December 2012 Vietnam

Dag iedereen,

Met veel plezier lees ik alle verhalen! Ik ga in december samen met mijn vriend (ik ben 29 en hij wordt op vakantie 32) voor 3 weken naar Vietnam. Wij vliegen vanuit Amsterdam met Malaysia Airlines (iemand ervaring?) op zaterdag 8 december en komen zondag 9 december om 12.00 uur aan in Hanoi. Wij vliegen op 29 december terug vanuit Ho Chi Minh.

Wij zijn op het moment bezig ons reisprogramma samen te stellen, wel willen wij alleen de eerste (en misschien tweede) nacht vanuit NL vastleggen en de rest willen we daar regelen.

Wij komen dus aan in Hanoi en de eerste vraag die ik heb, moet ik voor 1 of 2 nachten Hanoi boeken? Vanuit Hanoi willen we graag naar Sapa (voor hoelang?) en Halong Bay. Ik heb al gelezen dat we het haalbaar is om dezelfde dag als we terugkomen uit Sapa door te gaan naar Halong Bay. Of kan het beter andersom, eerst Halong Bay en daarna Sapa? Ook heb ik gelezen dat het in december erg koud kan zijn in Sapa, toch? En hoe is het weer dan in Halong Bay?

Ik weet zeker dat ik na reacties van jullie weer heel veel vragen heb en zeker naarmate de tijd vordert!

Alvast bedankt voor de reactie,

groetjes Hookipooki

Hallo H,

Met de keuze voor Viet Nam zal je een enkele leuke en mooie weken tegemoet gaan, zo tegen het eind van het jaar.

Of je nu eerst Sapa doet en Halong Bay of omgekeerd is een persoonlijke keuze, kan allebei.
Voor beide opties is wat te zeggen.

Als je voor de optie van eerst Halong Bay en sapa kiest, pak dan een trein van na 21:00 uur en kijk goed naar de keuze van de Halong Bay trip.

Er zijn erbij die pas om 19:00 uur eindigen in Hanoi; kan altijd uitlopen.
Heb je een treinticket voor 20:30 is wel wat een gehaast.
Je kan ook tickets kopen voor treinen van rond 10 uur; e.a. afhankelijk van welke maatschappij je reist.

Ik ben 1x in begin december in Halong bay geweest en de temperatuur was helemaal goed.
Niet te heet , was toen volgens mij rond de 26 graden en zonnig.
Deze foto’s staan op de fotoafdeling, dus die in december genomen zijn.

Sapa is wel wat frisser maar niet echt extreem koud; denk aan de temperatuur ongeveer die je op dit moment hebt in Nederland.
De echte koude periode zit wat later in december en begin van het jaar .

Vastleggen
Blijft ook persoonlijk, maar ik denk dat het idee dat je na een lange vlucht ergens uit stapt in een wijk en dan ook nog eens een keer met je bagage een hotel moet gaan zoeken je niet echt aanspreekt?
ik denk dan meestal aan een verfrissende douche en weten dat die na aankomst er binnen 1,5 uur is.

Bedenk ook even dat wanneer je meteen van Sapa naar Halong Bay door wilt dit wel geregeld moet zijn vooraf.
Omgekeerd idem.

ook geld voor ter plekke boeken dat je altijd het treincomfort kan kiezen en tijd omdat deze al volgeboekt zijn.
Geld ook voor Halong Bay, als je een bepaalde boot of route wilt.

Ik hoop dat dit je eerste vragen wat heeft beantwoord.

Ik weet zeker dan wanneer je vraagt naar referenties over een Hanoi verblijf, deze echt wel komen.

gr.
Ton.

Hoi Hookipooki :wink:

Ikzelf zou voor twee nachten Hanoi gaan (om ook even bij te komen van de lange vliegreis). Ikzelf heb last gehad van een jetlag en vond het wel heel fijn om even bij te komen :smiley:

Er zijn twee leuke lowbudget hotelletjes in Hanoi, vind ik, ‘Stars Hotel’ en het ‘Ocean Star Hotel’, beiden in hetzelfde straatje en vlakbij de drukke winkelstraat van het Old Quarter.

Daarnaast heb ik ook met Malasya Airlines gevlogen en dit is me heel goed bevallen!

Groetjes, Anne

Dank voor jullie reacties. Temperatuur klinkt goed. Ik pin je nergens op vast hoor, maar is toch prettiger om dit te lezen dan dat het misschien wel zou vriezen, brrrr!

Ik denk dat ik die maandag na aankomst met de nachttrein naar Sapa ga en daar 2 nachten blijf en dan was mijn idee om dan weer met de nachttrein terug te gaan naar Hanoi. Het enige is dat je volgens mij dan om 4 of 5 uur 's ochtends aankomt? Dan had ik ook bedacht om dan meteen door te gaan naar Halong Bay voor een dagtour en dan 's avonds overnachten in Hanoi in bijv. hetzelfde hotel als bij aankomst. Wellicht is het dan ook mogelijk om bij terugkomst uit Sapa daar heen te gaan en onze backpacks daar te laten.
Is dat te doen denken jullie?

Ik ga ook zeker die hotels even opzoeken.

Nog 2 vragen die me even te binnen schieten: ik wil graag in Hanoi een sarong kopen, zodat ik geen strandhanddoeken hoef mee te nemen. Is dat makkelijk te vinden?

Mijn 2e vraag: ik heb op het forum gelezen dat je in Sapa ook vrouwen tegenkomt die als gids kunnen fungeren en dan kan je ze zelf direct betalen ipv vooraf te regelen via een reisbureau. Daar zat ik aan te denken, is dat een goede optie? Als we voor die optie kiezen, is het dan handig om vooraf onze slaapplekken (via bijvoorbeeld booking.com) vast te leggen?

Oh er schiet me nog iets te binnen, het is handiger om nu alvast een treinticket naar Sapa te regelen dan daar toch? Ik wil namelijk wel een beetje comfortabel reizen… Hebben jullie hier tips voor?

Dank maar weer !!

Groetjes Hookipooki

Hallo H…,

Ben blij dat je me er niet op vast pint (-:
Heb net even de historie van de temp. in Sapa op nageslagen in de kranten, en er zijn de afgelopen 10 jaar geen berichten te vinden van vorst.

Trein Sapa,

Altijd verstandig om dit vooraf te regelen, zeker omdat je meteen door wilt gaan naar Halong Bay.

omdat je door wilt gaan naar halong Bay moet je dit al regelen voordat je naar Sapa gaat.
Zoals je schreef kom je vroeg in de ochtend aan in Hnoi en dan zijn de boekingskantoortejs nog niet open. deze richten zich op touristen en dus vandaar ( meeste slapen dan nog ).

Ik zou het vooraf regelen , de trein reis + trip Halong Bay.
Zo weet je zeker dat het mooi aansluit en even kijken of je het vervoer van het station in Hanoi naar opstapplaats van de trip naar Halong Bay ook meteen geregeld kan krijgen.
Anders moet je deze in de ochtend doen met een taxi of bus.

Kom ik automatisch bij je hotel uit.
Ik heb in de afgelopen jaren ongeveer 150 hotels gehad in Viet nam en ben het nog nooit tegengekomen dat er geen bewaarplaats was voor koffers.
Dus lijkt me geen probleem.

Zijn we weer beland bij het vooraf boeken.
Dus trein zeker wanneer je voor die tijd gaat, met dat comfort vooraf.
De halong Bay trip kan ter plekke, wel even treinschema in ogenschouw nemen voor vlot verloop.

Maar misschien is ook een idee om het in 1 pakket te doen.
Dus bijv
Transfer vliegveld naar Hotel + hotelovernachtingen + Sapa treintickets + transfer naar opstap Halong Bay trip en dan naar hotel.

Dit al helemaal vooraf regelen, mits je schema en datums hiervoor vast staan.
Kan je misschien wat korting opleveren; lijkt in eerste instantie een behoorlijk bedrag wanneer je dit ineens ziet staan.
Maar is gewoon hetzelfde dan wanneer je het afzonderlijk in Viet nam moet betalen.
dan is het ook 80 hier + 50 daar + 200 daar enz = ?
Zo weet je in 1 keer wat je kwijt bent en kan je dit incalculeren.

Over de trein heb je deze site al diverse malen voorbij zien komen denk ik.

Zo heb je ongeveer de meeste mogelijkheden om het zelf te boeken.
Dus alleen de trein en verder niets.

wil je een pakket van transfers + hotel + trein + halong bay, vraag gewoon wat offertes op bij op deze site genoemde bureaus, waar mensen goede ervaringen mee hebben.

Het kan dat ter plekke boeken wat goedkoper kan zijn, maar ik redeneer zo.

Wanneer wij met 2 personen een halve dag moeten zoeken naar een leuke aanbieding, kost me dit dus een halve dag vakantie x 2 = 1 dag a 1 dagloon.
We hadden die halve dag ook fijn op een terras kunnen zitten of naar een andere bestemming kunnen reizen.
ook hebben we zo wel alles wat we wilden.

Het eureka gevoel van een goedkope aanbieding hebben we al gehad thuis aan de computer.

Laatste stukje is persoonlijk, maar prijzen wijken nooit meer dan 5% af.
Verschil zit meestal in de hotels en niet in treintickets en tours.

gr.
Ton.

Was de site vergeten door te geven over treinen in Viet nam

Hoi Ton,

Dank maar weer voor je uitgebreide reactie.

Ondertussen ben ik veel aan het kijken op internet bij tourbureaus, maar het is steeds lastiger haha! Er is zoveel aanbod en de één is weer tevreden over deze en de ander heeft weer slechte ervaring met die.
Van jou, Ton, begreep ik dat jij veel doet via Buffalo Tours, toch? Verder zag ik op het forum ook Vietnam Amazing Travel of zoiets voorbij komen. Zijn er verder nog goede bureaus aan te bevelen? Het idee van Ton om alles incl. hotelovernachting etc. in één keer te boeken, staat mij ook wel aan.

De aanbevolen hotels van Anne heb ik ook bekeken en zien er goed uit. Wat is jullie advies, direct boeken op de site van het hotel incl. tours of via een bookingsite?

Dank maar weer!

groetjes Hookipooki

Hallo H…,

Ik ga er even vanuit dat je een hotel vooraf boekt in Hanoi; geen zorgen bij aankomst en geen gezoek na de lange vlucht.

Wanneer je dit wilt doen, kan je ook een offerte aanvragen voor zowel de hotelovernachtingen, trein, Halong Bay trip en transfer van vliegveld naar hotel.

Je kan gewoon vragen om de hotels van van Anne, wanneer je die leuk vind.
Die boeken zij dan voor je.

Wanneer er een prijs komt op de offerteaanvraag, probeer wat te onderhandelen.
Bijv gratis transfer naar het hotel + gratis VOA, of mooiere kamer voor de prijs van de goedkoopste. geen kosten doorbereken voor betalen met CC.
Gratis naar de waterpuppets, gratis stadtour of korting erop, gratis een diner, verzin maar en maak combinaties.

Is het nog te duur, laat zij dan met een voorstel komen, misschien een andere boot oid.
Deze kan je dan op de PC bekijken of je het wat vind.

Ik had al vroeger geschreven dat je niet moet schrikken van de prijs, je ziet het nu allemaal bij elkaar. Bij in Hanoi boeken zie je alleen de prijzen per aktiviteit.

Maar denk dat je ongeveer op zoiets uitkomt; maar pin me er niet op vast aub, de voorwaarden en wat incl. of excl. is verschilt per tour. Maar is wel een indicatie waar je aan moet denken.

transfer 30
Hotel 2x30 60
trein 2x60 120
sapa hotel 2x25 50
Halong bay 2x35 70 ( dag tour )
city trip 2 x 15 30 ( met een groep , excl. lunch )
service kosten 40
400 usd voor 2 personen

Bekijk ook uit wat het je kost per onderdeel en denk ook aan de tijd die je kwijt bent.
Tel dat op en vergelijk het met eventuele offertes

Omdat de meeste mensen wel een strak schema hebben voor het noorden, trein kan vertraging hebben je mist Halong bay die je geboekt hebt, moet je weer een halong Bay trip gaan zoeken en boeken en je bent je geld kwijt. Je mist de trein in Sapa , wat dan.

Heb je , zoals in het laatste scenario de transfer geregeld bij een touroperator, lossen zij dit voor je op en kost je niets. ook een nieuwe Halong Bay trip kost je dan niets.

De bureautjes langs de weg zijn alleen tussenpersonen en daar kan je in Viet Nam niet op terugvallen, op een touroperator wel; die is dan het aanspreekpunt en spreken allemaal engels en hebben een 24/7 noodnummer. Wanneer je hotel niet bevalt , regelen zij een ander.

Ik ben een steenbok, misschien dat ik daarom een voorstander ben van het vooraf al wat globaal geregeld te willen hebben. Maar denk dat het voor iedereen wel fijn is om de eerste dagen even de kat uit de boom te kijken, hoe ea. in zijn werk gaat in Viet Nam en dan de overige tijd zelf het heft in handen te nemen.

Wil je dit niet, alles is zelf te regelen, maar misschien niet je gewenste boot, gewenste comfort in de trein, gewenste hotels enz. Deze kunnen vol zitten.

gr.
Ton.

Nou, ik ben er uit hoor!

De eerste week gaan we regelen en wel als volgt:
dag 1: vertrek A’dam
dag 2: aankomst Hanoi, slapen in Hanoi
dag 3: verblijf in Hanoi
dag 4: dagtrip Halong Bay
dag 5: verblijf Hanoi en dan nachttrein naar Sapa
dag 6: Sapa
dag 7: nachttrein vanuit Sapa naar Hanoi en vanaf daar zien we wel.
Waarschijnlijk vliegen naar Hué.

De eerste week wil ik dus vastleggen en ga diverse offertes opvragen bij de aanbevolen hotels. Kan ik daar nu al mee aan de slag of is het te vroeg (vertrek over ca. 9 weken). En ik ga zeker onderhandelen!

Als ik het goed begrijp Ton, kunnen zij ook je visum aanvragen? Of is dat ‘veiliger’ om dat zelf aan te vragen. Ik ga jouw (en van de andere) tips opvolgen voor de VOA, dus niet naar de ambassade. Maar gaat dat altijd goed? Kunnen we dan inderdaad het land binnen?

Dank maar weer!!!

Hallo H…,

VOA is helemaal legaal en werkt goed, ik heb in al de jaren dat ik aktief ben op dit forum nog geen reaktie gelezen dat het mis is gegaan.

Even over het meenemen in de offerte.
laat ze de prijzen uitsplitsen, bedoel dus hotel 2x100, Halong bay 2 x 100, VOA 2 x 20.
Fictieve bedragen , maar probeer dan het visum gratis te krijgen bij onderhandelingen.

lukt dit niet dan even op deze site kijken voor een goedkoper alternatief bijv
www.vietnamvisacheap.com.

Natuurlijk kan je nu al aan de gang, geen probleem.
Ik zal even wat recensies over het bureau nakijken op deze site of op het internet.
Weet je meteen of het betrouwbaar en goede service heeft en het gekochte wordt nagekomen.

Voor nu veel plezier met voorbereiden van je eerste week.

Ton.

Hey Ton ,

Hoe is het nog ???

af en toe …als ik over de middag nog wat tijd over heb … durf ik toch nog eens in het Vietnam-forum neuzen …
en Ton … zou het kunnen dat je ons ooit toch eens fout nieuws doorgaf …:slight_smile:
ik denk dat ik vandaag voor de eerste maal twijfel over jouw info :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

ik meen me namelijk te herinneren dat je ons vorig jaar bij de BBQ in de Garden, vertelde dat het op dat moment …uitzonderlijk “koud” was in Sapa…

En dan , op dat moment althans … dacht ik aan temperaturen die zeker onder
het dooi-punt lagen !

groeten aan Gert !
Geert,

Hoi geert,

Leuk weer wat van je te lezen en als oplettend als altijd.

Je hebt helemaal gelijk dat ik dat heb gezegd, dat het het toen tijdens onze bbq, uitzonderlijk koud was in Sapa eo. Je weet ook dat ik dat uit de krant had.
Heb deze opgezocht op het net en bij de eerste link even kijken naar de datum boven aan, want denk niet dat je vietnamees echt geweldig is geworden van je vakantie aldaar. Ik krijg hem namelijk niet vertaald naar het engels met google. Misschien jij ook niet vandaar.
http://vnexpress.net/gl/xa-hoi/2012/01/bang-gia-bao-phu-mau-son

Gevonden via
deze link
12. Re: Winter In Hanoi/ Sapa
Jan 05, 2012, 2:05 AM
Another icy winter for Sapa Janurary 2012 vnexpress.net/gl/…

I don’t think ice and snow last very long in Sapa, maybe only at night till early morning. By dawn, when the sun is out, 11-12pm the temperature should climb up.

According to the newspaper above ^^ the current temperature in Sapa is now -2 degrees.

Edited: 2:07 am, January 05, 2012

Dus die informatie klopte, voor de tweede week van januari 2012

ik denk dat je dat je hier op doelt

Sapa is wel wat frisser maar niet echt extreem koud; denk aan de temperatuur ongeveer die je op dit moment hebt in Nederland.
De echte koude periode zit wat later in december en begin van het jaar .

Hookipooki komt begin december naar Sapa en dat is een maand eerder dan onze bbq.
Temperaturen zijn dan ongeveer gelijk aan onze herfst temperaturen; zeg tussen de 10 en 17.
Ik kan het weer ook niet voorspellen voor 2013, moet ook afgaan op gemiddeldes en wat ik uit de kranten lees de afgelopen in dec en jan in Viet nam wanneer ik in Viet Nam ben.

Ik hoop dat dit je twijfel kan weg nemen? (-: .

Ga je overigens nog naar India dit jaar en gaan de vriendinnen ook mee?
Doe Regien en de vriendinnen ook de groeten van ons.

Ton.

Ton ,

ongelooflijk hoe jij reacties pareert en nauwgezet documenteert !
bij deze is je rechtzetting dan ook aanvaard …:slight_smile: …en trouwens er viel helemaal niets recht te zetten …alhoewel …ik herinner me wel nog …
dat je toen , weliswaar tussen tafel & pint, beweerde dat er in het verre sapa …vee dood vroor …???

Ton, ik ben er van overtuigd dat het vietnam-forum voor véle jaren goed zit met jou aan het roer !!! …hopelijk hoef je daar straks niet nog méér tijd
in te steken … ( vergeet Gert niet …)
Je inbreng , iedere week opnieuw, vind iedereen nu àl super !

en ja met de jaarwending trekken we rond in Gujarat ! Na Rajasthan &
Zuid-india doen we nu een minder toeristisch stuk …waar althans op dit forum
weinig te rapen valt …(zoals den Ton heb je er maar ene !) Nu het gebied is wat minder uitgestrekt, waardoor we deze keer niet opteren voor taxi+driver , maar als echte globetrotters voor het openbaar vervoer kiezen …
we gaan weer solo…want met Brigitte&Bianca hebben we ,niettegenstaande Birma & nu Vietnam super meeviel,slechts een 3 jaarlijkse afspraak …

tot daar … en je weet , in Brugge blijven jullie welkom !
groeten ,geert & regien,

1 like