phu Quoc neer plannen.

Dag 22
Deze is wat moeilijk.
Wil de drijvende markt van Cai Rang zien en over de weg naar bijv. Rach Gia dan haal je dit niet volgens mij. Met het vliegtuig wel ( Can Tho naar Phu Qioc met Mekong airlines ).

Dag 10
vliegen
Wanneer je de trein zou pakken is het meteen een reis van Hanoi naar Hue ( dus dag 11 is dan ook een reisdag; samen 24 uur in de trein, of je moet dat zo gepland hebben?).
Dus vliegen en meteen door naar Hue.
Afhankelijk van je vlucht ben je daar dan al in de middag om zelf wat op verkenning te gaan.
In Danang is eigenlijk niet echt veel te beleven.
Grootste atractie is het Cham museum. Deze kan je op dag 10ook bekijken op de doorreis naar Hue.
Scheelt je weer een dag. Misschien voor Sapa of voor een stranddag op Phu Quoc?

Ik zie dat je in de periode Okt/nov reist.
Dit is midden in het Typhoon seizoen.
Het kan dus zijn dat Hoi An vooral het slachtoffer is; misschien toch daarvoor een alternatief achter de hand te hebben.

Sabry,
Ik weet dat het moeilijk is als je bovenstaande leest, maar laat je gedachten er eens over gaan.
Er komen op jouw post nog diverse reakties die het nog moeilijker voor jouw gaan maken.

Ik hoop dat je met al mijn en alle andere tips tot een overwogen schema komt die je vakantie TOP maken.

gr.
Ton.

Een goed schema. Ik heb een paar opmerkingen en ook als een alternatief dient, mocht het erg slecht weer wordt in het midden van VN.

Als je op de 3de dag 's avond de trein naar Sapa pakt en terugkomt op Hanoi op de 6de dag in de vroege ochtend, dan meteen naar Halong Bay gaan voor 2 dagen en 1 nacht. Dan slaap je daarna nog een nacht in Hanoi op de 7de.
Op de 8ste vlieg je naar Danang. Het scheelt een dag. Mocht het slecht weer is in Midden Vietnam. Pak dan de vlucht naar Phu Quoc.
En daar vanuit met de speedboat de mekong , Saigon, richting het midden Vietnam gaan bezoeken. Een voordeel hier is dat je aan het eind van de reis zit, heb je nog meer dagen over, kan je in Hoi An lekker vertroeven.

Met speedboat vanuit PQ komt je in Ha Tien aan en daar via de mekong naar Saigon gaan verder reizen.

Als het slecht weer wordt in noorden, vlieg je meteen naar naar PQ en daarvan naar het noorden gaan.

Flexibel blijven, dat is de motto.

Over het weer van Phu Quoc op eind oktober/ begin november :

Temperatuur is altijd goed daar. je zit aan het einde van regenseizoen, dus dat is ook mooi meegenomen. Geen zorgen daar dus.

Terug op mijn vorige opmerkingen:

Op de 8ste vliegen naar Hue. Slapen in Hue 2 nachten.
Op de 10 van Hue naar Hoi an, je kun hier easy riders pakken of met prive auto Gaan.

Mvgs

Dank Ton en Traunoc voor jullie kritische blik! Ik ga nog eens even nadenken en puzzelen. En inderdaad wat flexibiliteit is ook wel fijn. Dat typhoonseizoen is dus echt geen pretje in Centraal Vietnam tegen die tijd? Wel goed om te weten, maar is dat dan aan de kust of ook bijvoorbeeld in Dalat?

Groetjes!

Oja, nog een vraagje: ik reis voor het eerst alleen. Is het als vrouw alleen veilig om met een Easyrider mee te gaan? Of kan ik beter even iemand zoeken die dat ook wil op dat moment?

Hallo Sabry,

De typhonen treffen meestal het gebied rond Hoi An en Hue.
Dus wat zuidelijker heb je over het algemeen geen last van.
Hoewel ik in 2007 in Nha Trang wel een gele zee had in november; was zand dat omhoog was gekomen van de zeebodem ( zag er wat vreemd uit ).

In Dalat moet wel rekenen op wat mindere temperaturen dan aan de zee bij bijv Mui Nee en verder naar het zuiden; maar goed te vertoeven met rond de 16 tot 20 graden. Je zit net aan het einde van het regenseizoen. Kan dus zijn dat het wel wat kan regenen.

Mensen die in de touristenindustrie werken moeten daar een vergunning voor hebben, afgegeven door de regering. Dus de Easy riders zijn eigenlijk een reisorganisatie en hebben dus een vergunning en staan geregistreerd. Zijn dan ook makkelijk te pakken want alles is van hen bekend.
Dus geen probleem voor vrouw alleen likt mij.

Ik heb het al meer geschreven, maar was dus in 2007 in Hoi An net na de storm en regen.
De straten stonden helemaal blank ( 1 meter hoog ).
De mensen aldaar verhuurden bootjes om door de straten van Hoi An te varen zoals in Venetië.
Hoeft dus niet altijd onaangenaam te zijn; de mensen hadden meteen een verdienste.
Toen had Hue er geen last van.

gr
Ton.

fijn om te horen dat alleen reizen geen probleem is. Easy riders lijkt me wel heel leuk namelijk. Ik zie wel wat er gebeurt met de typhonen, het blijft toch een gok!

ik probeerde net een ticket te boeken voor Phu Quoc-Hanoi op airmekong.com.vn. Bij het invullen geeft de site aan: ERROR State is required. Country is required. Maar Nederland is geen optie, dus klik ik ‘other’ en dan weigert hij verder te gaan. Weet iemand hoe ik een ticket voor Air Mekong kan bemachtigen?

groeten Sabry

Hoi Sabry!

Volgens mij zit het wel goed met de voorpret :wink:

Ook ik denk dat alleen reizen met een easyrider geen probleem hoeft te zijn. De tips hierbij van Ton in acht genomen.

Verder wil ik nog als tip geven dat als je meteen vanuit Halong Bay komt en dan 's avonds de slaaptrein neemt, je deze wel van tevoren moet boeken. Weet je zeker dat je mee kan (en dat je een softsleeper hebt).

En wat betreft tyfonen, blijft altijd een gok. Echter, de LP raad oktober aan als een van de beste maanden om in het zuiden te verblijven. Maar voorspellen blijft moeilijk…

Hoop dat iemand je nog kan helpen met het boeken van het vliegticket! Zelf heb ik bijna alles met de bus gedaan, dus heb geen ervaring met het boeken van binnenlandse vluchten.

Groetjes, Anne

Sabry,

Ik heb net airmekong.com.vn op engels geprobeerd, mischien was de website down geweest. Vergeet niet de state/ZIP ook op other zetten.

Traunoc, heb ik gedaan maar hij blijft de error houden…Heb dus maar een mail gestuurd naar Air Mekong. Hoop dat het lukt want Vietnam Airlines is veel duurder!

Vreemd, ik kan gewoon nog in en tot payment-pagina doorkomen. Of gaat het hierna op error ?

Hallo Traubouc,

Ik heb het ook geprobeerd en : state Zipp "op "other "gezet en dan komt er nog een error en kan je niet verder.

Je kan wel verder komen wanneer je bij State bijv. HCMC invult.

Dan staat er rechts in het scherm je naam; maar weet niet wat de eventuele concequentie van het verkeerd invullen van state zal zijn. Ik kom dan ook tot de betaalpagina.

Dus een eigenlijk een goede zet van Sabry en de meest logische.

Sabry,

Hoop dat je een voor jouw gunstig antwoord krijgt en deze ook met ons zou willen delen.
Want ben toch wel benieuwd hoe dat zit.

gr.
Ton.

Dan ligt het dus niet aan mij, Ton. Apart…

Maar ik ben dan toch ook wel benieuwd wat jij invult, Traunuoc? Vul je gewoon Other en Other in bij State en Country? En ook iets bij Zip?

Nog geen reactie gehad via de mail, maar volgens mij zijn ze nu ook gesloten. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten Sabry

Ik snap er niets van, 3x geprobeerd op het werk nu. (zit zelf achter firewall).
3x zonder enkele error.
En als jullie now alleen invullen bij * ? (alleen verplicht vakken invullen.)

Nou ik snap het niet, maar het is wel gelukt. Toen Traunuoc zei dat ik alleen iets bij de velden met * in moest vullen dacht ik: maar alle velden zijn met een * dus ook country and state?! Vervolgens ben ik met mijn Iphone gaan kijken op de site en toen bleken er dus geen sterretjes voor country en state/zip te staan.
Ik heb het nu maar via mijn telefoon geboekt. Niet echt heel handig, maar ok.
Ik heb verder helemaal geen verstand van ICT maar kennelijk verschilt het toch per computer…
raar maar waar…

Hallo Sabry en Traunuoc,

Omdat ik een webwinkel beheer heb ik dit geval aan mijn website beheerder voorgelegd .

Het ligt niet aan de computer maar aan het java script dat gebruikt wordt in een browser enz. enz enz.
Klinkt misschien wat moeilijk en daar laat ik het maar bij.

Voor normale computergebruikers betekend het eigenlijk dat je met sommige browsers dus verplicht ingevulde velden ziet en met andere niet, omdat deze browser dan een ander script gebruikt.

Ik gebruik dus Google Chrome en krijg dus het in eerdere vermelde posts het probleem van de errors.
Waarschijnlijk gebruikt Sabry ook Chrome of firefox o.i.d. ( maar geen explorer )?

Wanneer je windows explorer gebruikt ( Traunuoc zal die waarschijnlijk gebruiken? ), dan heb je de genoemde verplichte velden niet.
Daarom kon Sabry dus met haar smartphone, waarschijnlijk via explorer, wel boeken.

Misschien dus een tip voor andere mensen met hetzelfde probleem?

gr
Ton.

Bedankt voor de info Ton! Ik denk dat dit zeker nuttige informatie is voor dit forum!

Groetjes, Anne

Hoi allemaal,

Ik heb nog een vraagje over wat Traunoc voorstelde:

Als je op de 3de dag 's avond de trein naar Sapa pakt en terugkomt op Hanoi op de 6de dag in de vroege ochtend, dan meteen naar Halong Bay gaan voor 2 dagen en 1 nacht.

Is dit echt haalbaar? En kan ik beide tours dan op de dag van aankomst in Hanoi regelen? Of moet dat al vanuit Nederland?

Ander vraagje:
Ik wil een ticket van Hanoi naar Da Nang kopen bij Jetstar. Nu heb ik de optie om of in Dollars of in Dong te betalen. De tickets zijn in Dong volgens mij goedkoper. Of maakt dit uiteindelijk niet uit?
En over die tickets: heeft het zin om 200k dong neer te tellen voor de optie No change fees, zodat ik mn ticket ter plekke nog kan omboeken? Of moet ik dan veel meer betalen of zijn vluchten zelfs niet meer beschikbaar?

Ik hoop dat er iemand is met ervaring met Jetstar die me wat verder kan helpen!

Groetjes Sabry

Hallo Sabry,

De tijd tussen aankomst vanuit Sapa en vertrek naar Halong Bay voor een tour is 2 uur op zijn minst.
er zijn treinen die vroeger aankomen, dus je hebt dan wat meer speling.
Dus dat is te doen.

Zelf zou ik wel de halong Bay tour al geregeld hebben voordat je aan de Sapa tour begint.
Of je dit daar ter plekke doet of hier, maakt niet zo heen veel uit in prijs.
Is net wat je zelf gewend bent in je vorige reizen; vind het leuk daar te shoppen voor een tour of vanachter een computer?

Jetstar
Jij kan niet in VND betalen; via een Vietnamese bank wordt de VND prijs omgezet in Dollar en deze wordt dan bij jouw bank weer omgezet naar euro. Prijs blijft dan gelijk; of ongeveer gelijk.

VND200000 meer betalen voor flexibiliteit?

Omdat je in het orkaanseizoen zit kan het misschien verstandig zijn om in het geval van een ernstige storm Hoi An en omgeving te mijden.
Normaal heeft Hoi An de meeste last van deze orkanen; Hue en de DMZ blijven wat minder getroffen. Maar dit valt nu niet te zeggen en voor die 7 euro zou ik dan kiezen voor wat flexibiliteit.
Het kan dus zijn dat je naar Danang/Hoi An / Danang moet en je zit in de regen of in het ergste geval wordt er helemaal niet gevlogen naar Danang.

Gr.
Ton.